2015-06-14, 08:57
Medlem
Inga större problem att som familj med två små barn spara 70+%! Hemligheten är att ha en fru med samma inställning till ekonomi, bra jobb, ingen pendling och boost i och med dagens räntor.
Citera
2015-06-14, 09:14
Medlem
Rätt inställning från (av?) frun verkar vara den avgörande faktorn.
Citera
2015-06-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Rätt inställning från (av?) frun verkar vara den avgörande faktorn.

Skulle säga höga inkomster är det lättaste sättet, då kan man både ha det lyxigt och spara en stor del. Lättare att hitta en respektive som kan tänka sig begränsa sig i sin spendering på mer eller mindre lyxprylar än att inte få spendera något alls i den kategorin.
Senast redigerad av Akt 2015-06-14 kl. 10:09.
Citera
2015-06-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Om han kan spara hela lönen och någon ger honom en gratis bostad borde han klara av att skrapa ihop en grundplåt på 83 år.

Sparar han 20 000:- i månaden med en avkastning på börsen på 7% så tar det 19 år och 6 månader att få ihop 10 miljoner, så börjar han när han är 63 år så stämmer din beräkning.

Börjar han däremot när han är 25 har han 10 mille före sin 45 års dag.
Citera
2015-06-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du har helt rätt i att om man spenderar alla sina pengar så kan man inte spara dem.

Du har de skönaste kommentarerna på detta forum
Citera
2015-06-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigcatmjau.
Finns det några som erbjuder plus 5% ränta om man skulle ha 4-5 miljoner?

Nej.
Citera
2015-06-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Frågan är väl snarare om det är realistiskt att uppnå, inte vad det är för något.

Sparar man 75% av sin inkomst i 7 år, eller 50% i 16 år för att ta ett annat exempel, så har man uppnått det. Då är ens kapitalinkomster större än ens utgifter resten av livet.

Och har man turen som jag att ha alldeles för hög lön så behöver jag inte tänka i procent, utan lever som en kung på 15k i månaden och kan spara/amortera nästan 25k i månaden Och i och med att lånet sjunker och passiva inkomster (räntor och utdelningar) ökar för varje år så får jag högre och högre inkomster och lägre och lägre utgifter för vart år som går

Men självklart kan man bli sjuk eller missta jobbet, sker det så får man göra en ny plan
Citera
2015-06-14, 11:10
Medlem
Citat:
Skulle gärna vilja ha mer svar från någon som har familj och normala fritidsintressen. Kan man verkligen spara 50% av sin inkomst i 20 år och ha ett normalt liv?

Jupp det kan man

Jag sparar en bra bit över 50% och har villa i Sverige, hus på Phuket (vilket jag besöker i flera månader per år) har en bil i Sverige, en bil på Phuket, har ett par dyra hobbies, har fru och småbarn.

Allt sitter i skallen, jag bestämde mig för ett antal år sedan att ha kakan och samtidigt äta den, när väl beslutet var taget så var det lätt
Citera
2015-06-14, 11:50
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och har man turen som jag att ha alldeles för hög lön så behöver jag inte tänka i procent, utan lever som en kung

Good for you!

Men nu tolkade jag mest ursprungsfrågan som, lite nedkokad, denna:

Citat:
Jag undrar hur realistiskt det egentligen är för genomsnittlige svensken att bli oberoende, d.v.s. att bara jobba om man har lust.

Om du har "alldeles för hög lön" så faller du utanför frågans omfång.

För övrigt tycker jag det intressantaste hittils i tråden är vad är ett "normalt liv" och hur mycket kostar det egentligen att ha familj.
Citera
2015-06-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Good for you!

Men nu tolkade jag mest ursprungsfrågan som, lite nedkokad, denna:

Om du har "alldeles för hög lön" så faller du utanför frågans omfång.

Nja nu var jag ju en "genomsnittlig svensk" före jag tog beslutet att "ha kakan och fortfarande äta den"

Efter att jag tog mitt beslut som genomsnittlig svensk så ko jag fram till att jag ville ha mycket fritid, hyffsat bra betalt osv..

Fann då att jobba på en plattform på Nordsjön var vad jag sökte (jobbar endast ca 20 veckor om året). Så tog då de kurser som krävdes, tog jobb hos en firma som hade mycket folk ute på Nordsjön, tog 2 slavår på land för att slutligen komma ut, har varit ute nu sedan 2010

Så som sagt, det viktigste är att ta beslutet uppe i skallen först
Citera
2015-06-14, 13:04
Medlem
Isnatts avatar
När kan man börja plocka ut sin pension? Jag tänker att om man när man är 45 har pengar som räcker fram till att man är 60 år och när man är 60 så ansöker man om att gå i pension (eller hur man nu gör).
Alltså behöver man ju inte ha egna pengar som räcker från 45 till man är 85.

Möjligt att pensionen blir låg om man jobbat så pass lite och så men man får ju inte glömma att man även får pension om landet är på fötter då.
Citera
2021-09-24, 15:44
Medlem
MissPissys avatar
Citat:
Nu har jag läst lite här och på andra ställen, bl.a. moneymoustache och Rika tillsammans. Jag undrar hur realistiskt det egentligen är för genomsnittlige svensken att bli oberoende, d.v.s. att bara jobba om man har lust. Om vi antar att man behöver 250.000 per år (efter skatt) för att klara sig någorlunda.

Tänk följande scenario (men jag vet inte riktigt vad saker kostar längre i Sverige):

Arne Arnesson går en halvtaskig utbildning, blir klar när han är 25 år. Studieskulder 250.000

Han får i ingångslön 21.000 vilket efter skatt kanske blir 14.000 kronor kvar. Så hur länge tar det innan han kan bli ekonomiskt oberoende?
Kommer han någonsin att kunna bilda familj?

Behöver se allt från ett helt nytt perspektiv. Ja, det är möjligt att skapa passiva intäkter och system som gör att man blir "ekonomiskt oberoende".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in