2015-11-07, 11:07
Medlem
Ribery stämmer CNN för dom använt en bild på honom i en artikel rörande ett dödsfall

http://www.getfootballnewsfrance.com/2015/franck-ribery-demandes-1-5m-from-cnn-in-damages-over-dead-woman-article/

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/11/06/19/2E2F058C00000578-0-image-a-1_1446838216874.jpg

trodde inget skulle toppa den massproducerade nazi-bastian från asien denna säsongen, men det tog visst inte så lång tid
2015-11-07, 13:15
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Ribery stämmer CNN för dom använt en bild på honom i en artikel rörande ett dödsfall

http://www.getfootballnewsfrance.com/2015/franck-ribery-demandes-1-5m-from-cnn-in-damages-over-dead-woman-article/

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/11/06/19/2E2F058C00000578-0-image-a-1_1446838216874.jpg

trodde inget skulle toppa den massproducerade nazi-bastian från asien denna säsongen, men det tog visst inte så lång tid
Ha ha, sjuk grej.

Hur går det för Ribery förresten? Jag har hört rykten om att han eventuellt kan göra comeback i decemeber. Någon som vet mer?
2015-11-08, 07:05
Medlem
cyberkalles avatar
Snart dags för der mutter aller derbys och Schalkes fan har värmt upp rejält och det var nog mer folk på sista träningen än det är på en allsvensk match fast det var nog bättre drag i Gelsenkirchen.

Mina sympatier kommer vara med dom königsblaue men jag ger dom inte särskilt stora chanser.
2015-11-08, 12:39
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Snart dags för der mutter aller derbys och Schalkes fan har värmt upp rejält och det var nog mer folk på sista träningen än det är på en allsvensk match fast det var nog bättre drag i Gelsenkirchen.

Mina sympatier kommer vara med dom königsblaue men jag ger dom inte särskilt stora chanser.
Ja dags för Revierderbyt! Lagen har mött varandra 87 gånger i Bundesliga genom åren och det är nästan jämnt skägg i resultaten (Dortmundsegrar-Oavgjort-Schalkesegrar):
31-25-30

Tüchel har valt att låta laget övernatta tillsammans på hotell inför matchen trots att man spelar på hemmaplan. Detta för att få lugn och ro menar han. Dortmund saknar som bekant Reus vilket är ett jätteavbräck men är trots det favoriter i mina ögon.
2015-11-09, 06:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja dags för Revierderbyt! Lagen har mött varandra 87 gånger i Bundesliga genom åren och det är nästan jämnt skägg i resultaten (Dortmundsegrar-Oavgjort-Schalkesegrar):
31-25-30

Tüchel har valt att låta laget övernatta tillsammans på hotell inför matchen trots att man spelar på hemmaplan. Detta för att få lugn och ro menar han. Dortmund saknar som bekant Reus vilket är ett jätteavbräck men är trots det favoriter i mina ögon.

Det gick ju bra med hotelltaktiken för Tuchel men fan vad jag ogillar Batmanprylen det känns lite kindergartenaktigt eller så börjar jag bara bli en surgubbe.
2015-11-09, 10:25
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Det har den! Vet dock inte om man äter så mycket grönkål i Hessen. Det är ju mer en nordtysk grej. Men gott är det med bregenwurst (eller pinke som de säger i Bremen), potatis, senap och pilsner.

Njaäee, det är nog en väldigt nordtysk tradition, även om det säkert går att leta upp ett hak i Ffm som serverar denna, i mitt tycke, lite mer tveksamma rätt. Grynkorv är sådär gott, grönkål likaså och två halta tillsammans blir inte en bättre löpare...

Roligt blir det först på en riktig Pinkelfahrt med mannarna på cykel, några stopp för öl på vägen och sedan grönkål, i bästa fall kommer man hem utan repor i lacken...

Edit: Korvnamnet "Pinkel" kommer från tarmen (Pinker) som omsluter korven, innehållet är späck, gryn, oxtalg, grisfett, lök och kryddor, har alltså inget att göra med urin. En extra portion valfri korv piggar upp rätten avsevärt, tycker jag.

Edit 2: Men jag är inte så nordtysk i mina matvanor heller.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-11-09 kl. 10:31.
2015-11-09, 20:59
Medlem
Germanofils avatar
Nu i natt är det exakt 26 år sedan Berlinmuren föll. Den enskilt viktigaste händelsen för det morderna Tyskland även om återföreningen dröjde nästan ett helt år. För fotbollen hade det naturligtvis också konsekvenser. Säsongen 1990/91 var den sista då DDR-Oberliga spelades. Mästarna Hansa Rostock och tvåan Dynamo Dresden kvalificerade sig därmed för säsongen 1991/92 av den första förenade upplagan av Bundesliga, som då tillfälligt utökades till 20 lag. Hansa åkte ur direkt men Dresden hängde kvar några säsonger.

Lagen som slutade på plats 3-8: Rot-Weiss Erfurt, Halle, Chemnitz och Carl Zeiss Jena kvalificerade sig för nästa års upplaga av Zweite Bundesliga. Även Lokomotiv Leipzig och BSV Stahl Brandenburg tog sig till Zweite men fick första kvala mot andra östlag. Den säsongen spelades Zweite i en nord- och en sydgrupp.

Övriga lag integrerades i Oberliga Nordost 1991/92.

Idag ser fotbollskartan lite annorlunda ut. Bundesliga saknar helt representanter från öst. I Zweite återfinns endast två: Union Berlin och RB Leipzig. Dritte Liga är däremot ett riktigt öst-näste med hela åtta lag från forna DDR. Bland annat klassiska Dynamo Dresden som leder serien överlägset och ser ut att gå mot en återkomst till Zweite.
2015-11-10, 22:27
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Det har den! Vet dock inte om man äter så mycket grönkål i Hessen. Det är ju mer en nordtysk grej. Men gott är det med bregenwurst (eller pinke som de säger i Bremen), potatis, senap och pilsner.

Nej det var inte lätt att hitta. Lyckades dock få en rejäl portion i "Frankfurt Nordwest Zentrum" medans frugan shoppade järnet. Åter kommer med en bild på härligheten (grönkålen alltså, inte frugan ) nån gång de närmsta dagarna samt en kortare rapport från matchen i Darmstadt inklusive bilder på bl a pyrot som brändes av vid matchstart.
2015-11-10, 23:09
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Nu i natt är det exakt 26 år sedan Berlinmuren föll. Den enskilt viktigaste händelsen för det morderna Tyskland även om återföreningen dröjde nästan ett helt år. För fotbollen hade det naturligtvis också konsekvenser. Säsongen 1990/91 var den sista då DDR-Oberliga spelades. Mästarna Hansa Rostock och tvåan Dynamo Dresden kvalificerade sig därmed för säsongen 1991/92 av den första förenade upplagan av Bundesliga, som då tillfälligt utökades till 20 lag. Hansa åkte ur direkt men Dresden hängde kvar några säsonger.

Lagen som slutade på plats 3-8: Rot-Weiss Erfurt, Halle, Chemnitz och Carl Zeiss Jena kvalificerade sig för nästa års upplaga av Zweite Bundesliga. Även Lokomotiv Leipzig och BSV Stahl Brandenburg tog sig till Zweite men fick första kvala mot andra östlag. Den säsongen spelades Zweite i en nord- och en sydgrupp.

Övriga lag integrerades i Oberliga Nordost 1991/92.

Idag ser fotbollskartan lite annorlunda ut. Bundesliga saknar helt representanter från öst. I Zweite återfinns endast två: Union Berlin och RB Leipzig. Dritte Liga är däremot ett riktigt öst-näste med hela åtta lag från forna DDR. Bland annat klassiska Dynamo Dresden som leder serien överlägset och ser ut att gå mot en återkomst till Zweite.

Tack för en trevlig nostalgi tripp! Jag firade nyår 1989-1990 i Hamburg och glömmer aldrig de gamla östtyskarna som kom över gränsen i sina tidstypiska kläder med blå sjömanskepsar vilket verkar ha varit mode i DDR just då. Ett halvår senare, sommaren 1990 var jag jag i Berlin och utforskade de östra delarna och tog även en tur till Frankfurt an der Oder / Slubice. Redan då hade marknadskrafterna börjat blomma då jag åt en hawaii-schnitzel i ett klassrum i en stor skola där någon driftig person öppnat en restaurang.

On topic: Dynamo Dresden klarade sig väl kvar några år i BL och Johnny "Bråttom" Ekström hann väl spela där nån säsong innan de åkte ur flera divisioner i rad...
2015-11-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S

Garvböl vilken bild.
2015-11-11, 17:58
Medlem
Stivalis avatar
Här är han, göteborgaren, Johnny alltså. Johnny Bråttom. Dynamo Dresdens spjutspets säsongen 94/95:
http://www.sportsworldcards.com/ekmps/shops/sportsworld/images/1.-fc-dynamo-dresden-johnny-ekstrom-100-panini-premium-cards-1994-bundesliga-football-trading-card-2 7454-p.jpg

Man slutade tyvärr sist. Trots Johnny Ekströms 7 mål. Endast 4 segrar & 33-68 i målskillnad på 34 matcher. Då hade man ändå ryske landslagskeepern Stanislav Cherchesov i mål.

Stanislav med mustaschen:
https://41.media.tumblr.com/19a32402852726fe23e2d9bd6b59e74a/tumblr_mxphn2KMMN1rctpiwo1_500.png

Reservmålvakten skulle senare göra sig ett namn inom engelsk fotboll, Mark Schwarzer. Men han var okänd vid den tiden. Liksom Jens Jeremies som också nötte bänk i bottengänget. Det var deras plats i hierarkin medan Johnny & Stanislav & de andra coola grabbarna grus regerade hos Dynamo.
2015-11-14, 18:28
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Här är han, göteborgaren, Johnny alltså. Johnny Bråttom. Dynamo Dresdens spjutspets säsongen 94/95:
http://www.sportsworldcards.com/ekmps/shops/sportsworld/images/1.-fc-dynamo-dresden-johnny-ekstrom-100-panini-premium-cards-1994-bundesliga-football-trading-card-2 7454-p.jpg

Man slutade tyvärr sist. Trots Johnny Ekströms 7 mål. Endast 4 segrar & 33-68 i målskillnad på 34 matcher. Då hade man ändå ryske landslagskeepern Stanislav Cherchesov i mål.

Stanislav med mustaschen:
https://41.media.tumblr.com/19a32402852726fe23e2d9bd6b59e74a/tumblr_mxphn2KMMN1rctpiwo1_500.png

Reservmålvakten skulle senare göra sig ett namn inom engelsk fotboll, Mark Schwarzer. Men han var okänd vid den tiden. Liksom Jens Jeremies som också nötte bänk i bottengänget. Det var deras plats i hierarkin medan Johnny & Stanislav & de andra coola grabbarna grus regerade hos Dynamo.

Jonny Bråttom! härliga minnen

Ja det finns mycket att skriva om han och Dynamo Dresden och det finns hur mycket som helst att skriva om läget bland lagen i ligan.

Bayerns kontraktsförlängningar med vissa stjärnor som får monsterlöner men ingen verkar bry sig längre om BL och denna tråd och det är väl lite trist.

Jaja så är läget och det går inte att göra något åt det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in