Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är inte allmänbildning att veta att man har 20 min på sig. Det fanns skogar inom kortare avstånd än Martorp om han hade bråttom.

Om han väl känner till omgivningarna, så är han också medveten om att det finns hundar i området.
Det kan förklara varför han inte väljer att dumpa kroppen utomhus.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525
Pernilla Wadebäck: "Dessutom har ett tips från en kvinna som bor i närheten av Blombergs herrgård resulterat i att en polis med hund sökt i ett skogsområde bakom huset. Där finns även ett träsk, ett "sumphål" som kvinnan kallar det. Hennes hundar markerade ut mot skogen i söndags kväll."
2015-07-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Gissar att yppandeförbudet hävs inom 1 vecka

Ja, nästa tisdag blir lite av ett avgörande
2015-07-22, 11:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Om provsvar inkommit då så att åklagaren är övertygad om att de har rätt GM är det möjligt.
Än så länge hävdar hon endast att det förefaller vara rätt GM som är häktad.
2015-07-22, 12:00
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja, nästa tisdag blir lite av ett avgörande
Kan ju också bli så att det blir en fortsättning på det som redan är: mannen omhäktas på sannolika skäl misstänkt för mord, med ett intetsägande besked att misstankarna stärkts eller dylikt.
2015-07-22, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Någon i bekantskapskretsen, de flesta kvinnor i 20-årsåldern som utsätts för dödligt våld dödas av någon de känner.

Var gärna tydlig med att detta är enkom dina egna åsikter som inte är baserade på fakta.
2015-07-22, 12:02
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Han kan modersmålet som i detta fallet är tjeckiska/slovakiska.
Jag vet eftersom jag känt honom sen mitten av 70-talet.

Vet du om föräldrarna hälsar på honom ibland? De bor ju inte så långt borta och kan troligen ett språk utöver modersmålet.
Senast redigerad av Ydrik 2015-07-22 kl. 12:18.
2015-07-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om provsvar inkommit då så att åklagaren är övertygad om att de har rätt GM är det möjligt.
Än så länge hävdar hon endast att det förefaller vara rätt GM som är häktad.
Invänta samtliga provsvar är en formalitet, inget åtal utan fullständig obduktionsrapport är kutym... Detta fallet ser jag som löst
2015-07-22, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det vet alla att det är spekulationer i tråden det som framförs.
Du försöker att få dina konspirationsteorier att framstå som fakta.
Citat:
Det som skiljer sig i det här fallet var att insatsen var massiv, som exempel kan nämnas att det skedde ett styckmord på en ung tjej i Boden något år sedan.
Åklagarna misstänkte en yngre person från orten att han kört kroppsdelar med sin bil, men det tog nästan två månader innan bilen genomsöktes med likspårhund och de använde endast 1 hund.
Att jämföra två olika utredningar på olika håll i landet är inte relevant. Dessutom så tog det inte två månader från när misstanken riktades mot den senare dömde gm. Du desinformerar i vanlig ordning!
Citat:
Jag anser att den höga polisledningen hade insyn i vad som var orsaken till den massiva insatsen, som kan ses som logisk. De enskilda polismännen kände nog ingenting till.
Man kan säga att det är "Generalerna som dirigerar och soldaterna marscherar."
Vad var då enligt dig anledningen till "den massiva insatsen"?
2015-07-22, 12:14
Medlem
Citat:

Det får man verkligen hoppas på!

Jag har ändrat uppfattning om yppandeförbudet. Från att jag såg fördelarna och hänsyn till utredningen och Lisas familj, har jag insett att yppandeförbudet har satt i gång fantasier ännu sjukare än själva brottet!

De har fått rätt gärningsman. Jag tror det handlar om en fantasi om sex och unga flickor hos gärningsmannen, och att det just blev Lisa är en slump. Det var flickan som var kvar sist som blev offret. Det finns inga konspirationer, alternativa gärningsmän, beställningar på flicka eller någon annan gärningsman som känner familjen eller Lisa som är inblandad.

Det var samma sak med lilla Engla. Hade hon inte varit ensam den dagen hon sammanstrålade med äcklet Eklund så hade hon levt i dag. Men antagligen så hade Eklund varit på spaning och hittat ett annat offer.

Detta mord har inget med brottsoffret att göra. Det är just spekulationerna om detta som gör denna tråd äckligt läskig!

Det är ofta slumpen som gör att någon blir brottsoffer. Lisa var ensam på samma plats som en vålstäktsman och en mördare.

Det var inte Lisa mördaren ville ha, det var en sexuell fantasi som ska förverkligas. Jag tror inte ens Litauern såg vilken flicka det var förrän han kom nära, påbyltad som Lisa var färdig att påbörja sin resa hem på motorcykel.
2015-07-22, 12:36
Medlem
develis avatar
Citat:

Så alla analyssvar är inne redan och det ska hinnas med delgivning och väcka åtal så att FUP släpps inom en vecka?
DET är snabbt jobbat!
2015-07-22, 12:38
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det får man verkligen hoppas på!

Jag har ändrat uppfattning om yppandeförbudet. Från att jag såg fördelarna och hänsyn till utredningen och Lisas familj, har jag insett att yppandeförbudet har satt i gång fantasier ännu sjukare än själva brottet!

De har fått rätt gärningsman. Jag tror det handlar om en fantasi om sex och unga flickor hos gärningsmannen, och att det just blev Lisa är en slump. Det var flickan som var kvar sist som blev offret. Det finns inga konspirationer, alternativa gärningsmän, beställningar på flicka eller någon annan gärningsman som känner familjen eller Lisa som är inblandad.

Det var samma sak med lilla Engla. Hade hon inte varit ensam den dagen hon sammanstrålade med äcklet Eklund så hade hon levt i dag. Men antagligen så hade Eklund varit på spaning och hittat ett annat offer.

Detta mord har inget med brottsoffret att göra. Det är just spekulationerna om detta som gör denna tråd äckligt läskig!

Det är ofta slumpen som gör att någon blir brottsoffer. Lisa var ensam på samma plats som en vålstäktsman och en mördare.

Det var inte Lisa mördaren ville ha, det var en sexuell fantasi som ska förverkligas. Jag tror inte ens Litauern såg vilken flicka det var förrän han kom nära, påbyltad som Lisa var färdig att påbörja sin resa hem på motorcykel.
Frågan man kan ställa sig om detta var första gången eller om det finns någon eller några försvunna och nedgrävda flickor i Litauen eller på någon annan plats där sällskapet uppehållit sig tidigare.
Tror nog att det är sannolikt, att predatorn då undkommit, en flicka i Litauen genererar knappast samma sökande och intresse som det gjorde i detta fall.
Polisen bör nog undersöka detta, i det fall de inte redan börjat.
Kanske var detta rovdjurets första försök och grova brott, men det är långt ifrån säkert att LH var debuten för rovdjuret från Litauen.
2015-07-22, 12:39
Medlem
miraques avatar
Betänk följande scenario:

Bröderna har rövat bort flickor förr i sitt hemland och kommit undan med det. Kan vara en bidragande orsak till att man söker sig utomlands. Behöver ligga lågt ett tag.

Nu är det snart dags att resa hem igen. Bröderna tycker att det är läge att göra det igen. De håller span på flickorna på caféet.

Den 7:e juni befinner sig den äldre brodern i ladan och ser att ett läge plötsligt uppstår, Lisa blir ensam kvar. Han ringer sin bror och ber honom komma med bilen. Den yngre brodern lämnar med avsikt kvar telefonen hemma påslagen. Däremot glömmer den äldre brodern att stänga av sin. Han går över vägen och börjar prata med Lisa för att uppehålla henne. Han kanske kör kattricket, ”Har du sett min bortsprungna katt?”. Lisa pratar artigt med honom en stund, men vill sedan åka. Hon messar sin pappa, men efter detta fortsätter mannan att envist tjata om sin katt. Lisa kommer inte iväg.

Ett par minuter senare dyker den yngre brodern upp med bilen, han backar upp på framsidan och hoppar ut och öppnar bakre dörren. Den äldre brodern sliter plötsligt tag i Lisa, han är stor och stark, hon har ingen chans att komma loss. På några sekunder har hon hamnat i baksätet fasthållen av den äldre brodern. Den yngre stänger dörren hoppar in i bilen och kör iväg. Lisa protesterar naturligtvis högt men kan inget göra.

Färden går söder ut. Den yngre brodern säger ”Fimpa hennes mobil”. Den äldre kommer då på att han inte stängt av sin. Han gör detta först, sedan försöker han ta Lisas telefon, men en kamp om den uppstår. Skalet lossnar. Brodern vinner kampen och får tag i mobilen. Samtidigt släpper han taget om Lisa som lyckas öppna bildörren. Bilen har precis vikt av från huvudvägen. Skalet blåser ut och landar bredvid vägen. Den äldre brodern försöker stoppa Lisa som är på väg att kravla sig ur bilen. Han tappar då mobilen som dimper ner på vägen och går sönder, delar sprids. Lisa lyckas kasta sig ur bilen. Hon tumlar runt i diket, slår i sin hand, men hennes hjälm skyddar huvudet. Blåslagen lyckas hon resa sig och fly ut på åkern, skrikandes på hjälp. Bilen stannar, den äldre brodern springer efter flickan. Hon måste tystas. Lisa tappar handsken på den skadade handen. Blodig och trasig landar den på marken. Jakten fortsätter en liten bit innan hon blir upphunnen. Lisa vräks omkull. Kanske tappar hon något mer, sitt mopedkörkort? Mannen tar ett stryptag för att tysta henne. Kanske dör hon här, eller också blir hon bara medvetslös. Snabbt bärs hon tillbaka till bilen. Bröderna kan ju bli upptäckta. Skräckslagna gömmer de flickan. De ligger lågt ett tag, någon kan ju ha sett vad som skedde på åkern. Om Lisa fortfarande är i livet kanske de utför andra hemskheter.

De upptäcker att hennes ena handske är borta och så vet de ju om att mobilen också är det. Kanske går de ut på natten för att leta, kanske hittar de några av bitarna till telefonen.

De bestämmer sig för att plantera villospår. Den andra handsken i ladan. Kanske ett annat spår norr ut vid Medelplana kyrka.

Efter att polisen fått in data från triangulering av mobilerna, stärks misstankarna mot den äldre broder då hans och Lisas telefoner tycks ha färdats samma väg innan de stängs av. Den yngre brodern verkar dock ha varit hemma hela tiden.

Något att spinna vidare på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in