2015-06-12, 15:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Om vi antar att man behöver 250.000 per år (efter skatt) för att klara sig någorlunda. [...] Han får i ingångslön 21.000 vilket efter skatt kanske blir 14.000 kronor kvar.
Om han behöver 21.000 i månaden för att "klara sig någorlunda", så klarar han sig alltså inte på sin heltidslön ens om han inte sparar något överhuvudtaget, då den bara är 14.000 kronor.
Citat:
Så hur länge tar det innan han kan bli ekonomiskt oberoende?
Han kommer aldrig att bli ekonomiskt oberoende.
Citera
2015-06-12, 15:13
Medlem
Celenos avatar
Man sparar 75% av sin lön i 7 år.

Svårare än så är det inte. Om man inte kan eller vill spara 75% så tar det längre tid.

Det är ganska enkel matte.

http://networthify.com/calculator/ea...thdrawalRate=4

Själv har jag kanske två år kvar, så det är fullt realistiskt att åstadkomma. Huruvida man vill göra de uppoffringar som krävs för att spara 75% av sin lön är en annan sak. Själv tyckte jag det var lätt och det var tvärtemot en lättnad att slippa alla utgifter, inte en uppoffring.

Bor inte i Stockholm.
Citera
2015-06-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Svårare än så är det inte. Om man inte kan eller vill spara 75% så tar det längre tid.

Själv har jag kanske två år kvar, så det är fullt realistiskt att åstadkomma. Huruvida man vill göra de uppoffringar som krävs för att spara 75% av sin lön är en annan sak. Själv tyckte jag det var lätt och det var tvärtemot en lättnad att slippa alla utgifter, inte en uppoffring.

Bor inte i Stockholm.

Tyvärr har du då bara sparat så att du kan leva på räntan, förutsatt att du har en ROI på 5% årligen, samt att man håller utgifterna på samma nivå livet ut.

Men visst, du är du på rätt spår.
Citera
2015-06-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Posa
Tyvärr har du då bara sparat så att du kan leva på räntan, förutsatt att du har en ROI på 5% årligen, samt att man håller utgifterna på samma nivå livet ut.

Vad menar du med "tyvärr"? Det är ju detta som begreppet "ekonomiskt oberoende" innebär, att du har tillräckligt med pengar för att klara dig resten av livet. Ofta räknar man väl med en SWR (safe withdrawal rate) på 4 % då.

Denna uträkning baserar sig självklart på att du fortsätter ha samma omkostnader resten av livet, dvs att du inte börjar leva som en schtekare efter 7 år. Vill du kunna spendera mer pengar efter att du blivit ekonomiskt oberoende får du naturligtvis vänta längre.
Citera
2015-06-12, 15:54
Medlem
Jag maste halla med Celeno. Tycker de inlagg han/hon skriver ar riktigt bra och konkreta pa vad man kan uppna pa relativt kort tid med stenhart fokus pa oberoende.

Sjalv har jag "kommit i mal" med mitt oberoende. Det kan jag tyvarr inte ta all ara for sjalv,da arv och gavor ar en betydande del.
Men jag har gjort precis det som Celeno beskriver. Arbetat stenhart pa ett helt vanligt industrijobb och sparat allt jag kunnat.

Tagit all overtid som funnits,arbetat kvallar natter och helger om jag blivit tillfragad. Det blir enorma pengar om man ar diciplinerad i sitt sparande.
Sjalvklart har jag fatt avsta fran saker mina kompisar kopt,som idag ar totalt vardelost sasom hemelektronik,nya bilar och batar etc,men istallet gjort stora pengar pa bostader som kompisarna missat da de hyrt efterom kapitalet spenderats pa forbrukningsvaror och konsumtion.

Jag var fardig med att vara tvungen att arbeta for nagon annan innan jag fyllt 30. Jo jag hade tur att fa ett bra jobb jag trivdes valdigt bra med direkt efter gymnasiet,och det ar nog inte sa manga forunnat idag.
Da foretaget jag arbetade pa gick i konkurs var det valdigt skont att kunna kanna sig fri och inte tvingad att leta nytt jobb eller tramsa runt pa AF.

Istallet gjorde jag nagot helt annat....

MvH
Peller
Citera
2015-06-12, 16:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Posa
Tyvärr har du då bara sparat så att du kan leva på räntan
Ja, dvs "Ekonomiskt oberoende".
Citat:
förutsatt att du har en ROI på 5% årligen
Nej, förutsatt att ingen värre katastrof än vad som skett senaste 150 åren sker innan jag dör. Men då spelar det nog ingen roll hur mycket pengar man har.

Om man förväntar sig något värre än världskrigen, 30-talets depression eller oljekrisen så bör man investera i konserver och hagelgevär eller liknande.
Citat:
samt att man håller utgifterna på samma nivå livet ut.
Inflationsjusterat.

Om man ökar sina utgifter fortare än inflationen behöver man mer pengar, det är korrekt. Men det tror jag de flesta kan lista ut.

Vill man köpa en båt för 150 miljoner så behöver man tex spara ihop till den.
Citat:
Ja.
Citera
2015-06-12, 16:21
Medlem
Citat:
Nu har jag läst lite här och på andra ställen, bl.a. moneymoustache och Rika tillsammans. Jag undrar hur realistiskt det egentligen är för genomsnittlige svensken att bli oberoende, d.v.s. att bara jobba om man har lust. Om vi antar att man behöver 250.000 per år (efter skatt) för att klara sig någorlunda.

Tänk följande scenario (men jag vet inte riktigt vad saker kostar längre i Sverige):

Arne Arnesson går en halvtaskig utbildning, blir klar när han är 25 år. Studieskulder 250.000

Han får i ingångslön 21.000 vilket efter skatt kanske blir 14.000 kronor kvar. Så hur länge tar det innan han kan bli ekonomiskt oberoende?
Kommer han någonsin att kunna bilda familj?

Det är ju relativt till personens utgifter. Om denne vill leva för 250 tkr om året och sluta jobba när han har det (fram tills pensionen) Så är det bara att räkna kanske femtio år ett nytt genomsnitt tills han är där.

Ponera att man sparar 5tkr i månaden 60tkr om året. 49 år kvar delat med 60tkr, osv tills du når 250tkr.
Citera
2015-06-12, 17:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Så på 40 års slitande har han sparat knappt 1.5 MSEK. Det räcker ju inte ens till en bostad I Stockholm. Hur är det ekonomiskt oberoende?

Ponera att den fiktiva personen har investerat sina 3000kr i indexfonder som delat ut 8% i snitt varje år vilket är långt ifrån en omöjlighet (svenska börsen har i snitt gått upp 10-11% sen starten).
Hur mycket har du då i den indexfonden då?

10,507,494kr !
Vad tror du att du kan plocka ut i utdelningar per år då om du slutar investera efter 40år?
Senast redigerad av Puffe 2015-06-12 kl. 17:30.
Citera
2015-06-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Klart det går att jobba sig till ekonomiskt oberoende!
Allt handlar bara om hur hårt man jobbar för att komma dit!
Allt handlar inte bara om vilken inkomst man har utan också om vilka utgifter man drar på sig.
Tjänar du mindre får du lära dig att leva snålare om du ska lägga undan ett antal tusenlappar i månaden.

Om den här fiktiva personen verkligen satsate på det kunde han säkert klara av att lägga undan minst 3000 i månaden dvs 36000 om året utan att någon utomstående skulle märka av det.
Du kommer långt på bara ett sl-kort och matlådor/storkok.

För övrigt så räknar du nog väldigt fel och jag undrar om du haft ett jobb?

Om jag räknar fel så beror det kanske på att jag inte vet vad saker kostar i Sverige längre.
Men jag vet:

1. När man är singel är det lättare att spara.
2. När man får familj ryker pengarna all världens väg.

Jag har haft ett flertal jobb.
Citera
2015-06-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Bor inte i Stockholm.

Ja det låter ju lätt.
Inte. För de allra flesta är det fullständigt orealistiskt. Några kanske klarar det men då kan man knappast ha något förhållande. Och även om man har det så spricker kalkylen i alla fall när man får barn. För då måste du ha ett större boende, åtminstone en bil och så kan du inte sitta hemma och softa utan barnen måste få göra saker och det kostar pengar.

Men jag har väldigt gärna FEL!
Citera
2015-06-13, 11:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Men jag har väldigt gärna FEL!
Du har helt rätt i att om man spenderar alla sina pengar så kan man inte spara dem.
Citera
2015-06-13, 11:58
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Om jag räknar fel så beror det kanske på att jag inte vet vad saker kostar i Sverige längre.
Men jag vet:

1. När man är singel är det lättare att spara.
2. När man får familj ryker pengarna all världens väg.

Jag har haft ett flertal jobb.

Tänkte mest på vad du räknat på att man får ut efter skatt, dvs med jobbskatteavdraget.

1. I ett samboförhållande jag haft så kunde jag spara åtskilliga tusenlappar mer per månad med en sambo som delade utgifterna med mig.
Men visst kan vissa kvinnor utan säker inkomst eller om man tofflar kosta pengar.
2. Ja barn kostar pengar och tjänar man för lite så får man väl byta jobb eller skaffa sig ett extra jobb?
Finns massor med betongdjungelbarn som har det bra utan att deras föräldrar jobbar men familjerna blir ju knappast rika däremot kan man nog kalla dem ekonomiskt oberoende eftersom de inte behöver jobba och ofta nöjer sig med den standarden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in