Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Om mordplatsen hade varit i ladan skulle de mycket snabbt hittat säkra bevis för det, själv tror jag inte alls på de scenarier som ni kommit med att gästarbetaren är gärningsmannen.
Om någon på området eller i närheten hade varit gärningsmannen hade kroppen blivit placerat långt bort och kanske sänkt ned i Värnen, sannolikt nedgrävd i någon plastsäck.
I det här fallet har kroppen blivit placerat att den snabbt skulle hittas och i ett miserabelt skick.
Man kan inse att det är professionella personer som utfört mordet, de har varit så självsäkra att de lagt ut en snitslat väg från cafeet till platsen där kroppen fanns, att polisen snabbt skulle hitta den.
Det är flera personer som deltagit, det bör vara två personer för kidnappningen och en person som kört en skåpbil. Alltsammans är gjord med tidsprecision, de har vetat exakt vad de skall göra för att inte bli ertappade.
Någon brottsplats skulle jag tro kommer inte att hittas, utan förblir en gåta.
Motivet för hela operationen är att hämnas och skapa rädsla. Ett rent terrorist dåd.
Om obduktionsrapporten kommer ut kan man få en mycket bättre uppfattning om det här mordet, men jag misstänker att ett liknande mord har skett tidigare, med samma stuk men annat motiv.
Som nu är fallet med ingen information som kommer ut måste erkännas att det mesta är gissningar, men det finns bra gissningar och även miserabla sådana.
Jag skulle placera ovanstående resonemang i kategorin miserabla i så fall, tyvärr. Du pratar om utomstående GM som i detalj planerat dådet och som snitslat en bana av fynd fram till MGM, med risk för att upptäckas placerat BO på en gård och gjort detta med motivet hämnd/terrorism. Detta tycker jag bättre passar i ett sjaskigt filmmanus. En utomstående GM hade gjort precis tvärtom.
Jag anser istället att ALLT talar för GM som mycket väl förtrogen med området och fyndplatserna och en planering som sträcker sig högst från samma morgon- alternativt ett slumpartat, olyckligt sammanträffande, där motivet till mordet är att tysta BO enkom för att inte kunna bli utpekad (för annat dåd, sannolikt även det riktat mot BO och i så fall av sexuell natur).
Folk argumenterar om och om igen för en "snitslad bana" fram till MGM. Återigen tycker jag det är en tankevurpa. Jag förstår att man inte orkar läsa hela tråden men jag m.fl. har flera gånger argumenterat för motsatsen. Detta var inte alls någon snitslad bana av fynd utplacerade för att upptäckas utan handlar om ett fåtal små tillhörigheter som hittats enkom tack vare en gedigen sökinsats- i nära anslutning längs en färdväg som varken är den närmaste eller mest givna mellan caféet och MGM:s bostad.
Redan före gripandena så argumenterade jag för att BO och GM skulle sökas från Blombergs gods och österut.