Citat:
Ursprungligen postat av
torredning
Har läst tråden och fallet ganska väl och enligt min uppfattning ser det ut ungefär så här. Det står att alla tre slutade samtidigt i trådstarten, men min uppfattning är att Lisa fick gå lite tidigare? Tror Lowa/Rebecka sa något i den stilen. Rätta mig gärna om det.
ca 17:00 – En av de anställda slutar och åker hem på sin mopeden
ca 17:50 – Chefen ringer och kollar läget
ca 18:10 – Lisa går
Lite senare – Rebecka och Lowa går och låser efter sig
18:23 – Ett SMS skickas från Lisas telefon
18:30 – Lisas telefon är avstängd
Mina tankar:
Med tanke på närheten mellan Lisas moped och ladan, samt att handsken vid ladan ligger i motsatt riktning av de flertalet fynd som gjorts vid ängen, tror jag att konfrontationen började vid kaféts baksida, vid mopeden. Möjligen kan GM ha attackerat Lisa och sedan väntat ut Lowa och Rebecka på baksidan, för att sedan ha fört Lisa till ladan (kanske hade GM en bil i närheten). Självklart kan Lisa också ha gått självmant till ladan, av någon anledning, och där blivit attackerad av GM och tappat handsken. Därefter kör GM via ängen och sprider ut hennes saker, in i skogen förbi dammen, och kör sedan vidare upp förbi Medelplana kyrka, där fler fynd påträffats.
Att detta sker den första dagen som hon ska ta sig hem själv kan tyda på att dådet varit planerat och att GM väntat på första bästa chans, men det kan ju också vara så att Lisa har stämt träff med någon och just därför ville ta mopeden denna dag, för att kunna träffa denna person en stund efter hon slutat jobba. Detta skulle också kunna förklara det relativt sena SMS:et (om Lisa slutade lite tidigare än de andra). Men det låter lite konstigt att hon skulle ha träffat någon hon inte känner alldeles själv – eller att hon skulle träffa någon hon känner på en så underlig plats och tid – om den inte bor i närheten eller om det inte var om något väldigt viktigt.
Det jag blir mest frustrerad över är att vi inte hört något om tecken på motstånd eller eventuella däckspår, eller att någon sett en misstänkt bil i närheten. Det låter orimligt att ingen har hört något och att det inte finns några tecken på motstånd. Det är så klart möjligt, men kanske är det bara detaljer som inte släppts av polisen. Finns det inte så känns det troligt att det är fler än en GM. En viktig nyckel ligger i att ta reda på vilka hon haft telefon/internet-kontakt med de senaste dagarna och vad hon har pratat om med sina bästa kompisar. Incidenten på kafét på lördagen är väldigt intressant, någon som har mer detaljer om det? Det måste finnas något motiv… (Ps. vill verkligen veta vad det "kusliga" fyndet är.)
Vad som är obegripligt för mig är varför GM sprider ut Lisas grejer över huvud taget? Om GM lyckats röva bort henne utan att någon sett eller märkt något, vad är då vitsen med att skicka ut lite smågrejer från bilen? Dessa kan ju lika gärna gömmas ihop med Lisa?
Som en vilseledande manöver känns det också osannolikt. Eftersom ingen har en aning om åt vilket håll GM har tagit henne så finns det knappast någon anledning att vilseleda någon till ett fält resp dike vid en grusväg? Det ökar ju bara risken för upptäckt om någon skogsmulle ser dig kasta ut grejerna från bilen och skräpa ner i naturen.
Sista alternativet är ju förstås att Lisa skickat ut sakerna i "Hans & Greta" - stil. Men hur troligt är det att GM inte märker detta? Det är väl inte särskilt troligt att GM placerat henne inne i bilen om hen vill röva bort Lisa? Det ökar ju helt klart risken för att någon skulle se henne i bilen vid ett möte på grusvägen om hon inte är instuvad i bakluckan.