2015-08-30, 01:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det hade varit enklare om NB dömts för våldsbrott mot kvinnor hemma i Litauen och varit på behandling för alkoholmissbruk. Men det är fortfarande en väsentligt enklare förklaring än en konspiration med flera inblandade. Och "klanderfritt förflutet" talar också emot både att någon skulle komma på tanken att be honom gömma ett lik eller att han skulle gå med på det.

DNA finns på minst en av Lisas "tillhörigheter" så på något vis måste han ha befattat sig med dem om det inte är en kontaminering.

Bevis på en konspiration av det här slaget hade mycket väl kunnat hittas även utan ett medvetet sökande efter en konspiration. Redan kartläggningen av den misstänkte hade kunnat ge det.
Ja foliehattarna börjar bli lite desperata nu tyckar jag allt. Varför inte bara dra till med en alternativ teori liknande den som MGM drog till med i EK-fallet? MGM råkade se ett par snubbar som våldtog BO och sen försökte han bara rädda henne. Men hon dog i hans armar och när mördarna smet iväg så fick han panik. Den historien med lite lokala variationer passar i princip in i alla liknande fall ju. Och man behöver inte blanda in "riktiga" människor heller för den delen.
2015-08-30, 01:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Statistiken talar starkt för att ingen uppstädare sitter livstid för någon annan. Kan du ge ett enda exempel på när något liknande skulle ha hänt? Att en uppstädare skulle åtalas för mord?
Det är dåligt med exempel då uppstädare har åtalats för mord och dömts för det, och sedan visat sig oskyldiga till mordet, av naturliga skäl. Det är svårt att få rättelse i lagakraftvunnen dom. Men nu är vi inne på detaljer i brottet som inte kan lösas med statistik. Hur stor var sannolikheten 1 maj 2013 för att Kristoffer Johansson skulle mörda Vatchareeya Bangsuan inom en vecka?
2015-08-30, 01:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vi har ju bara misstankar allihopa som sitter här. Och det leder ingenvart.
Misstankar med eller utan grund.
2015-08-30, 01:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är dåligt med exempel då uppstädare har åtalats för mord och dömts för det, och sedan visat sig oskyldiga till mordet, av naturliga skäl. Det är svårt att få rättelse i lagakraftvunnen dom. Men nu är vi inne på detaljer i brottet som inte kan lösas med statistik. Hur stor var sannolikheten 1 maj 2013 för att Kristoffer Johansson skulle mörda Vatchareeya Bangsuan inom en vecka?
Men kan du ge något exempel på när en uppstädare skulle ha misstänkts för mord då? Och om du kan hitta det hur lång tid tog det innan uppstädaren började prata?

Edit: Vi talar alltså om ca 3 år i straff för ett uppstädande och nästan garanterat livstid för mord i det här fallet.
2015-08-30, 01:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AJ är medlare i din teori och jag antog då att GM var en släkting eller besökare som skulle beskyddas och MGM aktiverades.
Skulle se det mer troligt att det framkommit här i tråden om det funnits nån besökare, men ingen tycks veta om nån sådan hittills iaf.
Jag skriver däremot att det vore underligt om de inte skulle ha granskat en sådan likaväl dvs innan de ens hittade henne och litauerna blev huvudföremål. De satt ju i fem dygn och letade suspekta och GMP var inkopplade.
AJ:s son är skriven i Spanien, men hade sin postadress på Håkan Jonsgården. Det är ett exempel på en nära släkting som kan ha bott i Källby vid brottet utan att det har blivit känt. Det kan finnas fler släktingar som trivs i Blomberg på sommaren.
2015-08-30, 01:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Misstankar med eller utan grund.

Då måste jag ju tillägga att misstankar mot NB är mer grundmurade än misstankar mot AJ:s
" skyddsling", som ingen ens vet vem det är.
2015-08-30, 01:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men kan du ge något exempel på när en uppstädare skulle ha misstänkts för mord då? Och om du kan hitta det hur lång tid tog det innan uppstädaren började prata?

Edit: Vi talar alltså om ca 3 år i straff för ett uppstädande och nästan garanterat livstid för mord i det här fallet.
Nej, det kan jag inte, men det behöver inte betyda att det aldrig har hänt. Och om det aldrig har hänt, så betyder det inte att det inte kan hända. Alla mord är unika i något avseende.
2015-08-30, 01:53
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Håller med om dina invändningar, men hela diskussionen i sig har egentligen ingenting för sig. Vi kan inte säga att "hypotesen" är teoretiskt omöjlig och Xenia, Foreigner m fl kan inte visa upp minsta lilla pluttelutt till bevis för att den skulle kunna ha någon bäring på verkligheten. Det handlar enbart om spekulationer a'la soppa på en spik. Det är klart att det har något slags värde som intellektuell övning precis som att lösa en Sudoku, men mer än så är det inte.

Sen är jag personligen som vanligt så tråkigt att jag föredrar enklare förklaringar framför komplexare. Åtminstone när det gäller frågan om hur, varför och av vem ett brott begicks. En bra hypotes ska vara så enkel som möjligt och ge rimliga förklaringar till alla kända observationer. Att NB har en mörk sida som på något vis får honom att ha ihjäl en ung flicka och sen på egen hand försöka dölja sitt brott (och i den processen fatta ett antal som det verkar mindre väl genomtänkta beslut) är en enklare och mer konsistent teori än att en godsägare kontaktar sin trogne hantverkare för att be honom att gömma ett lik godsägaren nyligen har fått på halsen till följd av en yngre släktings störning (En släkting vi inte ens vet om ifall han existerar). Dessutom så ger den godsägare inte bättre instruktioner än att hantverkaren dumpar liket på godsägaren ägor och dessutom sprider föremål från offret i terrängen.
Tror du har rätt där, dom enklaste och mest sannolika förklaringar är oftast dom som visar sig vara rätt.
Ibland ser man inte skogen för alla jävla träd som står i vägen...

Med tanke på åklagarens uttalande om Blod och DNA...
Citat:
Ny bevisning

Men en del återstår att göra innan förundersökningen är klar och åtal kan väckas.

– Det kan bli så att vi behöver göra kompletterande förhör och så är polisens egna tekniker inte helt klara med protokoll och undersökningar än, säger han.

Vad som framgår av obduktionsrapporten vill han inte gå in på i nuläget. Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts. Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.

– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
Det har spekulerats en del här i tråden om den andra typen av DNA-spår är hår etc...
Att gå ut med att man hittat spår av blod och hår med DNA eller blod och saliv hade inte varit något märkligt uttalande.
Om man nu skall spekulera i varför han inte vill tala om vilken typ av DNA-spår det är så skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om sperma.
Ett sådant uttalande skulle röja att det rör sig om våldtäkt/våldtäktsförsök och mord, inte alls omöjligt att han vill hålla tyst om detta så länge som möjligt med hänsyn till LH och hennes nära.
OM det nu skulle röra sig om sperma så blir det jobbigt att förklara för NB...som hantverkare inte bara skadar man sig och skvätter blod över hela bygden, man tar även "saken" i egna händer och skvätter sperma över hela Kinnekulle...
2015-08-30, 01:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Visst kan han ha befattat sig med kropp, kläder och andra tillhörigheter i samband med dumpningen. Hur skulle kartläggningen kunnat ge bevis på konspiration?

Men snälla nån, hur upptäcker man att flera personer varit inblandade i ett brott? Kartläggning av vad den förste misstänkte man får i sitt nät sysslat med: Mobiltrafik, platser han besökt, personer han har kontakt med, ekonomiska transaktioner. Det måste vara en ansenlig mängd brott med flera inblandade som nystats upp på det viset. En del därför att man letade efter kumpaner, andra säkerligen ibland av en slump eller snarare därför att det dök upp i en rutinartad kartläggning av vad den misstänkte haft för sig.

Jag inser naturligtvis att du kommer att försvara dina alternativa teorier så länge du kan, men du måste nog presentera något med lite mer substans om du ska på allvar intressera några fler än det lilla gänget som så innerligt gärna av olika anledningar vill att polisen ska ha fel gubbe häktad.
2015-08-30, 01:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Nej, det kan jag inte, men det behöver inte betyda att det aldrig har hänt. Och om det aldrig har hänt, så betyder det inte att det inte kan hända. Alla mord är unika i något avseende.

Oj, de orden trodde jag aldrig att jag skulle läsa från dig. Och jag tror vi har att göra med ett ganska unikt mord i detta fallet.
2015-08-30, 01:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men snälla nån, hur upptäcker man att flera personer varit inblandade i ett brott? Kartläggning av vad den förste misstänkte man får i sitt nät sysslat med: Mobiltrafik, platser han besökt, personer han har kontakt med, ekonomiska transaktioner. Det måste vara en ansenlig mängd brott med flera inblandade som nystats upp på det viset. En del därför att man letade efter kumpaner, andra säkerligen ibland av en slump eller snarare därför att det dök upp i en rutinartad kartläggning av vad den misstänkte haft för sig.

Jag inser naturligtvis att du kommer att försvara dina alternativa teorier så länge du kan, men du måste nog presentera något med lite mer substans om du ska på allvar intressera några fler än det lilla gänget som så innerligt gärna av olika anledningar vill att polisen ska ha fel gubbe häktad.
Hur skulle mobiltrafik, platser han besökt, personer han har kontakt med, ekonomiska transaktioner kunna avslöja denna konspiration?
2015-08-30, 01:58
Medlem
develis avatar
Citat:
AJ:s son är skriven i Spanien, men hade sin postadress på Håkan Jonsgården. Det är ett exempel på en nära släkting som kan ha bott i Källby vid brottet utan att det har blivit känt. Det kan finnas fler släktingar som trivs i Blomberg på sommaren.

Ingen verkar veta om han varit där aktuell tid öht. Så anonym kan väl ingen vara på den lilla bygden? Det är ju flertal lokala som skrivit i tråden inkl de som gått sök med MP.
Sen verkar det bo en tjej på Gums gård. Dvs det större huset på andra sidan vägen vid HJ-gården så jag undrar om det är uthyrt inkl. stall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in