Citat:
Ursprungligen postat av
ympart
Gjort flera uppdateringar på kartan, lagt till distanser och riktningar, även viss kompletterande information.
http://i.imgur.com/XNjztVO.jpg
Som sagt, fyndpositioner saxat från AB (
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab).
Vill mod klistra eller så så är det bara köra på.
Tack! Första vettiga och sammanfattande inlägget på mycket, mycket länge! Din skiss stämmer ganska så precis med den uppfattning jag har fått och som alla andra som bryr sig om att
läsa mer skit än vad de postar, borde slutit sig till.
Det är ett jävla tjat från aphjärnor som inte kan skilja på "hus" och "husransakan", gästarbetare och invandrare och inte klarar av att läsa/förstå vad polisen säger mellan raderna.
Jag ämnar inte göra någon sammanfattning, men i kort punktform reda ut några av de mest retarderade missförstånden:
* Kartan från ympart bekräftar den bild jag fått. Om det är sanningen eller ej vet jag inte.
* Ladan där handsken hittas är inte samma som fyndplatsen för kroppen
* Givetvis kan polisen inte stövla omkring hursomhelst i
bebodda lokaler, varpå de hus som förutsättningslöst har undersökts av polis eller MPS företrädesvis är ödehus, ruckel, etc.
* Ingenting tyder på att polis (eller MPS) har varit speciellt inkompetenta. Tvärt om. Bara en sådan sak som att reagera direkt på försvinnandet som om ett brott begåtts visar på professionalism (som sagt, statistiskt sätt så om någon försvinner, inklusive unga flickor, är det inte brott bakom i den förkrossande majoriteten av fallen). Detta visar att något på plats vid cafét rätt omgående avslöjade att brott troligtvis låg bakom
* INGENTING tyder på att flickan är styckad eller ens skändad. Polisen är bombsäkra på att man hittat rätt kropp och
sa så redan i nattens PR. Det gäller bara att läsa mellan raderna. "Vi tror", "det tyder på", etc betyder i sammanhanget "är". Det som saknas är en formell identifiering via DNA eller föräldrarna. Proffs uttrycker sig försiktigt och använder termer som "tyder på", "troligtvis", etc, där en FB-grobian skriker "är", "fakta" eller "bevis". Detta, i sin tur, tyder på att kroppen inte är speciellt illa tilltygad för nedbrytning o.dyl går mycket snabbt vid rådande väderlek (även inomhus). Fanns det minsta tvivel hade man uttryckt sig annorlunda.
* Inget talar speciellt för att hon hittats inomhus eller utomhus. Utomhus
tror jag, sedan igår, men läser man mellan raderna från dagens PR så kan det också varit inomhus. Med det finns ingenting i ordet "husransakan" som kan kopplas till inomhus.
* De, eller åtminstone
en av de misstänkta männen förefaller vara gästarbetare från annat land. Dvs, de är inte
invandrare. Nationalitet är mig veterligen inte alls bekräftat ens av någon grävande flashbackare, däremot förutsätter en drös med människor polacker och ungefär lika många förutsätter litauer och några försöker dessutom sammanföra det med rasbiologisk eller etnisk goja.
Edit: Enligt externa media förefaller de nu vara bekräftat att de (2-3 av de gripna) är gästarbetare från Litauen.
* Sällan har så mycket slödder postat så mycket på så kort tid, att det har blivit ohyggligt svårt även för de som försöker vara seriösa att skilja på trådsanningar från verkliga sanningar, trådhypoteser från verkliga hypoteser, osv.
* En av de polacker som "identifierats" är en semikänd speedwayförare som tydligen körde lopp i andra länder senast igår. Alltså fail.
* Slutsats är att vi inte vet något om nationalitet, men en artikel i Expressen (intervju med en granne) antyder att de är gästarbetare från ett annat land. Det är alltså helt inom rimlighetens gräns att de är från Polen, Litauen eller snart sagt vilket EU-land som helst. Men några riktigt konkreta belägg finns inte.
* Eniro-sökningar o.dyl har väl postats i tråden, men jag har inte orkat kolla om det är rätt adresser, rimligt, osv, eftersom tråden är komplett sönderspammad av folk. Det är nästan så att "diagnosen" "Missing White Woman Syndrome" kan ges
till folk i tråden!
Slutligen återkommer frågor gång på gång om FUP, straff, identifiering, osv. Vilket är märkligt då folk som har hängt i dylika trådar en längre tid borde veta. FUP blir offentlig (hela eller delar) när åtal väcks. Och nej, identifiering MÅSTE inte alls göras genom att föräldrar ser kroppen, även om det naturligtvis förekommer, kan vara troligt, osv. Självklart kan ingen tvinga någon att titta på en död kropp om man inte
vill. Vad det blir för straff kan vi inte heller veta. Brottsrubricering kan fortfarande ändras (mord är troligt, dråp eller vållande ej uteslutet) och vi vet ingenting om MGMs syfte, motiv, mentala status ännu. Kan vara en skogstokig galning som behöver vård, behöver inte alls vara någon tok. Kan vara överlagt mord, kan vara annat brott som gått fel (våldtäkt, rån/stöld, kidnappning, etc).
Det är möjligt att det framkommit mer i tråden som faktiskt stämmer och går att belägga, men då har jag missat det tack vare sida upp och sida ner med fucktards som bara skriver bajs.