2015-07-23, 13:50
Medlem
En sak som slog mig är att eftersom insynen från landsvägen är så bra som den är, så verkar det orimligt att en bilbunden gärningsman skulle köra in vid caféet efter dess stängning. En bilbunden gärningsman bör istället ha parkerat bakom ladan, eller redan haft sin bil på plats på ett sätt som inte uppmärksammas. Detta gör ju att MGM och hans bror som arbetade på ladan bör ha varit av stort intresse för polisen redan från den första dagen, tillsammans med många andra som rör sig i området förstås.

Den så kallade intuitionen som en polis visade upp när han och MPS tyckte att Litauerna uppträdde konstigt behöver ju inte handla om mer än att han redan visste att de var av intresse pga att insynen till platsen för försvinnandet var för bra för att en bilburen brottsling skulle vågat sig på brottet. Med detta i bagaget så tyckte polisen sig alltså ha skäl att misstänka dem.

Jag kan dock fortfarande inte förstå varför mobildelarna (skal, glas) skulle ligga där de låg. Det rimligaste är dock att detta scenario är korrekt:
- Under transporten så ramlar mobil och eventuellt andra saker ut längs transportvägen. Dessa samlas senare (eller direkt i den mån han märker det) upp av GM i den mån han hittar dem. Eventuellt kastas något ut på ängen också för att "dölja det" istället för att tas med (skulle exempelvis kunna vara en glasskärva som han inte vill hålla i handen).

Detta antyder i så fall att transporten skett i någon form av öppen handdragen vagn eller med exempelvis fyrhjuling (därav kanske det stora intresset för den handdragna vagn som fanns på mordplatsen). Troligen med en presenning över liket i så fall. Mordplatsen får ju med största sannolikhet antas vara i utbyggnaden på ladugården mittemot där mopeden stod parkerad.

Frågan är fortfarande varför?

Om MGM har gjort detta själv så är sexuella motiv det troligaste, men då är han knappast en förstagångsförbrytare. Skulle han dessutom vara en förstagångsförbrytare så måste nog sinnessjukdom läggas till problembilden, avsaknad av empati och kylan att göra detta på dagen bör ha visat sig tidigare med en brottslig historia som följd. Det verkar orimligt att en för tre år sedan mentalt (relativt) frisk gift 35-åring skulle "ta chansen" under dessa förhållanden utan att ha gjort liknande saker förut...

Jag är dock fortfarande lite grann inne på att det kan vara någon form av "olycka". T.ex. att BO har kommit på GM med att göra något. Reaktionen mot detta blev sedan orimlig i proportion till vad som BO såg. Det kan vara stöld, det kan vara att BO kom på MGM med att titta på tjejerna och onanera i buskarna eller någonting helt annat som inträffade. Dvs något mindre som eskalerade till ett dråp för att dölja detta mindre...

Men vi får nog vänta på FUPen för att kunna få fler detaljer...
...det verkar inte läcka särskilt mycket i denna utredningen...
2015-07-23, 13:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Citat ur GP:
Ska analyssvaren inte vara klara förrän mitten på augusti till september?
Vilka prover tar så lång tid?
Hur långsamt ska det jobbas egentligen?
Är det riktigt normalt att det ska behöva ta sån tid att analysera något?
Vänta flera månader på provsvar verkar inte klokt tycker jag. Är det nån kunnig som kan tala om varför det dröjer så länge?
Varför vet jag inte om jag egentligen kan svara på, även om det naturligtvis i sig tar tid att vara noggrann. Men däremot är det i dagens forensiska Sverige fullständigt normalt att somliga analyssvar inte inkommer förrän mer än två månader efter häktning.

Det kan man tycka vad man vill om, men det bör man nog göra i en annan tråd i ett annat delforum.
2015-07-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror du?

Jag tror tvärtom. Offret är rätt och händelsen oplanerad så till vida att GM tar chansen när den dyker upp.

Då är du fel ute, för tänk på vägpirater! De planerar brott och de bilister som råkar illa ut är de som råkat stanna på en parkeringsficka eller låter sig luras till att stanna.

En brottsling vill ha pengar och tar det rånoffret som råkar gå förbi. Hade rånoffret åkt taxi i stället för att promenera till nattbussen så hade någon annan blivit rånad.

Alla har olika roller i ett brott, men det är brottslingen som planerar och vet att ett brott kommer inträffa, men utgången av brottet är omöjligt att planera. Brottsoffret är endast ett offer, för ondskan. Som brottsoffer kan man bara gardera sig genom att inte bli ett brottsoffer, eller minska ner riskerna genom att vara ängslig.

Riskerna för att bli utsatta för brott minskas genom att skjutsa barnen, hålla dem hemma, men bara till en viss gräns. Någon gång måste ju barnen få komma ut i samhället och klara sig själva. Det är just riskminimeringen som gör att man blir upprörd. Folk som gör allt rätt, och låter barnen växa upp där Sverige borde vara som finast och tryggast.

En svår diskussion, då det handlar om Litauer som utför arbeten svenskar inte vill utföra på dessa idylliska platser. Det visar att det som är billigt för den ene, blir dyrt och betalas i slutändan av andra.
2015-07-23, 13:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Kanske bara jobbat någon timme på söndagen?
Möjligen förberett något eller städat upp inför måndagsmorgonens arbetsmöte med AJ och samarbetspartner?

Jag har även funderat på om ladan kunde vara "verkstaden" 100 m från där Lisa försvann, kan vara den plats som MGM haft svårt att redogöra för varför han befunnit sig? Då utomstående inte visste var Lisa hittats kan det missförståtts på detta vis. Polisen är rätt tydlig med att något beteende tidigare under veckan fångat deras intresse.
Att MGM skulle befunnits sig i någon verkstad på Martorp finns egentligen inga belägg för. Det är något som uppkommit i samband med att MPS möjligen observerat/pratat med MGM i närheten av Martorp 12/7. Polisen säger dock att konfrontation med MPS skett tidigare under veckan. Jag tror att en del MPS folk, och andra, förväxlat dessa händelser till en och samma konfrontation, då förlagd till 12/6. Sedermera har detta lett till en vandringssägen där i princip MPS konfronterat MGM i en verkstad på Martorp.
2015-07-23, 13:56
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
En 80-årig gubbe kan vara nog så stark, jag har ingen aning hur lång han är eller hur mycket han väger, men stark kan han vara.
Så för mig spelar åldern ingen betydelse i detta.

Jag tror att den tekniska bevisningen inte håller, eller inte är så tydlig i att det är MGM, minsta tvivel om att det kan vara någon annan tex AJ, så håller inte bevisen,
Jag har inte en aning om vilka egentliga bevis de har men jag har en känsla av att de skulle kunna skapa tvivel om MGM och AJ båda har spår från sig från bilarna, bilen? Från boden?

Jag tycker det är intressant att byta ut MGM mot AJ
Det är säkerligen någon av dem, men vem?
Eller är faktiskt båda inblandande?
Att MGM skyddar AJ?
MGM kanske inte kan/vill säga hela sanningen, då AJ Är den som betalar MGM husrum och lön och skaffar jobb...

Testosteron-nivåerna hos en 80-åring är väl inte så höga att han får fullständigt kåtslag?
2015-07-23, 13:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det var ju bra att veta för även om hon så skulle ha stått intryckt i MGMs klädskåp en vecka så har inte det någon praktisk betydelse om jag förstår dig rätt?
Nej, det borde det inte ha. Lite grann beroende på hur han har hanterat sitt klädskåp, kanske. Men har han använt det till normala saker och på normalt sätt så, nej.
2015-07-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Ja, att Lisa är en slump är högst troligt. Det rimmar bra med mina tankegångar att MGM inte haft tillfälle att, på de begränsade antal helgdagar Lisa jobbat (5-6 dagar/2-3 lördagar), kanske se Lisa överhuvud taget.

Ja det kan ju vara så. Mgm kanske hade ingen aning om Lisa innan han råkade se att Lisa gick bakom kafehörnet efter det att kafet stängdes. Mgm kanske trodde att hon var en gäst på en tillfällig besök på kafet. Ännu större möglighet att han fick lust att komma närmare henne, om han trodde att hon var bara en förbipasserande kafegäst. Eller...vem vet.
2015-07-23, 14:02
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag tror inte alls (min teori) att MGM stod bakom kafehörnet utan han nog råkade stå i ladans öppningjust för tillfället. Han visste säkert att kafet skulle stänga den tiden och ville kanske bara se flickorna att ge sig hem. Ingen kanske lade märke till honom för tjeierna hade bråttom till bussen. De skulle ju lämna en arbetskompis på närmaste busshållplats. Deras ansikte var nog vänd mot Lisa, inte mot ladan, för att vinka av Lisa. Lisa gick bakom hörnet, stannde upp för att skicka en sms. Under den tiden kom mgm över vägen och till Lisa. Lisa möjligtvis stod ryggen mot honom när han närmade henne. Det kan inte ha tagit mer en minut för mgm komma från ladan till kafehörnet och bakom Lisa. Han såg från ladugårdsöppningen att Lisa blev kvar ensam och fick plötsligt lust att närma henne i hopp att få ha sexuell umgänge med henne. Han var naiv nog att tro att hon skulle gå med på detta. Han hann inte heller tänka på eventuella eftergifter utan han bara slog till när tillfället kom. En ensam tjej i det lugna och öppna landskapet, där för övrigt hände aldrig någonting spännande. Inte för hans del i alla fall.

Min teori är alltså att tillfället gör en brottsling.

https://www.google.se/maps/@58.54807,13.333529,3a,75y,217.91h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656
Jag tror nog snarare att han smög omkring, stod och lurpassade för att han umgåtts med dessa planer tidigare.
Litauern sökte ett tillfälle att ge sig på någon av tjejerna som jobbade på kafèt, tillfället dök upp.
En pervers typ som umgåtts med tankar och fantasier om att ta någon flicka med våld, det är mycket troligt att han gjort liknande förut i Litauen och då kommit undan, kanske utan att döda.
Denna gången fanns ingen annan utväg än att döda BO och det potentiella vittnet, i det fall det inte ingick i hans planer från början.
Så nej, jag tror inte det var ett infall som kom som ett blixtnedslag, tankarna har han sannolikt gått och burit på en tid, kanske ända sedan kafét slog upp portarna på orten och unga tjejer fanns alldeles i hans närhet.
Tillfället kom att göra det han tänkt på den där dagen då LH var ensam kvar i färd med att kliva på sin moped.
Inte stundens ingivelse och en plötslig tanke alltså, tror jag.
Jag tror heller inte han försökte vara trevlig och avvisades av LH, han överrumplade och attackerade henne direkt.
Senast redigerad av krackelerar 2015-07-23 kl. 14:13.
2015-07-23, 14:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Han har inte alls behövt veta att Lisa kom med moppe till kafet. Han bara råkade se det vid stängningsdags att Lisa gick bakom kafehörnet. Hankan ha betrakat detta från ladugårdssöppningen. Han blev nyfiken att se vad Lisa gjorde bakom kafet. Plötsligt fick han en lust att närma henne...han tänkte kanske att detta tillfälle får jag inte missa...

Det är sant. Tror ändå att GM lagt märke till LH tidigare och att det var just henne han var ute efter.
2015-07-23, 14:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror du?

Jag tror tvärtom. Offret är rätt och händelsen oplanerad så till vida att GM tar chansen när den dyker upp.

Hur kan offret vara uträknat, om just hon hittills blivit lämnad/hämtad av förälder?
2015-07-23, 14:11
Medlem
Angående tappade föremål.

Funderar fortfarande på om hon Lisa eventuellt försökt att fly från en bil eventuellt sprungit från caféet med en gm hack i häl.

Sedan har då gm hunnit i kapp.

Såg ett program på mythbuster en gång där de skulle kolla om en människa kunde gå rakt fram utan referenspunkter
att navigera efter.

Det gick inte hur man än försöker så går vi i cirklar automatiskt.

Enda chansen att det blir rakt är nog med referens punkt.

Kan det varit så att Lisa sprang övertygad och trodde det var rakt fram mot bebyggelse men det blev tillbaka igen?

Gm måste i så fall varit orienterad på platsen på något vis...
2015-07-23, 14:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hur kan offret vara uträknat, om just hon hittills blivit lämnad/hämtad av förälder?

Men det har hon ju inte! Hon åkte ju själv.

GM har tidigare sett LH runt kafeet. Sätter igång fantasier, agerar när tillfälle ge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in