2015-10-06, 07:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En del här gör ju det motsatta och försvarar utredningen med näbbar och klor och dessa har heller inte sett utredningen eller kanske känner till poliserna som utreder. Tydligen känner LGWP till dessa och han har säkert gamla vänner inom polisen som också gör det. Sen kan man ifrågasätta hans offentligt hårda omdömen om dessa utredare innan han har vet mer men han är ju inte känd för att vara diplomat.

Det är helt enkelt för många underliga omständigheter i detta fall och då med en åklagare också som inte framstår som speciellt säker i det han gör. Ni vill eller kan inte se det men det är tydligen en del som kan det. Det är lika tråkigt om NB är skyldig eller inte om denna utredning blir fel. Inte konstigt att Lisas familj skaffade en driven advokat som ska bistå åklagaren och få lite insyn, dom kanske känner samma sak.

Är man en "rättshaverist" om man har en annan åsikt än dig och andra här i tråden? Jag är säker på att vi alla vill ha rätt människa dömd för detta mord så familjen kan få ro.
Nej, det annorlunda här är att en kanske tidigare helt klanderfri människa utan vettigt motiv begått ett mycket grovt brott och som han rimligen inte kunnat få ut någon vinning av. Efter brottet spred han ut bevis i närheten och la kroppen i anknytning till sig själv.
Det är det annorlunda, inte utredningen som vi inte vet mycket om. Åklagare gör sällan helt perfekta utredningar men ofta tillräckligt bra ändå. Kan de binda mgm till brottet är jag nöjd, och domstolen bör dömma denne för mord även om inget bevis för att just han mördat henne.

Stämmer det att mgm kommit hem på kvällen och bett ib att tvätta hans kläder, kläder som utredningen ändå hittat spår av lisa på är han enligt mig skyldig till mord. Skyldig eftersom han inte kommit med någon annan förklaring och nekat all kontakt med lisa.
2015-10-06, 07:15
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, det annorlunda här är att en kanske tidigare helt klanderfri människa utan vettigt motiv begått ett mycket grovt brott och som han rimligen inte kunnat få ut någon vinning av. Efter brottet spred han ut bevis i närheten och la kroppen i anknytning till sig själv.
Det är det annorlunda, inte utredningen som vi inte vet mycket om. Åklagare gör sällan helt perfekta utredningar men ofta tillräckligt bra ändå. Kan de binda mgm till brottet är jag nöjd, och domstolen bör dömma denne för mord även om inget bevis för att just han mördat henne.

Stämmer det att mgm kommit hem på kvällen och bett ib att tvätta hans kläder, kläder som utredningen ändå hittat spår av lisa på är han enligt mig skyldig till mord. Skyldig eftersom han inte kommit med någon annan förklaring och nekat all kontakt med lisa.

God morgon!

Borde inte hans fru undrat VAD/VAR blodet kom ifrån innan hon tvättade?
Och om jag inte minns fel har det varit prat om att de hjälpt till att göra sig av med LH:s saker och varit på udda ställen?
2015-10-06, 07:20
Medlem
CatTheHunters avatar
I deckare rengör den som mördar en blodig plats men inte lätt att bli av med då tekniker har sina kemikalier som visar om det varit blod där eller inte.

Har det varit tal om blod alls på MGM? DNA kan väl spåras på annat sätt så om LH blev strypt med händerna?
2015-10-06, 07:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Är man en "rättshaverist" om man har en annan åsikt än dig och andra här i tråden? Jag är säker på att vi alla vill ha rätt människa dömd för detta mord så familjen kan få ro.
Det är sunt att granska och ifrågasätta. Det tillhör ett öppet samhälle och det är i sig ett tecken på att tillvaron inte är så galen som den framställs.
Konkreta saker som man vet har gått åt helvete eller är på väg att göra.

Att måla fan på väggen utan minsta insikt och förankring har dock aldrig varit kreativt:
Det är att vara en rättshaverist.
Misstro, farhågor och att gnälla för gnällandets skull sammanfaller med fenomenet.

Däri ligger kritiken, inte själva ifrågasättandet.
2015-10-06, 07:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
God morgon!

Och om jag inte minns fel har det varit prat om att de hjälpt till att göra sig av med LH:s saker och varit på udda ställen?
Vilket blod? Varifrån har du fått att de hjälpt till med det?
2015-10-06, 07:28
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Grovt skyddande av brottsling

- Har du de senaste dagarna tvättat din mans kläder?
- Eh... ja... ? ...
- Då är du härmed häktad för grovt skyddande av brottsling!

Att NB:s fru IB under veckan som eftersök pågått tvättat kläder verkar väl högst normalt när båda bröderna jobbar med hårt kroppsarbete långt utöver normal heltid.
Att Wennerholm väljer att lyfta fram detta - "bland annat" - ger vid handen att hans övriga orsaker till misstanke mot kvinnan nog är lättviktigare än heliumballonger.

Frågan är om övriga misstankar mot den litauiska familjen också är flyktiga likt aromatiska lösningsmedel. Luktar en del brunskjorta - men saknar substans.

Det som läcks (sanktionerat) från utredningen gör gällande att mordet varit oblodigt - någon form av kvävning eller jämförbart - vilket betyder att "tvättandet" kvinnan gjort sig skyldig till inte kan ha med blodiga kläder att göra, utan att det snarare har med betydligt subtilare antagen bevisning att göra (tex hudceller).

Då kan man undra hur utredningen kan ha behållit misstankar så länge mot kvinnan för att ha undanröjt "spår" (grovt skyddande av brottsling) utan att ens rimligen kunnat se dessa?
Har utredningen tänkt sig att NB räckt frugan kläderna med orden: "Här är kläderna jag bar när jag dräpte en jäntunge häromdagen. Tvätta dem noga! Och säg inget till någon! I will say this only once."

Förefaller som fulspel från utredningen. Man har nog velat in i det längsta behålla ett obehagligt grepp om strupen på frun, i hopp om att klämma ur henne något ofördelaktigt om hennes man.

- Wennerholm

Om nu frun hördes under fem timmar i Vilnius lär det ju inte uteslutande rört sig om hennes tvättrutiner...

Utredningen har av allt att döma, i ett desperat försök att hitta något som snärjer NB, bränt en massa skattekronor på att resa till Litauen med ett helt uppbåd sheriffer, åklagare, advokater och tolkar till ingen nytta. Det man hade med sig hem föranledde inte ens att höra NB igen.

- GT

- Advokat Peter Falck

Precis som ex-flickvännen, NB:s dotters mor! Dessa kvinnor, som levt med MGM i åratal och känner honom intimt, kan inte föreställa sig honom som skyldig till något som detta. Det väger tungt.

@

Rör det sig om hudceller spelar det väl ingen roll om hon tvättat hans smutsiga och svettiga kläder, hela han har ju hudceller från sig själv om det nu skulle vara det som hittats på LH.
2015-10-06, 07:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
Grovt skyddande av brottsling
- Har du de senaste dagarna tvättat din mans kläder?
- Eh... ja... ? ...
- Då är du härmed häktad för grovt skyddande av brottsling!
Att NB:s fru IB under veckan som eftersök pågått tvättat kläder verkar väl högst normalt när båda bröderna jobbar med hårt kroppsarbete långt utöver normal heltid.
Ska du kritisera och bli trovärdig - så håll dig till den fakta som framkommit. Han har tvättat direkt efter försvinnande och mordet på Lisa. Kommit hem och önskat att frun ska tvätta hans kläder på söndagkväll. Varför handlingen i sig anses suspekt ska ses i ett sammanhang och inte en enskild tvättid:
Han är häktad misstänkt för mord och har flera DNA-träffar - vara en typ är blod - från Lisa.
2015-10-06, 07:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska du kritisera och bli trovärdig - så håll dig till den fakta som framkommit. (...)
Han är häktad misstänkt för mord och har flera DNA-träffar - vara en typ är blod - från Lisa.

Blod från Lisa? Är det fakta som framkommit?
2015-10-06, 07:43
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket blod? Varifrån har du fått att de hjälpt till med det?

Var det inte tal om det i början vill jag minnas? Blod, jag läser bara vad alla skriver här och vet ej vad de fått det ifrån men i och med om att det varit sånt pådrag om tvätten så undrade jag lite själv. Så många turer här att man tappar bort sig lite och jag tänker inte gå igenom varenda sida men vill minnas att MP hade sett dom vid söket efter LH på "udda" platser. Borde ha stått med ibland de första artiklarna som lades ut i samband med att de kom i fokus, typ.

Har du hört nåt mer om den fjärde personen som misstänktes ha nåt med mordet att göra? Var också tal om för några veckor sen, bara tystnat om det?
Och är det inte lillebror kanske det inte är helt osannolikt att det finns en annan inblandad.

Kanske LH fick syn på nåt hon inte skulle ha sett och därför undanröjdes? Bara en tanke...
2015-10-06, 07:45
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Blod från Lisa? Är det fakta som framkommit?
Men snälla, ser ni inte vad som skrivs i tråden? De ä ju tal om blod och tvätten hela tiden ser det ut som.
2015-10-06, 07:49
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Og du har inte als tänkt att GWP kanske har fått inside info ang. utredningen och att det är därför att hans kritik blivit tilltagande skarp?

Och dessutom; på samma sätt som polisen i denna utredning påstått att deras erfarenhet som poliser gjort att dom på "magkänsla" kunde gripa bröderna pga deras, i situationen, uppträdande, så kan GWP säkerligen på grund av sin stora erfarenhet i att utreda mordfall via "magkänsla" förstå att något inte står rätt till i denna utredning.

GW har ett ont öga till utredarna då samma gäng har misslyckats i utredningen om Helena Andersson och han ger inte mycket för deras undersökning så han kanske är opartisk med tanke på det.I Helenas fall hade han klar insyn, frågan är om någon läcker till GW och han därför kan vara så kritisk utan att tappa masken och skulle det vara fel gm som dom har så måste hela Skaraborgsgänget börja utreda snatterier istället.
2015-10-06, 07:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Var det inte tal om det i början vill jag minnas? Blod, jag läser bara vad alla skriver här och vet ej vad de fått det ifrån men i och med om att det varit sånt pådrag om tvätten så undrade jag lite själv. Så många turer här att man tappar bort sig lite och jag tänker inte gå igenom varenda sida men vill minnas att MP hade sett dom vid söket efter LH på "udda" platser. Borde ha stått med ibland de första artiklarna som lades ut i samband med att de kom i fokus, typ.

Har du hört nåt mer om den fjärde personen som misstänktes ha nåt med mordet att göra? Var också tal om för några veckor sen, bara tystnat om det?
Och är det inte lillebror kanske det inte är helt osannolikt att det finns en annan inblandad.

Kanske LH fick syn på nåt hon inte skulle ha sett och därför undanröjdes? Bara en tanke...
Det har inte varit snack om blod på NB:s kläder, och ingen har sett någon göra sig av med LH:s tillhörigheter. Det du skriver här är alltså rena påhitt. Hur vore det att ta del av lite fakta innan du skriver?
Citat:
God morgon!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in