2015-10-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Blev du upprörd över ordet skit?
Visst är det bara Skaraborgspolisen som har polisiär "intuition", ingen annanstans i länet finns det erfarna poliser....
Helena- fallet och Lisa-fallet är olika fall, precis som alla andra fall som inte har koppling med varandra. Det är nog inte bara hur man mördats som skiljer sig.

Upprörd? Jag är inte upprörd. Inte ett dugg. Men däremot oroad över Lars Hypotesen Johansson och hans förmåga.

Nä du. Helena Anderssonfallet har likheter. Att Lasse&co inte förstår det är oroande - också.

Att han återigen använder anhöriga som alibi är bara pinsamt. Att baka ihop alla "anhöriga" och att även använda dem för att skrämma journalister ( som Helena Trolläng gjorde ) visar bara ytterligare hur oprofessionella landsortspoliserna är här.
2015-10-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Alla har rätt att tro, inte sant?
De finns de som tror att hon skulle kidnappas av främmande makt pga. pappans arbete inom det militära och har torgfört den åsikten.
Det finns andra som tror att syftet var kidnappning för att pressa pengar.
Då är det enligt min mening mer sannolikt att GM är pervers och/eller sadistiskt lagd, sjäva gärningen beskrivs för övrigt som ovanlig, tillvägagångssättet då hon mördades.
En ond lustmördare med en sjuk hjärna håller jag för mer troligt än att detta har något samband med pappans arbete.
Jag tycker litauern ser riktigt elak och empatilös ut dessutom, ögonen är tomma.
Ha, ha, ja vi har det inte lätt som ser ut så men många av oss är riktigt snälla och goda. Du då, liknar du en go snäll gubbe? Vilken typ tror du har störst möjlighet och framgång att begå sådana sexualbrott du spekulerar i?

Sen tycker jag inte NB ser elak och empatilös ut utan tvärtom och det gör honom mer tänkbar som GM enligt mig om det är det enda man ska gå efter.

Vi för väl förhoppningsvis snart svar på hur det är med sadism eller annat perverst. Inte för att jag i dagsläget kan se något sådant än ett fult, smutsigt mord (som mord många gånger är) med okänt motiv och konstiga omständigheter.
2015-10-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Skulle du vilja vara så vänlig och berätta i allmänna ordalag (jag begär givetvis inte att du ska outa dig själv) vad du personligen egentligen har för erfarenheter av kvalificerat utredningsarbete.

- Vilken typ av utredningar
- Hur länge har du arbetat med utredningar
- Hur omfattande/komplexa är utredningarna (tid de tar att genomföra, hur stor slutprodukten är, antal personer involverade)
- Tekniker du använder i utredningsarbetet för att samla in information
- Din roll i utredningarna (leder, biträder, utför av andra beordrade och avgränsade uppgifter)

Med tanke på att du ägnar en stor del av dina inlägg åt att skriva ner en utredning du inte har sett ett kommatecken av och döma ut utredarna som oprofessionella och därmed upptar mycket trådutrymme med saken så tycker jag det är högst relevant att vi andra får ett underlag att bedöma vad du egentligen har på fötterna. OM du nu har något på fötterna alls och inte bara snackar kvalificerad skit.

"skit" Du också? Du och Lasse kanske har mer gemensamt än jag trott hittills.

Jag har redan angett tidigare vilka misstag polisen har gjort. Måste jag tjata om det?
Nu tar jag upp nyheter. Och ja - Lars Hypotesen Johanssons sätt att uttrycka sig inger inte förtroende. Det ligger långt ifrån vad man kan vänta sig av en person som förhoppningsvis arbetar med en analytisk forskningsbaserad metodik. Han verkar helt enkelt dum. Förstår du nu?
Senast redigerad av nopomil 2015-10-01 kl. 19:39.
2015-10-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Upprörd? Jag är inte upprörd. Inte ett dugg. Men däremot oroad över Lars Hypotesen Johansson och hans förmåga.

Nä du. Helena Anderssonfallet har likheter. Att Lasse&co inte förstår det är oroande - också.

Att han återigen använder anhöriga som alibi är bara pinsamt. Att baka ihop alla "anhöriga" och att även använda dem för att skrämma journalister ( som Helena Trolläng gjorde ) visar bara ytterligare hur oprofessionella landsortspoliserna är här.

Likheter betyder inte att det inte kan vara olika fall.
Helena Trolläng förde anhörigas talan när hon sa att dom skulle hålla sig borta.
2015-10-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I Expressen kritiserar kriminologen Leif GW Persson polisens tipshantering i Lisa Holm-utredningen, även de tips som kommer från påstådda siare. Nu får han svar på tal från utredningens spaningschef.

Men Lars Johansson förstår inte Leif GW Perssons kritik mot Lisa Holm-utredningen.

Han vet inte ett skit om den här utredningen men man kan ju tycka att han borde lära sig grunderna i spaningsarbete: man ska vara objektiv.

http://www.news55.se/artiklar/spaningsledarens-svar-pa-kritiken-leif-gw-persson-vet-inte-ett-skit/

Ja, det var väl oundvikligt. Tålamodet tar ju slut nån gång.
En uppenbarligen duktigt irriterad spaningschef levererar lite svar på tal som näppeligen
lär befrämja en god relation till medias egen älsklingsfarbror.
Nu gick det inte längre att avhålla sig från några förargade kommentarer.
Herr Persson har ju varit där och hackat från nästan första början sen det här dramat
drog igång. Förmedlat befogade farhågor förvisso men mest har vederbörandes uttalanden
i media om fallet vittnat om ett illa dolt missnöje av att vara förhindrad den vanliga insynen
i en pågående mordutredning.

Johansson torde med sitt "han vet inte ett skit"-snack få en nyss från bokmässan
hemkommen 70-årig bestsellerförfattare, gammal kriminolog men med obefintlig egen
erfarenhet av praktiskt polisarbete, att tulla lite extra på vinbuteljerna för dagen för
att lugna ner nerverna innan det samlats till en giftig drapa att gensvara med och som
lär dyka upp i kanske morgondagens expressen.
Man attackerar inte professor LGWP ostraffat minsann. En sån ikoniserad gestalt ger
osvikligen igen. På ett eller annat sätt.
Det vet en sån som sanslöst egotrippade och lättkränkte fjollan Björn Ranelid om någon för
att ta ett exempel.

Du verkar också ( som vanligt) väldigt känslosam. Som sagt - då går analysen och objektiviteten ut.
2015-10-01, 19:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
"skit" Du också? Du och Lasse kanske har mer gemensamt än jag trott hittills.

Jag har redan angett tidigare vilka misstag polisen har gjort. Måste jag tjata om det?
Nu tar jag upp nyheter. Och ja - Lars Hypotesen Johanssons sätt att uttrycka sig inger inte förtroende Det ligger långt från en analytisk forskningsbaserad metodik. Han verkar helt enkelt dum. Förstår du nu?

Jag har inga problem att förstå dig. Jag noterar t ex att du inte svarat på frågan som ställdes.

Du har vad jag vet inte redogjort för några misstag polisen gjort. Du har bara tjatat om vad du TYCKER är misstag, utan att förankra med sakargument. Vilket iofs inte är så lätt att göra eftersom du inte har insyn i utredningen och vad den kommit fram till.

Jag vet inte om Lars Johansson är en skicklig, medelmåttig eller ganska dålig utredare. Dvs: Graden av analytisk metodik i hans arbete (whether forskningsbaserat eller inte). Däremot vet jag att det inte går att bedöma en sån sak på ett seriöst vis utifrån några meningar här och där i tidningsartiklar och intervjuklipp.

En sak har jag däremot lärt mig evidensbaserat (25 års utredningsarbete): Hur väl folk formulerar sig i tal (och även i viss mån skrift) är ett långt ifrån perfekt mått på deras analytiska förmåga. Gäller åt båda håll. Du kanske lär dig det en dag också och får kliva ner från dina höga hästar litegrann. Den resan har jag själv i viss mån gjort.
2015-10-01, 19:46
Medlem
Citat:
Likheter betyder inte att det inte kan vara olika fall.
Helena Trolläng förde anhörigas talan när hon sa att dom skulle hålla sig borta.

På A svarar jag att om inte landsortspolisen ser likheterna (bakgrund, personer, sammanhang, modus m m ) så förloras mycket. Det var inte ens ett topic. För det passade inte in i Lars Johanssons "Hypotes".

På B svarar jag - har du inte hört Medierna?? Det har ju varit uppe hur det som Trolläng svamlar om inte återfinns i händelserapporterna. Ta nu och lyssna på:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6200047
2015-10-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inga problem att förstå dig. Jag noterar t ex att du inte svarat på frågan som ställdes.

Du har vad jag vet inte redogjort för några misstag polisen gjort. Du har bara tjatat om vad du TYCKER är misstag, utan att förankra med sakargument. Vilket iofs inte är så lätt att göra eftersom du inte har insyn i utredningen och vad den kommit fram till.

Jag vet inte om Lars Johansson är en skicklig, medelmåttig eller ganska dålig utredare. Dvs: Graden av analytisk metodik i hans arbete (whether forskningsbaserat eller inte). Däremot vet jag att det inte går att bedöma en sån sak på ett seriöst vis utifrån några meningar här och där i tidningsartiklar och intervjuklipp.

En sak har jag däremot lärt mig evidensbaserat (25 års utredningsarbete): Hur väl folk formulerar sig i tal (och även i viss mån skrift) är ett långt ifrån perfekt mått på deras analytiska förmåga. Gäller åt båda håll. Du kanske lär dig det en dag också och får kliva ner från dina höga hästar litegrann. Den resan har jag själv i viss mån gjort.

Då får jag fråga - har du läst det jag skrivit innan men kommer bara ihåg att jag är kritisk men inte vad jag skrivit?
2015-10-01, 19:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du verkar också ( som vanligt) väldigt känslosam. Som sagt - då går analysen och objektiviteten ut.
Tyck vad du vill.
Du inbillar dig säkert att du är strikt objektiv, analytisk och behärskad när du kommenterar
dina fall men i själva verket ger du ett helt motsatt intryck.

Att du i ett numera borttaget inlägg lät tillkännage att du ansåg en viss LGM:s poster
som trådens mer värdefulla visar väl ungefär på vilken nivå min dam eller herre befinner sig.
2015-10-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ja, det har jag missat eller glömt. Jag litar ändå på att det som tas bort inte behöver finnas med och det som återstår är det vi alla behöver få ta del av och att det inte finns behov av att "gömma" något.

Det vet vi inte. Det som "göms" kan vara enormt viktigt.
2015-10-01, 19:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Polisen där ikring bibelbältet kallar in schamaner, om man ska tro Expressen. Hur var det nu, skulle det inte hållas ett blixtförhör med MGM? Det går segt, kan man tycka. Först måste siare få säga sitt...
Det ser mörkt ut för utredarna.
2015-10-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tyck vad du vill.
Du inbillar dig säkert att du är strikt objektiv, analytisk och behärskad när du kommenterar
dina fall men i själva verket ger du ett helt motsatt intryck.

Att du i ett numera borttaget inlägg lät tillkännage att du ansåg en viss LGM:s poster
som trådens mer värdefulla visar väl ungefär på vilken nivå min dam eller herre befinner sig.

Varför skulle jag "inbilla" mig mer än du gör?

Jag vet inte varför det inlägget togs bort men det står för jag för. LGM är troligen den mest läsvärda av alla signaturer i tråden.
Senast redigerad av nopomil 2015-10-01 kl. 19:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in