• 1
  • 2
2015-06-12, 08:03
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Jag läste en uppfriskande icke-PK artikel i DN av Agnes af Geijerstam om husockupanter i Högdalen.

http://www.dn.se/sthlm/ockupationen-...blivit-vardag/

Hon dissar byggbolaget men även ockupanterna, det enda hon missar att dissa är att Stockholm stad säljer skolor när det saknas skolplatser.

Citat:
Det norska byggbolaget köpte 2010 kvarteret av Stockholms stad. Här ska byggas bostadsrätter med start i höst. Nyckelord på hemsidan är ”drömmen om att bo i kreativa kvarter” och ”12 minuter till SoFo” (de trendiga kvarteren på östra Södermalm). Det hela
 illustreras med ett par fräsiga människor i en cykelbutik (som ligger i Berlin)
.
Det är rätt PK att ge sig på storföretag, men det humoristiska greppet är bra.

Citat:
Ironiskt nog ser Björn och Sarah Liz som representerar aktionsgruppen Högdalens vänner ut ungefär som paret på bilden. Skala av några lager politik och de skulle vara perfekta exempel på sådana som Veidekke verkar vilja sälja lägenheter till.

Sen låter hon ockupanterna pladdra på, ungefär som i ett polisförhör när man vill att den misstänkte ska pladdra så att han sen i rättegången framstår som en tokig lögnare utan trovärdighet.

Citat:
– Poängen är att få fram Högdalens röst och öppna ett demokratiskt rum. Vi har ingen egen agenda, säger Sarah Liz.

– Det vi har märkt är behovet av en icke-kommersiell mötesplats. Nu har vi ett gratis hus med gratis ström och gratis vatten som vi håller öppet för alla som vill komma dit och vara, sova eller äta, säger Björn.

Vilka fler icke-PK journalister finns det förutom Agnes af Geijerstam?
Citera
2015-06-12, 10:42
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Jag läste en uppfriskande icke-PK artikel i DN av Agnes af Geijerstam om husockupanter i Högdalen.

http://www.dn.se/sthlm/ockupationen-...blivit-vardag/

Hon dissar byggbolaget men även ockupanterna, det enda hon missar att dissa är att Stockholm stad säljer skolor när det saknas skolplatser.

.
Det är rätt PK att ge sig på storföretag, men det humoristiska greppet är bra.

Sen låter hon ockupanterna pladdra på, ungefär som i ett polisförhör när man vill att den misstänkte ska pladdra så att han sen i rättegången framstår som en tokig lögnare utan trovärdighet.

Vilka fler icke-PK journalister finns det förutom Agnes af Geijerstam?
Arpi, Gudmundsson och gamle Ulf Nilsson är jämförelsevis friska fläktar i ett annars unket bygge.
Citera
2015-06-12, 11:02
Medlem
Separatistens avatar
Det finns inga, inte ens Arpi eller Gudmundsson.
Citera
2015-06-12, 11:04
Medlem
gubbjavlars avatar
Fast att håna hipsters är väl knappast "icke-PK"? Hipstern är harmlös och dessutom i princip utdöd så det är ganska riskfritt. Uppföljaren, Yuccien, får sig en ganska humoristisk omgång här: http://mashable.com/2015/06/09/post-hipster-yuccie/

Icke-PK i bemärkelsen att våga utmana åsiktskorridoren är väl isf såna som Sanna Rayman (Dagens Samhälle) eller Ivar Arpi och Tomas Gur (SvD).

Även såna som Jan Guillou och Leif GW kan ibland slänga ur sig något ocensurerat.
Senast redigerad av gubbjavlar 2015-06-12 kl. 11:09.
Citera
2015-06-12, 11:52
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Det finns inga, inte ens Arpi eller Gudmundsson.

Ivar Arpi blir skarpare och skarpare i tonen. Dagens ledare låter som något jag läst många gånger på Flashback.

http://www.svd.se/jag-ringer-mina-broder/om/ledare

"Jag mot min bror, jag och min bror mot min kusin, jag och min kusin mot främlingen. Ett arabiskt ordspråk som sammanfattar klanmentaliteten med några få ord."

" Kontrollen av kvinnan är central i en klan. Måttet på individuell frihet är därför hur fria kvinnor är, menar han.

Det är lätt att hålla med, särskilt med tanke på hur många kvinnor som kontrolleras av hederskulturen i Sverige. Krasst uttryck bygger individuell, och kvinnlig, frigörelse på att staten hävdar sitt våldsmonopol som just ett monopol.

Där gängen styr, där är staten inte suverän längre. I dag abdikerar staten på område efter område. Det märks på såväl förortsbibliotek som skottlossningar i Rosengård. Och där staten flyttar ut, där flyttar klanen in."
Citera
2015-06-12, 12:20
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ivar Arpi blir skarpare och skarpare i tonen. Dagens ledare låter som något jag läst många gånger på Flashback.

http://www.svd.se/jag-ringer-mina-broder/om/ledare

"Jag mot min bror, jag och min bror mot min kusin, jag och min kusin mot främlingen. Ett arabiskt ordspråk som sammanfattar klanmentaliteten med några få ord."

" Kontrollen av kvinnan är central i en klan. Måttet på individuell frihet är därför hur fria kvinnor är, menar han.

Det är lätt att hålla med, särskilt med tanke på hur många kvinnor som kontrolleras av hederskulturen i Sverige. Krasst uttryck bygger individuell, och kvinnlig, frigörelse på att staten hävdar sitt våldsmonopol som just ett monopol.

Där gängen styr, där är staten inte suverän längre. I dag abdikerar staten på område efter område. Det märks på såväl förortsbibliotek som skottlossningar i Rosengård. Och där staten flyttar ut, där flyttar klanen in."
Arpi är ofta lätt att hålla med. Det han skriver i denna ledare kan absolut betraktas som icke PK. Problemet är dock vad han inte skriver, i det här fallet att klanproblematiken kommer att förvärras avsevärt när man fyller på med hundratusentals klantänkande flyktingar i problemområdena. Att utelämna det som kommer att uppfattas som verkligt kontroversiellt är obestridligen PK.
Citera
2015-06-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Arpi är ofta lätt att hålla med. Det han skriver i denna ledare kan absolut betraktas som icke PK. Problemet är dock vad han inte skriver, i det här fallet att klanproblematiken kommer att förvärras avsevärt när man fyller på med hundratusentals klantänkande flyktingar i problemområdena. Att utelämna det som kommer att uppfattas som verkligt kontroversiellt är obestridligen PK.

Troligen är Arpis läsare förmögna att dra egna slutsatser.

Dock....exakt detta resonemang förekom bland erfarna lärare på belastade malmöskolor redan på 1990-talet. Men detta fick absolut bara diskuteras mellan skål och vägg, inte föras ut till lyckligt ovetande.

Men ja...redan då såg vi tendenser till klankonflikter på skolorna. Dock blev det litet mildare när bildade och urbana bosnier började komma.......de hade inte samma klanmentalitet som hmmm...vissa andra folkgrupper...ni vet

Dock dominerar klanmentaliteten , fr a bland kriminella klaner......därför är det i princip hopplöst för polisen att klara upp den typen av brottslighet.....och detta bådar inte gott.

Bra att Arpi för upp klanfrågan på agendan.
Citera
2015-06-12, 12:34
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjavlar
Fast att håna hipsters är väl knappast "icke-PK"? Hipstern är harmlös och dessutom i princip utdöd så det är ganska riskfritt. Uppföljaren, Yuccien, får sig en ganska humoristisk omgång här: http://mashable.com/2015/06/09/post-hipster-yuccie/

Icke-PK i bemärkelsen att våga utmana åsiktskorridoren är väl isf såna som Sanna Rayman (Dagens Samhälle) eller Ivar Arpi och Tomas Gur (SvD).

Även såna som Jan Guillou och Leif GW kan ibland slänga ur sig något ocensurerat.
Nu är det inte hipsters hon hånar utan vänster radikala hippie husockupanter.

Jan Guillou kan formulera sig men hans åsikter är ytterst PK.
Citera
2015-06-12, 13:21
Medlem
Nix-registrets avatar
Nya Tiders Dan Malmqvist har skrivit ett reportage om City of London, det är otroligt icke-PK. Om svenska rikspolitiker malde på om detta skulle vi snart ha en demokratisering regnande över oss.

http://www.nyatider.nu/city-of-london-en-stat-i-staten/
Citera
2015-06-12, 14:02
Medlem
Ledarskribenter är inte journalister.
De är ledarskribenter.
Citera
2015-06-12, 14:03
Medlem
StackarsGummas avatar
Exakt som ovan användare säger.
De är säljare.

Svenska journalister som inte är pk finns inte.
De ända som inte är PK är säljare som vill sälja.

Kuksugarhorungar, överge skeppet, fullt av råttor.
slicka kuk.
jag taggar
Senast redigerad av StackarsGumma 2015-06-12 kl. 14:09.
Citera
2015-06-12, 15:34
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Absolut, men det är för att de ges mer frihet i vissa tidningar och spalter.

Utan denna frihet, mer PK. Alla vill ha månadslön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in