2015-12-10, 18:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
För att vara så gammal och enligt din egen utsago ha både bra utbildning och erfarenhet så har du märkligt svårt att begripa att åklagarens gärningsbeskrivning i det här fallet inte behöver bevisas på den detaljnivå du fixerat dig vid. Nero blir inte frikänd och än mindre kan han vara de facto-oskyldig bara för att vi inte kan säga exakt när byxorna drogs ner eller i vilket handgrepp som han avsatte sitt DNA på det, det eller det stället.
Jag är också gammal, har bra utbildning och mycket erfarenhet, men jag förstår inte alls varför inte försvaret skulle kunna kräva en rekonstruktion av brottet i ett försök att hävda sin klients intressen. Vilka detaljer som enligt dig inte behöver bevisas har väl ingenting med rekonstruktionen att göra?

Dina och andras inlägg är så ensidiga och enahanda till försvar för åklagarens beskrivning av brottet att man nästan blir misstänksam. Vad driver er? Vore det så farligt att hitta brister i utredningen? Är det en personlig katastrof om något måste kompletteras eller begrundas?
2015-12-10, 18:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det var ett osannolikt scenario som inte ens du kan tro på. Jag kritiserade inte bara, jag gav dig även punkter som jag inte fick svar på. Det blir väl till att upprepa mig igen. Varför berättar han inte sanningen ifall det skulle ha gått till så som du beskrivit. Varför satte han en snara runt halsen på Lisa? Varför klädde han delvis av lisa? Varför drog han så många meter silvertejp för att försöka stoppa en blödning? Det underlättar att tänka till först, innan man drar fram en stolle hypotes. Men det brukar alternativteoretiker ha väldigt svårt för.
Ett varv för att täcka munnen och ytterligare två för att täcka näsan, vilken som bekant sticker ut lite och komplierar en tejpning.

Har vissa av er en bindning till tejpen i hennes ansikte? Tittar ni på porrbilder av silvertejpade kvinnor själva?
2015-12-10, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Dina och andras inlägg är så ensidiga och enahanda till försvar för åklagarens beskrivning av brottet att man nästan blir misstänksam. Vad driver er? Vore det så farligt att hitta brister i utredningen? Är det en personlig katastrof om något måste kompletteras eller begrundas?
Ahh.... så ju mer förvirrade händelseförlopp, ju mer petimetergranskningar, ju mer skruvat - desto bättre är din melodi?
Jag drivs att kontra vid korkade alternativt direkt felaktiga inlägg om gärningen. Du fick svar alldeles nyss från mig som du inte verkar förstå? Svaret var ju direkt felaktigt i förhållande till det som diskussionen handlade om.
2015-12-10, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett varv för att täcka munnen och ytterligare två för att täcka näsan, vilken som bekant sticker ut lite och komplierar en tejpning.
Har vissa av er en bindning till tejpen i hennes ansikte? Tittar ni på porrbilder av silvertejpade kvinnor själva?
Två separata bitar har längden av drygt en halvmeter. De andra som sitter ihop är över 2 meter och ger fyra varv runt hennes huvud.

Fyra fullständigt onödiga varv som kommer från silvertejpsrullen relaterat till din stoppa-blödnings-teori..
Senast redigerad av develi 2015-12-10 kl. 18:22.
2015-12-10, 18:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ahh.... så ju mer förvirrade händelseförlopp, ju mer petimetergranskningar, ju mer skruvat - desto bättre är din melodi?
Jag drivs att kontra vid korkade alternativt direkt felaktiga inlägg om gärningen. Du fick svar alldeles nyss från mig som du inte verkar förstå? Svaret var ju direkt felaktigt i förhållande till det som diskussionen handlade om.
Nej då jag förstod vad du skrev och sammanfattade min åsikt om bakgrunden till dina skriverier.

Att intressera sig för detaljer ligger i sakens natur. Att inte själv intressera sig för alla detaljer är helt naturligt. Men tänk om vi alla skulle kommentera allt som vi hade invändningar emot... Jag är i varje fall inte så omogen att jag deltar i diskussioner för att vinna dem. För mig är det en fråga om dialektik, att bolla idéer och få intressanta returer.

Auktoritetssoldater på internet är ett naturligt kontrollfenomen, men så störande med alla dessa onödiga försök att neutralisera postares idéer...
2015-12-10, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Auktoritetssoldater på internet är ett naturligt kontrollfenomen, men så störande med alla dessa onödiga försök att neutralisera postares idéer...
... Och det har aldrig slagit dig att motargument beror på att vissa delar av det du skriver uppfattas som långsökt och inte har ett skit med kontroll att göra?
Att du rimligtvis inte kommer stå oemotsagd på ett diskussionsforum? Att alla inte bejublar dina inlägg då man (jag) tolkar delar av dem som ologiska argument?

Bland annat tejpen och hjälmen som vi diskuterat relaterat till att stoppa blödningar OCH att örhängen och pluppar som de facto ligger på olika ställen i ladan.
2015-12-10, 18:29
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Påstår du att mängden silvertejp som användes var lagom till att stoppa en eventuell blödning? Har du erfarenhet att tejpa blödningar med silvertejp? Förstår du inte hur korkat det låter. Då blir automatiskt nästa fråga, varför stoppa in Lisa i ett skåp med en snara runt halsen delvis avklädd. Nej, men jag vet en annan som hade intresse för porrbilder föreställande tejpade småflickor, läs FUP.
2015-12-10, 18:34
Medlem
Skurtrasans avatar
Skrev tidigare om detta, men provar igen:
EPA-trakorn som ett vittne såg med en kille i utanför cafét vid 18 tiden, vet någon om den är identifierad?
Den är synnerligen intressant.
2015-12-10, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Skrev tidigare om detta, men provar igen:
EPA-trakorn som ett vittne såg med en kille i utanför cafét vid 18 tiden, vet någon om den är identifierad?
Den är synnerligen intressant.

Jag tror inte det var en EPA, däremot kan det ha varit en stylad Amazon.
Men jag är inte säker.
2015-12-10, 19:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Och det har aldrig slagit dig att motargument beror på att vissa delar av det du skriver uppfattas som långsökt och inte har ett skit med kontroll att göra?
Att du rimligtvis inte kommer stå oemotsagd på ett diskussionsforum? Att alla inte bejublar dina inlägg då man (jag) tolkar delar av dem som ologiska argument?

Bland annat tejpen och hjälmen som vi diskuterat relaterat till att stoppa blödningar OCH att örhängen och pluppar som de facto ligger på olika ställen i ladan.
Men jag skriver inte för att få beröm (eller för att bli neutraliserad) utan för att delta i en kunskapsprocess.

Det är inte min idé ursprungligen att hon ströps med hjälmen på och att tejpen användes för att täppa till ett blodflöde. Men det är bra idéer. Hur upphetsande kan det vara med silvertejp virad utanpå håret som hängde framför ansiktet?
Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades. FUP s.922.
Men ingen vill ha en mördads blod i sin bil. Jag antar att kroppen låg på plast och det är möjligt att plasten var lindad runt kroppen, men blod kan flyta omkring och det är mer rationellt att täppa till vid källan än att tejpa igen ett helt plast-emballage.

Varför måste idéer bekämpas? Begrunda dem istället!
Senast redigerad av iesho 2015-12-10 kl. 19:08.
2015-12-10, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Men jag skriver inte för att få beröm (eller för att bli neutraliserad) utan för att delta i en kunskapsprocess.
Du har problem med att förstå. Inte ett ord jag skrev handlar om din ära. Jag skriver att det är befängt det du kommer med och DÄRFÖR handlar det inte om följande:
Citat:
Varför måste idéer bekämpas? Begrunda dem istället!

Det är helt enkelt korkat på ren svenska då det redan ÄR begrundat.
Citat:
Det är inte min idé ursprungligen att hon ströps med hjälmen på och att tejpen användes för att täppa till ett blodflöde. Men det är bra idéer.
Nej, det är urdåligt av flera anledningar. Dels ur ett medicinskt perspektiv, kriminaltekniskt perspektiv och främst logiskt perspektiv:
Det är fullständigt överdrivet moment i förhållande till det du inbillar dig likaväl. Det finns ingen anledning att täppa till uppskattningsvis 3 cm bred näsa och mun med 4 varv silvertejp runt ett huvud.
Citat:
Men ingen vill ha en mördads blod i sin bil. Jag antar att kroppen låg på plast och det är möjligt att plasten var lindad runt kroppen, men blod kan flyta omkring och det är mer rationellt att täppa till vid källan än att tejpa igen ett helt plast-emballage.
Det sprutar inte blod ur henne, det rinner inte ur små sketna tungbett eller läppar på en död människa. Hon är jämförd med en läckande slang och det är så förbannat dumt så klockorna stannar. Jag ska vända på det hela. Om resonemanget från dig och anhängare vore relevant så hade det varit fyra varv runt arslet istället. Förstår du detta argument? Där är det nämligen risker vid förflyttning/lägesändring att det blir läckage från..
Finns plast runt kroppen - dvs högst troligt - är det snarare ännu ett belägg att tejpen är onödig.
Senast redigerad av develi 2015-12-10 kl. 19:21.
2015-12-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
...
Nu pressas Irina till att vittna, trots att alla borde veta att som anhörig är hennes alibi inget värt, särskilt om inte brodern också ändrar sig och vill ge alibi. ....
I hovrätten ska man bara spela upp hennes vittnesmål per telefon i tingsrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in