Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 15:57
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja jag tror också att Lisa skulle kunna fråga,,, tex vart kan man ställa moppen?

Vem menar du hon skulle fråga om hon kom först på morgonen?
Och varför skulle hon fråga om en sån skitsak som hon själv kan ta beslut om.
2015-07-13, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vem menar du hon skulle fråga om hon kom först på morgonen?
Och varför skulle hon fråga om en sån skitsak som hon själv kan ta beslut om.

Jag menar att hon har frågat tidigare, för någon gång kanske hon visste att hon skulle behöva åka moped, eller så kanske föräldrarna ringde Lena och frågade kvällen innan

Vet du att hon var först på morgonen? Isf kanske hon satt och väntade med moppen utanför entrén istället....
2015-07-13, 16:02
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vi är flera som undrat över varför Lokalerna i Martorp inte sökts igenom tidigare utan först på Fredagen .
Eventuellt har inte Polisen fått klart för sig eller fått dålig info från AJ om att Bröderna har tillgång till Martorp , först när Polisen får reda på av MP om att Litauerna dräller omkring på Martorp förstår dom att Bröderna har nycklar till ev hela gården .
Polisen kör ifatt dom och sen blir det ett jäkla pådrag .
Det stämmer med hur Media beskrivit Fredagskvällen .
Dålig info , miss i kommunikationen helt enkelt .

Jag tror inte att polisen hade så starka misstankar mot MGM innan han gjorde sin tabbe där uppe vid Martorp . Annars borde dom ju ha sökt däruppe tidigare med tanke på att Martorp ingick i samma företag som både cafeét och ladan nere vid Blomberg . Eftersom MGM jobbade åt AJ så borde ju polisen sett att samband fanns mellan ställena om han varit misstänkt från början . Jag tror inte heller att dom visste ett dugg var LH fanns . Det har ju pratas om att hon fanns i närområdet men det var väl bara en gissning . Däremot så borde dom ju vid det laget räknat ut att hon inte var i livet .
2015-07-13, 16:03
Medlem
Jag tror att platsen bakom caféet var en förutbestämd moppeplats

Men om Lisa redan visste det sen innan eller om hon fick veta det samma dag, det vet vi inte

Men Lisa har ju parkerat sin moped på den givna platsen eftersom kollegorna ser henne gå åt det hållet och att den andra tjejen också hade sin moppe parkerad där,,,
2015-07-13, 16:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/po-sprendimo-del-n-bileviciaus-svedu-teises-ekspertu-nuostaba.htm (2015-06-30)

„Neseniai atlikti tyrimai sustiprino įtarimus dėl vyresniojo brolio“, – sakė L.G.Wennerholmas.
Anot jo, tarp įkalčių yra ir mikrodalelių, rodančių žudiko ir aukos kontaktą. Prokuroro teigimu, jaunesniojo brolio
laikyti suimto nėra reikalo, todėl nuspręsta jį paleisti.

Google translate:
"Nyligen genomförda studier har förstärkt misstankarna mot äldre broder", - säger LGWennerholmas. Enligt honom är bevisen och mikropartiklar, vilket tyder på mördaren och kontakt offret.
Enligt åklagaren, är yngre bror att hålla fången ingen anledning därför beslutat att släppa honom".

Den tekniska bevisningen? (Eller en översättning som är helt åt skogen?).

Här är den engelska översättning av samma text;

"According to sources, the court's decision led to the fact that the prosecutor has provided data on the victim's body found DNA traces - not Aivaras and Nerijus Bilevičius. Originally N.Bilevičius was suspected of committing an offense only help, and now like brothers exchanged places: the little suspicion facilitate and elder befell heavier.

Lithuanian does not recognize his guilt and denied had murdered."
2015-07-13, 16:09
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Jag menar att hon har frågat tidigare, för någon gång kanske hon visste att hon skulle behöva åka moped, eller så kanske föräldrarna ringde Lena och frågade kvällen innan

Vet du att hon var först på morgonen? Isf kanske hon satt och väntade med moppen utanför entrén istället....

3 x "kanske" !!?
Tror du hon var ett totalt hjälplöst mähä som bara blir sittande om ingen visar var hon ska parkera?
Medlem
Citat:
Jag tror att kontakt har tagits vid moppen
Eftersom nycklarna satt kvar och påsen med kläder..

Och att GM tagit henne till sin bil, antingen levande eller medvetslös...
Och på vägen slängt ut sakerna, på vägen till Martorp

Jag tror att hon legat på Martorp hela tiden

Kan man verkligen åka bil hela vägen till den aktuella byggnaden i Martorp?
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Vi är flera som undrat över varför Lokalerna i Martorp inte sökts igenom tidigare utan först på Fredagen. (...)

Som jag skrev tidigare idag så kan lokalerna vid Martorp mycket väl ha sökts igenom på fredagen. Fast då kanske av litauerna själva (eftersom det framkommit att "personal" hjälpte till att söka).
Först på fredagen när misstankarna mot dem växte, insåg man detta och började leta där endast litauerna tidigare "letat".
2015-07-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om mordplatsen hade varit i ladan skulle de mycket snabbt hittat säkra bevis för det, själv tror jag inte alls på de scenarier som ni kommit med att gästarbetaren är gärningsmannen.
Om någon på området eller i närheten hade varit gärningsmannen hade kroppen blivit placerat långt bort och kanske sänkt ned i Värnen, sannolikt nedgrävd i någon plastsäck.
I det här fallet har kroppen blivit placerat att den snabbt skulle hittas och i ett miserabelt skick.
Man kan inse att det är professionella personer som utfört mordet, de har varit så självsäkra att de lagt ut en snitslat väg från cafeet till platsen där kroppen fanns, att polisen snabbt skulle hitta den.
Det är flera personer som deltagit, det bör vara två personer för kidnappningen och en person som kört en skåpbil. Alltsammans är gjord med tidsprecision, de har vetat exakt vad de skall göra för att inte bli ertappade.
Någon brottsplats skulle jag tro kommer inte att hittas, utan förblir en gåta.
Motivet för hela operationen är att hämnas och skapa rädsla. Ett rent terrorist dåd.
Om obduktionsrapporten kommer ut kan man få en mycket bättre uppfattning om det här mordet, men jag misstänker att ett liknande mord har skett tidigare, med samma stuk men annat motiv.
Som nu är fallet med ingen information som kommer ut måste erkännas att det mesta är gissningar, men det finns bra gissningar och även miserabla sådana.

Nu får du väl ändå ta och ge dig med dina fantasier. Eftersom du så självsäkert vet hur det hela har gått till så undrar jag om du har varit med om någonting liknande själv?

Det finns ingen logik i att lägga så mycket resurser på ett mord där man ändå dumpar kroppen i närområdet.
2015-07-13, 16:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Vilken av Lenas döttrar var det som åkte moppe när Lisa försvann?
Jag kollade om någon av dom (och Lena samt pappan) hade en registerad moppe men hittade ingen.
Den äldsta SS i Götene köpte en sprillans ny SUV förra året och hennes kille har egen bil.
Den yngre MS i Varnhem har ingen bil, inte heller hennes kille (ej heller reg. moppar), så man får väl anta att det var hon som körde en tvåtaktare då. Hennes egen, pojkväns eller mammas?

MS enligt media. Hon gick tidigare och hade moppen bakom knuten som LH.
2015-07-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om mordplatsen hade varit i ladan skulle de mycket snabbt hittat säkra bevis för det, själv tror jag inte alls på de scenarier som ni kommit med att gästarbetaren är gärningsmannen.
Om någon på området eller i närheten hade varit gärningsmannen hade kroppen blivit placerat långt bort och kanske sänkt ned i Värnen, sannolikt nedgrävd i någon plastsäck.
I det här fallet har kroppen blivit placerat att den snabbt skulle hittas och i ett miserabelt skick.
Man kan inse att det är professionella personer som utfört mordet, de har varit så självsäkra att de lagt ut en snitslat väg från cafeet till platsen där kroppen fanns, att polisen snabbt skulle hitta den.
Det är flera personer som deltagit, det bör vara två personer för kidnappningen och en person som kört en skåpbil. Alltsammans är gjord med tidsprecision, de har vetat exakt vad de skall göra för att inte bli ertappade.
Någon brottsplats skulle jag tro kommer inte att hittas, utan förblir en gåta.
Motivet för hela operationen är att hämnas och skapa rädsla. Ett rent terrorist dåd.
Om obduktionsrapporten kommer ut kan man få en mycket bättre uppfattning om det här mordet, men jag misstänker att ett liknande mord har skett tidigare, med samma stuk men annat motiv.
Som nu är fallet med ingen information som kommer ut måste erkännas att det mesta är gissningar, men det finns bra gissningar och även miserabla sådana.

Jag skulle placera ovanstående resonemang i kategorin miserabla i så fall, tyvärr. Du pratar om utomstående GM som i detalj planerat dådet och som snitslat en bana av fynd fram till MGM, med risk för att upptäckas placerat BO på en gård och gjort detta med motivet hämnd/terrorism. Detta tycker jag bättre passar i ett sjaskigt filmmanus. En utomstående GM hade gjort precis tvärtom.

Jag anser istället att ALLT talar för GM som mycket väl förtrogen med området och fyndplatserna och en planering som sträcker sig högst från samma morgon- alternativt ett slumpartat, olyckligt sammanträffande, där motivet till mordet är att tysta BO enkom för att inte kunna bli utpekad (för annat dåd, sannolikt även det riktat mot BO och i så fall av sexuell natur).

Folk argumenterar om och om igen för en "snitslad bana" fram till MGM. Återigen tycker jag det är en tankevurpa. Jag förstår att man inte orkar läsa hela tråden men jag m.fl. har flera gånger argumenterat för motsatsen. Detta var inte alls någon snitslad bana av fynd utplacerade för att upptäckas utan handlar om ett fåtal små tillhörigheter som hittats enkom tack vare en gedigen sökinsats- i nära anslutning längs en färdväg som varken är den närmaste eller mest givna mellan caféet och MGM:s bostad.

Redan före gripandena så argumenterade jag för att BO och GM skulle sökas från Blombergs gods och österut.
2015-07-13, 16:28
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den måste hon väl sett någon av arbetsdagarna då personalen hade sitt fikabord precis intill?

Tror inte att kaféägarens dotter behövde åka moped så ofta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in