2015-06-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Man kan ju enkelt lösa sådan här problematik. Ge förbrytaren en elektronisk fotboja under permissionen, då kan personen omöjligen lyckas försvinna. Varför gör man inte så?
Det rör ju sig trots allt om en sadistisk pedofil som har gett sig på och skadat oskyldiga barn för livet. Eller anser den svenska befolkningen att det är kränkande för förbrytaren?

Sk. fotboja kräver ett fängelsestraff på 6 månader eller mindre. Det är Kriminalvården (Frivården) som handlägger dessa ärenden.
En fotboja sitter fast med ett plastband, bojan försvinner nog från en rymmares ankel ganska fort.
Tanken är god, men det fungerar ej i praktiken. Kanske enklare att INTE bevilja permissioner överhuvudtaget?
Dessa personer behöver inte i min mening återanpassas till samhället då dem har förbrukat sin rätt att vara ute i det fria samhället.
Citera
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Säger inte alls emot. Men en fundering: sitter man på rättspsyk med SUP så krävs alltså ett passtillstånd som utfärdas av Socialstyrelsen. Vet inte alls hur den handläggningen i praktiken går till men borde inte Soc- styrelsen kontakta psyket/ansvarig för att inhämta info/beslutsunderlag.
Så kanske kan klinikchefen ha haft en roll i detta med passet?

Den som beviljade permissionen borde i alla fall vägt in det nyinskaffade passet i beslutet.
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Säger inte alls emot. Men en fundering: sitter man på rättspsyk med SUP så krävs alltså ett passtillstånd som utfärdas av Socialstyrelsen. Vet inte alls hur den handläggningen i praktiken går till men borde inte Soc- styrelsen kontakta psyket/ansvarig för att inhämta info/beslutsunderlag.
Så kanske kan klinikchefen ha haft en roll i detta med passet?
Det vet jag inte, men polismyndigheten måste ju känna till att han sitter på rättsspyk om de sköter sitt jobb. Det borde räcka så.

Det finns ju en anledning till att polismyndigheten är ålagd att ansvara för detta, och det är givetvis eftersom de har befogenheter att kontrollera vissa uppgifter.
Citera
2015-06-09, 10:58
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag tycker ju han känns sadistisk när jag läser om han.
Jo grova övergrepp på barn ser vi nog alla som sadistiska, men jag menar snarare om han har den diagnosen.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är fortfarande polismyndigheten som ansvarar för prövningen och utfärdandet av passhandlingen, detta har inte klinikchefen med att göra.
Men eftersom kliniken är ansvariga för sina patienter förutsätter jag att de ska anmäla om deras patienter begår brott, och det bör ju då även gälla detta? Det tycks ju heller inte som att han haft permissioner själv utan beledsagade såna och då bör ju personal varit med vid passansökan. Så då är det nog så att så väl polis som kliniken har brustit i sitt ansvar
Citera
2015-06-09, 11:01
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jo grova övergrepp på barn ser vi nog alla som sadistiska, men jag menar snarare om han har den diagnosen.

Men eftersom kliniken är ansvariga för sina patienter förutsätter jag att de ska anmäla om deras patienter begår brott, och det bör ju då även gälla detta? Det tycks ju heller inte som att han haft permissioner själv utan beledsagade såna och då bör ju personal varit med vid passansökan. Så då är det nog så att så väl polis som kliniken har brustit i sitt ansvar
Vad jag förstod hade han skaffat passet efter att han hade rymt. Möjligen är detta felaktigt. Men det är alltjämt polismyndigheten som godkänt utfärdandet av hans passhandling.

Sen vet jag inte vilket brott du menar att de skulle ha anmält?
Citera
2015-06-09, 11:03
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla

Han är ju hittills den som stämmer bäst in på detaljerna. Han har ju suttit där rätt länge av någon anledning och eventuella sadistiska böjelser är ju inget som kommer ut i media innan något händer.
Citera
2015-06-09, 11:05
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switch03
Sk. fotboja kräver ett fängelsestraff på 6 månader eller mindre. Det är Kriminalvården (Frivården) som handlägger dessa ärenden.
En fotboja sitter fast med ett plastband, bojan försvinner nog från en rymmares ankel ganska fort.
Tanken är god, men det fungerar ej i praktiken. Kanske enklare att INTE bevilja permissioner överhuvudtaget?
Dessa personer behöver inte i min mening återanpassas till samhället då dem har förbrukat sin rätt att vara ute i det fria samhället.
Men nu menar vi en annan form av spårsändare, inte "fotboja som alternativ till fängelse".
Citera
2015-06-09, 11:06
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vad jag förstod hade han skaffat passet efter att han hade rymt. Möjligen är detta felaktigt. Men det är alltjämt polismyndigheten som godkänt utfärdandet av hans passhandling.

Sen vet jag inte vilket brott du menar att de skulle ha anmält?

Om det går att kliva in hos Polisen och ansöka om pass när man är på rymmen har ju helt klart snuten gjort fel.
Citera
2015-06-09, 11:07
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Inget är ju i slutändan mer kränkande än att få sina barns liv förstörda på grund av att det var viktigare att skydda en pedofil!

Problemet är väl att politikerna och att stora delar av den svenska befolkningen ibland tenderar att tycka annorlunda.
Citera
2015-06-09, 11:07
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Men nu menar vi en annan form av spårsändare, inte "fotboja som alternativ till fängelse".

Tekniken finns ju för kreatur!
Citera
2015-06-09, 11:11
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Om det går att kliva in hos Polisen och ansöka om pass när man är på rymmen har ju helt klart snuten gjort fel.
"Mannen ska ha lyckats hämta ut ett pass. Men han har varit efterlyst av polisen i hela Sverige i snart två veckor, efter rymningen 26 maj. Därför är Sveriges gränser stängda för honom."

De uttrycker sig ju minst sagt kryptiskt, så fan vet när och hur han fått tag i passet.
Citera
2015-06-09, 11:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Problemet är väl att politikerna och att stora delar av den svenska befolkningen ibland tenderar att tycka annorlunda.

Frågan är väl förvisso hur stora delar av Sveriges befolkning som faktiskt utgörs av batikhäxkor och flumhumanister. Vad som saknas är nog snarare politisk vilja, samt att vissa politiker förmodligen inte vill stöta sig med en del högljudda intressegrupper. Personligen tror jag inte att gemene man skulle ha några som helst invändningar mot att man försåg intagna med obligatorisk GPS.
Senast redigerad av Vintergrisen 2015-06-09 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in