Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Du får se det i sitt sammanhang, dvs som respons på Pre 1914 frågeställning om klanderfri
De nämnda är, likt NB, "till synes helt klanderfria" personer, utan något brottligt förflutet som begått mycket uppseendeväckande brott.
Jag får väl svara på mina egna frågor då, kollade upp det snabbt eftersom jag inte följer "smaskiga" mord på senare år (det är för trist och tragiskt för alla parter).
Jonas dubbelmördaren i Dalbyfallen
Yrkesmilitären, allvarlig psykisk störning?
Jonna styckmörderskan i Askersundfallet
24-åriga kvinnan som misstänks ha mördat en kvinna i 20-årsåldern
Svartsjuka, bråk och rivalitet, korkad, tvättade sina blodiga kläder.
Kristoffer styckdråparen i Bodenfallet
Aspergers och en slarver med udda intressen, taskig impulskontroll?
Albin Aspgren styckmördaren i Gävlefallet
28-årig man som strypt en 24-årig småbarnsmamma och därefter styckat henne och lämnat delarna i ett sophus.
BO och GM ska inte ha haft någon sexuell relation men var tydligen goda vänner. "Do you like Huey Lewis and the news?" Psykopat?
Gemensamt är att alla ovan kände sina offer och verkar vara psykiskt sjuka hela bunten. Ålder under 30 år (31 Jonas). Ingen ser klanderfri ut, bråkstakar eller instabila allihop.
Relativt enkla fall för polis och åklagare med ett hyffsat klart motiv. I detta fall med Lisa Holm ser det inte så enkelt ut. En 35-årig ostraffad man med familj som inte kände eller kanske ens sett flickan. Hårt arbetande med goda vitsord från sin arbetgivare och som tydligen mycket sällan hamnade i konflikter som det verkar. Verkar var psykiskt frisk och ser i övrigt helt normal ut samt hade en dröm om att tjäna pengar här i landet för att skapa ett bra liv hemma i Litauen. Ett mycket svårt fall om nu inte bevisningen är solklar.