Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Dessutom måste väl våldtäktsmannen rå på sitt offer? Jag har svårt att tro att lilla Hagamannen valde kvinnor som var längre och bredare än honom. Det underlättade ju om han tog korta, tunna kvinnor. Men jag kan så klart ha fel.
När det gäller Lisa så var hon varken lång och bred och även om hon gjorde motstånd var det nog många män som rådde på henne (tyvärr).
Ja, i synnerhet om GM agerat ensam. Dock finns det ju möjligheten att även i andra fall bättra på oddsen; exempel på förbättrade odds vid ensamt gärningsmannaskap är t ex planering (speja på offret mm), överraska och använda något slags vapen, t ex spray eller tillhygge.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
Du verkar ju ganska " psykologiserande" ( inget illa ment) känns nästan som om du har haft patienter med denna problematik. Har du då någon teori om vad som har hänt här. Nu känner du ju inte MGM men kan kanske ändå komma med något matnyttigt!

Jag har inte följt detta case så noga, men tror jag har snappat upp de viktigaste detaljerna. Det har redan presenterats teorier i mängder på tråden. Om jag inte är fel på det, så är det ett ganska snävt tidsfönster mellan LH:s förmodade försvinnande, ca kl 18:30 (någon minut efter hennes senaste SMS var då mobilen "stängdes av", vad det nu betyder) och påståendena om att MGM för mordet och hans två (båda?) medmisstänkta för medhjälp eller skyddande av brottsling, skulle ha varit i affär och/eller pizzeria ca kl 19:30. Jag har inte följt nyhetsflödet för att vet om det är en utsaga som stämmer, eller är en trådsanning.
LH:s tillhörigheter hittades tidigt i en ganska vid radie, från LH:s arbetsplats (caféet) där hon senast sågs vid liv och den gårdsbyggnad är hon senare påträffades död 5 dygn senare; med de misstänktas eget hus som ungefärlig mittpunkt för den halvcirkel som uppstår om man knyter ihop förmodad brottsplats med fyndplatserna för delar av LH:s mobiltelefon och ev andra fynd och slutligen fyndet av LH avliden. Hjälmen har senare hittats, jag vet inte om det har sagts var. Säkert är också att LH har utsatts för någon sorts våld och dött till följd av det.
Vet vi något mer med säkerhet? Svårt för oss att spekulera utan kännedom om skadorna och de tekniska fynd som analyserats, eventuella vittnesmål osv. (Vore intressant att se de kvitton som eventuellt finns, om MGM och de två medmisstänkta handlat i affär, om det finns inköp av rengöringsmedel eller annat som händer ibland efter begånget brott, när det ska städas rent efteråt.) Det är en djärv tanke, gränsande till helt osannolik, att någon random främling placerar LH död eller levande i en gård; det sannolika är att det är någon med fysisk åtkomst och lokalkännedom, som därmed kan röra sig ganska fritt på området utan att bli misstänkliggjord. Jag vet dock inte ljusförhållandena nattetid på området, och om det var en av de stora byggnaderna på Martorp eller, som det spekulerades länge, den mer skjul-/eller stugliknande byggnaden lite vid sidan om. Jag tror det har avslöjats i medierna att det var någon av de större byggnaderna?
Nu är det inte tillkännagivet i vilket skick LH var vid påträffandet död, eller hur öppet/dold placerad hon var, men eftersom den som placerade henne där sannolikt har lokalkännedom och därmed anknytning (med risk att bli förknippad vid påträffande), är det också rimligt att anta - som många gjort - att det var en mellanlagringsplats för kroppen. Med reservation för en massa saker som vi inte vet något om.