Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-19, 22:21
Bannlyst
Alla som sett eller hört en intervju med godsägaren fattar att han fler lik i garderoben/ladorna än någon annan i denna soppan.

Det existerar en sådan grundoärlighet i hela hans uppenbarelse. Kanske är lokalpolisen redan mutad av honom i andra ärenden & nu så insyltade i varandras oärligheter att han förbises för allas bästa. Alla förutom vissa Balter då alltså.
15-07-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfan
Kan det vara denna person som åsyftas?
Fernandez Coto, Alfonso Oscar B Född 1977
Jag vet inte,vem känner denna person var han hos AJ vid mordtiden
Kan va han som lånat Suven av AJ och försvann fort som fan
15-07-19, 22:22
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om någon har sett Lisa stå och prata med någon utanför caféet så blir det ju lite märkligt då den häktades granne hade svårt för att kommunicera med honom på grund av språket. Känns spontant som om att Lisa pratade med någon som talar samma språk som hon själv, om vittnesuppgiften är sann vill säga.

Den häktade kör en svart SUV till caféet, han vet inte när Lisa ska köra hem, han vet kanske inte ens att hon är där den här söndagen, men han chansar, de står och talar med varandra trots att de inte talar samma språk, ingenting tyder på tumult, Lisa har hjälmen trädd över armen, helt plötsligt kidnappar den häktade Lisa eller slår henne, slänger in henne i bilen, ska man tro på det här eller?

Om uppgiften stämmer att Lisa har utsatts för grovt övervåld så undrar i alla fall jag vad som har utlöst detta övervåld. Hur kunde den häktade få med sig Lisa i bilen utan att bruka våld mot henne, de kände ju inte varandra, hon skulle förmodligen inte sätta sig frivilligt i en bil vars förare hon inte känner, hon är blyg i nya situationer har jag läst att familjen har sagt.
Problemet var att grannen inte kunde engelska, det kan säkert Lisa ;-)
15-07-19, 22:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubbs1one
Förstår!

Ska utrycka mig tydligare!

"Om jag hade en resa inplanerat skulle jag avboka den, skjuta upp den då detta händer i och runt mina egendomar"

AJ tänker uppenbarligen inte som du, jag kan inte se att han har agerat på ett uppseendeväckande vis. Om han inte har med mordet att göra, varför ska han stanna hemma, inte hans fel att någon blir mördad på hans egendom, vad mer än att hitta en handske kan man begära att han ska göra tycker du?
15-07-19, 22:24
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Tror du verkligen att både tingsrätt och hovrätt låter honom sitta häktad på sannolika skäl om det enda som finns mot honom är "polisiär intuition"?
Han häktades pga "polisiär intuition". Det är Fakta. det är inget jag "tror". Det ä vad polisen själv sa.

Polisen häktade honom pga "polisiär intuition" och sen började de försöka knuta allt de hade till dem. Det är just så det går till. Det är just det som menas med misstankegrader såsom skäligen och sannolik etc..
Om en åklagare kan göra en indiciekedja möjlig i teorin så kallas det sannolikt.
Det har inget att göra med hårda bevis. Häktningen syftar till att försöka få den häktade att erkänna, eller på annat sätt släppa ifrån sig besvärande saker under förhören. Allt i väntan på att övriga utredningen ska lyckas få fram just hårda bevis.

En häktning är inte en Dom. Det enda åklagaren behöver göra är att övertyga domstolen att det finns ett behov av att förhöra den häktade.

En häktning är inte en dom. Det betyder Bara att åklagaren vill förhöra en misstänkt under kontrollerade former.
Du blandar ihop misstänkt med dömd.

Så Ja - i detta fallet är det "polisiär intuition" som låg bakom häktningen.
Den Fortsatta häktningen är inte samma sak som häktningen.
För att en häktning ska fortsättas måste en åklagaren visa att den häktade Hade kunnat utföra brottet. Inte Att han utfört det - utan att han Hade kunnat göra det.
Och om åklagaren kan visa det - då tillåter den åklagaren att fortsätta häktningen - i syfte att kunna få en chans att med förhör tex få ur den häktade intressanta saker.

Förstår du nu bättre vad det handlar om?

Och förstår du nu Varför balterna häktades?
Dvs för att några poliser fick "polisiär intuition."

Advokatn protesterar som du vet.
Han sa att åklagaren inte hade något Alls på dem.
Han visste inte om övervakningsfilmen - dvs den film som ger balterna alibi. Därför kunde han inte ta upp det till domstolen. Och domstolen blev tvungen att lita på åklagaren.
Åklagaren om hade häktat en balt pga "polisiär intuition" och som hade ett lik på sin arbetsplats.. Det borde för en domstol räcka för fortsatt häktning.

Men det är Inga Bevis.
Och övervakningsfilmen (som åklagaren dolde för advokaten) ger dem alibi.
15-07-19, 22:25
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Du kan väl ta och utveckla det här? Vad menar du med opassande? Jag tycker att just den här smileysen är riktigt passande, hade AJ någon med sig till caféet den där söndagen och som fattade tycke för Lisa, en högst relevant fråga tycker jag. Han måste inte ha varit inne på caféet så att bland annat Lena såg honom, det räcker med att Lisa till exempel visade sig utanför caféet någon sekund eller så för att någon skall ha sett denna förtjusande flicka och som gav mersmak.

Den här personen, om han finns, fick kanske låna AJ:s svarta SUV den där söndagen för att ta sig en svängom i socknen, kan inte vara kul att hänga med en gammal gubbe och sin mamma.

OM det är denne spanjor, är det ett glapp i hans twitter några veckor i juni, samt foton på facebook.

Edit: Och ena smalbenet i gips.
Senast redigerad av bokfodral 15-07-19 kl. 22:41.
15-07-19, 22:25
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här händer för hon åker moped, annars har hon blivit hämtad.
Det kan knappast vara planerat långt i för väg.
Jag syftade på AJs resa till Stockholm.
15-07-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Om detta är den misstänkte Spanjoren så behöver vi inte söka vidare. Snacka om att se skyldig ut och en CV som indikerar en man som är van att ta det han vill ha även om det är 17-åriga tjejer. Har han varit i bygden och är inte huvudmisstänkt? Det här blir bara värre och värre. Den svarta SUV:en, spanjoren, bygdens starka män, sjuk kvinnosyn, pengar, makt, kontakter.
Du har så rätt, många bra pusselbitar, något att bocka av för Polisen
15-07-19, 22:29
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
OM det är denne spanjor, är det ett glapp i hans twitter några veckor i juni, samt foton på facebook.
Är det Fernandez Coto du pratar om?
15-07-19, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Problemet var att grannen inte kunde engelska, det kan säkert Lisa ;-)

Kan den häktade engelska då, har vi någon uppgift som styrker det?

Hur som helst, mitt resonemang bygger på att vittnesmålet om en svart SUV är sann. Den häktade kör till caféet, han vet inte att Lisa är där, vad ska han där att göra? Om han har haft span på caféet så lär han känna till att två av brudarna kör bil och Lisa brukar få skjuts, vem var han ute efter? Jag tycker att den som bor nära caféet och som har full koll på att bröderna kom en kvart tidigare än vanligt till jobbet måndag morgon är mer skum än den häktade, faktiskt. Att ha sådan koll på bröderna bör innebära att vederbörande har precis samma koll på tjejerna på caféet.

EDIT;Den som bor nära och har koll ser förmodligen också att det står en moped och en bil på parkeringen och kan således räkna ut att det finns en viss chans att någon av tjejerna kan vara sist(ensam) ifrån parkeringsplatsen.
Senast redigerad av OY 15-07-19 kl. 22:32.
15-07-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Och i polisernas skruvade hjärnor fick de det till att han som äldste brodern minsann utövade hypnotisk kontroll på lillebrodern och hustrun - som slaviskt och utan vilja blev manipulerade av den onda superbalten till storebror?

Intressant hypotes du kom med där, att storebrodern är den drivande i familjen. Någon som har träffat dem och vet om det stämmer?
15-07-19, 22:32
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Om uppgiften stämmer så kan förklaringen vara att den häktade har haft tillgång till en svart SUV och att AJ också har berättat det för polisen, han har enligt egen uppgift berättat något intressant för polisen som han inte vill gå ut med offentligt, det kommer fram senare menar han.

EDIT;Den häktades fru och lillebror kan också ha konfirmerat för polisen att den häktade hade tillgång till en svart SUV vid tillfället, det måste inte vara så, men behöver inte heller vara svårare än så.

Moppen stod på baksidan med nyckeln i och kassen var också där men hjälmen hade hon på armen. Hon måste i så fall ha hunnit till baksidan, satt nyckeln i låset och ställt kassen där, men ännu inte ha hunnit få på sig hjälmen - på nåt sätt har hon återgått ut till vägen, där från baksidan av caféet?

Edit: Vi vet ju inte heller hur många personer som satt i denna SUV....
Senast redigerad av bokfodral 15-07-19 kl. 22:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in