Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 13:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Försvaret har nämnt att bevisen synes vara planterade. Avsikten är inte nödvändigtvis att sätta dit någon speciell, man vill bara helt enkelt försvåra utredningen genom att flytta fokus från det verkliga händelseförloppet.

Nu kommenterade jag nån som ansåg att båda bröderna var skyldiga och gjort detta tillsammans - och även slängt ut föremålen. Men är du är inne på att nån annan gjort detta och planterat bevis? Vad är i så fall det verkliga händelseförloppet?

Jag är inte alls hundra procent säker (än) på att det är den häktade mannen som gjort det. Väntar på bevisen och är öppen för andra GM. Däremot lägger jag inte så stark tilltro till vad en advokat säger. De säger många förunderliga saker för att fria sina klienter. Och likaså har jag svårt för teorier angående eventuell GM som känns som ett manus från CSI.
2015-07-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det borde du förstå att alla lokaler skall sökas igenom omedelbart och till det har polisen spårhundar. Om de gör bedömningen att Lisa hade blivit mördad är det likspårhund som gäller och kroppen börjar utge kadaverine lukten 20 min efter dödsögonblicket, som de är tränade att känna igen. Att söka igenom byggnaderna som fanns på säteriet med likspårhund tar inte många timmar, om de trodde Lisa hölls fången och var levande är det spårhund för levande människor som gäller där kan det ta längre tid att söka igenom en lokal.
En likspårhund som kommer innanför dörren med nosen i en lokal där det finns ett lik kommer hundföraren att ha svårt att hålla hunden, den rusar direkt på källan där lukten kommer ifrån.
Att Lisas kropp hittades först på 5:e dagen jag är den som inte tror på det, den borde ha hittats första dagen.
Att de här litauerna greps när de var i närheten av lokalen där kroppen fanns var säkert ingen slump som du påstår, om det inte var en slump fanns en orsak och den kunde du gärna komma med en förklaring.
De här litauerna deltog inte i någon sökning utan jobbade på säteriet och det fanns ingen orsak att deltaga för dem med den folkmassan som deltog.
Jag skulle tro att de inte i sin vildaste fantasi hade kunnat tro att det fanns en lokal på säteriet som inte var genomsökt och det förflutit 5 dagar, där kroppen fanns.
De måste ha trott som många andra att kroppen har blivit placerat långt ut i periferin.

Mitt fetade: Nu var det faktiskt så att offret hittades just på fredagen em-kväll vilket kan tyda på att byggnaden inte var genomsökt innan för då skulle hon hittats tidigare med din likhundsteori.

Jag förklarade, "Vad som blev avgörande är ännu höljt i dunkel och å menar jag, vad triggade polisen att dels gripa trion och samtidigt styra resurser mot gårdsbyggnaderna och FP. Stod gården på listan att bli nästa att genomsöka eller var det männens koppling till byggnaderna och man gick "all in" med resurser."
2015-07-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Helt ok att droppa Den där artikeln är makalöst dåligt sammansatt. Faktan rinner iväg som smör i solen.
Det enda av lite betydelse är att litauerna fick en påknackning på morgonkvisten. Det är av intresse att ha reda på om alla tre var hemma.

Edit (även om det skulle droppas):
Här är en artikel som är lite lättare att begripa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20968550.ab

Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Ni får läsa lite mer,det blir mycket upprepandet. De var hema!

Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Verkligen! Jag tror på teorin om en ensam gärningsman med lokalkännedom som visste att utländska gästarbetare bodde kring området. Det beklagliga, med att polisen/prosecution snöade in sig på utlänningarna, är att en eventuell mycket farlig man är på fri fot ute i samhället. And none of ya'll safe...

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hindrar inte kaféet från att ha en egen reservnyckel nära till hands. Det är nog ingen höjdare att springa runt och leta rätt på en fastighetsskötare när kaféet måste öppna kl 10.

Har skrivits i tråden att en bagare/ bagarna : dom/den, måste ju haft en nyckel, har dom redan åkt hem, då dom öppnade kl 10?
2015-07-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Var finns det en säker källa på att de här personerna från baltikum över huvud taget varit och inhandlat några pizzor?
Finns det övervakningskameror som styrker det? Vad enskilda personer skriverier på en blogg är i sammanhanget helt ointressant. Många bloggare har säkert synpunkter på utredningen, men det är polisens utredare och åklagaren som har koll på läget.
Det är en person som bor i området som uttalat att 2 av litauerna var och köpte 3 pizzor i en affär i Källby kl 19.30 den kvällen Lisa blev saknad. Han skall ha fått uppgifterna från en mycket säker källa, sannolikt butiksägaren, eftersom han finns bosatt i samma område.
Jag anser att det finns ingen anledning att misstro det här vittnet, men är man helt indoktrinerad att gästarbetarna är gärningsmännen måste allt som är till deras fördel misstros.
Jag anser den här litauern som nu sitter häktad och är misstänkt för mordet på Lisa är helt oskyldig.
Orsaken till det baserar jag mig på att det är helt omöjligt att för en ensam person ta en levande kvinna som Lisa från cafeet, till fyndplatsen där kroppen hittades.
Om hon mördades vid cafeet hade det funnits en brottsplats som hade hittats och även i sådant fall är det omöjligt, utan att det lämnas en väldigt massa spår efter sig med en sådan operation, som skulle medfört att det funnits tekniskt bindande bevis till personen och den hade blivit åtalad omedelbart.
Därför påstår jag utan minsta tvekan litauern som sitter häktad har ingenting med Lisas död att göra.
De här personerna som sitter och försvarar den här dårskapen, är sannolikt personer som har ingen praktisk erfarenhet utan är endast teoretiker.
Ställer man frågan hur den här flyttningen av kroppen eller personen gått till jag garanterar du kommer inte få något vettigt svar.
2015-07-13, 13:20
Medlem
En sak jag kom att tänka på,

Började tjejerna jobba samtidigt denna dag?

Jag tänkte om den andra moppetjejen kom ungefär samtidigt som Lisa,
så vet hon hur Lisas moppe stod parkerad

eller om Lisas moppe var flyttad på när den första tjejen åkte hem,

Var något förändrat? Med placeringen eller annat?

Vart stod Lisa parkerad mer exakt? Stod de bredvid varandra? På skilda ställen? Se deras mopeder likadan ut?

Vad vet ni om detta? Bara en tanke...
2015-07-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Mycket märkligt förfarande att sprida ut sakerna, om man nu är gärningsman vill säga. Måste ha varit mycket enklare att gräva ner dessa prylar någonstans i stället för att sprida ut.
Är tveksam till att bröderna ska vara gärningsmän.
Tror att någon placerat ut bevismaterial för att de ska peka åt ett speciellt håll.

Att kasta ut något på en åker och gräva ner det är i deras ögon ungefär lika svårt att hitta bara att gräva ner något tar lite längre tid, tid som de kanske inte hade just för tillfället.
2015-07-13, 13:24
Medlem
Vet vi om Lisas moppe fungerade när hon skulle hem?

Kanske var den fixad,,,Så att den inte skulle fungera, därav pappans snabba agerande och test av moppe på platsen

Men då stämmer det inte med Lisas sms....

Svårt det här,,,
2015-07-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Ja, eller bara gräva ner dem?

Jag tror svaret är ganska enkelt. GM är inte särskilt intelligent. Å andra sidan vetefan hur man själv hade agerat om man inte hade planerat det.

Pådraget måste ju vara unikt för Sverige. Aldrig sett sån uppståndelse förr iaf.

Uppståndelsen är positiv då polisen måste visa vad de duger till...
2015-07-13, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Just att det är slängt ute på fältet tycker jag är intressant och ger mig en känsla av att det är Litauerna som ligger bakom det för en person som är född och uppvuxen i Sverige vet att MPS letar av fält/skogar.
Jag vet inte om MPS liknande organisationer finns i Liatuen men jag kan tänka mig att bara slänga någonting mitt ute i en åker på sommaren är som att hitta en nål i en höstack om man inte har 900 frivilliga som hjälper till.

Jag ser inte vitsen med att slänga ut fynden alls - gömmer man Lisa så borde det vara givet att gömma tillhörigheter likaväl. Då hade polisen verkligen varit vilse i rågen ordagrant.
Fynden skapar givetvis förvirring angående händelseförlopp/orsak att de hamnat där, men kan inte se vitsen med det på söndag.

# Att förvirra? Ja, om de legat totalt i annan riktning än Martorp.
# För att dölja/göra sig av med saker? Flertal verkar ligga vid vägkanten som snarare upptäcks snabbt.
# Att förhala tiden? Hade väl inte gått fortare fram pga befintlig arbetsmetod (segmentindelning, säkra plats innan MP släpps lös) då den är enligt en viss metodisk strategi utifrån första fynd (moped). De väntar knappast in DNA-svar per segment.. skallgång masar på i egen takt.
# Kastat flertal tillhörigheter efter grusvägen från en bil? Stämmer väl inte med fynd som avviker ute på åkern. Tekniker ses också stå i buskage på bilder som är på avstånd.
Ett 10-tal fynd sägs det ha hittats fram till torsdag.
Just detta med fynden kopplat till grusvägen vore i sig intressant att se mer exakt vart de återfanns - dvs om det finns ett specifikt mönster.
2015-07-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Han berättade ju som sagt i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen att han är uppvuxen på orten. Jag får intrycket att han vill försöka hjälpa till genom att dela med sig av informationen som han fått om att gästarbetarna varit till affären i Källby och köp 3 st pizza så pass snart efter Lisas försvinnande. Det här bör väl också vara enkelt att kolla för polisen, om de t ex handlat med kort, och/eller om det finns övervakningskameror i affären. I Källby med omnejd kanske de flesta också känner eller känner till varandra som det brukar vara på små orter? Det är väl värdefullt att ortsbefolkningen eller de som är uppvuxna på orten och/eller har kontakter där, försöker hjälpa till och delar med sig av information så gott de kan, för man vet ju inte än vilka tips som kan bidra till att lösa detta?

Det där om hjulspår vid dammen är någonting jag tyvärr har missat. Kanske inte så konstigt med en tråd som väl snart går om Palmemordet i antal inlägg. Är det någon som vet vilken damm han menar?
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Nu var det faktiskt så att offret hittades just på fredagen em-kväll vilket kan tyda på att byggnaden inte var genomsökt innan för då skulle hon hittats tidigare med din likhundsteori.

Jag förklarade, "Vad som blev avgörande är ännu höljt i dunkel och å menar jag, vad triggade polisen att dels gripa trion och samtidigt styra resurser mot gårdsbyggnaderna och FP. Stod gården på listan att bli nästa att genomsöka eller var det männens koppling till byggnaderna och man gick "all in" med resurser."

Vi kan ju förflytta oss till dåtid en kort stund:

När Missing People gör den här skallgången tänker man fortfarande i banor av "försvunnen", inte i "mördad". Att göra husrannsakningar i ortens olika byggnader kan man visst göra (på misstanke, och om man är polis) men det normala och förväntade är ju att folk i allmänhet inte gömmer mordoffer, utan är med på att hjälpa till. Detta trodde man med stor säkerhet om alla som bodde på orten, inklusive litauerna. Något har gjort att den åsikten ändrades, och sedan gick det fort.

Ett mer typiskt "sommarmord" har en opportunistisk gärningsman utan koppling till offret och sedan hittas kroppen gömd (mer eller mindre väl) ute i naturen medan det här fallet besväras rätt kraftigt av att kroppen hittats på en plats där den litauiske brodern hade tillgång.
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Uppståndelsen är positiv då polisen måste visa vad de duger till...

Absolut. Jag syftade mer på uppslutningen i Missing People. De verkade ju finkamma varenda kvadratcentimeter.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ser inte vitsen med att slänga ut fynden alls - gömmer man Lisa så borde det vara givet att gömma tillhörigheter likaväl. Då hade polisen verkligen varit vilse i rågen ordagrant.
Fynden skapar givetvis förvirring angående händelseförlopp/orsak att de hamnat där, men kan inte se vitsen med det på söndag.

# Att förvirra? Ja, om de legat totalt i annan riktning än Martorp.
# För att dölja/göra sig av med saker? Flertal verkar ligga vid vägkanten som snarare upptäcks snabbt.
# Att förhala tiden? Hade väl inte gått fortare fram pga befintlig arbetsmetod (segmentindelning, säkra plats innan MP släpps lös) då den är enligt en viss metodisk strategi utifrån första fynd (moped). De väntar knappast in DNA-svar per segment.. skallgång masar på i egen takt.
# Kastat flertal tillhörigheter efter grusvägen från en bil? Stämmer väl inte med fynd som avviker ute på åkern. Tekniker ses också stå i buskage på bilder som är på avstånd.
Ett 10-tal fynd sägs det ha hittats fram till torsdag.
Just detta med fynden kopplat till grusvägen vore i sig intressant att se mer exakt vart de återfanns - dvs om det finns ett specifikt mönster.

Återigen. Jag tror inte man ska gräva ner sig för långt i detta. Jag tror inte det fanns någon annan baktanke än att "bli av med skiten".

Att brottslingar oftast är idioter ska vi vara glada för.
Senast redigerad av Grasstomouth 2015-07-13 kl. 13:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in