2015-07-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Angående tappade föremål.

Funderar fortfarande på om hon Lisa eventuellt försökt att fly från en bil eventuellt sprungit från caféet med en gm hack i häl.

Sedan har då gm hunnit i kapp.

Såg ett program på mythbuster en gång där de skulle kolla om en människa kunde gå rakt fram utan referenspunkter
att navigera efter.

Det gick inte hur man än försöker så går vi i cirklar automatiskt.

Enda chansen att det blir rakt är nog med referens punkt.

Kan det varit så att Lisa sprang övertygad trodde det var rakt ram mot bebyggelse men det blev tillbaka igen?

Intresset för mjölkrummet mittemot caféet talar emot det alternativet...
2015-07-23, 14:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Då kanske vi inte kan räkna med att polisen lägger krut på att kolla övervakningsfilmen när litauerna handlar pizza.
Jo, det borde advokaten kräva, det minskar tidsutrymmet för brottet om uppgifterna om filmen är korrekta.
2015-07-23, 14:16
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag tror nog snarare att han smög omkring, stod och lurpassade för att han umgåtts med dessa planer tidigare.
Litauern sökte ett tillfälle att ge sig på någon av tjejerna som jobbade på kafèt, tillfället dök upp.
En pervers typ som umgåtts med tankar och fantasier om att ta någon flicka med våld, det är mycket troligt att han gjort liknande förut i Litauen och då kommit undan, kanske utan att döda.
Denna gången fanns ingen annan utväg än att döda vittnet, i det fall det inte ingick i hans planer från början.
Så nej, jag tror inte det var ett infall som kom som ett blixtnedslag, tankarna har han sannolikt gått och burit på en tid, kanske ända sedan kafét slog upp portarna på orten och unga tjejer fanns alldeles i hans närhet.
Tillfället kom att göra det han tänkt på den där dagen då LH var ensam kvar i färd med att kliva på sin moped.
Inte stundens ingivelse och en plötslig tanke alltså, tror jag.
Jag tror heller inte han försökte vara trevlig och avvisades av LH, han överrumplade och attackerade henne direkt.
Det är den mest sannolika förklaringen och händelseförloppet som går att finna. Har man inte haft dessa tankar innan är det i det närmaste osannolikt att hamna i en situation där man tar ihjäl en okänd flicka.
2015-07-23, 14:17
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Okey gör det mycket intressant uppgift. Han kanske observerat någon detalj på bilen eller föraren som kan vara utav intresse. Sedan är det ju intressant på vilken sida Lisa stod och pratade mot ladan eller mitt på vägen? Var suven mitt på vägen eller kört lite på sidan.

Verkar ju finnas några svarta suv samt liknande att välja på i området.

Nyfiken på en speciell pedofil med en svart suv...

Vill bara tillägga, som jag skrev här om dagen att det var en bekant till han/de jag känner, som sett LH prata med nån i en svart suv, och att hon såg bekväm ut iaf.
Hon hade inte hjälmen på sig, utan den var uppträdd på ena armen.

Ska ta mig mod och höra av mig till dem idag. Det är viktigt att det kommer fram, om det mot förmodan inte gjort det.
2015-07-23, 14:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Kan inte vara annat än brottsplats.
2015-07-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Då är du fel ute, för tänk på vägpirater! De planerar brott och de bilister som råkar illa ut är de som råkat stanna på en parkeringsficka eller låter sig luras till att stanna.

En brottsling vill ha pengar och tar det rånoffret som råkar gå förbi. Hade rånoffret åkt taxi i stället för att promenera till nattbussen så hade någon annan blivit rånad.

Alla har olika roller i ett brott, men det är brottslingen som planerar och vet att ett brott kommer inträffa, men utgången av brottet är omöjligt att planera. Brottsoffret är endast ett offer, för ondskan. Som brottsoffer kan man bara gardera sig genom att inte bli ett brottsoffer, eller minska ner riskerna genom att vara ängslig.

Riskerna för att bli utsatta för brott minskas genom att skjutsa barnen, hålla dem hemma, men bara till en viss gräns. Någon gång måste ju barnen få komma ut i samhället och klara sig själva. Det är just riskminimeringen som gör att man blir upprörd. Folk som gör allt rätt, och låter barnen växa upp där Sverige borde vara som finast och tryggast.

En svår diskussion, då det handlar om Litauer som utför arbeten svenskar inte vill utföra på dessa idylliska platser. Det visar att det som är billigt för den ene, blir dyrt och betalas i slutändan av andra.

Så indirekt är gubben skyldig ifall det nu är den skyldiga som sitter vill säga.

Hade han inte varit så snål och istället anlitat Svenska hantverkare så hade Lisa levt...
2015-07-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vill bara tillägga, som jag skrev här om dagen att det var en bekant till han/de jag känner, som sett LH prata med nån i en svart suv, och att hon såg bekväm ut iaf.
Hon hade inte hjälmen på sig, utan den var uppträdd på ena armen.

Ska ta mig mod och höra av mig till dem idag. Det är viktigt att det kommer fram, om det mot förmodan inte gjort det.

Jag förstår det var någon annan som spann vidare på det och till slut blev det en höna av en fjäder...
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Gubben har i alla fall tillräckligt med energi för att hålla på med jakt...

Man springer ju inte i skogen och letar upp älgen. Man kan sitta på en rullator och vänta på att Jean driver älgen till sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En teori som jag också köper som ett troligt scenario. Det handlar om en gärningsman, en flicka och ett tillfälle. Det var flickan som stod sist kvar på parkeringen och som var ensam. Det kunde ha varit vilken som helst av flickorna , och nu råkade det bli Lisa.

Anders Eklund kom körande på en väg, där Engla cyklade ensam. Om Engla inte hade stött på Ekelund så hade hon levt i dag. Men man kan anta att en annan flicka hade råkat illa ut vid ett slumpmässigt möte med Eklund. Eklunds brottslighet hade pågått mot inget ont anande offer tills han hade åkte fast.

Det är ofta så med brottsoffer att de råkar ut för brott som är omöjliga att gardera sig emot. Det finns folk där ute som är ute efter sex, och andra människors liv och egendom. Gärnimgsmän med fantasier och planer som är så vidriga att man skulle inte tro på något av det om man blev varnad!

Vi vet att dessa brott inträffar men vi blir lika chockade varje gång. Särskilt när det sker i vackra natursköna omgivningar, som miljöerna där Engla och Lisa blev mördade. Det är kontrasterna mellan platserna och brotten som gör att vi tar det till oss så starkt när dessa brott begås på idylliska platser som runt Blombergs Kafé. Det visar att brottslingar söker upp sina offer överallt, och inte har samma värdegrund som oss vanliga människor.

Reaktionerna på denna sak, visar på att det var omöjligt att förutsäga att i kretsen arbetsamma och stillsamma Litauer var det en mördare. Det är omöjligt att kalkylera med att det fanns en brutal mördare på Kinnekulle, för då skulle livet bli outhärdligt.

Du formulerade dig väldigt bra. Verkligheten ser ut att vara sådan.

Från en psykologisk synpunkt klarar inte en del av människor att tänka först och agera sedan, utan de gör ofta tvärtom. Därför kan de inte räkna ut i förväg vilka konsekvenser kan deras impulsivitet åstadkomma. Samma personer har ofta svårt att sätta sig i andras situtation, saknar empati och medkänsla och så agerar de lätt själviskt.
2015-07-23, 14:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Det har ju diskuterats flertalet gånger i tråden vilken entré som användes vid stängning och låsning

I denna intervju framkommer det tydligt att det är den NORRA entren som användes.
Och när kollegorna säger att de ser henne gå runt hörnet till sin moped menar de hörnet vid den norra entren och således har kollegorna sin väntande bil på den norra parkeringen

Källa: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Tack för denna länk som jag trodde tagits bort! - Ja, det framgår att det är norra entrén som avses betr. vilket hörn LH rundat. Det framgår också - både av L:s kroppsspråk/blickar och hennes beskrivning av låsningen och det sista synintrycket av LH - att LH:s kollegor (innan de gått upp till södra parkeringen) låst kaféets entré på långsidan, medan LH under själva låsningsproceduren (inkl. att lägga tvärslån till rätta och låsa även den) påbörjat sin vandring norrut utmed långsidan.

Av denna bild framgår att valet för LH var givet: För att komma åt sin moped med utgångspunkt från södergaveln hade hon behövt drassla sig igenom både bråte och vegetation varför hon mer följdriktigt gick samma väg som på morgonen när hon parkerat sin moped:
https://minfil.org/Pedejcb1bf/Mopedplats_nordost.jpg

Detta innebär att vi nu kan slå fast att gm haft möjlighet att iaktta LH under en betydligt längre tid jämfört med om hon hade rundat södergaveln. Det lämnar också öppet för att en bil redan kan ha stått parkerad på norra parkeringen när hon väl anlänt dit.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-23 kl. 14:32.
2015-07-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Om nu inte gm återvänt dit för att få bort dna eller transportstycka kroppen. Kanske var i irrationellt tänkande och ångrade sig. Kanske aldrig ens varit där?
2015-07-23, 14:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Men det har hon ju inte! Hon åkte ju själv.

GM har tidigare sett LH runt kafeet. Sätter igång fantasier, agerar när tillfälle ge.

Den dagen ja, för första gången..
Du ska nog söka en förklaring till varför GM kan förutse att just hon, skulle vara kvar till stängning, med sin moped på baksidan.
Det finns ingen rimlig förklaring till varför just Lisa skulle falla offer.

Vad GM tidigare lär ha sett, är att "mopedtjejen" dvs vem som helst av de mopedburna, allt som oftast blir ensamma vid den norra parkeringen efter att sista dörren låses och kollegorna går i motsatt riktning mot södra parkeringen.

Både från spannmåls-delen av ladan, samt även från taket, är det troligtvis inga svårigheter att uppfatta hur stängningen och delningen av personalen ser ut.
Det är omöjligt att runda caféet på baksidan, allt sker på framsidan.
Hela händelseförloppet - Stängning - är troligtvis lätt att uppfatta från andra sidan vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in