Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Håller med om dina invändningar, men hela diskussionen i sig har egentligen ingenting för sig. Vi kan inte säga att "hypotesen" är teoretiskt omöjlig och Xenia, Foreigner m fl kan inte visa upp minsta lilla pluttelutt till bevis för att den skulle kunna ha någon bäring på verkligheten. Det handlar enbart om spekulationer a'la soppa på en spik. Det är klart att det har något slags värde som intellektuell övning precis som att lösa en Sudoku, men mer än så är det inte.
Sen är jag personligen som vanligt så tråkigt att jag föredrar enklare förklaringar framför komplexare. Åtminstone när det gäller frågan om hur, varför och av vem ett brott begicks. En bra hypotes ska vara så enkel som möjligt och ge rimliga förklaringar till alla kända observationer. Att NB har en mörk sida som på något vis får honom att ha ihjäl en ung flicka och sen på egen hand försöka dölja sitt brott (och i den processen fatta ett antal som det verkar mindre väl genomtänkta beslut) är en enklare och mer konsistent teori än att en godsägare kontaktar sin trogne hantverkare för att be honom att gömma ett lik godsägaren nyligen har fått på halsen till följd av en yngre släktings störning (En släkting vi inte ens vet om ifall han existerar). Dessutom så ger den godsägare inte bättre instruktioner än att hantverkaren dumpar liket på godsägaren ägor och dessutom sprider föremål från offret i terrängen.
Tror du har rätt där, dom enklaste och mest sannolika förklaringar är oftast dom som visar sig vara rätt.
Ibland ser man inte skogen för alla jävla träd som står i vägen...
Med tanke på åklagarens uttalande om Blod och DNA...
Citat:
Ny bevisning
Men en del återstår att göra innan förundersökningen är klar och åtal kan väckas.
– Det kan bli så att vi behöver göra kompletterande förhör och så är polisens egna tekniker inte helt klara med protokoll och undersökningar än, säger han.
Vad som framgår av obduktionsrapporten vill han inte gå in på i nuläget. Däremot avslöjar Lars-Göran Wennerholm att bevisningen mot den misstänkte 35-åringen har stärkts. Man har hittat den misstänkte mördarens blod på Lisa Holms tillhörigheter.
– Det finns en annan typ av dna-spår också, men vad det är kan jag inte gå in på.
Det har spekulerats en del här i tråden om den andra typen av DNA-spår är hår etc...
Att gå ut med att man hittat spår av blod och hår med DNA eller blod och saliv hade inte varit något märkligt uttalande.
Om man nu skall spekulera i varför han inte vill tala om vilken typ av DNA-spår det är så skulle jag inte bli förvånad om det rör sig om sperma.
Ett sådant uttalande skulle röja att det rör sig om våldtäkt/våldtäktsförsök och mord, inte alls omöjligt att han vill hålla tyst om detta så länge som möjligt med hänsyn till LH och hennes nära.
OM det nu skulle röra sig om sperma så blir det jobbigt att förklara för NB...som hantverkare inte bara skadar man sig och skvätter blod över hela bygden, man tar även "saken" i egna händer och skvätter sperma över hela Kinnekulle...