Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 12:41
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så alla analyssvar är inne redan och det ska hinnas med delgivning och väcka åtal så att FUP släpps inom en vecka?
DET är snabbt jobbat!

Expressen skrev för en stund sedan:
http://www.expressen.se/gt/polisen-ger-lugnande-besked-till-kafeagaren/
Polisens besked till henne som hyr cafét "att hon inte behöver oroa sig längre",ska det betyda att den häktade har erkänt?
2015-07-22, 12:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är med. Detta är riktigt svajig bevisning efter som han beträtt platserna. Samma sak är det lurigt med DNA på ägodelarna...

Graverande är ju hudavskrap (fight) eller sperma (våldtäkt) givetvis. Där anser jag att han sitter bra där han sitter (som AJ skulle ha sagt, hehehe...)

Tänker du fått DNA på sig från t.ex. saker/golv och att isf fleras DNA också skulle kunna finnas på henne? Menar du via kontaktytor?
Intressant aspekt - ska grotta ner mig i den forensikerfrågan angående överföring. Krångligt är intressant. Hamlikar gillar utmaningar så jag kastar bollen däråt också

Det finns tydligen teknisk bevisning (det börjar komma in nu, enl artikeln i Aftonbladet )
DNA som bevis innebär att det antagligen finns bevis på kroppen som inte kan bortförklaras. Kontakt DNA. Det kryllar av mgms DNA på dessa platser som det är.
Han är rökt. Bra det löste sig detta makabra fall. Bra jobbat polisen och MP.
2015-07-22, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det får man verkligen hoppas på!

Jag har ändrat uppfattning om yppandeförbudet. Från att jag såg fördelarna och hänsyn till utredningen och Lisas familj, har jag insett att yppandeförbudet har satt i gång fantasier ännu sjukare än själva brottet!

De har fått rätt gärningsman. Jag tror det handlar om en fantasi om sex och unga flickor hos gärningsmannen, och att det just blev Lisa är en slump. Det var flickan som var kvar sist som blev offret. Det finns inga konspirationer, alternativa gärningsmän, beställningar på flicka eller någon annan gärningsman som känner familjen eller Lisa som är inblandad.

Det var samma sak med lilla Engla. Hade hon inte varit ensam den dagen hon sammanstrålade med äcklet Eklund så hade hon levt i dag. Men antagligen så hade Eklund varit på spaning och hittat ett annat offer.

Detta mord har inget med brottsoffret att göra. Det är just spekulationerna om detta som gör denna tråd äckligt läskig!

Det är ofta slumpen som gör att någon blir brottsoffer. Lisa var ensam på samma plats som en vålstäktsman och en mördare.

Det var inte Lisa mördaren ville ha, det var en sexuell fantasi som ska förverkligas. Jag tror inte ens Litauern såg vilken flicka det var förrän han kom nära, påbyltad som Lisa var färdig att påbörja sin resa hem på motorcykel.

Vi får göra en lista efter allt är uppklarat om alla alternativa teorier om hur det gick till senare i år.
2015-07-22, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Han kan modersmålet som i detta fallet är tjeckiska/slovakiska.
Jag vet eftersom jag känt honom sen mitten av 70-talet.

Hej och hå, undrar lite om detta:

Citat:
Läste på twitter från en som bor i Lidköping att han hört från en med god insyn i utredningen "Människor kommer bli chockade när allt kommer fram"
Skitsnack ? Kanske det, men tråden är ju full av den iaf så varför inte. Ligger nog en hel del i det iaf

Fanns det nån association i sammanhanget? Nåt som uttalandet kunde kopplas till?
Hur mordet gått till?
Nåt om BO?
Kan fler vara inblandade?

Vad menar du med att det nog ligger en hel del i uttalandet?
2015-07-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Expressen skrev för en stund sedan:
http://www.expressen.se/gt/polisen-ger-lugnande-besked-till-kafeagaren/
Polisens besked till henne som hyr cafét "att hon inte behöver oroa sig längre",ska det betyda att den häktade har erkänt?

Tror jag inte han gjort, men det är inte omöjligt.
Mest troligt så hade polisen kallat till presskonferens om så vore fallet.
De har väsentliga bevis, som antagligen är väldigt bindande, därför har polisen sagt till de boende och arbetande i Blomberg att de kan vara lugna.
Man säger inte så om man inte är säker på sin sak!
Men Lars Johansson är fortfarande kryptisk när det kommer till hans svar i artikeln - men det beror såklart på det han nämner, förundesökningssekretess/yppandeförbud.
2015-07-22, 12:52
Medlem
Citat:
Läste på twitter från en som bor i Lidköping att han hört från en med god insyn i utredningen "Människor kommer bli chockade när allt kommer fram"
Skitsnack ? Kanske det, men tråden är ju full av den iaf så varför inte. Ligger nog en hel del i det iaf

Skitsnack behöver det inte vara.
Han kan mena att folk kommer blir chockade över vad som verkligen hänt, vilket jag inte tvivlar på.
Tror inte detta har något att göra med att det rör sig om en annan GM ö.h.t dock.
2015-07-22, 12:53
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det finns tydligen teknisk bevisning (det börjar komma in nu, enl artikeln i Aftonbladet )
DNA som bevis innebär att det antagligen finns bevis på kroppen som inte kan bortförklaras. Kontakt DNA. Det kryllar av mgms DNA på dessa platser som det är.
Han är rökt. Bra det löste sig detta makabra fall. Bra jobbat polisen och MP.

Det är inte alls löst.Fallet blir löst först när en GM dömts och där är vi inte ännu.
2015-07-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Dessutom måste väl våldtäktsmannen rå på sitt offer? Jag har svårt att tro att lilla Hagamannen valde kvinnor som var längre och bredare än honom. Det underlättade ju om han tog korta, tunna kvinnor. Men jag kan så klart ha fel.

När det gäller Lisa så var hon varken lång och bred och även om hon gjorde motstånd var det nog många män som rådde på henne (tyvärr).
Ja, i synnerhet om GM agerat ensam. Dock finns det ju möjligheten att även i andra fall bättra på oddsen; exempel på förbättrade odds vid ensamt gärningsmannaskap är t ex planering (speja på offret mm), överraska och använda något slags vapen, t ex spray eller tillhygge.

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Du verkar ju ganska " psykologiserande" ( inget illa ment) känns nästan som om du har haft patienter med denna problematik. Har du då någon teori om vad som har hänt här. Nu känner du ju inte MGM men kan kanske ändå komma med något matnyttigt!
Jag har inte följt detta case så noga, men tror jag har snappat upp de viktigaste detaljerna. Det har redan presenterats teorier i mängder på tråden. Om jag inte är fel på det, så är det ett ganska snävt tidsfönster mellan LH:s förmodade försvinnande, ca kl 18:30 (någon minut efter hennes senaste SMS var då mobilen "stängdes av", vad det nu betyder) och påståendena om att MGM för mordet och hans två (båda?) medmisstänkta för medhjälp eller skyddande av brottsling, skulle ha varit i affär och/eller pizzeria ca kl 19:30. Jag har inte följt nyhetsflödet för att vet om det är en utsaga som stämmer, eller är en trådsanning.

LH:s tillhörigheter hittades tidigt i en ganska vid radie, från LH:s arbetsplats (caféet) där hon senast sågs vid liv och den gårdsbyggnad är hon senare påträffades död 5 dygn senare; med de misstänktas eget hus som ungefärlig mittpunkt för den halvcirkel som uppstår om man knyter ihop förmodad brottsplats med fyndplatserna för delar av LH:s mobiltelefon och ev andra fynd och slutligen fyndet av LH avliden. Hjälmen har senare hittats, jag vet inte om det har sagts var. Säkert är också att LH har utsatts för någon sorts våld och dött till följd av det.

Vet vi något mer med säkerhet? Svårt för oss att spekulera utan kännedom om skadorna och de tekniska fynd som analyserats, eventuella vittnesmål osv. (Vore intressant att se de kvitton som eventuellt finns, om MGM och de två medmisstänkta handlat i affär, om det finns inköp av rengöringsmedel eller annat som händer ibland efter begånget brott, när det ska städas rent efteråt.) Det är en djärv tanke, gränsande till helt osannolik, att någon random främling placerar LH död eller levande i en gård; det sannolika är att det är någon med fysisk åtkomst och lokalkännedom, som därmed kan röra sig ganska fritt på området utan att bli misstänkliggjord. Jag vet dock inte ljusförhållandena nattetid på området, och om det var en av de stora byggnaderna på Martorp eller, som det spekulerades länge, den mer skjul-/eller stugliknande byggnaden lite vid sidan om. Jag tror det har avslöjats i medierna att det var någon av de större byggnaderna?

Nu är det inte tillkännagivet i vilket skick LH var vid påträffandet död, eller hur öppet/dold placerad hon var, men eftersom den som placerade henne där sannolikt har lokalkännedom och därmed anknytning (med risk att bli förknippad vid påträffande), är det också rimligt att anta - som många gjort - att det var en mellanlagringsplats för kroppen. Med reservation för en massa saker som vi inte vet något om.
2015-07-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vet du om föräldrarna hälsar på honom ibland? De bor ju inte så långt borta och kan troligen ett språk utöver modersmålet.

Inte speciellt ofta, är nog troligare att hon känner ngn annan gästarbetare från Litauen.
2015-07-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Chefsåklagaren menar att det finns teknisk bevisning på spår/föremål som hittats.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15726 (20 juli)

Det säger mig i alla falla att det inte finns någon teknisk bevisning PÅ Lisas kropp, de analyserna är med all säkerhet klara före analysen av de föremål som hittats. Samt att om de hittat teknisk bevisning på Lisa hade de gått ut med det då det går ut med detta.

Vad tror ni om detta?

Det blir en straffspark för åklagare och polis, här har det fröats vilt med spår så man kan säga att de redan knutit ihop säcken till 80% och tillför den bevisförstärkning efterhand de inkommer från NFC och vittnesmål styrker. Blir snarare intressant hur MGM agerar/svarar när det framkommer att polis kan bevisa att han haft fingrarna i syltburken utom rimligt tvivel.

Inte omöjligt att det kommer en svängning (visst medgivande) av MGM när FUP ligger på bordet för att förmildra händelseförloppet mot en dråpdom eller vållande, alltså försöka undkomma en morddom. Kan nog tänka mig att advokaten inser att här blir målet att försöka mildra domen.
2015-07-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om jag inte är fel på det, så är det ett ganska snävt tidsfönster mellan LH:s förmodade försvinnande, ca kl 18:30 (någon minut efter hennes senaste SMS var då mobilen "stängdes av", vad det nu betyder) och påståendena om att MGM för mordet och hans två (båda?) medmisstänkta för medhjälp eller skyddande av brottsling, skulle ha varit i affär och/eller pizzeria ca kl 19:30.

Informationen om att de skulle varit i affären/på pizzerian tycker jag vekar väldigt konstig från vad som sagts tidigare, bl.a från brödernas mor, och enligt tråden; en del grannar(?).
Bröderna ska ju ha suttit och druckit kaffe vid 18.30-tiden. Eller?
Har för mig att det även nämndes att de grillade tidigare. (trådsanning kanske, vi kan som sagt bara spekulera)

Sen tycker jag inte det är särskilt snävt alls.
Det tar ca 5-10min att ta sig från kaféet/bostaden till handlarn eller pizzerian, där har vi nu 50min att gå på som de kan göra en massa. Sen efter besöket där har de ännu mer tid innan pappan anländer.
Men som sagt, handlarn-spåret är bara en massa spekulationer än så länge, vi vet bara att polisen hämtat inspelningar därifrån, vilket är rutin!
Säkert den enda kameran i närheten också skulle jag gissa.
2015-07-22, 13:08
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tror jag inte han gjort, men det är inte omöjligt.
Mest troligt så hade polisen kallat till presskonferens om så vore fallet.
De har väsentliga bevis, som antagligen är väldigt bindande, därför har polisen sagt till de boende och arbetande i Blomberg att de kan vara lugna.
Man säger inte så om man inte är säker på sin sak!
Men Lars Johansson är fortfarande kryptisk när det kommer till hans svar i artikeln - men det beror såklart på det han nämner, förundesökningssekretess/yppandeförbud.

Den häktade nekar säkert hur länge som helst - särskilt OM han är oskyldig - och OM det inte finns våldtäkt med i bilden så kan nog advokaten bortförklara div DNA och så split om att det inte "står utom allt tvivel" att den häktade är GM och han kan då inte bli dömd för mord.Vet inte hur vanligt det är att få livstid för mord på indicier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in