Har under en längre tid försökt läsa igenom hela förslaget för den nya stadion i Freiburg, och har kommit typ halvvägs nu. Den klart intressantaste biten hittills är att man istället för en stor ståplatsläktare ska ha ståplats hela vägen kortsida-långsida-kortsida på det undre segmentet, och ha sittplatser överallt på det övre samt en av långsidorna. Huvudskälet säger man är att det ska bli en bättre stämning i hela stadion (hur fan ska hela stadion kunna sjunga när det blir osynkat på sånna avstånd?).
Man kommer iallafall fortfarande ha lägst pris på ståplats på den kortsida där hemmaklacken står på, så att Ultras alltid kommer att kunna sjunga där, och det ger också möjlighet för de som inte gillar att få öl kastade på sig att helt enkelt stå lite längre bort. Om jag förstår det rätt kommer ståsektionen mellan långsidan och hemmafansens/ultras kortsida vara till för barn, får se hur det går
Kommer ta ett tag för mig att läsa klart förslaget, men kände att jag behövde skriva om det jag läst, för det är många intressanta idéer de har! Placering på utgångar och färg på stolar, om man ska dela av området för hemma-/bortafans eller inte osv osv osv
Edit: Länk om nån undra är
http://stadion-in-freiburg.de