2015-06-14, 21:17
Medlem
crossoftormentss avatar
vem styr om sverige hamnar i krig?regeringen?kungen?

visa grna fakta-lnkar och klla.

jag trodde det var regeringen,men en person sger att det r kungen?
p riksdagens hemsida str det om nn slags krigsdelegation
Citera
2015-06-14, 21:25
Medlem
svampdamps avatar
Skickar med tv lnkar, svaret r allts krigsdelegationen.

http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-ri...sdelegationen/
https://www.google.se/
Citera
2015-06-14, 21:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Regeringen styr Riket, svl i fred som i krig. Som lagstiftare och beslutsfattare i vissa frgor kan Riksdagens krigsdelegation trda i Riksdagens stlle. Ledamterna i Krigsdelegationen r alla riksdagsledamter.

Kungens uppgift, i fred som i krig, r att vara den samlande gestalten fr nationen, en uppgift som s klart blir nnu mycket viktigare i krig.
Citera
2015-06-14, 22:09
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Knugen med familj lmnar nog landet rtt snabbt. Skulle gissa p att resan gr till Franska rivieran.
Detta r en av pongerna med monarki. Om statschefen kan sttas i skerhet i ett land som fienden inte kommer t s blir det svrare att f legitimitet fr den qvislingregering som fienden tillstter. En president skulle kunna fylla samma funktion, men fienden kan anordna ett nytt presidentval och f "folkligt std" fr sin kandidat, som i Ukraina nyligen som blev utsatt fr en statskupp organiserad utifrn.
Citera
2015-06-14, 22:18
Moderator
Tinuviels avatar
Politik - Inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2015-06-14, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Regeringen styr Riket, svl i fred som i krig. Som lagstiftare och beslutsfattare i vissa frgor kan Riksdagens krigsdelegation trda i Riksdagens stlle. Ledamterna i Krigsdelegationen r alla riksdagsledamter.

Kungens uppgift, i fred som i krig, r att vara den samlande gestalten fr nationen, en uppgift som s klart blir nnu mycket viktigare i krig.

Kungen skulle dra till rivieran direkt om det blev oskerheter inom landet...
Citera
2015-06-14, 23:50
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Skickar med tv lnkar, svaret r allts krigsdelegationen.

http://www.riksdagen.se/Sa-funkar-ri...sdelegationen/
https://www.google.se/

Min fljdfrga blir: Vad hnder om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad nr alla r samlade p plats, alternativt de viktigaste personerna rkar d i ett bombdd?
Citera
2015-06-15, 07:40
Medlem
En bttre frga vore om ngon av dessa ens skulle ha ngot intresse av att strida. Jag har svrt att frestlla mig att se den svenska regeringen agera som ledande gestalt inom krigfring iallafall. Det finns nog ingen regering i hela vrlden som r s pass undergiven gentemot frmmande krafter som den svenska r. Carl XVI r nog inte s mycket bttre heller. Det hade snarare blivit upp till den handfull medelklassvenskar, som r beredda att strida fr att upprtthlla nationens suvernitet, att ta saken i egna hnder.
Senast redigerad av Anders-Lundgren 2015-06-15 kl. 07:42.
Citera
2015-06-15, 19:19
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min fljdfrga blir: Vad hnder om t ex Ryssen bombar riksdagen och Rosenbad nr alla r samlade p plats, alternativt de viktigaste personerna rkar d i ett bombdd?

Jag antar att B tar ver. Det finns nog en plan fr detta om det skulle ske ngot attentat.
Citera
2015-06-15, 19:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Kungen skulle dra till rivieran direkt om det blev oskerheter inom landet...

Hgst osannolikt. Dremot r det sannolikt att delar av kungafamiljen skulle evakueras utomlands, gissningsvis till England, fr att skerstlla ttens verlevnad.
Citera
2015-06-15, 19:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Fr att det inte skulle hnda, s skulle Riksledningen (Kungen, regeringen, krigsdelegationen) tidigt evakueras till en krigsuppehllsplats i Zonen. Numera har vi s klart inga planer p sdant, emedan Riksdagen sjlvt har avskaffat kriget som scenario.
Citera
2015-06-15, 20:16
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:
Riksdagsmn har vl suppleanter som alla andra folkvalda? Alla nrvarar vl inte vid t.ex riksdagens ppnande eftersom de kanske har andra uppdrag i kommunfullmktige eller landstinget?
Vi kan alltid vlja en ny kung ven om successionsordningen borde g att lsa med tanke p att svenska kungafamiljen r slkt med den norska och danska. I alla fall om man gr tillbaka till ldre regler.
Frsvaret borde ha en ganska klar hierarki om B r dd eller oantrffbar?
Man kallar in B-laget helt enkelt.
Annars fr man vl se om man kan hitta en gammal telefonkatalog!

Intressant r vl hur det funkar rent operativt nr det kommer ett par hundra MIG-plan och ryska skepp p radarn?
Hinner det frklaras krigstillstnd? Spelar det ngon roll fr Genevekonventionen och folkrtten och skit? Fr eventuella antiryska lgjgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in