2015-12-10, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Sorry, jag tänker inte ödsla någon mer tid eller fler inlägg på någon som är
totalt okunnig om allt som har med bevisning att göra eller annat som är relevant när
det kommer till vad domstolen går på när den bedömer vad som är trovärdigt. I det
här fallet har utredningen och åklagaren visat att deras teori håller vilket domstolen
visade genom att döma mannen skyldig till mord och livstid med utvisning.
Så åklagaren har redan bevisat sitt goda arbete, till skillnad från er som inget kan och
som bara har visat att ni inte förstår hur det fungerar i verkligheten.

Så skönt.

Och lika skönt att hovrättsförhandlingarna inte görs för hemmaplan för åklagare. Vi lär få se om sånt påverkar det som ska anses bevisat.

Inte minst förhör och vad som egentligen sagts där och varför.
2015-12-10, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I hovrätten ska man bara spela upp hennes vittnesmål per telefon i tingsrätten.

Nya förhör får hållas.
2015-12-10, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Sorry, jag tänker inte ödsla någon mer tid eller fler inlägg på någon som är
totalt okunnig om allt som har med bevisning att göra eller annat som är relevant när
det kommer till vad domstolen går på när den bedömer vad som är trovärdigt. I det
här fallet har utredningen och åklagaren visat att deras teori håller vilket domstolen
visade genom att döma mannen skyldig till mord och livstid med utvisning.
Så åklagaren har redan bevisat sitt goda arbete, till skillnad från er som inget kan och
som bara har visat att ni inte förstår hur det fungerar i verkligheten.

För övrigt har det börjat kännas lite bekvämt att IR tidigare arbetat som åklagare. Hon vet precis hur åklagare resonerar och lägger upp sina mål. Inte minst med just förhör.
2015-12-10, 19:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har problem med att förstå. Inte ett ord jag skrev handlar om din ära. Jag skriver att det är befängt det du kommer med och DÄRFÖR handlar det inte om följande:

Det är helt enkelt korkat på ren svenska då det redan ÄR begrundat.

Nej, det är urdåligt av flera anledningar. Dels ur ett medicinskt perspektiv, kriminaltekniskt perspektiv och främst logiskt perspektiv:
Det är fullständigt överdrivet moment i förhållande till det du inbillar dig likaväl. Det finns ingen anledning att täppa till uppskattningsvis 3 cm bred näsa och mun med 4 varv silvertejp runt ett huvud.

Det sprutar inte blod ur henne, det rinner inte ur små sketna tungbett eller läppar på en död människa. Hon är jämförd med en läckande slang och det är så förbannat dumt så klockorna stannar. Jag ska vända på det hela. Om resonemanget från dig och anhängare vore relevant så hade det varit fyra varv runt arslet istället. Förstår du detta argument? Där är det nämligen risker vid förflyttning/lägesändring att det blir läckage från..
Finns plast runt kroppen - dvs högst troligt - är det snarare ännu ett belägg att tejpen är onödig.
Men det är ändå ett faktum att håret var in-tejpat över ansiktet. Det låter mer som slarvig tilltäppning av ett litet men för gm hotfullt blodflöde än som något sexualiserat.
2015-12-10, 19:45
Bannlyst
Citat:
Du har problem med att förstå. Inte ett ord jag skrev handlar om din ära. Jag skriver att det är befängt det du kommer med och DÄRFÖR handlar det inte om följande:

Det är helt enkelt korkat på ren svenska då det redan ÄR begrundat.

Nej, det är urdåligt av flera anledningar. Dels ur ett medicinskt perspektiv, kriminaltekniskt perspektiv och främst logiskt perspektiv:
Det är fullständigt överdrivet moment i förhållande till det du inbillar dig likaväl. Det finns ingen anledning att täppa till uppskattningsvis 3 cm bred näsa och mun med 4 varv silvertejp runt ett huvud.

Det sprutar inte blod ur henne, det rinner inte ur små sketna tungbett eller läppar på en död människa. Hon är jämförd med en läckande slang och det är så förbannat dumt så klockorna stannar. Jag ska vända på det hela. Om resonemanget från dig och anhängare vore relevant så hade det varit fyra varv runt arslet istället. Förstår du detta argument? Där är det nämligen risker vid förflyttning/lägesändring att det blir läckage från..
Finns plast runt kroppen - dvs högst troligt - är det snarare ännu ett belägg att tejpen är onödig.

Istället framstår det som väldigt upphetsande med 3 m tejp? Är det åklagarens teori?

Alla tejpporrbilder har alltid minst 3 m tejp? Finns det en enda som har det ?
2015-12-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Om man granskar polisens foto där röret i taket med dess avsaknad av damm till vänster och hårstrået till höger på väggen och däremellan en blodfläck så kan man undra hur det hela gick till.
Repet har av vad jag kan se efter zoomning snurrats två varv på röret och där måste alltså Lisa isåfall lyfts upp, hur hårstrået och blodfläcken har hamnat där det hamnat är underligt, har hon lyfts upp så att huvudet lutats mot väggen så har han kanske stått på en pall eller något liknande?
.....
Troligen 3 1/2 varv, men det är inte avgörande.

Snöret som bar kroppen gick förstås lodrätt ner vid slangen (sannolikt på utsidan mot rummet). Var huvudet hamnat, går inte att avgöra. Men det kan ha varit med hjässan ca 175 cm över golvet (offret på tå) upp till hakan ca 2 m över golvet (nacken i höjd med slangen). Hur huvudet lutat går inte att avgöra, men rimligen har kroppen hängt i plan med rören så att ansiktet var vänt utåt rummet. Jag antar att huvudet på en livlös människa blir löst och faller åt sidan, eventuellt inåt väggen med hålet i, varvid håret kan ha kommit emot betongkanten. Fyndet av hårstrået tycker jag hör till det minst problematiska i utredningen - total avsaknad av hårstrån hade förvånat mig.

GM behöver inte stå på något - han har naturligtvis i förväg lagt upp snöret runt slangen, kroppen lyfter han runt höftpartiet, med högra handen sträckt uppåt når han över slangen för att hålla emot, justera, slå en fixeringsknop med en hand.

F ö tittade jag lite närmare på bilden av slangen på sid 661. Bilden är överexponerad så jag Photoshoppade den och då framträdde vad jag uppfattar som fingeravtryck t v om blodfläcken. Sådana nämns inte i FUP. Har de diskuterats i tråden ?
2015-12-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nya förhör får hållas.
Har du läst överklagan av advokaten ? Hon skriver ju ordagrant att de flesta (uppräknade, varav IB är ett) vittnesmålen
begärs ske via uppspelning av i tingsrätten hållna förhör
En rättegång är en mycket formell och välplanerad tillställning - advokaten kan inte bara dyka upp med ett oanmält vittne i salen.
2015-12-10, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men jag skriver inte för att få beröm (eller för att bli neutraliserad) utan för att delta i en kunskapsprocess.

Det är inte min idé ursprungligen att hon ströps med hjälmen på och att tejpen användes för att täppa till ett blodflöde. Men det är bra idéer. Hur upphetsande kan det vara med silvertejp virad utanpå håret som hängde framför ansiktet?
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades. FUP s.922.
Men ingen vill ha en mördads blod i sin bil. Jag antar att kroppen låg på plast och det är möjligt att plasten var lindad runt kroppen, men blod kan flyta omkring och det är mer rationellt att täppa till vid källan än att tejpa igen ett helt plast-emballage.

Varför måste idéer bekämpas? Begrunda dem istället!
Kanske hur upphetsande som helst för denna skruvade filur.
Håret, ja.
Jag föreställer mig att Nerijus aldrig hade valt ett offer med kortklippt hår.
Jag föreställer mig rentav att han valde offer just utifrån att det skulle finnas bra mycket
av den varan och att det allra helst också skulle vara mycket ljust till färgen.

Citerar i sammanhanget delar ur ett äldre inlägg av mig själv:

Citat:
Det kan nämligen förhålla sig på det viset att just håret, det blonda håret, intagit
en central roll för Nerijus. I hans föreställningar om sitt lustmord, i tankarna om offret
som skulle drabbas av honom och hans utagerade drifter, kan hår, ett långt böljande
vackert hår, vara alldeles avgörande för den upphetsningsgrad han eftersträvade att uppnå.

När han tejpade för ansiktet grundligt, näsa, mun och endast lät ett öga vara någorlunda
fritt, så spekulerar jag i att han då också var noga med att framhäva håret hos sitt offer.
Det var mera håret än ansiktet han ville åt, eggas upp av medan dödskampen pågick och
han tillfredsställde sig själv.
Hår och tejpande. Det fick den här specielle lustmördaren att gå igång.
Det var alltså i högsta grad medvetet gjort det här med håret framför ansiktet.
Ett arrangemang som var nog så viktigt för att "akten" skulle klaffa fullt ut för honom.
https://www.flashback.org/sp55337252

Det kan vara käpprätt åt helsicke fel med dessa tankar förstås.
Men värre spekulationer tror jag har setts till i tråden.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-10 kl. 20:24.
2015-12-10, 20:00
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det var ett osannolikt scenario som inte ens du kan tro på. Jag kritiserade inte bara, jag gav dig även punkter som jag inte fick svar på. Det blir väl till att upprepa mig igen. Varför berättar han inte sanningen ifall det skulle ha gått till så som du beskrivit. Varför satte han en snara runt halsen på Lisa? Varför klädde han delvis av lisa? Varför drog han så många meter silvertejp för att försöka stoppa en blödning? Det underlättar att tänka till först, innan man drar fram en stolle hypotes. Men det brukar alternativteoretiker ha väldigt svårt för.

Du får väl försöka använda hjärnan och göra lite research i vad jag skrivit innan du i vredesmod kastar dig på tangenterna.

Jag är int GM, jag vet inte hur han tänker. Är du GM som vet exakt hur han tänkt och gjort? Jag spekulerar i att det vore troligare att det är ett våldtäktsförsök som gått snett istället för att det är ett mycket ovanligt sexualsadistiskt hägningsmord om det är NB som är gärningsman. Det vore logiskare då det inte finns mycket som pekar på att NB är empatistörd med djurplågeri och sexualsadistiska intressen. Jag förkastar sånna stolliga besvis som musikvideor som handlar om seriemördare och de 3 promille BDSM bilder man hittat. Det krävs mer för att jag ska tro på ett sensationssenario fullt ut.

Varför ska han erkänna om det är ett mord i smaband med våldtäktsförsök? Den rättsliga påföljden är ju densamma som vid det sexualsadistiska hägningsmord du förespråkar. Han vill såklart inte få en livstidsdom.

Hur kommer det sig att du blir så upprörd då det jag spekulerar i får samma rättsliga utgång? Finns det något som gör att du gärna vill att det ska finnas sexualsadistiska förklaringar? Bir du alltid upprörd på människor som inte tycker och tänker som du?
2015-12-10, 20:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag menar hängningsrummet. Framförallt Lisas hår där.

Silvertejpen spekulerar jag i att det kan vara ett resultat av panik när hjälm tas av och han ser blod. Vanans eller rutinens makt i hur man fixar läckande prylar. Ett par varv silvertejp så fixar det sig.
...

Ja, det är en klyftig idé!
F.ö. tror jag det kallas mellanrummet i FUP.

Citat:
Ja, du är fokuserad på hjälmen på huvudet.. Jag undrar bara hur resten av scenariet ser ut då han släpat in henne i ladan?
Alltså jag menar:
- vad händer strax innanför den öppna porten?
- hur ser det ut sen i mjölkrummet?
- vad är anledningen till överfallet?

Det du efterfrågar är samma som jag skulle vilja höra ifrån åklagaren för att vara helt nöjd

Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Om man granskar polisens foto där röret i taket med dess avsaknad av damm till vänster och hårstrået till höger på väggen och däremellan en blodfläck så kan man undra hur det hela gick till.
Repet har av vad jag kan se efter zoomning snurrats två varv på röret och där måste alltså Lisa isåfall lyfts upp, hur hårstrået och blodfläcken har hamnat där det hamnat är underligt (...)

Blodet på röret har NB avsatt när han jobbade med att ta bort utrustningen i mjölkavdelningen av ladan. GM har helt enkelt hängt upp Lisa där och spolat henne ren med vattenslangen på golvet där. Det har gjorts med högt tryck, så ett hårstrå farit upp på väggen och NB:s bloddroppe blivit rejält uppblött. Det fanns vatten i slanghärvan när man undersökte den.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-12-10 kl. 20:04.
2015-12-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är också gammal, har bra utbildning och mycket erfarenhet, men jag förstår inte alls varför inte försvaret skulle kunna kräva en rekonstruktion av brottet i ett försök att hävda sin klients intressen. Vilka detaljer som enligt dig inte behöver bevisas har väl ingenting med rekonstruktionen att göra?

...
Men det har ju advokaten inte gjort. Hon har ju lämnat in sin överklagan utan sådan begäran. Däremot har hon av någon anledning begärt syn på brottsplatsen. Om hon där på plats skulle be åklagaren praktiskt visa gärningsförloppet, skulle hon lyckas överträffa även de värsta omdömena som hon redan dragit på sig och naturligtvis inte uppnå något (positivt) alls.
2015-12-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, det är en klyftig idé!
F.ö. tror jag det kallas mellanrummet i FUP.
....
Är det inte bäst om vi alla använder samma referensram, förslagsvis FUP och rättegångsupptagningar.

Hängningen ägde rum i förrummet !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in