Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-08-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Litauern har jobbat i ladan brukat Aj s bilar bott i området så hans Dna finns överallt.

Därmed inte sagt att han är oskyldig det får vi ju se när bevisen mot honom läggs fram...

Det har ju framgått mellan raderna att man har träff på DNA från MGM på hennes tillhörigheter, hur skall denne man kunna förklara det, ja inte med att de var kompisar eller vänner för de var de inte.
Att han jobbar i området är en lika dålig förklaring för det är just att DNA hittas från honom på en försvunnen och sedan mördad flicka som han inte känner eller vice versa. DNA flyger inte omkring bara sådär för att landa på offrets tillhörigheter ute i terrängen.

Han kan ju helt enkelt blåneka men kommer inte ha något för det, han kommer dömas ändå.

Han kan ju drista sig till någon intrikat förklaring till att hans DNA finns på prylarna så förhören med honom blir kanske spännande läsning.
Att DNA skulle vara planterat är bara foliehattarnas våta dröm och det blir intressant att se om hans advokat kör planteringsspåret eller kanske droppat det för det är utsiktslöst.
15-08-05, 18:25
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
De som brukar fråga efter vägen är oftast rånare som kommer in till husen och då gärna kommer in och vill att man ska rita en karta mm
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Oftast? Det var det dummaste som jag har hört.
Hur menar du, dumt?
Ja, jättedumt. De som brukar fråga efter vägen är oftast de som inte hittar i området. Alla som kör vilse är väl inga rånare.
15-08-05, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den 23 maj 2013 beslagtogs en bil i Boden. 27 maj började undersökningen och avslutades 28 maj. Då konstaterades mänskligt blod. Vid häktningsförhandlingen 31 maj basunerades blodfyndet ut, dock inte var det fanns. Senare framkom att det var i bagageutrymmet. 1 juni berättades det offentligt att blodet tillhörde Vatchareeya. 23 juli markerade en hund som bara markerar för mänsklig förruttnelselukt i bilens bagageutrymme. 26 september kom slutliga analysresultatet från SKL som bekräftade att blodet tillhörde Vatchareeya. Totalt drygt fyra månader.

Tack. När väcktes åtal? Jag undrar i och med Johanssons - i mitt tycke - forcerade uttalande om att väcka åtal. Han har ju även tröstat LS att hon kan känna sig trygg.

Just sådan bevisning om hur hon fraktats måtte vara viktigt i ett mål som detta för att dels stärka ett händelseförlopp samt få mer bevisning än klädesplagg som kanske inte hittats i direkt anslutning till henne?
15-08-05, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det tror jag vi får, om det inte hamnar i "slasken".

Javisst ses förhör i FUP. Jag menar under utredningens gång.
15-08-05, 18:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack. När väcktes åtal? Jag undrar i och med Johanssons - i mitt tycke - forcerade uttalande om att väcka åtal. Han har ju även tröstat LS att hon kan känna sig trygg.

Just sådan bevisning om hur hon fraktats måtte vara viktigt i ett mål som detta för att dels stärka ett händelseförlopp samt få mer bevisning än klädesplagg som kanske inte hittats i direkt anslutning till henne?
17 oktober, knappt fem månader efter att Vatchareeya hittades.
15-08-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Senast 28 augusti. Tidigare om åtal väcks eller om mgm släpps.

Det troligaste är att det sker omhäktning. Det finns personer som suttit häktade ett halvår. Jag skulle bli förvånad om åklagaren så här tidigt går till åtal. Det finns säkert en massa analysresultat som inte är helt färdigbehandlade.
Åklagaren måste vara säker på att vinna målet, annars får han inte åtala. Åklagaren vill säkert inte lämna något åt slumpen som advokaten kan skjuta in sig på.
15-08-05, 18:35
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nej, det är inte alltid lätt att förstå varför det för vissa personer inte finns en spärr som förhindrar mord. En relativt vanlig orsak till dråp/mord under ett gräl mellan man och kvinna är att mannen i fråga "vill få tyst på offret" är att ta ett stryptag som i vissa falls leder till att kvinnan dör.

I detta fall är jag benägen att tro att någonting liknande kan ha inträffat även här.
Vad som föranledde Lisas död vet vi inte, men troligtvis var det i alla fall inte planerat från den MT sida.
Någonting som NB gjorde (sexuella anspelningar? våldtäkt? annat?) med/mot Lisa fick henne att skrika, kämpa emot mm. Detta ledde till att han försökte få tyst på henne genom att ta ett stryptag som tyvärr "råkade" döda henne.
Denna "olyckshändelse" fick den MT att i panik gömma kroppen på första bästa ställe (som han för tillfället kom på) och fort som fan göra sig av med hennes tillhörigheter för att just där och då undvika upptäckt.
Martorp var nog inte ansedd som slutförvaring för kroppen, men NB fick aldrig bra tillfälle att flytta på den eftersom Lisas försvinnande uppmärksammades i princip omedelbart.

Anledningen till att MT inte larmade SOS beror säkert på att han inte ville bli anklagad för mord och sitta fängslad i många år framöver. Jag tror att han starkt trodde att han kunde gömma Lisas kropp så att den aldrig skulle hittas. Dessutom hade han nog inte räknat med att polis, MPS och frivilliga skulle dyka upp så snart för att söka efter Lisa dag och natt.

När dagarna gick insåg han att det bara var en tidsfråga innan kroppen skulle hittas om han inte flyttade på den. Det måste ha varit enormt påfrestande för NB att se hur sökningarna närmar sig gömstället för kroppen. Han måste också ha varit medveten om fynden på Lisas tillhörigheter som gjordes dagligen efter att hon försvann.
Vi vet dock inte om han gjort försök till att närma sig FP för att flytta på kroppen. Vi vet inte heller om han berättat för lillebror eller fru om omständigheterna. Personligen tror jag att han inte ville blanda in dom och försökte att hantera allting själv.
När de sedan blev häktade så bestämde han sig för att neka genom hela utredningen för att försöka få alla att tro att han är oskyldigt anklagad.

Det kommer nog att bli svårt om inte omöjligt för FUL att få sanningen ifrån den MT - han kniper käft hela vägen är jag rädd. Hela sanningen kommer vi nog inte få reda på samt vad NB till slut kommer att dömas för är vanskligt att sia om. Jag hoppas och tror att bevisningen är så pass övertygande att han döms för mord, men det kan också bli dråp.

Denna typ av brottsling är intressant ur ett psykologiskt perspektiv - han har ju som bekant aldrig blivit dömd för brott tidigare. Jag misstänker dock att han har en del skelett i garderoben som inte uppdagats och som antagligen aldrig kommer att se dagens ljus. Om han begått mord förut vet jag inte, men våldsbrott är jag övertygad om att han har i bagaget. Skulle vara intressant att höra vad hans fru har att berätta om honom. Ni vet, bakom stängda dörrar...

Ovan är enkom lite tankar kring händelsen.

Skulle inte bli förvånad om det kommer stå nåt liknande i FUP, men jag tror brodern visste vad som hänt med tanke på att det skrivits om att han betett sig annorlunda dagarna efter LH försvann.
15-08-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Det kanske är så att LH blivit påkörd. Bilföraren har drabbats av panik och sen har hen trott att det skulle gå att dölja hela händelsen.
mer troligt att hon blev våldtagen av en sexuellt frustrerad invandrare.
15-08-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det har ju framgått mellan raderna att man har träff på DNA från MGM på hennes tillhörigheter, hur skall denne man kunna förklara det, ja inte med att de var kompisar eller vänner för de var de inte.
Att han jobbar i området är en lika dålig förklaring för det är just att DNA hittas från honom på en försvunnen och sedan mördad flicka som han inte känner eller vice versa. DNA flyger inte omkring bara sådär för att landa på offrets tillhörigheter ute i terrängen.

Han kan ju helt enkelt blåneka men kommer inte ha något för det, han kommer dömas ändå.

Han kan ju drista sig till någon intrikat förklaring till att hans DNA finns på prylarna så förhören med honom blir kanske spännande läsning.
Att DNA skulle vara planterat är bara foliehattarnas våta dröm och det blir intressant att se om hans advokat kör planteringsspåret eller kanske droppat det för det är utsiktslöst.

För att det ska kännas riktigt bra så vill jag ha hans
DNA i form av sperma, eller hudavskrap under Lisas naglar.

Annars finns det en risk att han "bara" hjälpt lillebror med städning.
Vi får vänta å se vad dom har. Jag hoppas värkligen att dom har på fötterna.
15-08-05, 18:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
17 oktober, knappt fem månader efter att Vatchareeya hittades.

Ok. Låter rimligt jämfört med de här funderingarna den 15 juli:
" — Det är svårt att säga om det kan vara klart för åtal den 28 juli, säger Lars Johansson.
— Väntan på provsvar kan ta flera månader, och det är troligt att det blir ännu en omhäktningsförhandling."

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/400-forhor-om-lisa-holm/

Ihop med detta:
" – Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon.
Det tyder på att de är helt säkra på att det är rätt person som är gripen?
– Så tolkar jag ju det så klart. Men man kan ju varken säga bu eller bä, det är det som är så ruggigt. Det är väldigt konstigt alltsammans."

http://www.expressen.se/gt/polisen-ger-lugnande-besked-till-kafeagaren/
15-08-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
mer troligt att hon blev våldtagen av en sexuellt frustrerad invandrare.
El iaf mördad
15-08-05, 18:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En medlem tog fram en arkivbild där det framgår vilka sidor som den misstänkte tidigare gillat (men således numera tagits bort). Bläddra tillbaka några sidor så finner du länken.

Jo jag såg det, problemet är att ingen har upplyst VILKEN/VILKA grupper det rör sig om att det skulle finnas grova bondage s/m porr på, det finns ju 61 grupper på det screenshot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in