2015-10-04, 22:30
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi

Kom hem till att se resultatet 5 - 1 till Bayern och bara att Lewi sköt 2 mål, pinsamt! Kan någon snabbt skriva om resultatet speglar matchen, blev Dortmund överkörda?

Tror inte jag sett Bayern spela så här bra sedan Heynckes tid med så ovana spelare för den mästerliga fotbollen, ingen Robbery alls. Dortmund spelade inte dåligt, åtminstone inte tills 3-1. Ingen matchplan i världen hade fixat en poäng i kväll för dem.

Överkörning, javisst. Men kvällens FCB hade gjort det mot varje lag överallt i alla ligor. Så bra spelade München denna afton. Så skönt att se. för Pep.
2015-10-05, 06:36
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tror inte jag sett Bayern spela så här bra sedan Heynckes tid med så ovana spelare för den mästerliga fotbollen, ingen Robbery alls. Dortmund spelade inte dåligt, åtminstone inte tills 3-1. Ingen matchplan i världen hade fixat en poäng i kväll för dem.

Överkörning, javisst. Men kvällens FCB hade gjort det mot varje lag överallt i alla ligor. Så bra spelade München denna afton. Så skönt att se. för Pep.
Ja sannerligen imponenerande av Bayern. Bara att lyfta på hatten.

Tyvärr så är BL redan avgjord för i år vilket ju förstås är trist och också förmodligen anledningen till att ligan inte är intressantare för stora internationella TV-avtal. Tiden då vi kunde få se fem olika ligavinnare i BL inom åtta år ser inte ut att komma tillbaka i första taget. För oss Bratwurstrunkare kommer den alltid att vara nr. 1 men rent objektivt kan jag förstå att TV-bolagen hellre satsar sina miljarder på PL där spänningen normalt sett varar åtminstone in i mars-april.

Som tur vad för mig personligen så håller jag ju på ett bottenlag, vilket innebär spänning hela säsongen. Bottenstriden blir, som vanligt, det mest rafflande i Bundesliga.
2015-10-05, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Tyvärr så är BL redan avgjord för i år vilket ju förstås är trist och också förmodligen anledningen till att ligan inte är intressantare för stora internationella TV-avtal. Tiden då vi kunde få se fem olika ligavinnare i BL inom åtta år ser inte ut att komma tillbaka i första taget. För oss Bratwurstrunkare kommer den alltid att vara nr. 1 men rent objektivt kan jag förstå att TV-bolagen hellre satsar sina miljarder på PL där spänningen normalt sett varar åtminstone in i mars-april.

Tyvärr har du helt rätt, frågan är om Bundesliga kan göra något åt detta.. Jag antar att tv pengar osv redan delas "korrekt" så att alla får lika mycket i bundesliga.. Även om det var några experter (expressen killar) som sade att Bayern har en tredjedel så lär det väl vara intäckter totalt och där kan inte ligan agera.

Sedan vill jag ju inte se en engelsk förändring där det förutom tv avtal krävs oljepengar för att kunna ens slåss om att vara kvar i ligan.

Vidare måste jag hylla bundesliga för att bollen är vit.. Vissa ligor kör vinterboll hela året
Senast redigerad av borjeboy 2015-10-05 kl. 17:12.
2015-10-05, 19:03
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Tyvärr har du helt rätt, frågan är om Bundesliga kan göra något åt detta.. Jag antar att tv pengar osv redan delas "korrekt" så att alla får lika mycket i bundesliga.. Även om det var några experter (expressen killar) som sade att Bayern har en tredjedel så lär det väl vara intäckter totalt och där kan inte ligan agera.

Sedan vill jag ju inte se en engelsk förändring där det förutom tv avtal krävs oljepengar för att kunna ens slåss om att vara kvar i ligan.

Vidare måste jag hylla bundesliga för att bollen är vit.. Vissa ligor kör vinterboll hela året

Bundesliga delar redan ut TV-pengar centralt enligt en modell som ger FCB mindre och bottenlagen mer http://fussball-geld.de/fernsehgelder-tabelle/

FCB fick c:a 50 MEUR ifjol och SC Paderborn fick 20 MEUR, det känns rätt socialt och omtänksamt av ligan.

Naturligtvis har FCB oändligt större intäkter från stadion (som de nu äger skuldfritt), reklam och CL än valfritt bottenlag. Dessutom har de sålt 9,9%-poster av aktier till avundsvärda värderingar.
2015-10-06, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Bundesliga delar redan ut TV-pengar centralt enligt en modell som ger FCB mindre och bottenlagen mer http://fussball-geld.de/fernsehgelder-tabelle/

FCB fick c:a 50 MEUR ifjol och SC Paderborn fick 20 MEUR, det känns rätt socialt och omtänksamt av ligan.

Jo, det var det jag visste att jag läst därför man bör förvånad när man hör "experter" uttala sig så felaktigt. Förövrigt borde S04 kunna utmana om ett par år om man kan behålla det unga lag man har. Använ

Naturligtvis har FCB oändligt större intäkter från stadion (som de nu äger skuldfritt), reklam och CL än valfritt bottenlag. Dessutom har de sålt 9,9%-poster av aktier till avundsvärda värderingar.

Jo men den sk experten sade 1/3 av ligans tv intäkter... Han har bra koll på bundesliga den där Åslund på tv4☺...

Schalke bör kunna utmana om ett par år med sina unga spelare om man inte köps sönder. Det som kommer behövas inom ett par år är en ny Huntelaar men för de 300 miljonerna man fick för Draxler så har man ju det. Till er som tänjer mittback så gick Nastasic sönder i första matchen i år och lär tyvärr inte spela förräns tidigast till våren så där har vi inte något problem när han är frisk
2015-10-06, 06:25
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Jo men den sk experten sade 1/3 av ligans tv intäkter... Han har bra koll på bundesliga den där Åslund på tv4☺...

Schalke bör kunna utmana om ett par år med sina unga spelare om man inte köps sönder. Det som kommer behövas inom ett par år är en ny Huntelaar men för de 300 miljonerna man fick för Draxler så har man ju det. Till er som tänjer mittback så gick Nastasic sönder i första matchen i år och lär tyvärr inte spela förräns tidigast till våren så där har vi inte något problem när han är frisk
Schalke är och har varit på gång hela tiden. Liksom Wolfsburg. Fattar inte hur Wolfsburg kunde prestera så kasst i EL förra året.
2015-10-06, 07:41
Medlem
Germanofils avatar
Ett stort grattis till Jürgen Kohler som blir 50 år idag! Förutom att vinna EM och VM har han även hunnit med att lira 398 BL-matcher för Waldhof Mannheim, FC Köln, Bayern München och Borussia Dortmund.
2015-10-06, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Schalke är och har varit på gång hela tiden. Liksom Wolfsburg. Fattar inte hur Wolfsburg kunde prestera så kasst i EL förra året.

Fast för wolfsburg kan vi ana att det kommer bli lite mindre pengar i plånboken från sponsorn VW efter miljögrejen..
2015-10-06, 17:57
Avslutad
Citat:

Tyvärr så är BL redan avgjord för i år vilket ju förstås är trist
Jag kan bara instämma i att det är väldigt imponerande av Bayern. Men hav förtröstan, ligan är faktiskt inte avgjord än. Det finns ett flertal scenarion i vilka Bayern inte blir ligamästare, och allas vår vän, nyhetstidningen Der Postillon, har tagit upp några av dem här.

Personliga favoriter:
Citat:
Gegner plötzlich 4 Meter 20 groß
Würden plötzlich über Nacht alle Spieler der übrigen 17 Bundesligamannschaften aus unerfindlichen Gründen auf 4,20 m Größe anwachsen, könnte das den Spielfluß der Münchner ernsthaft gefährden. Nicht nur wären gegnerische Torhüter kaum noch zu überwinden, auch wären die Bayern (insbesondere Philipp Lahm!) in Kopfballduellen hoffnungslos unterlegen und deutlich langsamer als ihre Gegner.
Prognose zum Saisonende: Champions-League-Quali
Citat:
FIFA-Regeländerung
Würde die FIFA plötzlich die Regel einführen, dass Landesmeister der wird, der die wenigsten Punkte erzielt, könnte dies die Bayern im übrigen Saisonverlauf angesichts des bereits angesammelten Punktepolsters vor große Probleme stellen. Probleme, die der FC Bayern zwar durch eine Serie von 25 Niederlagen lösen könnte, die aber umso gravierender werden, wenn die FIFA am 33. Spieltag wieder auf die ursprüngliche Regelung zurückfallen würde.
Prognose zum Saisonende: Platz 18

Bortsett från ligaettan känns ligan ändå relativt öppen. Många lag där uppe just nu. Och i 2. BL har Bochum och Freiburg imponerat hittills. Freiburg borde väl ta steget tillbaka direkt, frågan är vilka som gör dem sällskap. Kommer RB Leipzig "äntligen" lyckas ta sig upp till finrummet?
2015-10-06, 18:44
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag kan bara instämma i att det är väldigt imponerande av Bayern. Men hav förtröstan, ligan är faktiskt inte avgjord än. Det finns ett flertal scenarion i vilka Bayern inte blir ligamästare, och allas vår vän, nyhetstidningen Der Postillon, har tagit upp några av dem här.

Ha ha. Jag läste precis den där artikeln och tänkte länka till den här i tråden men du hann före. Underbar satir.
2015-10-06, 20:31
Avstängd
Halloween2s avatar
Gerd Müller har drabbats av alzheimer, mycket tråkigt :/

Slänger in en video från bättre tider

https://m.youtube.com/watch?v=ZIl3EF4yyuE
Senast redigerad av Halloween2 2015-10-06 kl. 20:37.
2015-10-07, 00:15
Avslutad
Citat:
Ha ha. Jag läste precis den där artikeln och tänkte länka till den här i tråden men du hann före. Underbar satir.
Verkligen! Alltid fantastisk satir i Der Postillon.

Bilden till scenario 1 (att alla motståndare blir 4,2 meter långa) är riktigt rolig.

Volkswagen ska ha gratulerat Wolfsburg till det oavgjorda resultatet mot Bayern München nu senast. 1-1 blev det som bekant, Lewandowski kvitterade någon gång mellan minut 51 och 60. Man var dock starkt kritisk mot TV-producenten som vevade målrepriser gång på gång under denna tidpunkt.

Skämt åsido, bortsett från att Bayern redan har vunnit ligan är den i allra högsta grad intressant. Bottenstriden lär inte bli lika löjligt jämn som i fjol (när de fyra sämsta lagen hade lika många poäng med bara några omgångar kvar, om jag inte minns helt fel) men den lär trots allt bli jämn. Och i toppstriden har såväl Borussia Mönchengladbach som Bayer Leverkusen underpresterat hittills. Hertha Berlin, FC Köln och Ingolstadt har överraskat åtminstone mig, även om jag inte är överdrivet väl insatt i tysk ligafotboll. Så det kanske inte är en överraskning lika mycket som det är ett tecken på att jag är oinsatt.

Det sistnämnda laget, alltså Ingolstadt, verkar ha en urstark defensiv, men poängen kan nog sluta trilla in om man inte också börjar göra fler mål. Nu har de förvisso redan fyra segrar, men sex mål på åtta matcher är verkligen inte starkt och det bör vara ohållbart i längden. 0-0 ger så klart poäng, men inte lika mycket som en seger. Så poängen kan mycket väl fortsätta trilla in, men inte i lika stort antal.

Nog från mig, för denna gång. Auf Wiedersehen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in