Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rycka tändkabeln till tändstiftet går på ett par sekunder. ( LH´s moped är en 2-taktare ) Samma tid att sätta tillbaka den igen.
Flöda förgasaren är också ett alternativ, men det kräver en del meck för att iscensätta, och det ger troligtvis inte en timmas "sur maskin"

Men jag känner mig ganska säker på mopeden är fullständigt orörd av en gärningsman.

Vad har det med saken att göra att mopeden var en tvåtaktare?Går väl precis lika bra att rycka tändstiftskabeln på en fyrtaktare och att rycka fler kablar om det är fler än en cylinder.
Sen hurvida det är lätt eller inte beror ju på modell gissar att LH,s moped var av det modernare snittet typ vespa och då är det ju inte direkt så lätt att man bara böjer sig ner och rycker kabeln.
Sen är det ju inte direkt lätt att flöda förgasaren på en sådan moped heller om den ens har förgasare.
2015-07-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
Absolut. Jag syftade mer på uppslutningen i Missing People. De verkade ju finkamma varenda kvadratcentimeter.

Återigen. Jag tror inte man ska gräva ner sig för långt i detta. Jag tror inte det fanns någon annan baktanke än att "bli av med skiten".

Att brottslingar oftast är idioter ska vi vara glada för.

Håller med, det finns ju en risk (och säkert även stor) att GM kan ha utgått ifrån att fynden inte skulle hittats.

Det enda jag hakar upp mig på är ringen man hittat(om det nu är hennes), då tycker jag att det talar för att man planerat att få henne oidentifierbar..
2015-07-13, 15:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag menar endast att en levande kvinna i den åldern som Lisa var hon skulle göra våldsamt motstånd den som hade tänkt förflytta henne med våld av en ensam person.
Skitsnack; mot en skarp, blänkande kniv är det ingen normalt funtad människa utan skjutvapen som gör "våldsamt motstånd". - Innehade LH en puffra av något slag?
Citat:
Om den här gästarbetaren hade haft planer att våldta henne han skulle ha gjort det vid cafeet, finns väl ingen logik att bära henne 1,5 km till Martorp och våldta henne där och sedan mörda henne.
Det beror på vad det är för en gm. - Är det fråga om grov våldtäkt och en sexualsadist vill han dra ut på det hela så länge som möjligt.
Citat:
Hela det här scenariet att gästarbetaren är gärningsmannen är så orealistiskt att jag kan inte förstå hur någon överhuvudtaget kan tro på det.
Ingen har sett hans fullständiga alibi; ej heller vad som i bevisväg finns mot honom. - Att två av tre i trojkan ska ha varit och inköpt tre pizzor låter skumt så det förslår. - Det kan fortfarande inte uteslutas att alla tre är inblandade på något sätt - precis som åklagaren varit inne på från början men då saknat erforderliga bevis. Om det är på det viset har var och en intresse av att samarbeta och samordna sig. - "Planterade bevis" kan vi nog slå ur hågen.
2015-07-13, 15:14
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det har inte framkommit att det fanns någon brottsplats i ladan.
Man måste utgå från platsen där mopeden fanns och sedan där kroppen hittades som var i Martorp.
Mellan de här platserna måste Lisa som levande person ha förflyttats, eller kroppen hennes.
Det finns ingen möjlighet att den här gästarbetaren har kunna göra det, han som gärningsman kan uteslutas helt.

Så du hävdar då alltså att polisen grävt upp hela ladan för att leta mask .... Verkar vara slöseri med tid eftersom man letade efter en försvunnen person . Klart som faan att det är i ladan som dådet skett . Att polisen har lagt ner så mycket jobb där tyder ju absolut på detta . Och att transportera en liten tjej på 45 kg för en normalstark karl är väl ingen konst . Särskilt om hon inte varit levande när han flyttade henne till Martorp .
2015-07-13, 15:20
Medlem
Naturligaste förklaringen är väl att Lisa har försökt komma undan till fots och gärningsmannen har sprungit efter henne en längre sträcka. På vägen har mobilskalet slitits av, mobilen trasats sönder, klockspännet (och klockan) gått av plus lite andra klädesplagg och tillhörigheter som vi inte vet någonting om. Därefter får han panik och gömmer henne i närmaste byggnad. Strax efter börjar pådraget och han har ingen möjlighet att göra sig av med kroppen. MP kan ha upptäckt honom när han har plockat upp ett av klädesplaggen/tillhörigheterna som han hittat under sökandet och stoppat på sig.

Säkerligen finns hans DNA också på klockarmband etc.

Det vore ju väldigt knepigt att som gärningsman sprida ut föremål som t ex ett klockspänne? I så fall slänger man väl ut hela klockan? Låter som en osannolik teori.
2015-07-13, 15:21
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om LH dödades samma kväll som hon försvann (det mest troliga) så hade allt blod på ytor och kropp stelnat för länge sen. Nu är det inte ens säkert att hennes död var av den blodiga sorten. Hon kan t ex ha blivit strypt eller fått smällar i huvudet som inte penetrerade huden, dvs inget blod rann ut.
Nu är det väl oklart om några klädfynd gjordes innan fredagen, men polis sa ju på torsdagen att inget blod fanns på de fynd som hittats då.
"Inget av fynden efter den försvunna Lisa Holm tyder på blodsutgjutelse, uppger polisen."
http://www.svd.se/sokomradet-utokat--hundratals-deltar/om/forsvunna-lisa-holm#xtor=AD-500-[svd]-[tf__1507]-[integration]-[aftonbladet_nyheter]-[nyheter]-[29502]
2015-07-13, 15:24
Medlem
http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/po-sprendimo-del-n-bileviciaus-svedu-teises-ekspertu-nuostaba.htm (2015-06-30)

„Neseniai atlikti tyrimai sustiprino įtarimus dėl vyresniojo brolio“, – sakė L.G.Wennerholmas.
Anot jo, tarp įkalčių yra ir mikrodalelių, rodančių žudiko ir aukos kontaktą. Prokuroro teigimu, jaunesniojo brolio
laikyti suimto nėra reikalo, todėl nuspręsta jį paleisti.

Google translate:
"Nyligen genomförda studier har förstärkt misstankarna mot äldre broder", - säger LGWennerholmas. Enligt honom är bevisen och mikropartiklar, vilket tyder på mördaren och kontakt offret.
Enligt åklagaren, är yngre bror att hålla fången ingen anledning därför beslutat att släppa honom".

Den tekniska bevisningen? (Eller en översättning som är helt åt skogen?).
2015-07-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast när pappan testade moppen, så funkade den ju. Kan du nåt sätt att sabba en moppe på som bara slår ut den i typ en timme, varefter den funkar finfint igen?

Jag menade att tänk om GM fixat den så den inte startar, på ngt enkelt snabbt sätt,,,
Kanske för att Lisa ska be om hjälp och han råkade vara i närheten? För att få kontakt med henne...

För att sedan försöka ev våldta henne som sen gick väldigt snett,,,
Därefter återställer han det fixade felet så när pappan provar den så är det inga fel....

Bara en knäpp tanke
2015-07-13, 15:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrismos
Naturligaste förklaringen är väl att Lisa har försökt komma undan till fots och gärningsmannen har sprungit efter henne en längre sträcka. På vägen har mobilskalet slitits av, mobilen trasats sönder, klockspännet (och klockan) gått av plus lite andra klädesplagg och tillhörigheter som vi inte vet någonting om. Därefter får han panik och gömmer henne i närmaste byggnad. Strax efter börjar pådraget och han har ingen möjlighet att göra sig av med kroppen. MP kan ha upptäckt honom när han har plockat upp ett av klädesplaggen/tillhörigheterna som han hittat under sökandet och stoppat på sig.

Det vore ju väldigt knepigt att som gärningsman sprida ut föremål som t ex ett klockspänne? I så fall slänger man väl ut hela klockan? Låter som en osannolik teori.

Klockspänne var väl trakten vid kyrkan och de fynden verkar enligt media ha svalnat.
Däremot är det ur denna vinkel jag funderat på hur fynden återfanns då det är många inom samma area och flertal vid grusvägen.
Kan GM ha kört av på grusvägen och det uppstått tumult? Kan hon ha tagit sig ur bilen?
Har GM stannat med flit en bit in på vägen? Det är skogsparti där mobilskal återfanns.
2015-07-13, 15:31
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag menade att tänk om GM fixat den så den inte startar, på ngt enkelt snabbt sätt,,,
Kanske för att Lisa ska be om hjälp och han råkade vara i närheten? För att få kontakt med henne...

För att sedan försöka ev våldta henne som sen gick väldigt snett,,,
Därefter återställer han det fixade felet så när pappan provar den så är det inga fel....

Bara en knäpp tanke
Jo fast hur skulle GM veta i förväg att ingen annan var där då hon fick problem med mopeden..? (Och att hon inte ringde till någon?).
2015-07-13, 15:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrismos

Nej, hon har inte sprungit nästan tre kilometer med en GM hack i häl.
2015-07-13, 15:33
Medlem
Kan man stå gömd med en bil vid caféet? Eller syns man från vägen då? Eller av den första moppe tjejen?

Jag tänker att GM nästan måste ha en bil med sig för att snabbt få bort Lisa från platsen,,,eller för att huvudtaget förflytta henne därifrån...

Jag tror inte att det hänt ngt vid caféet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in