Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-12, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Krockteorin försvåras också av att moppen ska ha stått parkerad på baksidan av caféet. Att handsken skulle blåst först runt knuten av byggnaden och sedan över vägen innan hon hann efter den känns inte helt sannolikt. Krävs ju en riktningsändring av vinden för det.

En krockteori där det RÅKAR finnas ett jävligt sjukt youtubeklipp som får mig att minnas när jag själv hade en stalker. Det är bara stalkers som ser till att lämna så sjuka spår.. Och det är riktat till henne. Hon visste.. Hon visste att någon var efter henne. Nu är de långt borta. Kapish?
15-06-12, 05:28
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Tyvärr tror jag flickan är död. Du/ni har sett för många filmer.
Om nu föräldrarna vore så täta så det är värt att kidnappa en 17 årig flicka, som jobbar extra på ett fik för 80-100/tim? Skulle hon knappast behöva om föräldrarna va täta. Tänk om, tänk rätt!!

Nu citerar jag mig själv, blev lite fel.

Sket man väl i. Gonatt 😄
Senast redigerad av Grumpe0000 15-06-12 kl. 05:31.
15-06-12, 05:32
Medlem
2 märkliga iakttagelser som nödvändigtvis inte behöver betyda någonting.

1. Flertalet personer har i samband med fallet registrerat användarkonton på Flashback och därefter kontaktat användare på Flashback med önskemål att posta deras teorier i fallet, i tråden. Jag har själv fått ett meddelande från en person kring önskemål om detta och jag har noterat att många andra postat "nya användares teorier".

2. Ringen på ängen. Jag vet inte varför jag fastnat för just det fyndet, men jag tycker det är sjukt märkligt att ringen hittats där den hittats. Om nu GM haft motivet att sprida fynd för att förbrylla polisen, då är det bra märkligt att kasta en ring på en äng. Sannolikheten för att den ens ska hittas är väl inte särskilt stor, dessutom tar GM en rejäl risk genom att placera/kasta ut den just på en äng.
Märklig plats att vistas på för det första, bil parkerad för det andra, kan dra till sig eventuella vittnen. Finns en relativt stor sannolikhet att GM lämnat fotavtryck, framförallt om det varit lera/mörk jord i omkring fyndplatsen.

Vet inte hur pass sannolikt det är att GM själv dessutom ska ha deltagit i Missing Peoples skallgång, men helt otänkbart är det inte.
15-06-12, 05:32
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Om nu föräldrarna vore så täta så det är värt att kidnappa en 17 årig flicka, som jobbar extra på ett fik för 80-100/tim? Skulle hon knappast behöva om föräldrarna va täta. Tänk om, tänk rätt!!
om föräldrarna äger jättemånga bilar (antar att du såg listan) varav en Porsche så är det väl utpressning ändå ett tänkbart motiv?
15-06-12, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unpredictable
Jo, men ursäkta för mitt trötta lite osammanhängande/upprepande i texten, en är mycket trött på morgonen.Precis så tänker jag. Uteslutande bil som transportmedel, om MGM haft bil så har hen städat bort hjulspår mycket noga. Vet inte vart tiden för att städa bort hjulspår finns under ev brott/bortförande av LH?

Expressen uppdatera om "nytt fynd" från två flickor.

2 flickor? Du skrev fel misstänker jag?
15-06-12, 05:36
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torredning
Har läst tråden och fallet ganska väl och enligt min uppfattning ser det ut ungefär så här. Det står att alla tre slutade samtidigt i trådstarten, men min uppfattning är att Lisa fick gå lite tidigare? Tror Lowa/Rebecka sa något i den stilen. Rätta mig gärna om det.

ca 17:00 – En av de anställda slutar och åker hem på sin mopeden
ca 17:50 – Chefen ringer och kollar läget
ca 18:10 – Lisa går
Lite senare – Rebecka och Lowa går och låser efter sig
18:23 – Ett SMS skickas från Lisas telefon
18:30 – Lisas telefon är avstängd

Mina tankar:
Med tanke på närheten mellan Lisas moped och ladan, samt att handsken vid ladan ligger i motsatt riktning av de flertalet fynd som gjorts vid ängen, tror jag att konfrontationen började vid kaféts baksida, vid mopeden. Möjligen kan GM ha attackerat Lisa och sedan väntat ut Lowa och Rebecka på baksidan, för att sedan ha fört Lisa till ladan (kanske hade GM en bil i närheten). Självklart kan Lisa också ha gått självmant till ladan, av någon anledning, och där blivit attackerad av GM och tappat handsken. Därefter kör GM via ängen och sprider ut hennes saker, in i skogen förbi dammen, och kör sedan vidare upp förbi Medelplana kyrka, där fler fynd påträffats.

Att detta sker den första dagen som hon ska ta sig hem själv kan tyda på att dådet varit planerat och att GM väntat på första bästa chans, men det kan ju också vara så att Lisa har stämt träff med någon och just därför ville ta mopeden denna dag, för att kunna träffa denna person en stund efter hon slutat jobba. Detta skulle också kunna förklara det relativt sena SMS:et (om Lisa slutade lite tidigare än de andra). Men det låter lite konstigt att hon skulle ha träffat någon hon inte känner alldeles själv – eller att hon skulle träffa någon hon känner på en så underlig plats och tid – om den inte bor i närheten eller om det inte var om något väldigt viktigt.

Det jag blir mest frustrerad över är att vi inte hört något om tecken på motstånd eller eventuella däckspår, eller att någon sett en misstänkt bil i närheten. Det låter orimligt att ingen har hört något och att det inte finns några tecken på motstånd. Det är så klart möjligt, men kanske är det bara detaljer som inte släppts av polisen. Finns det inte så känns det troligt att det är fler än en GM. En viktig nyckel ligger i att ta reda på vilka hon haft telefon/internet-kontakt med de senaste dagarna och vad hon har pratat om med sina bästa kompisar. Incidenten på kafét på lördagen är väldigt intressant, någon som har mer detaljer om det? Det måste finnas något motiv… (Ps. vill verkligen veta vad det "kusliga" fyndet är.)

Vad som är obegripligt för mig är varför GM sprider ut Lisas grejer över huvud taget? Om GM lyckats röva bort henne utan att någon sett eller märkt något, vad är då vitsen med att skicka ut lite smågrejer från bilen? Dessa kan ju lika gärna gömmas ihop med Lisa?

Som en vilseledande manöver känns det också osannolikt. Eftersom ingen har en aning om åt vilket håll GM har tagit henne så finns det knappast någon anledning att vilseleda någon till ett fält resp dike vid en grusväg? Det ökar ju bara risken för upptäckt om någon skogsmulle ser dig kasta ut grejerna från bilen och skräpa ner i naturen.

Sista alternativet är ju förstås att Lisa skickat ut sakerna i "Hans & Greta" - stil. Men hur troligt är det att GM inte märker detta? Det är väl inte särskilt troligt att GM placerat henne inne i bilen om hen vill röva bort Lisa? Det ökar ju helt klart risken för att någon skulle se henne i bilen vid ett möte på grusvägen om hon inte är instuvad i bakluckan.
15-06-12, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
2 flickor? Du skrev fel misstänker jag?

Från expressen

"I går gjorde två unga kvinnor en skrämmande upptäckt under sökandet.

Kvinnorna fick peka ut fyndplatsen på en karta för polisen."

http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/
15-06-12, 05:37
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden.

Är det bara jag som tycker kärringen som är chef på caféet verkar sjukt skum?
Kolla tv-inslagen när hon blir intervjuad. Vilken jävla konstig blick hon gav in i kameran när hon kramade om dom andra två tjejerna för 3 dagar sedan. Hon känns inte helt 100% om jag säger så.

Sen fattar jag varför den eventuella förövaren valde Lisa. Hon är vacker som få.
Hoppas hon hittas vid liv, men nu är hon vålstagen och död till 99%. Tyvärr.
15-06-12, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-Bosse
Även ifall någon bytt namn och varit aktiv känns det som ett väldigt märkligt "skämt"?
Att skapa en ny användare och samma dag lägga upp ett väldigt abstrakt klipp.

Användaren har ju även ett dold klipp, finns det något sätt att komma åt det ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Kanske för att hon upptäckte gärningsmannen, sprang till ladan för att gömma sig, slet av sig handsken för att ringa efter hjälp men inte hann utan sprang vidare innan gärningsmannen hann ikapp henne?

..eller gick in där för att ringa / smsa i lä eftersom det blåste. Stalkern hon redan vet om dyker upp och det går snatt, hon hamnar i hans bil.
15-06-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Chefen kanske inte vill att personalen röker, helst alls för det ser inte bra ut, samt tar rid från jobbet. Hon kanske gick något tidigare än sagt för att ta en cig i ladan, undangömd så hon inte skulle bli påkommen, ja med hjälmen på, handsken av för att kunna smsa sin far.. Blir överfallen där, går då aldrig tillbaka till moppen?
Ehh, din teori är inte speciellt sannolik...
15-06-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
2 märkliga iakttagelser som nödvändigtvis inte behöver betyda någonting.

1. Flertalet personer har i samband med fallet registrerat användarkonton på Flashback och därefter kontaktat användare på Flashback med önskemål att posta deras teorier i fallet, i tråden. Jag har själv fått ett meddelande från en person kring önskemål om detta och jag har noterat att många andra postat "nya användares teorier".

2. Ringen på ängen. Jag vet inte varför jag fastnat för just det fyndet, men jag tycker det är sjukt märkligt att ringen hittats där den hittats. Om nu GM haft motivet att sprida fynd för att förbrylla polisen, då är det bra märkligt att kasta en ring på en äng. Sannolikheten för att den ens ska hittas är väl inte särskilt stor, dessutom tar GM en rejäl risk genom att placera/kasta ut den just på en äng.
Märklig plats att vistas på för det första, bil parkerad för det andra, kan dra till sig eventuella vittnen. Finns en relativt stor sannolikhet att GM lämnat fotavtryck, framförallt om det varit lera/mörk jord i omkring fyndplatsen.

Vet inte hur pass sannolikt det är att GM själv dessutom ska ha deltagit i Missing Peoples skallgång, men helt otänkbart är det inte.

Det finns mycket som sker utan att någon tar notis... Folk är ju upptagna med sina liv. Sina mobiler..
15-06-12, 05:43
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Vad är det här för något:

På torsdagskvällen dök två unga kvinnor upp vid polisens mobila sambandscentral vid kaféet i Blomberg. De verkade upprivna enligt Expressens reporter på plats.
Efter kontakt med polisens tipsmottagare fick de peka ut en fyndplats på en karta.
– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det. Men det var inte Lisa. säger en av kvinnorna.
De får inte avslöja vad de hittat och polisen kommenterar det inte heller, av spaningstekniska skäl.

Från Expressen ?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in