• 1
  • 2
2015-06-12, 13:25
Medlem
Nu har jag läst lite här och på andra ställen, bl.a. moneymoustache och Rika tillsammans. Jag undrar hur realistiskt det egentligen är för genomsnittlige svensken att bli oberoende, d.v.s. att bara jobba om man har lust. Om vi antar att man behöver 250.000 per år (efter skatt) för att klara sig någorlunda.

Tänk följande scenario (men jag vet inte riktigt vad saker kostar längre i Sverige):

Arne Arnesson går en halvtaskig utbildning, blir klar när han är 25 år. Studieskulder 250.000

Han får i ingångslön 21.000 vilket efter skatt kanske blir 14.000 kronor kvar. Så hur länge tar det innan han kan bli ekonomiskt oberoende?
Kommer han någonsin att kunna bilda familj?
Citera
2015-06-12, 13:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Nu har du nog hänvisat till ett svårt scenario.
Säg att mannen bor hos sina föräldrar och har utgifter för mat på ca 1 000 per månad. Det innebär att han kan spara 13 000 per månad. 250 000/13 000 blir 19,2 månader. Säg att efter ett år och åtta månader är han ekonomiskt oberoende fast bara i ett år enligt din def. Fortsätter han att leva på låg nivå klarar han sig 250 månader!! Det är i 21år! Han kan ju dessutom gifta sig rikt med en ful kvinna.
Citera
2015-06-12, 13:38
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Nu har jag läst lite här och på andra ställen, bl.a. moneymoustache och Rika tillsammans. Jag undrar hur realistiskt det egentligen är för genomsnittlige svensken att bli oberoende, d.v.s. att bara jobba om man har lust. Om vi antar att man behöver 250.000 per år (efter skatt) för att klara sig någorlunda.

Tänk följande scenario (men jag vet inte riktigt vad saker kostar längre i Sverige):

Arne Arnesson går en halvtaskig utbildning, blir klar när han är 25 år. Studieskulder 250.000

Han får i ingångslön 21.000 vilket efter skatt kanske blir 14.000 kronor kvar. Så hur länge tar det innan han kan bli ekonomiskt oberoende?
Kommer han någonsin att kunna bilda familj?

Han kommer aldrig bli ekonomisk oberoende. Att bilda familj är en helt annan fråga där man även får titta på evt intäkter på personen han bildar familj med.
Citera
2015-06-12, 13:41
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Han kommer aldrig bli ekonomisk oberoende. Att bilda familj är en helt annan fråga där man även får titta på evt intäkter på personen han bildar familj med.

Eller utgifter... hehehe
Citera
2015-06-12, 13:43
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Eller utgifter... hehehe

Skrev ju evt intäckter. Utgifter är ju redan givet
Citera
2015-06-12, 13:44
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Ja, det är orealistiskt att bli ekonomiskt oberoende genom lönearbete i Sverige idag.

Du måste äga något för att kunna bli oberoende.
Citera
2015-06-12, 13:53
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Skrev ju evt intäckter. Utgifter är ju redan givet

sant sant
Citera
2015-06-12, 13:55
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Ja, det är orealistiskt att bli ekonomiskt oberoende genom lönearbete i Sverige idag.

Du måste äga något för att kunna bli oberoende.

beror väl på, lägga undan en del av lönen på ett sparkonto varje måndag leder knappast till ekonomiskt oberoende. Men om sparandet är grundplåten till investeringar så ökar chanserna, däremot ökar såklart även risken. Några lyckosamma fastighetsaffärer och du är på god väg.
Citera
2015-06-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Nu har du nog hänvisat till ett svårt scenario.
Säg att mannen bor hos sina föräldrar och har utgifter för mat på ca 1 000 per månad. Det innebär att han kan spara 13 000 per månad. 250 000/13 000 blir 19,2 månader. Säg att efter ett år och åtta månader är han ekonomiskt oberoende fast bara i ett år enligt din def. Fortsätter han att leva på låg nivå klarar han sig 250 månader!! Det är i 21år! Han kan ju dessutom gifta sig rikt med en ful kvinna.

Att leva hos sina föräldrar är väl knappast att vara ekonomiskt oberoende?
Citera
2015-06-12, 14:52
Medlem
Om han kan spara hela lönen och någon ger honom en gratis bostad borde han klara av att skrapa ihop en grundplåt på 83 år.
Citera
2015-06-12, 14:54
Medlem
Puffes avatar
Klart det går att jobba sig till ekonomiskt oberoende!
Allt handlar bara om hur hårt man jobbar för att komma dit!
Allt handlar inte bara om vilken inkomst man har utan också om vilka utgifter man drar på sig.
Tjänar du mindre får du lära dig att leva snålare om du ska lägga undan ett antal tusenlappar i månaden.

Om den här fiktiva personen verkligen satsate på det kunde han säkert klara av att lägga undan minst 3000 i månaden dvs 36000 om året utan att någon utomstående skulle märka av det.
Du kommer långt på bara ett sl-kort och matlådor/storkok.

För övrigt så räknar du nog väldigt fel och jag undrar om du haft ett jobb?
Citera
2015-06-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Klart det går att jobba sig till ekonomiskt oberoende!
Allt handlar bara om hur hårt man jobbar för att komma dit!
Allt handlar inte bara om vilken inkomst man har utan också om vilka utgifter man drar på sig.
Tjänar du mindre får du lära dig att leva snålare om du ska lägga undan ett antal tusenlappar i månaden.

Om den här fiktiva personen verkligen satsate på det kunde han säkert klara av att lägga undan minst 3000 i månaden dvs 36000 om året utan att någon utomstående skulle märka av det.
Du kommer långt på bara ett sl-kort och matlådor/storkok.

För övrigt så räknar du nog väldigt fel och jag undrar om du haft ett jobb?
Så på 40 års slitande har han sparat knappt 1.5 MSEK. Det räcker ju inte ens till en bostad I Stockholm. Hur är det ekonomiskt oberoende?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in