2015-12-10, 20:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men jag skriver inte för att få beröm (eller för att bli neutraliserad) utan för att delta i en kunskapsprocess.

Det är inte min idé ursprungligen att hon ströps med hjälmen på och att tejpen användes för att täppa till ett blodflöde. Men det är bra idéer. Hur upphetsande kan det vara med silvertejp virad utanpå håret som hängde framför ansiktet?
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades. FUP s.922.

Som jag skrev tidigare så kan håret vara hängande framför ansiktet om mördaren har Lisa i en sittande position med huvudet hängande framåt. Han applicarar tejpen bakifrån. Att snörstumparna sticker ut mellan tejpen på ett ställe och att det är på vänster sida den sticker upp lodrätt indikerar väl ändå att tejpen inte applicerades under hängning om det skett en sådan. Snarare att den i så fall applicerades efter hon blivit nedtagen. Är hon hängd så snöret som går lodrätt uppåt så skulle det med största sannorlikhet inte gå just lodrätt uppåt på vänster sida om huvudet samtidigt hängt framåt. Om snöret till vänster var just snöret som förankrades i slangstumpen så skulle väl ändå gravitationen se till att det hamnade bak och inte till vänster. Om det var stumpen mellan tejpen som var förankrad i slangen så skulle den väl inte sticka ut mellan tejpen utan vara under alla varv tejp. Om huvudet hänge framåt då så skulle det även behövas rätas på så att det låg mot snöret som gick uppåt och då skulle väl inte håret längre hänga framför ansiktet?
Senast redigerad av Ruggedo 2015-12-10 kl. 20:24.
2015-12-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I hovrätten ska man bara spela upp hennes vittnesmål per telefon i tingsrätten.

Ja, då uppkommer frågan om åklagaren bara låter det "alibit" passera, oemotsagt i hovrätten, utan att tala om alla turer i Irinas utsagor. Broderns ovilja att vittna och ge alibi måste belysas.

Det kan ju inte vara så illa att Inger Rönnbäck räknar med att ett alibi från Irina, som trots sin förlorade trovärdighet, ska ge Nero ett alibi utan att någon ger svar på tal?

Ett alibi så starkt att hovrätten går på en mina och köper att DNAt är planterat. Man vet ju aldrig vad som rör sig inne i skallen på folk.
2015-12-10, 20:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det du efterfrågar är samma som jag skulle vilja höra ifrån åklagaren för att vara helt nöjd
Finns beskrivet så långt det går utan en mördares berättelse. Fråga snarare Iesho hur örhängen ramlar av när hjälmen sitter på. Det är mer fascinerande.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men det är ändå ett faktum att håret var in-tejpat över ansiktet. Det låter mer som slarvig tilltäppning av ett litet men för gm hotfullt blodflöde än som något sexualiserat.
Hur fan resonerar du? Tror du en sexualsadist bryr sig om hur stylad offret är gällande frisyren? Hur tejpen sitter?
Ett "litet men hotfullt blodflöde" finns enbart i din fantasi, är helt långsökt och förklarar inte drygt 4 varv silvertejp runt huvudet.
2015-12-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, då uppkommer frågan om åklagaren bara låter det "alibit" passera, oemotsagt i hovrätten, utan att tala om alla turer i Irinas utsagor. Broderns ovilja att vittna och ge alibi måste belysas.

Det kan ju inte vara så illa att Inger Rönnbäck räknar med att ett alibi från Irina, som trots sin förlorade trovärdighet, ska ge Nero ett alibi utan att någon ger svar på tal?

Ett alibi så starkt att hovrätten går på en mina och köper att DNAt är planterat. Man vet ju aldrig vad som rör sig inne i skallen på folk.
Vad advokaten räknar med är inte lätt att veta. IB:s framträdande var väl inte så imponerande precis. Jag har för mig från referatet av rättegången att åklagaren och advokaten samrått och blivit överens om att ett fortsatt förhör med IB inte skulle vara till fördel för henne själv.
2015-12-10, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Blodet på röret har NB avsatt när han jobbade med att ta bort utrustningen i mjölkavdelningen av ladan. GM har helt enkelt hängt upp Lisa där och spolat henne ren med vattenslangen på golvet där. Det har gjorts med högt tryck, så ett hårstrå farit upp på väggen och NB:s bloddroppe blivit rejält uppblött. Det fanns vatten i slanghärvan när man undersökte den.
... Sen vaknade du och var kallsvett. Helvete vilka korkade beskrivningar för att rädda den stackars balten. Alltså skäms du inte? De är ju pinsamt dåliga argument! Senast sa du att han hade han hittat henne död, snitslat väg och gömt henne på martorp.
2015-12-10, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
För övrigt har det börjat kännas lite bekvämt att IR tidigare arbetat som åklagare. Hon vet precis hur åklagare resonerar och lägger upp sina mål. Inte minst med just förhör.

Ja, det märkte man ju när hon la upp strategin i tingsrätten att hon vet hur åklagaren resonerar.
Maken till spektakel har man väl sällan skådat. Skönt att du är tillfreds med detta. Då kan man
lugnt räkna med att mannen blir dömd till livstid och utvisning i hovrätten också. Ditt kunnande
är väl i klass med vad advokaten åstadkom i tingsrätten. Ni kör ju båda med den strategin att ni plockar ut alla smådetaljer och sparkar på dessa istället för att se till helheten. Om jag vore i den dömde mannen kläder skulle jag redan nu börja planera för många år bakom galler där han förhoppningsvis får sig några riktiga omgångar av de andra som sitter där.
2015-12-10, 20:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Sen vaknade du och var kallsvett. Helvete vilka korkade beskrivningar för att rädda den stackars balten. Alltså skäms du inte? De är ju pinsamt dåliga argument! Senast sa du att han hade han hittat henne död, snitslat väg och gömt henne på martorp.

Det är hypoteser, inga argument.
2015-12-10, 20:49
Medlem
Citat:
Jag föredrar ändå att använda korrekta benämningar, så som de kallas i FUP. Det minskar förvirringen en hel del, särskilt för dem som inte läst FUP så noggannt
Om du föredrar korrekta benämningar, så är jag med. I FUP sid 657 finns det en
Bild 5: Vy mot förrummets nordvästra hörn. På bilden syns en vattenledning i hörnet
med 90 gradersböj. På den horisontella delen säkrades Nerijus Bilevicius blod, S256.
I nedre kant på slanggenomföringshålet i väggen säkrades Lisa Holms hårstrå, S257.....

Det finns flera bilder med samma innebörd och det finns en planskiss, där beteckningen förrum används för hängningsrummet.
2015-12-10, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är hypoteser, inga argument.
Helvete vilka korkade hypoteser då.
2015-12-10, 20:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kanske hur upphetsande som helst för denna skruvade filur.
Håret, ja.
Jag föreställer mig att Nerijus aldrig hade valt ett offer med kortklippt hår.
Jag föreställer mig rentav att han valde offer just utifrån att det skulle finnas bra mycket
av den varan och att det allra helst också skulle vara mycket ljust till färgen.

Citerar i sammanhanget delar ur ett äldre inlägg av mig själv:

Citat:
Det kan nämligen förhålla sig på det viset att just håret, det blonda håret, intagit
en central roll för Nerijus. I hans föreställningar om sitt lustmord, i tankarna om offret
som skulle drabbas av honom och hans utagerade drifter, kan hår, ett långt böljande
vackert hår, vara alldeles avgörande för den upphetsningsgrad han eftersträvade att uppnå.

När han tejpade för ansiktet grundligt, näsa, mun och endast lät ett öga vara någorlunda
fritt, så spekulerar jag i att han då också var noga med att framhäva håret hos sitt offer.
Det var mera håret än ansiktet han ville åt, eggas upp av medan dödskampen pågick och
han tillfredsställde sig själv.
Hår och tejpande. Det fick den här specielle lustmördaren att gå igång.
Det var alltså i högsta grad medvetet gjort det här med håret framför ansiktet.
Ett arrangemang som var nog så viktigt för att "akten" skulle klaffa fullt ut för honom.

https://www.flashback.org/sp55337252

Det kan vara käpprätt åt helsicke fel med dessa tankar förstås.
Men värre spekulationer tror jag har setts till i tråden.

Om det var håret han ville se, hur kommer det sig då att han döljer delar av detta fina hår och dessutom förstör böljorna genom att tejpa håret tätt till skallen?

Det där med att han tillfredsställde sig själv när han tittade på sitt hängande offer finns det knappast något stöd för tycker jag. Jag föreställer mig att det är mycket ovanligt att någon tittar på det den blir upphetsad av för att sedan sluta titta, gå in i ett annat rum och där få orgasm, vad är meningen med det?
2015-12-10, 21:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med att han tillfredsställde sig själv när han tittade på sitt hängande offer finns det knappast något stöd för tycker jag. Jag föreställer mig att det är mycket ovanligt att någon tittar på det den blir upphetsad av för att sedan sluta titta, gå in i ett annat rum och där få orgasm, vad är meningen med det?
Vem påstår detta i FUP eller under TR? Ingen mer än du just nu. Rummet ut mot vägen är mer troligt inrunkat sen tidigare då det påtalas att det är utsikt över cafét. Han har själv uppgett att det gått för honom i rummet hon hängdes under förhör och han kan lika gärna ha fått utlösning rätt i kalsongerna alternativt runkat i lampskärmen det lilla äcklet. Är han tillräckligt förslagen så hade han en liten näsduk med sig. Det har hänt förut vid mord där vederbörande runkar till att offret dör (Rader).
Senast redigerad av develi 2015-12-10 kl. 21:03.
2015-12-10, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Som jag skrev tidigare så kan håret vara hängande framför ansiktet om mördaren har Lisa i en sittande position med huvudet hängande framåt. Han applicarar tejpen bakifrån. Att snörstumparna sticker ut mellan tejpen på ett ställe och att det är på vänster sida den sticker upp lodrätt indikerar väl ändå att tejpen inte applicerades under hängning om det skett en sådan. Snarare att den i så fall applicerades efter hon blivit nedtagen. Är hon hängd så snöret som går lodrätt uppåt så skulle det med största sannorlikhet inte gå just lodrätt uppåt på vänster sida om huvudet samtidigt hängt framåt. Om snöret till vänster var just snöret som förankrades i slangstumpen så skulle väl ändå gravitationen se till att det hamnade bak och inte till vänster. Om det var stumpen mellan tejpen som var förankrad i slangen så skulle den väl inte sticka ut mellan tejpen utan vara under alla varv tejp. Om huvudet hänge framåt då så skulle det även behövas rätas på så att det låg mot snöret som gick uppåt och då skulle väl inte håret längre hänga framför ansiktet?

Wow, tala om en utläggning som inte leder till något som är relevant i sammanhanget.
Dina SANNORLIKHETER gör väl sig bäst i ett kapitel av rödluvan och vargen.
Nu har du väl snott in dig så till den milda grad i dessa snörstumpar och tejpbitar så
att du aldrig kommer loss igen. Kan du komma med en förklaring till hur du kan veta att
det inte har gått till som utredningen påstår? Kan sättet att APPLICARA tejpen ha något som helst
med utgången i fallet att göra? Du kanske tror att det påverkade att hon dog eller inte hur huvudet HÄNGE. Oavsett dina fantasier kvarstår det faktum att hon dog vilket gör honom till en mördare med
sexualsadistiska förtecken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in