2015-06-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Den metoden jag beskrev är den som skeppshult själva rekommenderar. Dvs ett väldigt tunt lager med rapsolja, sedan in i antingen ugnen på hög värme eller på spisen med hög värme.

Skriver de verkligen att man ska gå över rykpunkten? Bränd olja ger en besk smak, luktar dessutom väldigt illa. Att det bildas giftiga ämnen när fettet sönderdelas är inte heller tilltalande.
Citera
2015-06-14, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Skriver de verkligen att man ska gå över rykpunkten? Bränd olja ger en besk smak, luktar dessutom väldigt illa. Att det bildas giftiga ämnen när fettet sönderdelas är inte heller tilltalande.

Du kommer ju inte använda den oljan när du tillagar maten sedan.
Citerar från skeppshult:

"För grovrengöring av pannan, täck botten av pannan med grovsalt. Värm upp pannan på hög temperatur i 1 – 2 minuter, häll därefter bort saltet och torka ur pannan med papper. Produkten får en grå nyans, vilket betyder att det går bra att bränna in produkten med ny rapsolja:
Torka produkten och stryk på ett tunt (några droppar) lager rapsolja
Ställ produkten på hög värme på spisen alternativt i ugnen (produkter med trädetaljer får ej ställas in i ugn)
Efter 10-15 minuter har oljan bränts in och produkten är återigen svart"
Citera
2015-06-14, 19:46
Medlem
Citat:
Det är vid hög temperatur som oljan bryts ner och binder med pannan för att skapa den släta blanka ytan som man vill uppnå.

Här kommer en länk till skeppshult
http://www.skeppshult.com/bruksanvisningar/

Det är inte meningen att du ska laga mat samtidigt som du steker in pannan, maten du steker in sedan kommer inte att ta smak.
Senast redigerad av Raffe01 2015-06-14 kl. 19:49.
Citera
2015-06-14, 20:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetabilisk_olja
Aldrig sett så höga temperaturer innan.
Citera
2015-06-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Aldrig sett så höga temperaturer innan.
Det finns såklart olika rapsoljor, kallpressad tål lägre temperaturer och skulle tro att det är den du tänker på. Men sedan så finns det raffinerad också. Denna tål ordentligt med värme och kan tom användas vid fritering.
Citera
2015-06-14, 21:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det finns såklart olika rapsoljor, kallpressad tål lägre temperaturer och skulle tro att det är den du tänker på. Men sedan så finns det raffinerad också. Denna tål ordentligt med värme och kan tom användas vid fritering.
Nä, den menar jag inte.
Jag kollade runt på siffror, det studsa åt alla möjliga håll och kanter.
Får nästan uppfattningen man höjt siffrorna, mot innan.
Har inte kollat sånt här på åratal, eller så är sotpunkt och rykpunkt skilda begrepp.
Citera
2015-06-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du kommer ju inte använda den oljan när du tillagar maten sedan. Citerar från skeppshult: "För grovrengöring av pannan, täck botten av pannan med grovsalt. Värm upp pannan på hög temperatur i 1 – 2 minuter, häll därefter bort saltet och torka ur pannan med papper. Produkten får en grå nyans, vilket betyder att det går bra att bränna in produkten med ny rapsolja: Torka produkten och stryk på ett tunt (några droppar) lager rapsolja Ställ produkten på hög värme på spisen alternativt i ugnen (produkter med trädetaljer får ej ställas in i ugn) Efter 10-15 minuter har oljan bränts in och produkten är återigen svart"

Eftersom man i dessa skötselråd inte anger antal grader man ska tillämpa vid "oljeceremonin" blir det tämligen ointressant att fortsätta grubbla kring det där.

Att det bildas giftiga ämnen när olja överhettas är faktum och det kan man googla på. Och givetvis blir det giftet kvar i pannan, tills man använder den för matlagning, eller tills man sköljer ur den med vatten - vatten som är gjutjärnpannans fiende nummer ett.

För övrigt är ett av deras skötselråd helt åt helvete: "Diska alltid dina Skeppshult pannor och grytor för hand med hett vatten". Hett vatten är det mest effektiva sättet att sabba pannan med, eftersom hett vatten torkar ur pannan. Fy faaan.

Citat:
Det är vid hög temperatur som oljan bryts ner och binder med pannan för att skapa den släta blanka ytan som man vill uppnå. Här kommer en länk till skeppshult http://www.skeppshult.com/bruksanvisningar/ Det är inte meningen att du ska laga mat samtidigt som du steker in pannan, maten du steker in sedan kommer inte att ta smak.
Citera
2015-06-14, 23:42
Medlem
Citat:

Tycker man ska fråga sig innan man sätter igång med matlagningen om man har för avsikt att steka köttet eller bränna det. Kör man på för hög värme bränner man fast det man har i pannan, oavsett om det är en biff, ett ägg, rå potatis eller en pannkaka.

Det enda man ska undvika är kallpressad olja, som har sämst uppvärmingsegenskaper. De flesta spisarna har termostat på stora plattan. Att prova sig fram till optimal inställning gör man lätt på några gångers användning. På min spis får jag bäst värme i gjutjärnssammanhang på 5,5.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, den menar jag inte.
Jag kollade runt på siffror, det studsa åt alla möjliga håll och kanter.
Får nästan uppfattningen man höjt siffrorna, mot innan.
Har inte kollat sånt här på åratal, eller så är sotpunkt och rykpunkt skilda begrepp.
Citera
2015-06-15, 00:24
Medlem
Citat:
Eftersom man i dessa skötselråd inte anger antal grader man ska tillämpa vid "oljeceremonin" blir det tämligen ointressant att fortsätta grubbla kring det där.

Att det bildas giftiga ämnen när olja överhettas är faktum och det kan man googla på. Och givetvis blir det giftet kvar i pannan, tills man använder den för matlagning, eller tills man sköljer ur den med vatten - vatten som är gjutjärnpannans fiende nummer ett.

För övrigt är ett av deras skötselråd helt åt helvete: "Diska alltid dina Skeppshult pannor och grytor för hand med hett vatten". Hett vatten är det mest effektiva sättet att sabba pannan med, eftersom hett vatten torkar ur pannan. Fy faaan.
De skriver att man ska låta den stå på hög värme i över 10 minuter. Vilken spis som helst bör klara att värma upp det till rykpunkten på den tiden.

Får jag fråga vad du tror att beläggningen egentligen kommer ifrån? Den kommer från nerbrutna kol-kedjor som binder sig med järnet i pannan. Dessa kan komma från olja, kött, eller liknande råvaror. Det är då man bränner vid något i en gjutjärnspanna som den skyddande "hinnan" bildas. Det är när man bryter ner dessa kedjor som de har en möjlighet att binda sig med pannan.

Ge mig gärna en källa som stödjer ditt påstående att en gjutjärnspanna skulle bli giftig då man går över rykpunkten för någon olja i den.

Nej, hett vatten kommer inte att magiskt spola bort den beläggning som skapats.

Citat:
Tycker man ska fråga sig innan man sätter igång med matlagningen om man har för avsikt att steka köttet eller bränna det. Kör man på för hög värme bränner man fast det man har i pannan, oavsett om det är en biff, ett ägg, rå potatis eller en pannkaka.

Det enda man ska undvika är kallpressad olja, som har sämst uppvärmingsegenskaper. De flesta spisarna har termostat på stora plattan. Att prova sig fram till optimal inställning gör man lätt på några gångers användning. På min spis får jag bäst värme i gjutjärnssammanhang på 5,5.

Vid vissa typer av matlagning är det direkt viktigt att man håller en hög temperatur för att få en bra stekyta. Just biff är ett sådant exempel. Håller du inte tillräckligt hög temperatur kokar köttet istället för att steka. Se videos nedan.
http://www.youtube.com/watch?v=v5otS5A7rEw&t=2m16s

Märk hur pannan börjar ryka då han adderar oljan.
http://www.youtube.com/watch?v=MhlAYMcZCRg&t=0m37s
Självklart ska man dock anpassa sina temperaturer till vad man steker.

OP: ta gärna en titt på video nummer 1 här över då den förklarar lite om temperatur, när man bör tillsätta fett och så för att inte maten ska fastna.
Senast redigerad av Raffe01 2015-06-15 kl. 00:31.
Citera
2015-06-15, 12:51
Medlem
Citat:
De skriver att man ska låta den stå på hög värme i över 10 minuter. Vilken spis som helst bör klara att värma upp det till rykpunkten på den tiden. Får jag fråga vad du tror att beläggningen egentligen kommer ifrån? Den kommer från nerbrutna kol-kedjor som binder sig med järnet i pannan. Dessa kan komma från olja, kött, eller liknande råvaror. Det är då man bränner vid något i en gjutjärnspanna som den skyddande "hinnan" bildas. Det är när man bryter ner dessa kedjor som de har en möjlighet att binda sig med pannan. Ge mig gärna en källa som stödjer ditt påstående att en gjutjärnspanna skulle bli giftig då man går över rykpunkten för någon olja i den. Nej, hett vatten kommer inte att magiskt spola bort den beläggning som skapats. Vid vissa typer av matlagning är det direkt viktigt att man håller en hög temperatur för att få en bra stekyta. Just biff är ett sådant exempel. Håller du inte tillräckligt hög temperatur kokar köttet istället för att steka. Se videos nedan. http://www.youtube.com/watch?v=v5otS5A7rEw&t=2m16sMärk hur pannan börjar ryka då han adderar oljan.
http://www.youtube.com/watch?v=MhlAYMcZCRg&t=0m37s
Självklart ska man dock anpassa sina temperaturer till vad man steker. OP: ta gärna en titt på video nummer 1 här över då den förklarar lite om temperatur, när man bör tillsätta fett och så för att inte maten ska fastna.

För att göra en lååång historia kort: Hälsovådliga ämnen bildas när man bränner olja, kött m m. Det är absolut inget nytt och den som vill kan hämta in info genom att googla. När det gäller diskning av stekpannor är det allmänt vedertaget att man bör låta bli det. Men om man vid något tillfälle ändå tvingas göra det är kallt vatten att föredra allt annat, eftersom kallt vatten löser fett sämre än varmt eller hett vatten (alla typer av rengöringsmedel är totalförbjudna).

I trådens rubrik frågar man "Varför bränner det fast i min gjutjärnspanna?" vilket kan anses blivit besvarat med tips att inte steka på för hög värme och att ge blanka fan att diska eller skölja ur pannan. Det här är två mycket enkla tips om gör att gjutjärnspannan blir bästa kompisen i köket.
Senast redigerad av Wumtata 2015-06-15 kl. 12:54.
Citera
2015-06-15, 13:18
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
För att göra en lååång historia kort: Hälsovådliga ämnen bildas när man bränner olja, kött m m. Det är absolut inget nytt och den som vill kan hämta in info genom att googla. När det gäller diskning av stekpannor är det allmänt vedertaget att man bör låta bli det. Men om man vid något tillfälle ändå tvingas göra det är kallt vatten att föredra allt annat, eftersom kallt vatten löser fett sämre än varmt eller hett vatten (alla typer av rengöringsmedel är totalförbjudna).

I trådens rubrik frågar man "Varför bränner det fast i min gjutjärnspanna?" vilket kan anses blivit besvarat med tips att inte steka på för hög värme och att ge blanka fan att diska eller skölja ur pannan. Det här är två mycket enkla tips om gör att gjutjärnspannan blir bästa kompisen i köket.

Stekte korv, bacon och potatis på lite lägre värme och det verkar fungera bättre.

Det här med att skölja ur stekpannan, om vi säger att jag har haft crème fraîche i stekpannan så blir det ju väldigt svårt att få rent utan att skölja ur den i varmt vatten!?
Citera
2015-06-15, 17:38
Medlem
Baachs avatar
Samma här Brände jämt fast när jag använde gjutjärnsgrytan. Nu ligger den längst in i skåpet med bitar av bränd kalops på botten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in