2015-09-22, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vilken "väg" då? Specificera.
Att bröderna den vägen fått kontakt med AJ (genom att t.ex. någon som AJ kände inom eller med anknytning till företaget rekommenderat bröderna, eller att någon tipsat AJ om att företaget hyrde ut personal el. likn.).
Medlem
[quote=kejsarinnakanel|54793219]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
För att hon skulle åka moppe för första gången och kanske komma väldigt tidigt, för de andra, för att hon ville vara säker på att hinna fram i tid och ville ha en tidsmarginal. Ambitiös! Får låna den mycket hemliga reservnyckeln av Caféägarinnan, så att hon kan gå in i värmen när hon kommer fram och får också klara besked om var den ska läggas tillbaka och att ingen annan ska se henne när hon lägger tillbaka den på gömstället ??

Tror nog bagarn är före serveringspersonal.
Medlem
Citat:
För att hon skulle åka moppe för första gången och kanske komma väldigt tidigt, för de andra, för att hon ville vara säker på att hinna fram i tid och ville ha en tidsmarginal. Ambitiös! Får låna den mycket hemliga reservnyckeln av Caféägarinnan, så att hon kan gå in i värmen när hon kommer fram och får också klara besked om var den ska läggas tillbaka och att ingen annan ska se henne när hon lägger tillbaka den på gömstället ??

Men då hade hon väl gett den till Lena under dagen
2015-09-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kan vara så enkelt att gömma nyckeln var en tillfällig lösning. Den som skulle komma först nästa morgon hade ingen nyckel, och Lisa fick i uppdrag att gömma nyckeln på en förutbestämd plats utan att LS visste något om det. Lisa gick med nyckeln bort till moppen, och kom där ihåg nyckeln och gick till ladan med den.

Det var sjätte dagen som LH jobbade och tredje helgen. Hur var det de andra dagarna då?
2015-09-22, 22:45
Medlem
Citat:
Men det gjorde de inte. Vad säger det om professionaliteten hos polisen? Densamma som går på "polisiär intuition" och som tidigt bestämmer sig för vilken mgm är? Vad säger det om risken för tunnelseende och ett fastlåst tidigt "kurdspår"?

Tycker du ska ifrågasätta polisen sen om varför inte just ladan spärrades av på söndagen, så får du nog ett vettigt svar. Vet man när exakt caféet spärrades av?
Vet du vad som ligger bakom en "polisiär intuition"? Den som infann sig vid Martorp på fredagen? Har du lyssnat till presskonferensen där det förklaras just det samt övriga intervjuer efter presskonf. där det förklaras ett flertal gånger? Ingen logik i det tycker du, vad som sagts om det?
Vad menar du med att dom tidigt bestämde sig för vilken MGM är?
2015-09-22, 22:46
Medlem
[quote=Skaraborg2|54793154]
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och Lisas nyckel skulle hängas i ladan men inte de andras nycklar?

För mig är detta ganska osannolikt. Exempelvis ser jag det som inte troligt att extrajobbaren Lisa hade egen nyckel. Varför skulle hon ha det?[/QUOTE]

För mig också. Ja varför skulle hon ha det? Hon hade ju bara arbetat två helger innan.

Vem har påstått, att LH hade en egen nyckel?
2015-09-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej det gjorde han inte och då visste han att det fanns en bod lite i gömmorna bakom Martorpsladan men han tipsade om andra öde hus

Om man bara hade vetat... Hade det legat nära tillhands för dig själv att tipsa om att en försvunnen tjej kan finnas på din egen gård, om du hade någon?
2015-09-22, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det var sjätte dagen som LH jobbade och tredje helgen. Hur var det de andra dagarna då?
Ingen aning. Det kan vara en rutin personalen har, ofta eller sällan, utan att LS, som ansvarar inför försäkringsbolaget, visste något.
Medlem
Efter att ha läst tidningar och en del poster idag (fick inte tid till alla nu) så är magkänslan just nu att NB släpps den 7:e. Han bryr sig tydligen heller inte om att överklaga omhäktningen som han tidigare gjort. Det blir alltså ingen FUP i så fall och det vore ju snopet och jag hoppas jag har fel.

Kan det sista fyndet MP gjorde på Mantorp vara hjälmen? I så fall är det ju ännu mer korkat av MGM, varför inte åka dit senare och göra sig av med den delen åtminstone om han nu inte vågade hantera kroppen.

Platsen för försvinnandet, mopeden med nyckel i, handsken i ladan, mjölkrummet, utspridda tillhörigheter hela vägen till Mantorp förbi MGMs hem, fyndplatsen, avsaknad av motiv. Allt är så underligt, klumpigt och korkat att det är svårt att greppa och detsamma måste ju polisen tycka kan man tro.

Jag tror fortfarande att det hela var oplanerat. Alla korkade delar i historien ser ut att vara stundens infall om NB är GM och då i berusat (och galet) tillstånd. Avsaknad av allt konsekvenstänkande och logik kan det tyckas. Hade han fått panik så vore det troligast att han bara lämnat kroppen där mordet skett och gått och lagt sig för kvällen istället för att bli sugen på pizza. Han tyckte nog då att han handlade smart där i sitt berusade tillstånd. Fast han dök ju upp där till synes oberörd på måndagen med sin bror och AJ (även i affären dagen före), det är svårt att få ihop det här, minnesförlust om full, korkad psykopat om nykter?

Skulle det vara planerat så faller NB bort åtminstone för mig (om han nu inte tog fel tjej). Han har för lite tid att tråna efter Lisa och det är inte ens säkert att han överhuvudtaget träffat eller sett den stackars tösen. Då går en jäkligt otäck människa lös som dels lustmördar och dessutom försöker sätta dit andra för det (bröderna eller AJ), då baserat på att alla spår leder till dom.

Alternativet är en kidnappning som gått snett och där målet inte var LH utan caféägarens dotter. Den familjen verkar ha lite pengar då hon verkar äga flera cafféer. Då känner kidnapparna också till Blomberg eftersom dom väljer boden i Mantorp för slutstation. Dom skickar ingen lösen där dom kräver tystnad och att polisen hålls utanför då dom upptäcker att det är fel tjej. Detta kan ju vara de litauiska bröderna även om jag tycker risken är hög för några hundra tusen eller vad dom skulle ha kunnat kräva, dom hade det ju som synes ett gott och ordnat liv.

Sen finns det väl mer att skriva men det räcker så ... hoppas det blir ett FUP snart så man kan fylla i mer och utesluta mycket annat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det mest rimliga (med all info sammantaget) blir för mig ändå att Lisa skulle gå med nyckel till ladan. Men jag ska inte tjata mer om detta

Jag tror att LH dödades bakom Cafet och togs sedan till mjölkrummet medan emballage och fordon hämtades, hur skulle han ha fått in henne i mjölkrummet eller ladan, en 17 åring är rätt vaken för att hänga med män till öde lokaler. I annat fall så kände hon sin mördare väl och följde med frivilligt
Senast redigerad av Poppsan 2015-09-22 kl. 22:53.
2015-09-22, 22:52
Medlem
Citat:

Bestämde alltså LH redan på lördagen att hon skulle ta moppen? Varför då i så fall?

Trots alla dessa sidor och mängder av spekulationer om ditten och datten finns ingen spekulation om varför hon inte åkte med pappa Holm till jobbet.
Fem gånger åkte hon med mamman. Sista och sjätte gången åkte hon moped - dagen då mamman inte kunde skjutsa.
2015-09-22, 22:52
Medlem
[quote=helsan|54793297]Om man bara hade vetat... Hade det legat nära tillhands för dig själv att tipsa om att en försvunnen tjej kan finnas på din egen gård, om du hade någon?[/QUOTE

Om jag hade haft en gård eller som i detta fallet en bod som ligger avsides så hade jag tittat där själv först o främst om en flicka var spårlöst borta och ett stort sök dragits igång på mina ägor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in