Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-06-14, 00:40
Medlem
Hej. Jag har ansökt om sjukersättning, men inte för att jag själv vill utan för att andra tycker jag ska ha det dvs min läkare, pappa och en del släktingar. Jag har haft aktivitetsersättning i många år fram till att jag fyllde 30. Då skickades jag ut på nåt arbetslivsintroduktions program för att se om jag hade nån arbetsförmåga och fick då aktivitetsstöd och socialbidrag för att klara mig. Sedan byttes det ut mot sjukpenning. Men efter ett möte med försäkringskassan övertalade dom mig att söka sjukersättning. Jag mår otroligt dåligt över detta nu. Jag funderar på om döden vore bättre. Jag sitter mest hemma framför datorn eller teven. Jag har social fobi, selektiv mutism och återkommande depressioner. Men jag vill göra nåt av mitt liv trots detta, inte slösa bort fler dagar som jag redan gjort. Jag var nyss på ett möte med en psykiatriker som försäkringskassan beställt. Hon träffade jag i typ 20 minuter och hon sa att jag inte hade nån arbetsförmåga alls och att jag lätt skulle få igenom ansökan. Hon sa också att jag kan få ett bra liv ändå med hjälp av en ledsagare eller boendestöd som hjälper mig med allt. Men jag vill inte ha det. Och det värsta av allt är att hon sa att vården liksom släpper en när man har sjukersättning, då är man så sjuk så det inte går att göra nåt åt det. Jag får inte studera eller något. Bara sitta hemma. Ibland vill jag bara slänga mig framför tåget och har varit nära flera gånger.
Jag vet att jag är gammal nog att bestämma själv men det är inte så lätt. Jag vet inte vad jag ska göra. Dra tillbaka ansökan eller göra som andra vill?
Citera
2015-06-14, 00:53
Medlem
HarryManbacks avatar
Jag blev rekommenderad av min läkare efter min första psykos att bli förtidspensionär, som det hette då. Jag sa att jag vägrar. Fick ett jobb efter en tid och har jobbat sen dess, förutom vissa avbrott. Ett av mina bättre val här i livet.

Det viktigaste är vad du känner och hur du vill leva ditt liv. Läkare har inte hela bilden av en.

Jag började arbeta fyra timmar om dagen, för att sen sakta gå upp till heltid.

Jag vill påstå att jag haft ett arbete har varit en stor del i att jag mår såpass bra som jag mår idag. Hade jag slängt in handduken hade jag troligtvis mått mycket sämre.
Citera
2015-06-14, 00:57
Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Hej. Jag har ansökt om sjukersättning, men inte för att jag själv vill utan för att andra tycker jag ska ha det dvs min läkare, pappa och en del släktingar. Jag har haft aktivitetsersättning i många år fram till att jag fyllde 30. Då skickades jag ut på nåt arbetslivsintroduktions program för att se om jag hade nån arbetsförmåga och fick då aktivitetsstöd och socialbidrag för att klara mig. Sedan byttes det ut mot sjukpenning. Men efter ett möte med försäkringskassan övertalade dom mig att söka sjukersättning. Jag mår otroligt dåligt över detta nu. Jag funderar på om döden vore bättre. Jag sitter mest hemma framför datorn eller teven. Jag har social fobi, selektiv mutism och återkommande depressioner. Men jag vill göra nåt av mitt liv trots detta, inte slösa bort fler dagar som jag redan gjort. Jag var nyss på ett möte med en psykiatriker som försäkringskassan beställt. Hon träffade jag i typ 20 minuter och hon sa att jag inte hade nån arbetsförmåga alls och att jag lätt skulle få igenom ansökan. Hon sa också att jag kan få ett bra liv ändå med hjälp av en ledsagare eller boendestöd som hjälper mig med allt. Men jag vill inte ha det. Och det värsta av allt är att hon sa att vården liksom släpper en när man har sjukersättning, då är man så sjuk så det inte går att göra nåt åt det. Jag får inte studera eller något. Bara sitta hemma. Ibland vill jag bara slänga mig framför tåget och har varit nära flera gånger.
Jag vet att jag är gammal nog att bestämma själv men det är inte så lätt. Jag vet inte vad jag ska göra. Dra tillbaka ansökan eller göra som andra vill?

Vilket skulle du ekonomiskt mest tjäna på?
Citera
2015-06-14, 01:00
Medlem
Du kan nog söka någon enstaka kurs eventuellt få läsa upp något betyg.
Annars så är det csn du.får använda.
Citera
2015-06-14, 01:00
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Man får väl arbeta lite grann på sjukersättning samt att du efter ett år kan pröva att låta sjukersättningen vila för att plugga på csn ett tag.

Kolla upp det, jag vet tyvärr inte på rak arm hur det fungerar.
Citera
2015-06-14, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Vilket skulle du ekonomiskt mest tjäna på?

Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag sa till psykiatrikern att jag varit orolig för min ekonomi pga att jag tyvärr dragit på mig massa skulder. Och hon sa bara "men det är inte blir bättre ekonomi med sjukersättning, det blir som socialbidraget!" men pappa övertygade mig att det blev mer. Just nu vet jag inte hur mycket det egentligen blir. Jag ansökte i augusti förra året och har blivit fördröjt pga försenat läkarutlåtande bland annat. Suck.
Citera
2015-06-14, 01:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
När du haft sjukresättningen i ett år kan du begära vilande sjukersättning för att arbeta eller studera. Det kan du ha upp till två år.

Du kan också jobba upp till en åttondel av heltid utan att det påverkar din sjukersättning.
Citera
2015-06-14, 01:11
Du skall inte låta dig slås ned:-)

Citat:
Ursprungligen postat av miserywantscompany
Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag sa till psykiatrikern att jag varit orolig för min ekonomi pga att jag tyvärr dragit på mig massa skulder. Och hon sa bara "men det är inte blir bättre ekonomi med sjukersättning, det blir som socialbidraget!" men pappa övertygade mig att det blev mer. Just nu vet jag inte hur mycket det egentligen blir. Jag ansökte i augusti förra året och har blivit fördröjt pga försenat läkarutlåtande bland annat. Suck.

Okej!
Så långt mina kunskaper så tror jag din far har rätt, att sjukersättning och då grundnivån på densamma är högre(ger mer)än socialbidrag.
Om så så acceptera sjukersättning då? För så långt också mina kunskaper så har du ändå chansen att "komma igen" med en beviljad sjukersättning. Det kanske man har även med ett socialbidrag, men då tror jag att man ses på med lägre ögon än man redan ses på med beviljad sjukersättning.
Tänk pengar/ inkomst och detta FÖRST, sedan kan du komma igen och om du kan det.
Sedan skall man också fråga sig vad andra har för intresse i att låta någon hamna längst ned på hackordningen och om detta alls är rättvist eller ej?
Men tänk först pengar, sedan kan du tänka i andra banor och då skall du inte vända dig till dessa "dina egna".
Senast redigerad av hee4r 2015-06-14 kl. 01:29.
Citera
2015-06-14, 03:20
Medlem
Ingen kan tvinga dig till en sjukersättning. Du kan själv välja att tacka nej till den. Dock så är inte sjukersättning slutstationen för dig om det är så att det är det bästa just nu. Du kan när du vill avsäga dig din sjukersättning. Du kan som någon nämnde få din sjukersättning vilande och testa ett arbete om du fått ett sådant för att utvärdera vilken arbetsförmåga du har och om du klarar av att arbeta trots dina problem.
Citera
2015-06-14, 03:40
Medlem
syndroms avatar
Se inte sjukersättning som en stämpel på att du är klassad sjuk. Tyvärr kommer nog inte dra upp dig och ditt liv - du måste efter din förmåga göra det själv. Du vill inte leva utan dö. Du kommer alltid ha chansen att ta livet av dig, testa göra det du vill göra, bli mer människan du vill vara och sjukersättning eller ej, det är bara därifrån du får pengarna. Strunt i det!
Citera
2015-06-14, 06:26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det du behöver göra är nog att ta dig ut i samhället och delta i olika aktiviteter. Om det funkar och du blir lite mer utåtriktad och allert kan du ifrågasätta din sjukersättning och, tror jag, komma ifråga för arbetsmarknadspolitiska åtgärder som förhoppningsvis kan leda till ett arbete. Prata med FK om detta.

Sedan behöver du göra något åt dina psykiska besvär. Jag hoppas att du har en bra läkarkontakt som kan hjälpa dig med detta. Om inte borde du försöka hitta någon.
Citera
2015-06-14, 08:54
Medlem
Skogsdjurets avatar
Om du föreställer dig att du ska sitta och glo framför tv:n resten av livet så kan jag förstå att du vill slänga dig framför tåget. Se sjukersättningen som en frihet, se dess fördelar, den är inte slutet på något sätt. Vi kan gå igenom dess fördelar.

1. När du har sjukersättning så får du bostadstillägg. Detta tillägg betalar 90% av hyran upp till 5000 kr vilket gör att du kommer ha råd med en fräsch lägenhet samtidigt som du bara behöver betala 10% av hyran på din ordinarie sjukersättning.

2. Sjukersättningen ger cirka 2000-2500 kr mer i månaden beroende på hur man räknar. Har du däremot kronofogden skulder så kan det bli knepigt, då vill kronofogden dra pengar så du hamnar på socialbidragsnivå igen. Men du kanske kan göra upp en bra avbetalningsplan med dina fodringsägare?

3. Sjukersättningen ger lugn och ro i vardagen så att du kan bygga upp livet på rätt sätt. Skapa bra vardagsvanor med bra mat och ett sunt leverne för att gå vidare i livet.

4. Man kan exempelvis studera ett antal timmar i veckan med sjukersättning. Vilket ger en möjlighet att förkovra sig i de ämnen man känner för. Sedan kan du ansöka om vilande sjukersättning för att kanske studera någon yrkesutbildning på heltid.

5. Man kan om man vill vara sjuk på deltid, 50%, 75% om man vill arbeta/studera mer än vad 100% ger rättighet till.

6. Vill man förbättra ekonomin och skapa sysselsättning på ett mindre moraliskt sätt så har all tid i världen att snatta, odla braja, hembränna, smuggla sprit. Du kan också svartjobba så mycket du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in