Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-15, 15:10
  #1
Medlem
deadsets avatar
Jag bor i Stockholmstrakten, och allt oftare ser jag unga muslimska män (mellanösternutseende och klassiskt muslimskägg) i auktoritära positioner som portvakter, ordningsvakter och "trygghetsvärdar". Den etniska fördelningen mellan svenskar och muslimer på dessa poster reflekterar inte på långa vägar fördelningen mellan svenskar och muslimer populationsmässigt. Bör man vara bekymrad över denna utveckling? Vi vet ju redan vilken unken syn många unga muslimska män har på det svenska samhället och på svenskar, och hur frekvent förekommande de är i våldsbetingad brottsstatistik. Låter de sina landsmän komma undan med att tafsa på svenska tjejer och jiddra med svenska killar ute på gator och torg? Kan man lita på att dessa muslimska män verkligen sköter sina jobb och är objektiva när stök uppstår på stan?

Jag lär knappast vara den enda som har reagerat på denna utveckling.
Citera
2015-06-15, 15:24
  #2
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag bor i Stockholmstrakten, och allt oftare ser jag unga muslimska män (mellanösternutseende och klassiskt muslimskägg) i auktoritära positioner som portvakter, ordningsvakter och "trygghetsvärdar". Den etniska fördelningen mellan svenskar och muslimer på dessa poster reflekterar inte på långa vägar fördelningen mellan svenskar och muslimer populationsmässigt. Bör man vara bekymrad över denna utveckling? Vi vet ju redan vilken unken syn många unga muslimska män har på det svenska samhället och på svenskar, och hur frekvent förekommande de är i våldsbetingad brottsstatistik. Låter de sina landsmän komma undan med att tafsa på svenska tjejer och jiddra med svenska killar ute på gator och torg? Kan man lita på att dessa muslimska män verkligen sköter sina jobb och är objektiva när stök uppstår på stan?

Jag lär knappast vara den enda som har reagerat på denna utveckling.


Trams!

Många har skägg bara för att det ser "snyggt ut", det är fåfänga. Det har inte så mycket med religion att göra, många svenskar går också i stora skägg(det har ju blivit mer modernt med skägg).
De du påstår är "muslimska män" kan i själva verket vara sekulära grabbar som härstammar från Iran och är födda i Sverige, som är fullständigt ickereligiösa.

Många som verkligen är religiösa är rakade och utan skägg, skägget är mer mode.
__________________
Senast redigerad av panther1 2015-06-15 kl. 15:27.
Citera
2015-06-15, 15:25
  #3
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag bor i Stockholmstrakten, och allt oftare ser jag unga muslimska män (mellanösternutseende och klassiskt muslimskägg) i auktoritära positioner som portvakter, ordningsvakter och "trygghetsvärdar". Den etniska fördelningen mellan svenskar och muslimer på dessa poster reflekterar inte på långa vägar fördelningen mellan svenskar och muslimer populationsmässigt. Bör man vara bekymrad över denna utveckling? Vi vet ju redan vilken unken syn många unga muslimska män har på det svenska samhället och på svenskar, och hur frekvent förekommande de är i våldsbetingad brottsstatistik. Låter de sina landsmän komma undan med att tafsa på svenska tjejer och jiddra med svenska killar ute på gator och torg? Kan man lita på att dessa muslimska män verkligen sköter sina jobb och är objektiva när stök uppstår på stan?

Jag lär knappast vara den enda som har reagerat på denna utveckling.

Personligen tror jag de är minst lika bra som deras svenska kollegor. Oftast är de invandrare (även muslimer) jag känner faktiskt mer rasistiska mot andra invandrare än mot svenskar eller vad svenskar är mot invandrare generellt. Skillnaden är nog endast att de slipper få höra, "Jävla rasist" då de sköter sitt uppdrag.
Citera
2015-06-15, 15:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Personligen tror jag de är minst lika bra som deras svenska kollegor. Oftast är de invandrare (även muslimer) jag känner faktiskt mer rasistiska mot andra invandrare än mot svenskar eller vad svenskar är mot invandrare generellt. Skillnaden är nog endast att de slipper få höra, "Jävla rasist" då de sköter sitt uppdrag.

Bra poäng.

I övrigt så ser jag inte det som ett problem. Det är bra att de jobbar och eftersom de är invandrare kanske invandrargängen lyssnar mer på en invandrarvakt än en svensk sådan.
Citera
2015-06-15, 15:53
  #5
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Många har skägg bara för att det ser "snyggt ut", det är fåfänga. Det har inte så mycket med religion att göra, många svenskar går också i stora skägg(det har ju blivit mer modernt med skägg).

Om du menar att muslimskägg inte har med religion att göra så måste du läsa på;

  • http://www.answering-christianity.com/growing_beards.htm


Citat:
Prophet Muhammad peace be upon him ordered Muslims to grow beards, because he didn't want them to look like the Pagans. It was important back then for Muslims to look different than the Pagans for both security and cultural reasons. By making it easier for Muslims to distinguish each others easily, it would certainly enforce safety and security among them. Also, by making Muslims be different than everyone else, it would certainly help them to give up their old Pagan traditions that they were raised with, especially when they're different than everyone else.

"Har inte så mycket med religion att göra". Eller hur.

Det är ju bara "modernt" med muslimskägg bland män från mellanöstern.

Citera
2015-06-15, 15:55
  #6
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Bra poäng.

I övrigt så ser jag inte det som ett problem. Det är bra att de jobbar och eftersom de är invandrare kanske invandrargängen lyssnar mer på en invandrarvakt än en svensk sådan.

Eller så kanske de tar parti för sina landsmän när det uppstår problem.

Är detta ett helt osannolikt scenario, menar du?
Citera
2015-06-15, 16:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Eller så kanske de tar parti för sina landsmän när det uppstår problem.

Är detta ett helt osannolikt scenario, menar du?

Absolut inte, den situationen kan givetvis uppstå, och vice versa. Men vad ska man göra? Förbjuda invandrare att jobba som OV? Knappast.
Citera
2015-06-15, 16:42
  #8
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Har märkt att krogar och klubbar som ägs av kristna syrianer/assyrier mestadels rekryterar sina landsmän.
Citera
2015-06-15, 17:15
  #9
Medlem
Visst finns det svenskhatare bland dessa men oftast så får de såsmåningom ungefär samma åsikter som vilken svensk halvrasist som helst. Efter ett par år i yrket när de behövt ingripa i en handfull incidenter med etniskt svenska som bråkar och oräkneliga fall av invandrare (ofta från deras egna länder) som bråkar så förstår de att svenskar är snälla, och kebaber elaka.
Citera
2015-06-15, 20:43
  #10
Medlem
BetongNasses avatar
Nu är ju inte "invandrare" en homogen grupp!
Iranier-Kurder-Turkar, assyrier-syrier, kristna-muslimer, shia-sunni, sekulära-bokstavstroende...
Skulle tro att motsättningar med svenskar är det minsta problemet för vakter med sådan bakgrund.
Att sedan det inte skulle finnas svenska köttskallar med unken kvinnosyn bland ordningsvakter...

Tro det eller ej men det finns individer i alla yrken, skillnaderna märks speciellt tydligt bland de som "jobbar med människor".
Citera
2015-06-15, 21:08
  #11
Medlem
sherms avatar
Att muslimer intar diverse auktoritära positioner i samhället är allt annat än oproblematiskt. Jag skrev härom dagen om ett liknande fall i tråden (FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Ett talande exempel för att när muslimer tillsätts på auktoritetspositioner så agerar de utefter sin religiösa övertygelse. Självfallet är det till nackdel för alla som inte är muslimer.
Citera
2015-06-15, 21:31
  #12
Medlem
De här invandrarna vill ha makttjänstemannajobb för det är genom
dem de skall ta sin hämnd på ankdammsfolket, som förtryckt dem
skitjobblågavlönat deras föräldrar o givit dem en fattig uppväxt osv.

Mycket fler än vad vi ser söker in på polisskolan men långtifrån alla
kommer in - på 8,000 sökande tar man emot 400 - vet ej de senaste
siffrorna.

Av de 7,600 som inte kom in är massor invandrare - av de 400 förhållandevis
få trots kvoteringen - polisjobbet är ett väldigt bra o speciellt maktjobb som
dessa främmande fåglar vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback