• 1
  • 2
2015-06-13, 15:08
Medlem
lakritcs avatar
Har precis införskaffat en ny laptop och blev chockad när jag såg att nästan hälften av SSD:n redan var utnyttjad. Kikade lite på partitionerna och upptäckte följande:

1 GB återställningspartition
100 MB EFI
99 GB NFTS (C:)
11 GB återställningspartition
8 GB OEM-partition

Ingen aning om vad den första återställningspartitionen kan innehålla, men antar att det är något återställningsskräp från tillverkaren. Den andra återställningspartitionen lär vara en avbildning av mitt OS, W8.

EFI tänker jag lämna orörd. Vet att det har med datorns uppstartningsmöjligheter att göra.

OEM-partitionen, som är rätt stor, är jag osäker på vad den gör.

Jag har genom Windows systemavbildningsfunktion kunnat dra en säkerhetskopia på "(C:) (System)" och "System (system)". Vet inte vad det sistnämnda innehåller, men den blev i alla fall nästan 20 GB stor (19,6).

Frågan är nu vad som är säkert att radera och hur jag går tillväga för att göra det. Jag skulle ju gärna frigöra 20 GB från återställningspartitionerna och OEM:en.
Citera
2015-06-13, 15:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Frågan är nu vad som är säkert att radera och hur jag går tillväga för att göra det.

Om du tar en komplett backup av din dator mha inbyggda Backup/Restore till extern disk (samt skapa en system recovery boot CD) kan du labba i lugn och ro. Att labba utan backup, well... det kan man väl också göra. Men när du varken berättar om operativ eller tillverkare/modell - är det rätt svårt att ge konkreta råd & tips. Man behöver veta vad MBR och PBR pekar på för att öht kunna ge någon form av vägledning.
Citera
2015-06-13, 15:39
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Har precis införskaffat en ny laptop och blev chockad när jag såg att nästan hälften av SSD:n redan var utnyttjad. Kikade lite på partitionerna och upptäckte följande:

100 MB EFI
99 GB NFTS (C
8 GB OEM-partition

Ingen aning om vad den första återställningspartitionen kan innehålla, men antar att det är något återställningsskräp från tillverkaren. Den andra återställningspartitionen lär vara en avbildning av mitt OS, W8.

EFI tänker jag lämna orörd. Vet att det har med datorns uppstartningsmöjligheter att göra.

Jag har genom Windows systemavbildningsfunktion kunnat dra en säkerhetskopia på "(C (System)" och "System (system)". Vet inte vad det sistnämnda innehåller, men den blev i alla fall nästan 20 GB stor (19,6).

Frågan är nu vad som är säkert att radera och hur jag går tillväga för att göra det. Jag skulle ju gärna frigöra 20 GB från återställningspartitionerna och OEM:en.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Om du tar en komplett backup av din dator mha inbyggda Backup/Restore till extern disk (samt skapa en system recovery boot CD) kan du labba i lugn och ro. Att labba utan backup, well... det kan man väl också göra. Men när du varken berättar om operativ eller tillverkare/modell - är det rätt svårt att ge konkreta råd & tips. Man behöver veta vad MBR och PBR pekar på för att öht kunna ge någon form av vägledning.

Vad tror du att W8 betyder ?
Citera
2015-06-13, 16:13
Medlem
lakritcs avatar
Tillverkare är Toshiba.
Citera
2015-06-13, 16:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tillverkare är Toshiba.

Som producerar många olika modeller. Vilken modell har du?
Citera
2015-06-13, 16:50
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Som producerar många olika modeller. Vilken modell har du?
Z30-A-1DJ.
Citera
2015-06-13, 17:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:

100 MB EFI
99 GB NFTS (C
8 GB OEM-partition

Jag har genom Windows systemavbildningsfunktion kunnat dra en säkerhetskopia på "(C (System)" och "System (system)". Vet inte vad det sistnämnda innehåller, men den blev i alla fall nästan 20 GB stor (19,6).

Gör en "ren" nyinstallation och återfå c:a 25 - 30 GB .

OEM partitionen är sannolikt Toshibas programdata bas , bloatware + Div. toshiba program , som tillsammans med 11Gb återställ.part. utgör factory recovery .

System = 100MB EFI

Varför så stor C: såsom 99Gb ?
Citera
2015-06-13, 18:02
Medlem
lakritcs avatar
Kan tillägga att jag utöver windows sys.avbildning använt Toshibas egna program för att bränna ut återställningsskivor så jag känner ju att jag egentligen borde kunna ta bort partitionerna utan att behöva oroa mig, men det kanske finns saker som jag inte känner till. Till exempel har jag hört att man ska akta sig för att ta bort recoverypartitioner om datorn använder WIMboot-teknologi.

Känns dock rätt diffust. Vad har man återställnings-CDs till, om inte för att återställa? Bör ju fungera. Man gör ju externa backups för att undvika problem vid t ex just en hårddiskkrasch. Vore man helt beroende av partitionerna skulle man ändå vara räddningslöst (nåja) förlorad. Kan inte tänka mig att så är fallet.
Citera
2015-06-13, 18:04
Medlem
Filantropis avatar
Ta bort SSDns växlingsfil så får du ut 120GB.
Citera
2015-06-13, 18:24
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Ta bort SSDns växlingsfil så får du ut 120GB.
"Växlingsfil"? Hur gör jag detta?
Citera
2015-06-13, 18:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Kan tillägga att jag utöver windows sys.avbildning använt Toshibas egna program för att bränna ut återställningsskivor så jag känner ju att jag egentligen borde kunna ta bort partitionerna utan att behöva oroa mig, men det kanske finns saker som jag inte känner till. Till exempel har jag hört att man ska akta sig för att ta bort recoverypartitioner om datorn använder WIMboot-teknologi.

Känns dock rätt diffust. Vad har man återställnings-CDs till, om inte för att återställa? Bör ju fungera. Man gör ju externa backups för att undvika problem vid t ex just en hårddiskkrasch. Vore man helt beroende av partitionerna skulle man ändå vara räddningslöst (nåja) förlorad. Kan inte tänka mig att så är fallet.

Har du skivor så är ju allt lugnt då de är en annan extern backup form medans partitionerna är samma sak fast intern . M.a.o så har du rätt i ditt teoretiserande ovan .

Ring Toshibas support och få allt bekräftat om partitionernas olika funktioner .
Citera
2015-06-13, 18:35
Medlem
1FFs avatar
Du bör ha ett SSD optimerings program på datorn som tar hand om sådant som växlingsfilen samt hiberfilen .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in