2015-06-08, 17:42
Medlem
Citat:
Trots att mannen hade med sig två personer ur personalen lyckades han smita under permissionen i Söderhamn. Personalen bedömer mannen som extremt farlig och dömd för pedofilrelaterade brott mot barn, rapporterar ST.
– Hans domar handlar om sexuellt övervåld mot barn. Det är en person med en riskprofil, säger ställföreträdande klinikchef Bengt Eriksson.
Mannen ska ha lyckats hämta ut ett pass. Men han har varit efterlyst av polisen i hela Sverige i snart två veckor, efter rymningen 26 maj. Därför är Sveriges gränser stängda för honom.

Citat:
Bengt Eriksson vill inte gå in på detaljer om hur rymningen gick till.
– Det var en kvalificerad rymning, han sprang inte bara därifrån. Det var lite mer uttänkt än så. Övervakningen fallerade, säger han.
Det finns inget förbud mot att skaffa pass. Inte ens för den som sitter på sluten avdelning med särskild utskrivningsprövning.

http://www.expressen.se/nyheter/sadi...ran-rattspsyk/

Vem handlar det om?
Någon som vet något mer om händelsen?
Citera
2015-06-08, 17:47
Medlem
Sesambiffs avatar
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/...ofil-pa-rymmen

"Hur lyckades han genomföra rymningen?
– Det vill jag inte säga. Personal som var med skulle känna obehag om jag berättade det."

Undra hur fasen det gick till?
Citera
2015-06-08, 17:56
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Det enda man med säkerhet kan säga är att det FAN inte får hända sånt här!
Sånt här är utmattade och jag orkar inte riktigt med det, skärpning!
Citera
2015-06-08, 18:01
Medlem
franges avatar
"Extremt farlig", "sexuellt övervåld mot barn" etc. Så med andra ord borde man ju dra igång en stor jakt efter honom, och lämpligen gå ut med namn och bild på fanskapet i tidningar och TV för att varna folk, och definitivt varna barnfamiljer, skolor, förskolor, daghem och andra platser där barn kan "finnas" - då han garanterat lär ha ett sug efter nya offer, inte minst eftersom han suttit inspärrad ett tag och inte fått leva ut sina lustar - men även eftersom han säkerligen är medveten om att risken att han åker fast och blir inlåst igen är stor. Därför handlar det för honom om att agera snabbt nu - med andra ord är nog risken för att han begår övergrepp jävligt stor.

Så återigen - man borde satsa massivt på att få fast på fanskapet omgående!

Meeeeeeeeeen... man går inte ut med varning, och deinitivt inte ut med namn och bild på den förrymde. Undra varför?

Citera
2015-06-08, 18:14
Avstängd
SmartSkalles avatar
Pedofilsvinet är en import, därför lägger man som vanligt locket på. Hellre att några barn blir pedofilens offer än att man går ut och varnar för denne brottsling. Fy fan.
Citera
2015-06-08, 18:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Pedofilsvinet är en import, därför lägger man som vanligt locket på. Hellre att några barn blir pedofilens offer än att man går ut och varnar för denne brottsling. Fy fan.
Du vet alltså vem det är? Med tanke på att du vet att det är en import?
Citera
2015-06-08, 18:19
Medlem
Fistkramps avatar
Antar att han kommer ifrån Söderhamn eller har bott där, kan väl inte vara många dömda pedofiler som kommer från den lilla orten, borde inte vara svårt att ta reda på vem det är.
Citera
2015-06-08, 18:21
Medlem
Klappars avatar
Varför har man inte gps sändare på dom kriminella, alternativt någon sorts fotboja som minskar risken för att kunna springa iväg snabbt? Det är inte första gången som en kriminell lyckas rymma och det är inte sista gången heller för den delen.

Konstigt att dom inte går ut med bild på mannen om han är ett hot mot barn, en sadistisk pedofil låter inte som något bra i mina öron.
Citera
2015-06-08, 18:28
Bannlyst
Det är därför man har dödsstraff era dumjävlar, då slipper man att dessa personer någonsin går fria igen.
Citera
2015-06-08, 18:31
Medlem
Arkiaters avatar
Ett grundkrav i sådana här lägen är väl att omedelbart publicera namn och bild på vederbörande? Bjud in den stora detektiven allmänheten att hjälpa till med infångandet! Undrar vilka vakter som bevakade mannen? Två gamla kärringar?
Citera
2015-06-08, 18:42
Medlem
Citat:
Hur lyckades han genomföra rymningen?
– Det vill jag inte säga. Personal som var med skulle känna obehag om jag berättade det.

Det är ställföreträdande klinikchef Bengt Eriksson på rättspsykiatriska kliniken svar, då kan man börja undra och spekulera hur rymningen har gått till.

Alla tre kanske har suttit och fikat, så säger den intagne att han måste gå på toaletten och de låter han gå utan att följa med och då passar han på att sticka, det kan vara ett scenario.
Citera
2015-06-08, 18:47
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag tänker på Örebropedofilen som dömdes 1999, han hade ägnat sig åt grovt övervåld mot barnen han förgrep sig på.

Tråd om honom här, det verkar som om han fortfarande är inlåst på rättspsykiatrisk klinik:

(FB) Örebropedofilen Jonas Fernqvist misstänks för nya brott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in