Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 09:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Inte fanns i terrängen? Hon har alltså förvarats någon annanstans än just fyndplatsen under en tid? Vet man detta eller din teori?
Hon fanns i en byggnad när hon hittades. Det är inte i terrängen.
2015-07-16, 10:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur kan Per-Olov E veta vad som fångats i affärens övervakningskamera? Kan vem som helst begära att få se filmerna?

Per-Olov E har uppenbarligen kontakter vi inte har...

Jag uppskattar att du använder sunt förnuft, och här är en dos till:

1. Om förhören skett med ett minimum av omsorg (jag menar en verklig lågvatteninsats) torde det ändå ha framkommit ögonaböj att de misstänkta varit i affären i samband med den intressanta tidpunkten för bortförandet.

2. Om någon kan få ut en övervakningsfilm, välj själv mellan åklagaren eller valfri kompis till en bloggartomte (edit enl önskemål frånn Hamilkar).

Sedan visar en sådan film inte så mycket.

Ponera följande: Lisa har problem med telefonen, hon SMS:ar visserligen "jag kör nu" eller något i den stilen med sista resten av batteriet, men misslyckas av någon anledning att få igång mopeden (då kan man glömma nyckeln). Telefonen har sedan låg nivå och fungerar inte, av någon anledning.

Lisa (fostrad av sin far, självständig och kanske benägen att försöka lösa uppgiften även då det tar emot) väljer att till Martorp (till brödernas bostad, blir bättre, efter kommentar från Onatopp)för att låna telefon där (jag utgår litet slarvigt från att det är närmsta bebodda ställe). När bröderna kommer tillbaka erbjuder sig MGM att se om han kan hjälpa med mopeden. Väl där får MGM en ful tanke och eländet händer, men kanske långt senare än vad man antagit.

Hypotesen har inget annat värde än att visa att det viktiga är att reda ut vad som hänt, och hur, sedan löser sig vanligen det andra. "Varför" (motivet) kan vara av en art som ingen vanlig människa kan begripa eller acceptera.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-07-16 kl. 10:42.
2015-07-16, 10:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Till att börja med så hade BO och GM stämt träff för att knarka i det fallet du nämner. I det här fallet så finns det precis ingenting som tyder på att BO har avvikit från moppen självmant. Men jag kan räkna upp tonvis med fall där MGM har suttit häktad ett bra tag för att sen bli släppt i brist på bevis. Oftast yrkeskriminella iofs men det finns även ostraffade som suttit häktade ett bra tag för att sen släppas utan att åtalas. Fattar bara inte vad det har med det här fallet att göra. Bevis slår statistik alla dagar i veckan.
Bevis slår statistik alla dar i veckan. Men inte nog med det. Bra statistik slår dålig statistik också. Det är fruktansvärt dålig statistik att bara hänvisa till ett eller flera fall där förundersökningsledningen har varit snett ute som argument för att den skulle vara det i ett givet fallet också. Ett enstaka fall utgör ingen statistik. En samling löst hoprafsade fall utgör inte heller någon statistik. För att det öht ska kunna vara värt namnet statistik, måste det för det första röra sig om ett representativt urval fall, och för det andra måste de ha undergått åtminstone en elementär matematisk behandling. Eller med andra ord: Argumentet Polisen var minsann snett ute i fall X, så då kan de vara det i fall Y också ska alltid bemötas med motfrågorna Hurpass analogt är egentligen fall X till fall Y, och, om det verkligen är anständigt analogt, hur många lika anaolga fall finns det där farbror Blå inte har varit snett ute?
2015-07-16, 10:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

1. Om förhören skett med ett minimum av omsorg (jag menar en verklig lågvatteninsats) torde det ändå ha framkommit ögonaböj att de misstänkta varit i affären i samband med den intressanta tidpunkten för bortförandet.

2. Om någon kan få ut en övervakningsfilm, välj själv mellan åklagaren eller valfri kompis till en tomtebloggare.

Ponera följande: Lisa har problem med telefonen, hon SMS:ar visserligen "jag kör nu" eller något i den stilen med sista resten av batteriet, men misslyckas av någon anledning att få igång mopeden (då kan man glömma nyckeln). Telefonen har sedan låg nivå och fungerar inte, av någon anledning.

Lisa (fostrad av sin far, självständig och kanske benägen att försöka lösa uppgiften även då det tar emot) väljer att till Martorp för att låna telefon där (jag utgår litet slarvigt från att det är närmsta bebodda ställe). När bröderna kommer tillbaka erbjuder sig MGM att se om han kan hjälpa med mopeden. Väl där får MGM en ful tanke och eländet händer, men kanske långt senare än vad man antagit.

Hypotesen har inget annat värde än att visa att det viktiga är att reda ut vad som hänt, och hur, sedan löser sig vanligen det andra. "Varför" (motivet) kan vara av en art som ingen vanlig människa kan begripa eller acceptera.
Du utgår inte lite slarvigt från att Martorp är närmsta bebodda ställe. På vägen dit skulle hon ha passerat många bostadshus, och Martorp är inte bebott.
2015-07-16, 10:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

2. Om någon kan få ut en övervakningsfilm, välj själv mellan åklagaren eller valfri kompis till en tomtebloggare.

Lisa (fostrad av sin far, självständig och kanske benägen att försöka lösa uppgiften även då det tar emot) väljer att till Martorp för att låna telefon där (jag utgår litet slarvigt från att det är närmsta bebodda ställe). När bröderna kommer tillbaka erbjuder sig MGM att se om han kan hjälpa med mopeden. Väl där får MGM en ful tanke och eländet händer, men kanske långt senare än vad man antagit.

Detvar inget fel på mopeden när den hittades vid caféet enligt pappan och polisen.
2015-07-16, 10:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du utgår inte lite slarvigt från att Martorp är närmsta bebodda ställe. På vägen dit skulle hon ha passerat många bostadshus, och Martorp är inte bebott.

Jag utgår mycket slarvigt från detta. Jag pekar bara på en möjlighet att Lisa kan ha gjort något i den stilen, och jag trodde att bröderna bodde helt nära fyndplatsen.

Beklagar om jag missuppfattat det här, men som jag skrev - det viktiga är inte om hypotesen stämmer, utan att skenbart logiska alibiliknande uppgifter ändå kan vara meningslös information, innan man vet hur det hela gått till.
2015-07-16, 10:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Du menar förmodligen bloggartomte. En tomtebloggare torde blogga om tomtar. Men det är ju viktigt det där med att random alternativteoretiker fortfarande bara är random alternativteoretiker också om vederbörande bloggar eller kommenterar någon annan stans än på Flashback. Man blir inte automatiskt mer trovärdig som källa eller tänkare bara för att man inte postar just här på forumet.
2015-07-16, 10:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag utgår mycket slarvigt från detta. Jag pekar bara på en möjlighet att Lisa kan ha gjort något i den stilen, och jag trodde att bröderna bodde helt nära fyndplatsen.

Beklagar om jag missuppfattat det här, men som jag skrev - det viktiga är inte om hypotesen stämmer, utan att skenbart logiska alibiliknande uppgifter ändå kan vara meningslös information, innan man vet hur det hela gått till.
Precis. Jag ska frångå alla mina principer och citera en deckarförfattare i tråden, Lord Peter Wimseys skapare Dorothy L. Sayers:
Only when you know how, you can know who, and only when you know who, you can know why.
2015-07-16, 10:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Detvar inget fel på mopeden när den hittades vid caféet enligt pappan och polisen.

Jag har många gånger varit med om att kunna starta en "sur" motor efter att den fått vila. "Sur" kan den bli enkelt. Det finns ingenting som motsäger att mopeden kan ha krånglat tillfälligt.

Som jag skrev - scenariot är inte det viktiga, det viktiga är att reda ut, baklänges, vad som hänt. Att Lisa är död vet vi, var hon hittades vet vi. Hur döden inträffat, när den inträffat, var den inträffat och vilka spår som en MGM kan ha lämnat på kroppen vet vi inte, men kriminalteknikerna vet mycket mer än vi.

Men sådant man vill veta innefattar:

1. Varför lämnade Lisa mopeden? När hände detta?

2. Varifrån skrev hon SMS:et? Kanske skrev hon SMS:et från en bil, som "hjälpsamt" skjutsade henne från en trögstartad moped? Vem vet?

3. Hur gick telefonen sönder och hur hamnade diverse saker längs vägarna? Kan Lisa (osannolikt men tänkbart) försökt snitsla ett spår? Handlar det om att kasta bort komprometterande ägodelar? Har det hänt tidigt eller efter mordet?

4. Hur hamnade Lisa vid fyndplatsen? Dog hon där eller någon annanstans? Kan man i så fall hitta "annanstans"?
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ijahman
Jag håller med.
Att ett sådant här stort pådrag dras igång så fort kan ju tyda på att det finns en hotbild sedan tidigare.
Men om det är så att det finns ett hot, varför har man då låtit Lisa ta mopeden till jobbet istället för att som vanligt köra dit henne/hämta henne med bil?

Om det inte är så att det finns ett hot mot någon annan......
Som sedan snabbt kopplas ihop med Lisas försvinnande.

Det fanns väl misstanke (eller om det kanske har bekräftats vid detta lag) att Lisas pappa hade tillhört SSG eller liknande.

De flesta föräldrar, oavsett bakgrund, vill att barnen lever normala och fria liv så långt det är möjligt. Prinsessan Madeleine cyklade t ex ensam till stallet tidigt på morgonen när hon var yngre, och hämtades sedan hem av Säpo med bil när hon var klar för dagen (och det var mer folk i omlopp).
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

En bra kommentar!!

Se min fetning! Någon som vet om polisen har kontrollerat om mopeden fungerade?
2015-07-16, 10:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar förmodligen bloggartomte.

Jag kunde kanske ha argumenterat att just den bloggaren bloggar om någon sorts tomte, men det är enklare att redigera om inlägget. Även Onatopps kommentar har beaktats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in