2015-10-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Nja, två bilar som kör snabbt på en liten väg direkt i anslutning till ett mord är mer misstänksamt beteende än ren oskuld, tycker jag, men visst kan det ha avfärdats på andra grunder också. Dock är snabb körning i anslutning till ett mord tydligare indikation på viss dramatik eller skuld än odramatisk oskuld, tycker jag. Att de verkar undvika att svara på frågan kan stämma bra med många olika anledningar, men det stämmer också bra med förslaget att de tycker det är en knepig jävla fråga att besvara

Om bilarna har med fallet att göra måste man ju
tycka att det är otroligt klantigt att köra så att dom som ser dom kommer
att minnas dom, plus risken att köra av vid möte på den smala vägen.
2015-10-06, 11:58
Medlem
Citat:
Poängen är att det skulle visa på felaktigheter i vittnesmålet, inte att advokaten ska motbevisa, om inte det finns naturliga förklaringar, vilket verkar aningen konstigt att det skulle finnas naturliga orsaker till att tvp bilar som inte är kopplade till varann uppfattas som ha kört tillsammans i snabb följd på en liten väg, direkt efter ett mord i närheten..
Försöker advokaten så rimligt tvivel mot NB är ju de två bilarna intressanta. Vad händer om åklagaren kommit fram till att de kan avföras?
2015-10-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Grusväg är det vedertaget?
Jag har bara läst hög hastighet mot Martorp

Även om NB var förare av en bil behöver det inte ha med brottet att göra.

Hög hastighet trafikfarligt, risk för olycka, min tes.

Grus har jag inte sagt (tror jag inte), men liten väg. Jag tror det var en liten, ganska otrafikerad väg, men jag kan ha fel.
2015-10-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Försöker advokaten så rimligt tvivel mot NB är ju de två bilarna intressanta. Vad händer om åklagaren kommit fram till att de kan avföras?

Jag tänker mig två scenarion iallafall: De avfärdas på rimliga grunder och vittnet säger "jaha, ja det förklarar ju saken". Då är det inget problem.
Men om mindre rimliga grunder, då saknar åklagaren eventuellt andra gm, eller om vittnet vidhåller att det var två bilar som hörde ihop i hög hastighet blir det ett problem med trovärdigheten i vittnesmålet.

Men att två bilar uppfattas köra tillsammans under dessa omständigheter men inte gör det verkar vara lite av ett sammanträffande.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-10-06 kl. 12:10.
2015-10-06, 12:04
Medlem
Citat:
Grus har jag inte sagt (tror jag inte), men liten väg. Jag tror det var en liten, ganska otrafikerad väg, men jag kan ha fel.

Det var rotessau som skrev det, jag citerade flera inlägg men klarade inte av att feta texten på min padda.
2015-10-06, 12:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: Åtalet förlängs i Lisa Holm-fallet
Citat:
Som väntat har nu vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm begärt förlängning av åtalstiden mot den misstänkte för mordet på Lisa Holm.
Rubriksättaren förhastade sig, vi har inte hört vad motparten eller domstolen säger ännu.
2015-10-06, 12:15
Medlem
Kanske bröderna eller några andra tävlade på väg hem vilket de brukar göra, råkar köra på BO som är ovan och inte brukar köra där vid denna tid.
2015-10-06, 12:19
Medlem
Citat:
Kanske bröderna eller några andra tävlade på väg hem vilket de brukar göra, råkar köra på BO som är ovan och inte brukar köra där vid denna tid.

Men då är gärningsbeskrivningen "mord" helt fel. Kanske är åklagarens åtalsrubricering fel, helt enkelt, därav alla konstigheter.
2015-10-06, 12:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Grusväg är det vedertaget?
Jag har bara läst hög hastighet mot Martorp

Även om NB var förare av en bil behöver det inte ha med brottet att göra.

Hög hastighet trafikfarligt, risk för olycka, min tes.

Det var nog jag som for iväg med "grusväg", men visst slingrar det sig en mindre landsväg i bägge riktningar om Martorp.
Kan ju tillägga att den vägen kändes som en skojigt vägavsnitt, öppen sikt, smått bankade kurvor och jag är fullt inbegripen med att det går att köra den i ett förhöjt tempo.
2015-10-06, 12:30
Medlem
Hmmm.

Citat:
Flera av varandra oberoende uppgiftslämnare berättar att polisen har en graverande uppgift från ett ögonvittne.
2015-10-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du får se det i sitt sammanhang, dvs som respons på Pre 1914 frågeställning om klanderfri
De nämnda är, likt NB, "till synes helt klanderfria" personer, utan något brottligt förflutet som begått mycket uppseendeväckande brott.
Jag får väl svara på mina egna frågor då, kollade upp det snabbt eftersom jag inte följer "smaskiga" mord på senare år (det är för trist och tragiskt för alla parter).

Jonas dubbelmördaren i Dalbyfallen
Yrkesmilitären, allvarlig psykisk störning?

Jonna styckmörderskan i Askersundfallet
24-åriga kvinnan som misstänks ha mördat en kvinna i 20-årsåldern
Svartsjuka, bråk och rivalitet, korkad, tvättade sina blodiga kläder.

Kristoffer styckdråparen i Bodenfallet
Aspergers och en slarver med udda intressen, taskig impulskontroll?

Albin Aspgren styckmördaren i Gävlefallet
28-årig man som strypt en 24-årig småbarnsmamma och därefter styckat henne och lämnat delarna i ett sophus.
BO och GM ska inte ha haft någon sexuell relation men var tydligen goda vänner. "Do you like Huey Lewis and the news?" Psykopat?

Gemensamt är att alla ovan kände sina offer och verkar vara psykiskt sjuka hela bunten. Ålder under 30 år (31 Jonas). Ingen ser klanderfri ut, bråkstakar eller instabila allihop.

Relativt enkla fall för polis och åklagare med ett hyffsat klart motiv. I detta fall med Lisa Holm ser det inte så enkelt ut. En 35-årig ostraffad man med familj som inte kände eller kanske ens sett flickan. Hårt arbetande med goda vitsord från sin arbetgivare och som tydligen mycket sällan hamnade i konflikter som det verkar. Verkar var psykiskt frisk och ser i övrigt helt normal ut samt hade en dröm om att tjäna pengar här i landet för att skapa ett bra liv hemma i Litauen. Ett mycket svårt fall om nu inte bevisningen är solklar.
Senast redigerad av Moretex 2015-10-06 kl. 12:33.
2015-10-06, 12:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Aftonbladet: Åtalet förlängs i Lisa Holm-fallet

Rubriksättaren förhastade sig, vi har inte hört vad motparten eller domstolen säger ännu.

Nej visst, och det blir väl dagen clou.
Svt är lite bättre med sin rubrik:

Åklagaren begär förlängning i åtalet kring Lisa Holm
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6272013

Men i brödtexten tar även de det för självklart att det blir förlängning
Citat:
Han begär två veckors förlängning vilket innebär att åtal väcks först den 21 oktober
Frågan är alltså om det är så självklart?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in