Citat:
Ursprungligen postat av
Skurtrasan
Om man granskar polisens foto där röret i taket med dess avsaknad av damm till vänster och hårstrået till höger på väggen och däremellan en blodfläck så kan man undra hur det hela gick till.
Repet har av vad jag kan se efter zoomning snurrats två varv på röret och där måste alltså Lisa isåfall lyfts upp, hur hårstrået och blodfläcken har hamnat där det hamnat är underligt, har hon lyfts upp så att huvudet lutats mot väggen så har han kanske stått på en pall eller något liknande?
.....
Troligen
3 1/2 varv, men det är inte avgörande.
Snöret som bar kroppen gick förstås lodrätt ner vid slangen (sannolikt på utsidan mot rummet). Var huvudet hamnat, går inte att avgöra. Men det kan ha varit med
hjässan ca 175 cm över golvet (offret på tå) upp till
hakan ca 2 m över golvet (nacken i höjd med slangen). Hur huvudet lutat går inte att avgöra, men rimligen har kroppen hängt i plan med rören så att ansiktet var vänt utåt rummet. Jag antar att huvudet på en livlös människa blir löst och faller åt sidan, eventuellt inåt väggen med hålet i, varvid håret kan ha kommit emot betongkanten. Fyndet av hårstrået tycker jag hör till det minst problematiska i utredningen - total avsaknad av hårstrån hade förvånat mig.
GM behöver inte stå på något - han har naturligtvis i förväg lagt upp snöret runt slangen, kroppen lyfter han runt höftpartiet, med högra handen sträckt uppåt når han över slangen för att hålla emot, justera, slå en fixeringsknop med en hand.
F ö tittade jag lite närmare på bilden av slangen på sid 661. Bilden är överexponerad så jag Photoshoppade den och då framträdde vad jag uppfattar som fingeravtryck t v om blodfläcken. Sådana nämns inte i
FUP. Har de diskuterats i tråden ?