Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unpredictable
MBO "Lisa Holm" har spridit sig som en löpeld.
Efter ha läst och skummat igenom de senaste hundra sidorna så behåller jag min teori.

Jag tror LH är inom det område polisen söker i eller runtom, dock är alla fynd i en för stor utspridning och ett sätt att vilseleda utredning. Min teoretiska tanke är att Holm är närmre än vad de egentligen tror hon befinner sig. Varför? Just för att MGM har problem med att gömma LH med den omfattande sökinsatsen som pågår...så många människor som rör sig på ett större geografiskt område gör det svårt för MGM att flytta/lasta/bära en ev kropp.

Men...jag spånar även på att det kan ha ett tydligare samband än en många tror. Att man utvecklar eller analyserar i för stora drag och fantasierna skenar iväg i alldeles för stora drag. Skumt hela grejen med hennes försvinnande och tidsaxeln kort därefter. Jag tänker och då spekulerar jag endast i att; LH pratade med någon hon kände igen eller visste vem personen (bekant) är, sett/träffat eller febr av pratat med tidigare? Tycker att hela grejen med låsningen/mopeden med nycklarna i inte känns planerad. Dock så landar jag teorin på att det var en slump, men att denna händelse (?) gick i överstyr och MGM är någon som är mycket bekant med området och markerna i närliggande. Kanske tillochmed är med i sökandet i MP och letar. Det är alldeles för städat kring mbp för att vara turist eller passagerare på genomresa.

*Skulle inte avfärda ev GM p.g.a ålder, absolut inte.

Jag tror du ligger hyggligt nära med din teori.
MGM kanske inte hade tillgång till bil ens. En fyrhjuling kanske.
2015-06-12, 05:03
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Eftersom godsägaren nu tydligen är på tapeten som misstänkt gärningsman i denna tråden, så vill jag be folk som är alltför ivriga i att hitta en syndabock att besinna sig lite och vara mer eftertänksamma i spekulationerna.

Givetvis har polisen full koll på godsägaren, och han har säkert även hörts i ett väldigt tidigt skede i utredningen eftersom brottet har skett på hans ägor.

Det vore kanske bättre att fokusera tankeverksamheten kring den stora frågan - det vill säga var Lisas kropp finns någonstans (förutsätter att hon vid detta laget inte längre är vid liv).
10-50 mil bort för längesen.
2015-06-12, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Så detta vet GM 14 dagar innan hon för första gången tar moppen hem istället för att bli upplockad?

Har du aldrig hört talas om stalking?
2015-06-12, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
"I går gjorde två unga kvinnor en skrämmande upptäckt under sökandet.
Kvinnorna fick peka ut fyndplatsen på en karta för polisen.
– Jag blev upprörd över det vi såg, och då åkte vi till polisen och berättade det, säger en av kvinnorna."

Undra vad det är..

Verkar som att fyndet kan fastslå en händelse eller ett händelseförlopp.
2015-06-12, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RennTech71
Dette var første gang hun tog moppen til jobb. Imponerande att förutsiga det tycker jag...

Inte om hon blivit skrämd till att möta upp honom eller liknande och så att säga hjälpt till med att ta moppen denna dag
2015-06-12, 05:09
Medlem
Har läst tråden och fallet ganska väl och enligt min uppfattning ser det ut ungefär så här. Det står att alla tre slutade samtidigt i trådstarten, men min uppfattning är att Lisa fick gå lite tidigare? Tror Lowa/Rebecka sa något i den stilen. Rätta mig gärna om det.

ca 17:00 – En av de anställda slutar och åker hem på sin moped
ca 17:50 – Chefen ringer och kollar läget
ca 18:10 – Lisa går
Lite senare – Rebecka och Lowa går och låser efter sig
18:23 – Ett SMS skickas från Lisas telefon
18:30 – Lisas telefon är avstängd

Mina tankar:
Med tanke på närheten mellan Lisas moped och ladan, samt att handsken vid ladan ligger i motsatt riktning av de flertalet fynd som gjorts vid ängen, tror jag att konfrontationen började vid kaféts baksida, vid mopeden. Möjligen kan GM ha attackerat Lisa och sedan väntat ut Lowa och Rebecka på baksidan, för att sedan ha fört Lisa till ladan (kanske hade GM en bil i närheten). Självklart kan Lisa också ha gått självmant till ladan, av någon anledning, och där blivit attackerad av GM och tappat handsken. Därefter kör GM via ängen och sprider ut hennes saker, in i skogen förbi dammen, och kör sedan vidare upp förbi Medelplana kyrka, där fler fynd påträffats.

Att detta sker den första dagen som hon ska ta sig hem själv kan tyda på att dådet varit planerat och att GM väntat på första bästa chans, men det kan ju också vara så att Lisa har stämt träff med någon och just därför ville ta mopeden denna dag, för att kunna träffa denna person en stund efter hon slutat jobba. Detta skulle också kunna förklara det relativt sena SMS:et (om Lisa slutade lite tidigare än de andra). Men det låter lite konstigt att hon skulle ha träffat någon hon inte känner alldeles själv – eller att hon skulle träffa någon hon känner på en så underlig plats och tid – om den inte bor i närheten eller om det inte var om något väldigt viktigt.

Det jag blir mest frustrerad över är att vi inte hört något om tecken på motstånd eller eventuella däckspår, eller att någon sett en misstänkt bil i närheten. Det låter orimligt att ingen har hört något och att det inte finns några tecken på motstånd. Det är så klart möjligt, men kanske är det bara detaljer som inte släppts av polisen. Finns det inte så känns det troligt att det är fler än en GM. En viktig nyckel ligger i att ta reda på vilka hon haft telefon/internet-kontakt med de senaste dagarna och vad hon har pratat om med sina bästa kompisar. Incidenten på kafét på lördagen är väldigt intressant, någon som har mer detaljer om det? Det måste finnas något motiv… (Ps. vill verkligen veta vad det "kusliga" fyndet är.)
2015-06-12, 05:11
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Är du på riktigt? Du tror inte dom hade begärt lösen för två dygn sen, om de nu skulle vara så?
ne, nu är det nog konstigt att begära lösensumma när fallet fått så stort utrymme i media (mer än vad bovarna kanske räknat med) men kanske, och nu ger även jag mig ut på djupt vatten, sitter hon frihetsberövad och utpressarna väntar på att uppmärksamheten ska lägga sig så att utpressningen kan börja
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Motivet kan vara något helt annat. Vanliga motiv vid mord är exempelvis svartsjuka/avundsjuka och hämnd.
vad jag menade var att jag tror att pengar är ett större motiv än något sexuellt
2015-06-12, 05:16
Medlem
GosuZergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torredning
Mina tankar:[/b]
Med tanke på närheten mellan Lisas moped och ladan, samt att handsken vid ladan ligger i motsatt riktning av de flertalet fynd som gjorts vid ängen, tror jag att konfrontationen började vid kaféts baksida, vid mopeden. Möjligen kan GM ha attackerat Lisa och sedan väntat ut Lowa och Rebecka på baksidan, för att sedan ha fört Lisa till ladan (kanske hade GM en bil i närheten). Självklart kan Lisa också ha gått självmant till ladan, av någon anledning, och där blivit attackerad av GM och tappat handsken. Därefter kör GM via ängen och sprider ut hennes saker, in i skogen förbi dammen, och kör sedan vidare upp förbi Medelplana kyrka, där fler fynd påträffats.

Att detta sker den första dagen som hon ska ta sig hem själv kan tyda på att dådet varit planerat och att GM väntat på första bästa chans, men det kan ju också vara så att Lisa har stämt träff med någon och just därför ville ta mopeden denna dag, för att kunna träffa denna person en stund efter hon slutat jobba. Detta skulle också kunna förklara det relativt sena SMS:et (om Lisa slutade lite tidigare än de andra). Men det låter lite konstigt att hon skulle ha träffat någon hon inte känner alldeles själv – eller att hon skulle träffa någon hon känner på en så underlig plats och tid – om den inte bor i närheten eller om det inte var om något väldigt viktigt.

Det jag blir mest frustrerad över är att vi inte hört något om tecken på motstånd eller eventuella däckspår, eller att någon sett en misstänkt bil i närheten. Det låter orimligt att ingen har hört något och att det inte finns några tecken på motstånd. Det är så klart möjligt, men kanske är det bara detaljer som inte släppts av polisen. Finns det inte så känns det troligt att det är fler än en GM. En viktig nyckel ligger i att ta reda på vilka hon haft telefon/internet-kontakt med de senaste dagarna och vad hon har pratat om med sina bästa kompisar. Incidenten på kafét på lördagen är väldigt intressant, någon som har mer detaljer om det? Det måste finnas något motiv… (Ps. vill verkligen veta vad det "kusliga" fyndet är.)
jag tror inte hon stämt träff med någon, då hade polisen haft mer att gå efter mtp att dom har alla samtals- och sms-loggar teleoperatören är skyldiga att ge ut när det finns misstankar om brott
2015-06-12, 05:18
Medlem
"I söndags försvann en 17-årig flicka.
Det var på platsen Kinnekulle
nära staden Lidköping.
Flickan var på väg hem
från sitt jobb på ett café
när hon försvann.

Poliserna letar efter flickan.
Många frivilliga hjälper också till.
De letar efter henne
i ett stort område
vid platsen där hon försvann.

Poliserna har hittat en handske
och delar av en mobiltelefon
som de tror tillhör
den 17-åriga flickan.
I går hittades fler saker i området
där flickan försvann.

Nu tror poliserna att någon
har gjort ett allvarligt
brott mot flickan. "

Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En snubbe skrev detta på Missing Peoples Facebooksida på posten om sökningen imorgon.

Säkert ingenting men kändes jävligt skumt.

Vad är skumt med det?
2015-06-12, 05:19
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GosuZerg
ne, nu är det nog konstigt att begära lösensumma när fallet fått så stort utrymme i media (mer än vad bovarna kanske räknat med) men kanske, och nu ger även jag mig ut på djupt vatten, sitter hon frihetsberövad och utpressarna väntar på att uppmärksamheten ska lägga sig så att utpressningen kan börja

vad jag menade var att jag tror att pengar är ett större motiv än något sexuellt
Tyvärr tror jag flickan är död. Du/ni har sett för många filmer.
2015-06-12, 05:22
Medlem
Unpredictables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror du ligger hyggligt nära med din teori.
MGM kanske inte hade tillgång till bil ens. En fyrhjuling kanske.

Jo, men ursäkta för mitt trötta lite osammanhängande/upprepande i texten, en är mycket trött på morgonen.Precis så tänker jag. Uteslutande bil som transportmedel, om MGM haft bil så har hen städat bort hjulspår mycket noga. Vet inte vart tiden för att städa bort hjulspår finns under ev brott/bortförande av LH?

Expressen uppdatera om "nytt fynd" från två flickor. Nu vet vi inte sanningshalten i deras text och hur mycket de överdrivit i sin artikel, men även om de funnit något mer som tillhör Holm så är det MGM som varit i farten och spridit ännu mer "spår" för att förvilla/förhala utredningen. Dock skumt med så många fynd överallt, det är det som jag inte riktigt får ihop. En misstänkt gärningsman som har mycket prylar efter Holm att kasta omkring sig som går obemärkt omkring måste befinna sig i närhet av sökandet på något sätt är min tanke. Det är för uppenbart, aldrig att hen hunnit under samma moment Lisa försvann sprungit/åkt omkring och lagt hennes tillbehör på olika geografiskt spridda platser. Inte en chans! Detta är gjort allt eftersom dessa dygn passerat.

Var tidigare i veckan inne på att hon eventuellt levde, men i och med all media och den uppståndelse som blivit så tror jag i dagsläge att LH ej är vid liv längre. Men...att polisen är försiktig med att bekräfta eventuella fynd och för att inte påverka utredningen/skrämma ev GM om nu LH finns vid liv.
Senast redigerad av Unpredictable 2015-06-12 kl. 05:33.
2015-06-12, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pactasuntservanda.
Jag observerade detta också...

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944

Möjligtvis har polisen indikationer på att hon har blivit kidnappad och förd ur landet?

Någon av gästarbetarna som ville ta med en trofé hem till östéuropa?
Jag får dock känslan av att LH finns i närområdet... dammen bakom AJ's herrgård?

Låter som att polisen är ivriga, att det här inte förblir ett till olöst fall som t.ex. Helenas. Man vill nog inte göra några missar, utan att ha gjort precis allt man kan.

Tidigare i tråden, nämnde nån den där sadistiske pedofilen i Sundsvall som rymt utomlands (fastställes på tisdag).

Förmodligen långsökt, undrar hur han tog sig utomlands (bil/färja eller flyg?) men vilket jäkla sammanträffande den rymningen och det här ofrivilliga försvinnandet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in