Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-10, 09:07
  #1
Medlem
Jag erkänner att jag provoceras av damfotboll. Exakt varför vet jag inte eftersom jag inte provoceras av några andra damidrottare. Jag tror att det beror på följande logiska motsägelse.

Å ena sidan jämför de sig gärna med herrfotboll när det kommer till pengar, medieutrymme osv. Men å andra sidan så vill de inte gärna jämföra sig när det gäller själva utövandet. Då är det en egen idrott som ska bedömas på egna meriter.

Det är just det. De kämpar hårt och de får ganska lite uppskattning och ekonomisk vinning för det. _Jämfört med herrfotboll_.

Men om nu damfotboll bör bedömas som en egen idrott och inte jämföras med herrfotboll. Då kan man lika gärna jämföra med herrlandslaget i volleyboll eller landhockey. De får nästan ingen mediebevakning och tjänar väl knappt inget på sina idrotter. De tränar säkert minst lika hårt och offrar lika mycket.

Problemet när man håller på med idrott är att pengarna måste komma från människor som är intresserade av det de håller på med. Det finns inget egenvärde i idrott. Man kan inte betala för svettdroppar eller träningstimmar.

Så, hur många genuint intresserade som är villiga att betala för att se damfotboll? Vilket publiksnitt har damallsvenskan? Var ska pengarna komma ifrån?

Nu får damfotbollen ohyggligt utrymme i sportsändningar för att på så sätt försöka skapa ett intresse kring laget och sporten. Men VEM har valt ut just damfotboll? Varför promota just dem och inte nåt annat damlag, typ innebandy? Ja jag vet svaret, det är för att herrfotboll är så stark. Men då är vi där igen och jämför.
Citera
2015-06-10, 09:12
  #2
Medlem
cyberbanans avatar
Förmodligen kommer sig väl detta av att det är samma förbund. SVFF jobbar ju för både dam- och herrfotboll men så får herrarna (inte helt oförtjänt) så mycket större del av kakan.
Citera
2015-06-10, 09:17
  #3
Medlem
Hunden007s avatar
jag håller med 100 % känns damfotbollen alltid ska ta på sig en offer-roll. menar damhandbollen håller hög klass och ser nästan hellre ett damhandboll än herrhandbollen :P
Citera
2015-06-10, 11:20
  #4
Medlem
apelsinhimlens avatar
Jo, damfotbollen får ohyggligt mycket mediautrymme. Hur många svenskar tror ni bryr sig om pågående VM? Jag gissar på under 1 procent. Finns så mycket sevärd damidrott, men att se tjejerna spela fotboll (och ishockey) får mig att må väldigt dåligt då det hela saknar underhållningsvärde.
Citera
2015-06-10, 11:21
  #5
Medlem
Damfotbollen är väl ändå förhållandevis populär, iaf populärare än t.ex landhockey. Sveriges mästerskapsmatcher har höga tittarsiffror utifrån vad jag har hört (någon sa högre än cl-finalen), och damallsvenskan visas på tv4 som ju är en kommersiell kanal. De har alltså hyfsade tittarsiffror även om publiksiffrorna är tämligen bedrövliga. Dock är det kanske inte många idrotter i Sverige som ändå lockar uppemot 1000 åskådare. Har dålig koll på det.

Visst gnälls det en del från vissa, men jag har ändå fått intrycket att de flesta spelarna och tränarna kämpar på utan att kräva lika stora resurser som herrarna.
Citera
2015-06-10, 11:58
  #6
Medlem
Håller i stort sett med TS men min uppfattning är att det i huvudsak är medias inställning snarare än utövare.

Jag och många andra tycker helt enkelt inte det är underhållande att se damfotboll eftersom det håller så mycket lägre klass och det stör mig att man ignorerar detta och försöker med argument som att damlandslaget är bättre relativt sina konkurrenter.
Citera
2015-06-10, 12:25
  #7
Medlem
Damfotbollen har inget underhållningsvärde & spelarnas kvalitéer, samt tempot i matcherna, det är på tok för lågt. Damlandslaget torskade i en träningsmatch mot Aiks p17-lag om det var förra året, eller 2013, tycker det egentligen säger allt om vilken standard sporten håller.

Om damlandslaget vore bättre än ett herrlag i division 1, då skulle jag kunna tänka mig att kolla på dem.
Citera
2015-06-10, 13:21
  #8
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBoi
Damfotbollen är väl ändå förhållandevis populär, iaf populärare än t.ex landhockey. Sveriges mästerskapsmatcher har höga tittarsiffror utifrån vad jag har hört (någon sa högre än cl-finalen), och damallsvenskan visas på tv4 som ju är en kommersiell kanal. De har alltså hyfsade tittarsiffror även om publiksiffrorna är tämligen bedrövliga. Dock är det kanske inte många idrotter i Sverige som ändå lockar uppemot 1000 åskådare. Har dålig koll på det.

Visst gnälls det en del från vissa, men jag har ändå fått intrycket att de flesta spelarna och tränarna kämpar på utan att kräva lika stora resurser som herrarna.

bästa damlag är Eskilstuna med 1940 förra året.

Rosengård har bara 1049.

http://www.svt.se/sport/bajens-historiska-publikframgan
Citera
2015-06-10, 13:48
  #9
Moderator
Elrosss avatar
på något sätt måste man bygga upp varumärket, om du jämför damfotbollen nu jämfört med några år sedan så har de gjort stora framsteg vad gäller popularitet, antagligen till stor del för att media skriver mer om det. Till TS, om de inte jämfört sig med herrarna, hade du brytt dig då? Om det är enda anledningen till att du inte gillar att det skrivs om damfotboll är det synd, desto starkare damfotbollen blir desto mindre kommer det skrivas om skillnaden och ni som stör er på det kan åter gå tillbaka till att bara inte se/läsa om det.

Med tanke på hur stor sport fotboll är på både herr och damsidan tycker jag den förtjänar den uppmärksamheten den får, som i små många andra trådar tar upp verkar inte folk störa sig på att det på skidsidan får lika mycket uppmärksamhet eller andra sporter där damsidan är mer utvecklad. Under uppbyggnadsfasen behöver det skjutas in lite intresse och pengar men sen när produkten är utvecklad kommer den stå sig bra tror jag.
Citera
2015-06-10, 14:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Damfotbollen har inget underhållningsvärde & spelarnas kvalitéer, samt tempot i matcherna, det är på tok för lågt. Damlandslaget torskade i en träningsmatch mot Aiks p17-lag om det var förra året, eller 2013, tycker det egentligen säger allt om vilken standard sporten håller.

Om damlandslaget vore bättre än ett herrlag i division 1, då skulle jag kunna tänka mig att kolla på dem.


Där måste jag försvara damerna. En idrotts underhållningsvärde är inte absolut utan relativ. Kolla bara på höjdhopp, alpint osv. Kollar du på damernas höjdhoppsfinal sitter man väl inte och tänker att 2 meter, ja det kan ju vilken junior som helst på herrsidan hoppa? Eller när Anja åkte OS eller VM. Då kände man inte att det var en dålig produkt för att Bode Miller hade varit flera sekunder snabbare.

Eller ett könsneutralt exempel. Finnkampen. Högst tvivelaktig kvalitet i många grenar men det skiter i alla fall jag i. Det är kampen och spänningen det handlar om. Inte prestationen i sig.

För mig bygger mitt idrottsintresse på att jag ska bry mig om hur det går. Bryr jag mig inte blir till och med Real-Barca rätt tråkig.
Citera
2015-06-10, 17:35
  #11
Moderator
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Där måste jag försvara damerna. En idrotts underhållningsvärde är inte absolut utan relativ. Kolla bara på höjdhopp, alpint osv. Kollar du på damernas höjdhoppsfinal sitter man väl inte och tänker att 2 meter, ja det kan ju vilken junior som helst på herrsidan hoppa? Eller när Anja åkte OS eller VM. Då kände man inte att det var en dålig produkt för att Bode Miller hade varit flera sekunder snabbare.

Fast det finns viss relevans i att mäta i absoluta tal.

Vi vet redan att de bästa damlagen i Sverige (och därmed världen) regelbundet får stryk mot junior- och pojklag, och att damlandslaget också får stryk mot juniorlag. Generellt finns det alltså en otrolig mängd lag (i princip alla herrseniorlag i det svenska seriesystemet) som är bättre än de bästa damerna (jag vill minnas att en tidigare damförbundskapten sagt att man inte skulle ha en chans mot ett division 6-lag, eller liknande). De flesta som är lite intresserade av fotboll har någon eller några vänner som spelar fotboll på den nivån. Känslan är alltså att "vafan, jag kan ju dra ihop ett gäng polare och slå damlandslaget".

I friidrott, eller slalom, eller längdskidor, eller bordtennis, eller handboll, eller tennis, eller cykling eller en mängd andra sporter, så finns inte samma motsvarighet. Det är ytterst få herrjuniorer och till och med herrar totalt i t ex höjdhopp som är bättre än vad Kajsa Bergqvist presterade. Jag hittar i alla fall inte någon i min vänskapskrets och de flesta av oss gör nog inte heller det (2014 var det tre herrjuniorer, P19, som hoppade högre än damrekordet, att jämföra med att väldigt många P19-lag i fotboll hade slagit damlandslaget, och elva herrar totalt i höjdhopp, att jämföra med i princip alla herrlag i fotboll). Samma sak med andra sporter. Jag tror inte att jag kan dra ihop ett gäng polare som skulle spöa damlandslaget i handboll.

I detta ligger, tror jag, en del av "problemet". Att damer är sämre rent absolut är generellt inget problem, så länge gemene man(...) ändå märker att de presterar på en högre nivå rent absolut än vad man kan hitta i sin omgivning.

/feldgrau
__________________
Senast redigerad av feldgrau 2015-06-10 kl. 17:41.
Citera
2015-06-10, 17:50
  #12
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
på något sätt måste man bygga upp varumärket, om du jämför damfotbollen nu jämfört med några år sedan så har de gjort stora framsteg vad gäller popularitet, antagligen till stor del för att media skriver mer om det. Till TS, om de inte jämfört sig med herrarna, hade du brytt dig då? Om det är enda anledningen till att du inte gillar att det skrivs om damfotboll är det synd, desto starkare damfotbollen blir desto mindre kommer det skrivas om skillnaden och ni som stör er på det kan åter gå tillbaka till att bara inte se/läsa om det.

Med tanke på hur stor sport fotboll är på både herr och damsidan tycker jag den förtjänar den uppmärksamheten den får, som i små många andra trådar tar upp verkar inte folk störa sig på att det på skidsidan får lika mycket uppmärksamhet eller andra sporter där damsidan är mer utvecklad. Under uppbyggnadsfasen behöver det skjutas in lite intresse och pengar men sen när produkten är utvecklad kommer den stå sig bra tror jag.
Damallsvenskan har i skrivande stund 625 pers/match mot herrarnas 9721 pers/match.
Att många knäpper på TV:n och kollar på ett mediahajpat dam-vm betyder inte att damfotbollen åtnjuter någon större "popularitet" i verkligheten...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback