2015-06-14, 15:37
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Vet inte vad snubben snackar om, pentylstubin smäller (detonerar) INTE för att man tillför eld, det gör för övrigt inte (svensk) sprängdeg heller. Men brinner det gör de, kanske det som avsågs?

Från artikeln som snubben själv länkar till:

"The most common use of PETN is as an explosive with high brisance. It is more difficult to detonate than primary explosives, so dropping or igniting it will typically not cause an explosion (at atmospheric pressure it is difficult to ignite and burns relatively slowly), but is more sensitive to shock and friction than other secondary explosives such as TNT or tetryl.[11][15] Under certain conditions a deflagration to detonation transition can occur.

It is rarely used alone, but primarily used in booster and bursting charges of small caliber ammunition, in upper charges of detonators in some land mines and shells, and as the explosive core of detonation cord.[16] PETN is the least stable of the common military explosives, but can be stored without significant deterioration for longer than nitroglycerin or nitrocellulose.[17]"
Förstås, jag blandade nog ihop begreppen. När jag säger tänder så menar jag ju detonera i detta fall. Tavk för ditt förtydligande.
Citera
2015-06-14, 15:55
Medlem
Tillssons avatar
Att det hanteras bomber i juggekretsar är väl känt. Dock mer vanligt i Malmö än GBG.

Här från ett tillslag i Bosnien i våras - en bomb på väg till Sverige.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...fem-man-gripna
Citera
2015-06-14, 16:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det behöver ju inte vara så att det meckades med bomben just i bilen, utan den blev endast transporterad. Det är ju inget ovanligt att hemmagjorda bomber utlöser sig av sig självt.

Om det nu skulle visa sig handla om en bomb som man hade själv tagit med sig, så undrar jag om pappan till dottern kände till den. Det torde vara minst sagt anmärkningsvärt att sätta sin dotter i en bil som kör runt med en hemmagjord bomb...

Det var lite i de banorna jag tänkte. Tidigare i tråden undrade jag vems bil det var. Verkar inte ha framkommit. eller har jag missat något?
Citera
2015-06-14, 16:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Att det hanteras bomber i juggekretsar är väl känt. Dock mer vanligt i Malmö än GBG.

Här från ett tillslag i Bosnien i våras - en bomb på väg till Sverige.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...fem-man-gripna
Ja det är förmodligen något sådant som använts mot denna bil. Hur den detonerats lär vi kanske få reda på, då delar som visar detta borde gå att finna.
Citera
2015-06-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det var lite i de banorna jag tänkte. Tidigare i tråden undrade jag vems bil det var. Verkar inte ha framkommit. eller har jag missat något?

Deja*s bil han hade hyrt ett dygn tidigare
Citera
2015-06-14, 16:27
Medlem
Teori:
Fisketuren var kombinerad med hämtning av dynamit i en gammal gömma. Dynamiten hade blivit gammal och svettades (nitroglycerin) och därmed blivit stötkänslig. Vid inbromsningen i rondellen ramlar väskan ner från sätet (eller bara välter).
Hade jag varit polisen skulle leta med bombhund i närheten av den plats de parkerade bilen.
Citera
2015-06-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
http://i.imgur.com/m5sQ0eu.jpg?1
På bilden ser man att takbalken är av, precis framför B-stolpen. Jag tror att räddningstjänsten klippte där. Vad annat kan ha gjort det snittet precis på den platsen?

Räddningstjänsten klipper inte i taket, dom klipper A, B och C stolpen. Brottet man ser på bilden är svetsfogen mot taket som brustit av övertrycket i kupén. Som du ser så saknas hela högersidan, A stople på vänstersidan, inte ett spår av dörrar eller för den delen baksäte, hatthylla och baklucka.

Känns som halva Volvon och delar av passagerarna är i omloppsbana kring jorden...

Finns en Youtube film från platsen där krimteknikerna hanterar delar av en kropp för att lägga den i en body-bag, var definitivt inte en komplett kropp med alla kropsdelar på rätt plats
Citera
2015-06-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapdagmap
Jag tror faktiskt att idioterna satte igång bomben själva, minns du när en i hattarna fick handen bortsprängd av en granat som O.G skulle få smaka på?
Den gången var det en handgranat så viss skillnad eftersom olyckan skedde när de skulle sätta på den på bilen om jag minns rätt. Vet inte vad som är mest sannolikt men om någon utifrån skulle göra det så kan de inte de ju inte ha sett flickan men de som hade hand om bilen bodde ju i Biskop så då borde någon lagt in den under natten och sedan sprängt den när de satte sig i den. Om det var en olycka så trodde jag att de flesta skedde när de ska göra i ordning bomben (vilket man inte gör med ett barn i bilen) men det kanske inte stämmer?
Citera
2015-06-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamT
Teori:
Fisketuren var kombinerad med hämtning av dynamit i en gammal gömma. Dynamiten hade blivit gammal och svettades (nitroglycerin) och därmed blivit stötkänslig. Vid inbromsningen i rondellen ramlar väskan ner från sätet (eller bara välter).
Hade jag varit polisen skulle leta med bombhund i närheten av den plats de parkerade bilen.

Känns inte så troligt att dom där vildarna skulle vara i stånd att snickra ihop en egen bomb av gammal stulen dynamit. Mer troligt att dom beställt något hemmabygge från nått av skithålen dom kommer från, denna fantastiska skapelse byggs i hop och levereras till Sverige, kanske till en av öarna där dom "fiskat".

Tyvärr för Luna var bombsmeden inte helt kompetent eller så var köparen för nyfiken och pillade... Bara en idiot åker omkring med apterade sprängmedel...
Citera
2015-06-14, 16:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Finns en Youtube film från platsen där krimteknikerna hanterar delar av en kropp för att lägga den i en body-bag, var definitivt inte en komplett kropp med alla kropsdelar på rätt plats

Är tacksam för en länk till denna film, inte lyckats hitta den.
Citera
2015-06-14, 17:00
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldo
Känns inte så troligt att dom där vildarna skulle vara i stånd att snickra ihop en egen bomb av gammal stulen dynamit. Mer troligt att dom beställt något hemmabygge från nått av skithålen dom kommer från, denna fantastiska skapelse byggs i hop och levereras till Sverige, kanske till en av öarna där dom "fiskat".

Tyvärr för Luna var bombsmeden inte helt kompetent eller så var köparen för nyfiken och pillade... Bara en idiot åker omkring med apterade sprängmedel...

Det fanns ju en man som inte bodde i Sverige med i bilen, kanske han som tillhandahöll bomben...?
Citera
2015-06-14, 17:04
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamT
Teori:
Gammal svettig dynamit är instabil ja, kan räcka med att man drar med ett finger längs staven för att det ska hända saker, men svettig dynamit förlorar väldigt mycket sprängkraft, såpass att den blir värdelös som sprängämne, då kan man blanda ihop lite svartkrut istället för att åka omkring med barn i bilen när man hämtar upp det.

Är det en olycka kan man misstänka handgranat, typ en väska full av dom, och att en sprint lossat.

En liten tanke av tröst är att det troligen kom högst oväntat och att flickan aldrig hann märka något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in