Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Hur kan Per-Olov E veta vad som fångats i affärens övervakningskamera? Kan vem som helst begära att få se filmerna?
Per-Olov E har uppenbarligen kontakter vi inte har...
Jag uppskattar att du använder sunt förnuft, och här är en dos till:
1. Om förhören skett med ett minimum av omsorg (jag menar en verklig lågvatteninsats) torde det ändå ha framkommit ögonaböj att de misstänkta varit i affären i samband med den intressanta tidpunkten för bortförandet.
2. Om någon kan få ut en övervakningsfilm, välj själv mellan åklagaren eller valfri kompis till en bloggartomte (edit enl önskemål frånn Hamilkar).
Sedan visar en sådan film inte så mycket.
Ponera följande: Lisa har problem med telefonen, hon SMS:ar visserligen "jag kör nu" eller något i den stilen med sista resten av batteriet, men misslyckas av någon anledning att få igång mopeden (då kan man glömma nyckeln). Telefonen har sedan låg nivå och fungerar inte, av någon anledning.
Lisa (fostrad av sin far, självständig och kanske benägen att försöka lösa uppgiften även då det tar emot) väljer att
gå till Martorp (
till brödernas bostad, blir bättre, efter kommentar från Onatopp)för att låna telefon där (jag utgår litet slarvigt från att det är närmsta bebodda ställe). När bröderna kommer tillbaka erbjuder sig MGM att se om han kan hjälpa med mopeden. Väl där får MGM en ful tanke och eländet händer, men kanske långt senare än vad man antagit.
Hypotesen har inget annat värde än att visa att det viktiga är att reda ut vad som hänt, och hur, sedan löser sig vanligen det andra. "Varför" (motivet) kan vara av en art som ingen vanlig människa kan begripa eller acceptera.