2015-09-20, 15:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja men utefter vad som är känt för oss hände ingenting med MS, eller att hon uppfattat något öht.

Nä, det var kanske inget märkligt med relationen alls om de hade någon. Men någon kan ju sett att de talades vid ibland. Och undrat. Det är ju så noga att ha koll på andras bakgrund, särskilt om de pratar med någon i närmare bekantskapskretsen. För vissa är det ju inte liksom den vuxne bekantes sak att själv finna ut om det är någon man ska umgås med. Det måste kanske tas reda på, först, innan det blir någon relation.
2015-09-20, 15:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ja du Peo, det är lite OT men något i detta fall kom mig att tänka på det där gamla one hit låten från 80-talet "Hey little girl" med gruppen Icehouse..."When everything goes wrong...sometimes it makes no sense.."
2015-09-20, 15:57
Medlem
ME077s avatar
Jag tror fortfarande: Lisa skulle hänga cafényckel i ladubyggnaden. Litauern/litauerna kunde inte i förväg veta att specifikt Lisa skulle hänga nyckeln där. Varför just Lisa denna dag hängde nyckeln där är bl a för att de andra fick väldigt bråttom till tåget. Litauern/litauerna kunde inte på förhand veta att Lisa skulle bli ensam kvar. Slutsats: Det som hände var oplanerat. Men vad hände?

1. Lisa blev (gående) påkörd vid ladan/mjölkrummet/gården?
2. Lisa blev vittne till pågående stölder?
3. Lisa blev sexuellt antastad?

Efter tre månader står iaf jag fortfarande här och stampar, utan att komma vidare.

Jag tror fortfarande benhårt på detta med cafényckel i ladan, men jag verkar vara ensam om det?
2015-09-20, 15:58
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissJaneMarple
Mycket sannolikt, hen/de har fått panik med att flytta på den livlösa kroppen efter att något gick snett till.

Ja, ser det själv som en hastig och kaotisk händelse , men inte sen då MGM gömmer BO där allt lutar på en lite mer organiserad MGM
2015-09-20, 16:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej precis. Det finns i nuläget bara ett rimligt motiv.
Och antingen är det fullbordat eller ett försök. Och det har skett i det sk mjölkrummet.
Mordet är en "nödlösning" på något som inte var planerat.
Egentligen är NB helt omöjlig som en sexuellt orienterad GM. Strikt sett skulle hans enda motiv att döda LH vara att genom en panikåtgärd söka dölja ett annat brott; ett brott som ingenting har med ett sexuellt motiv att göra men som enligt hans synsätt skulle kunna äventyra det förtroendekapital han lyckats samla ihop samt den privilegierade ställning på säteriet som han de facto hade.
2015-09-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hur pass skillnad i längd och så mellan tjejerna? Är de lika vatandra om man liksom kommer och inte ser ansiktet? Han kanske gick fram och skulle klappa MS i rumpan ifall de brukar skoja så eller nåt och så vänder sig en arg eller rädd Lisa om och skriker (kanske slår)? Men ändå lite långsökt att det skulle gå så illa att han har ihjäl henne. En 17 åring borde väl utifrån situationen kunna vara mottaglig för en förklaring om att han tog fel.

Att han tog fel kanske inte hanns med om han typ dök på henne bara och med en dålig förstående svenska plus hur en tonåring talar så kan kommunikation varit svår. Är nog inte många minuter om NB eggat upp sig. Finns inlägg med en länk på likhet mellan tjejerna. Långa inlägg så avstår kopiering utan de som vill läsa kan det . Inlägg #50861(sid 4239) 20/7 09.21 resp #47957 14/7 08.39, båda inlagda av Dugu.
2015-09-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan man bevaka kaféet, se tre tjejer komma ut och en försvinna runt hörnet, och missa att hon inte kommer tillbaka?
Jag tror inte Jönson/Björnligan var bänkade utanför caféetsentre'... Men hade koll ev längs vägen, när 1 moped o 1 bil lämnat, kändes det "lunga" när arean såg ren ut ifrån fordon/personal
2015-09-20, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det efterföljande händelseförloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Mopeden som var kvarlämnad, handsken i ladan, mobildelarna på åkern och kroppen som var gömd i närområdet, är klantigheter som tyder på att brottet ej var planerat.

Jag tror inte heller att detta var planerat från GM sida. Vid mötet mellan GM/BO kom allt gå överstyr som slutade med Lisas mycket tragiska död.

Dessutom har vi den korta tidsintervall mellan detta möte och pappans ankomst som kom att spela in i det efterföljande händelseförloppet.

Jag antar att vi alla kan vara överens om att allt går otroligt fort.
2015-09-20, 16:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror fortfarande: Lisa skulle hänga cafényckel i ladubyggnaden.
Fast det har ju redan påtalats att de andra låst och larmat, medan Lisa sagt "ni behöver inte mig mer" och gått mot sin moped.
2015-09-20, 16:09
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast det har ju redan påtalats att de andra låst och larmat, medan Lisa sagt "ni behöver inte mig mer" och gått mot sin moped.
Det mest rimliga (med all info sammantaget) blir för mig ändå att Lisa skulle gå med nyckel till ladan. Men jag ska inte tjata mer om detta
2015-09-20, 16:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ja, detta är intressant , dvs vad är det som gjorde polisen uppmärksamma och att bröderna låg bra till som tänkbara GM så att säga redan i början, frånsett handsken...?
Ur ett geografiskt perspektiv, invandrare, tidigare incidenter, tips polisen fick , kontakter med andra kriminella, konstigt beteende etc
Det har sagts att bröderna tenderat att dyka upp på platser där de egentligen inte skulle befinna sig. - Enligt modern har de heller inte kunnat förklara sitt ärende till en viss manskapsbod (verktygsskjul) som de vid observationstillfället befunnit sig 100 m ifrån och synes ha varit på väg till. - Resten är magkänslor och senare återfunna DNA-fynd...
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Men, det kan också vara just hanske som triggade till misstankar , som på ett så mystiskt sätt dycker upp i ladan ....?
Ja, den kan ha medfört att en viss övertolkning av senare händelser ägt rum. Hur som helst ledde handskfyndet till att NB tvingades lämna sitt DNA.
2015-09-20, 16:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det var kanske inget märkligt med relationen alls om de hade någon. Men någon kan ju sett att de talades vid ibland. Och undrat. Det är ju så noga att ha koll på andras bakgrund, särskilt om de pratar med någon i närmare bekantskapskretsen. För vissa är det ju inte liksom den vuxne bekantes sak att själv finna ut om det är någon man ska umgås med. Det måste kanske tas reda på, först, innan det blir någon relation.

Om det stämmer som jag uppfattat det så åkte MS strax före 18.00?
Om det är en GM som står just där och väntar in någon innan personalen slutar bör han ju ha varit på baksidan strax före 18.00 för att inte missa personen i fråga?
Då borde ju GM ha sett 2 mopeder.

Jag tror att GM befinner sig på andra sidan vägen och ser när personalen låser och går.
Därifrån har man bra översikt och ser vem som går vart.
Ur GMs perspektiv finns det inget som säger att LH skulle ha gått ensam åt sitt håll.
En GM som själv stått och väntat vid LHs moped kan inte vara säker på att ingen av de andra inte skulle ha följt henne till mopeden. Om en GM hade haft ett planerat brott i tanke hade det varit för riskabelt
Tror att han observerat från annan plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in