2015-06-13, 20:32
Medlem
Ratis avatar
När du väl lär dig att använda den och sköta om den så har du också en stekpanna som räcker resten av livet.
Citera
2015-06-13, 21:35
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
När du väl lär dig att använda den och sköta om den så har du också en stekpanna som räcker resten av livet.

Jag har haft en förut, en riktigt gammal och den fungerade utmärkt. Den har dock försvunnit, tror att den stannade kvar hos mitt ex.

Får jag ordning på denna så ska jag köpa mig en till i en annan storlek.
Citera
2015-06-13, 22:19
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Rapsolja brukar inte vara så bra vid upphettning. Testa olivolja istället.
Citera
2015-06-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Rapsolja brukar inte vara så bra vid upphettning. Testa olivolja istället.

Nej testa inte olivolja!
Olivolja har en rykpunkt på ca 190 grader jämfört med rapsolja på nästan 240 grader. Så rapsolja är ett mycket bättre alternativ.

Varför kändiskockarna envisas med olivolja är ett mysterium, men antagligen har olivoljeproducenterna gjort ett fantastiskt lobbyarbete.
Citera
2015-06-14, 13:18
Medlem
Det går att skynda på lite, värm upp pannan ordentligt på spisen. Sedan tar du en papperstuss och smetar ut ett riktigt tunt lager med rapsolja. Låt den stå och ryka på spisen ett tag. Låt svalna något och upprepa ett antal gånger.
Citera
2015-06-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Det går att skynda på lite, värm upp pannan ordentligt på spisen. Sedan tar du en papperstuss och smetar ut ett riktigt tunt lager med rapsolja. Låt den stå och ryka på spisen ett tag. Låt svalna något och upprepa ett antal gånger.

När man hettar upp fett så mycket att det börjar ryka, bildas hälsovådliga ämnen. Att det dessutom smakar skit gör inte saken bättre.
Citera
2015-06-14, 16:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Nej testa inte olivolja!
Olivolja har en rykpunkt på ca 190 grader jämfört med rapsolja på nästan 240 grader. Så rapsolja är ett mycket bättre alternativ.

Varför kändiskockarna envisas med olivolja är ett mysterium, men antagligen har olivoljeproducenterna gjort ett fantastiskt lobbyarbete.
Det är de högsta sotpunkterna jag sett på olivolja och raps.
Kallpressad olivolja, runt 135-140 grader.
Rapsen och då den som inte är första press på, ca180 grader.
Jordnötsolja och druvolja, har jag hört är de som klarar upp mot dessa 240grader.
Citera
2015-06-14, 16:14
Medlem
Å andra sidan ... ju mer värme desto större risk att maten vidbränns. Exempelvis köttbullar på 240° förvandlas nog till oaptitliga kolbitar på mindre än 3 minuter.

För övrigt får man inte bortse från brandrisken. Tar oljan i pannan eld blir det ordentligt svart i köket, i värsta fall tar köksfläkten eld och sprider branden vidare till skåpen.
Senast redigerad av Wumtata 2015-06-14 kl. 16:17.
Citera
2015-06-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
När man hettar upp fett så mycket att det börjar ryka, bildas hälsovådliga ämnen. Att det dessutom smakar skit gör inte saken bättre.
Jag skrev inte att han skulle laga mat på detta viset, det är för att förbereda pannan.

Citat:
Å andra sidan ... ju mer värme desto större risk att maten vidbränns. Exempelvis köttbullar på 240° förvandlas nog till oaptitliga kolbitar på mindre än 3 minuter.

För övrigt får man inte bortse från brandrisken. Tar oljan i pannan eld blir det ordentligt svart i köket, i värsta fall tar köksfläkten eld och sprider branden vidare till skåpen.
Man får ju självklart anpassa temperatur till vad man steker.
Senast redigerad av Raffe01 2015-06-14 kl. 18:26.
Citera
2015-06-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är de högsta sotpunkterna jag sett på olivolja och raps.
Kallpressad olivolja, runt 135-140 grader.
Rapsen och då den som inte är första press på, ca180 grader.
Jordnötsolja och druvolja, har jag hört är de som klarar upp mot dessa 240grader.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetabilisk_olja
Citera
2015-06-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01

Jag skrev inte att han skulle laga mat på detta viset, det är för att förbereda pannan.

Om du bränt olja i en gjutjärnspanna på det sättet du beskriver är jag rädd för att den brända odören biter sig fast i pannan, eventuellt skadliga ämnen som bildats blir också kvar i pannan, om man inte har för avsikt att rengöra och skölja med vatten, och då har ju hela manövern varit tämligen meningslös.

När det gäller gjutjärn för hemmabruk finns inga genvägar, kanske med ett undantag: Själv har jag köpt min panna på Stadsmissionen för 150 spänn. Den ser ut att ha varit med några decennier och är numera ett oersättlig redskap i mitt kök.
Citera
2015-06-14, 19:31
Medlem
Citat:
Om du bränt olja i en gjutjärnspanna på det sättet du beskriver är jag rädd för att den brända odören biter sig fast i pannan, eventuellt skadliga ämnen som bildats blir också kvar i pannan, om man inte har för avsikt att rengöra och skölja med vatten, och då har ju hela manövern varit tämligen meningslös.

När det gäller gjutjärn för hemmabruk finns inga genvägar, kanske med ett undantag: Själv har jag köpt min panna på Stadsmissionen för 150 spänn. Den ser ut att ha varit med några decennier och är numera ett oersättlig redskap i mitt kök.
Den metoden jag beskrev är den som skeppshult själva rekommenderar. Dvs ett väldigt tunt lager med rapsolja, sedan in i antingen ugnen på hög värme eller på spisen med hög värme.

Sedan är det inte helt ovanligt att man tar upp pannan så att den nosar på rykpunkten vid tillagning av viss mat. Det är just det som är en av de stora fördelarna med gjutjärn över olika behandlade pannor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in