Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 21:17
  #1
Medlem
crossoftormentss avatar
vem styr om sverige hamnar i krig?regeringen?kungen?

visa gärna fakta-länkar och källa.


jag trodde det var regeringen,men en person säger att det är kungen?
på riksdagens hemsida står det om nån slags krigsdelegation
Citera
2015-06-14, 21:25
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Skickar med två länkar, svaret är alltså krigsdelegationen.

http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-ri...sdelegationen/
https://www.google.se/
Citera
2015-06-14, 21:44
  #3
Moderator
Strix m/94s avatar
Regeringen styr Riket, såväl i fred som i krig. Som lagstiftare och beslutsfattare i vissa frågor kan Riksdagens krigsdelegation träda i Riksdagens ställe. Ledamöterna i Krigsdelegationen är alla riksdagsledamöter.

Kungens uppgift, i fred som i krig, är att vara den samlande gestalten för nationen, en uppgift som så klart blir ännu mycket viktigare i krig.
Citera
2015-06-14, 22:09
  #4
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Knugen med familj lämnar nog landet rätt snabbt. Skulle gissa på att resan går till Franska rivieran.
Detta är en av poängerna med monarki. Om statschefen kan sättas i säkerhet i ett land som fienden inte kommer åt så blir det svårare att få legitimitet för den qvislingregering som fienden tillsätter. En president skulle kunna fylla samma funktion, men fienden kan anordna ett nytt presidentval och få "folkligt stöd" för sin kandidat, som i Ukraina nyligen som blev utsatt för en statskupp organiserad utifrån.
Citera
2015-06-14, 22:18
  #5
Moderator
Tinuviels avatar
Politik - Inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2015-06-14, 23:43
  #6
Avstängd
folvidons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Regeringen styr Riket, såväl i fred som i krig. Som lagstiftare och beslutsfattare i vissa frågor kan Riksdagens krigsdelegation träda i Riksdagens ställe. Ledamöterna i Krigsdelegationen är alla riksdagsledamöter.

Kungens uppgift, i fred som i krig, är att vara den samlande gestalten för nationen, en uppgift som så klart blir ännu mycket viktigare i krig.

Kungen skulle dra till rivieran direkt om det blev osäkerheter inom landet...
Citera
2015-06-14, 23:50
  #7
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Skickar med två länkar, svaret är alltså krigsdelegationen.

http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-ri...sdelegationen/
https://www.google.se/

Min följdfråga blir: Vad händer om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad när alla är samlade på plats, alternativt de viktigaste personerna råkar dö i ett bombdåd?
Citera
2015-06-15, 07:40
  #8
Medlem
En bättre fråga vore om någon av dessa ens skulle ha något intresse av att strida. Jag har svårt att föreställa mig att se den svenska regeringen agera som ledande gestalt inom krigföring iallafall. Det finns nog ingen regering i hela världen som är så pass undergiven gentemot främmande krafter som den svenska är. Carl XVI är nog inte så mycket bättre heller. Det hade snarare blivit upp till den handfull medelklassvenskar, som är beredda att strida för att upprätthålla nationens suveränitet, att ta saken i egna händer.
__________________
Senast redigerad av Anders-Lundgren 2015-06-15 kl. 07:42.
Citera
2015-06-15, 19:19
  #9
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min följdfråga blir: Vad händer om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad när alla är samlade på plats, alternativt de viktigaste personerna råkar dö i ett bombdåd?

Jag antar att ÖB tar över. Det finns nog en plan för detta om det skulle ske något attentat.
Citera
2015-06-15, 19:27
  #10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Kungen skulle dra till rivieran direkt om det blev osäkerheter inom landet...

Högst osannolikt. Däremot är det sannolikt att delar av kungafamiljen skulle evakueras utomlands, gissningsvis till England, för att säkerställa ättens överlevnad.
Citera
2015-06-15, 19:28
  #11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min följdfråga blir: Vad händer om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad när alla är samlade på plats, alternativt de viktigaste personerna råkar dö i ett bombdåd?

För att det inte skulle hända, så skulle Riksledningen (Kungen, regeringen, krigsdelegationen) tidigt evakueras till en krigsuppehållsplats i Zonen. Numera har vi så klart inga planer på sådant, emedan Riksdagen självt har avskaffat kriget som scenario.
Citera
2015-06-15, 20:16
  #12
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min följdfråga blir: Vad händer om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad när alla är samlade på plats, alternativt de viktigaste personerna råkar dö i ett bombdåd?
Riksdagsmän har väl suppleanter som alla andra folkvalda? Alla närvarar väl inte vid t.ex riksdagens öppnande eftersom de kanske har andra uppdrag i kommunfullmäktige eller landstinget?
Vi kan alltid välja en ny kung även om successionsordningen borde gå att lösa med tanke på att svenska kungafamiljen är släkt med den norska och danska. I alla fall om man går tillbaka till äldre regler.
Försvaret borde ha en ganska klar hierarki om ÖB är död eller oanträffbar?
Man kallar in B-laget helt enkelt.
Annars får man väl se om man kan hitta en gammal telefonkatalog!

Intressant är väl hur det funkar rent operativt när det kommer ett par hundra MIG-plan och ryska skepp på radarn?
Hinner det förklaras krigstillstånd? Spelar det någon roll för Genevekonventionen och folkrätten och skit? För eventuella antiryska älgjägare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback