2015-07-13, 12:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom de köpte tre djupfrysta pizzor tar det en viss tid att göra iordning pizzorna, ugnen skall värmas upp och det blir en viss gräddning kanske med extra ingredienser.
Det kan väl vem som helst inse att det fanns ingen tid för något mord, annat program var fullspäckat för gästarbetarna. Det kan ses som årets skandal att anklaga och häkta de här gästarbetarna misstänkta för mordet på Lisa, skall man anhålla och häkta personer måste det finnas annan fakta än vad man tror, det skall finnas bevis som motiverar en häktning.
Sveriges rättsväsen har väl hamnat i nivå med bananrepublikerna, men de lär klassa ned sig till en lingonrepublik. Om de nu skulle få för sig att göra en konstruktion som medför att den häktade gästarbetaren blir fälld för griftefridsbrott, då kan det påstås utan överdrift att det är spiken i kistan för svenska rättssamhället.

Det finns väl två invändningar mot det här, den ena litet mer principiell:

Den första är att pizzainköpet verkar vara en osäker uppgift, och det är heller inte så att inköp av tre pizzor visar att tre personer skulle befrias från misstankar, om man nu har så mycket på fötterna att inköpstidpunkten är ungefär samma som mordtidpunkten. MÖJLIGEN skulle pizzahandlandet (om det ens hänt) vara något som skiljer ut två av de misstänkta från den tredje - det är åtminstone konsistent med vad som inträffat (två har släppts, en är kvar).

Det andra, litet mer principiella, är att det rent strukturellt finns bevisning, bevisning som räcker för att frihetsberöva den mest misstänkte brodern. De här bevisen (så som de presenteras i rätten) är hemliga (sekretess) för oss utomstående, men de är inte hemliga för tingsrätten och hovrätten, ombuden, utredarna och den misstänkte. Vad åklagaren och polisen tror sig veta utöver vad man lägger fram som fakta i häktningsfhandlingen kan vara något annat. Att ombudet litet löst hänvisar till "planterade bevis" är i sammanhanget mer besvärande än friande, skulle jag påstå.

Den kritik som brukar framföras mot svenskt rättväsende landar vanligen i de långa häktningstiderna (en följd, i sin tur, av de noggranna utredningarna), men i ett fall där mordmisstanken kvarstår och den misstänkte är utlänning kommer det inte att innebära något.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-07-13 kl. 13:05. Anledning: Förtydligande
2015-07-13, 12:59
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Ett jätteproblem "over there". Tillåt mig att inte skratta.

http://www.anti-trafficking.lt/
http://www.missing.lt/index.php/en/
Det är inget jätteproblem. Däremot specificerar myndigheterna specifikt "sold & bought children" som enda land i Europa. Det försvinner t.ex dubbelt så många barn i Danmark per år än vad det gör i Litauen per invånarantal.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=lithuania%20missing%20person%20ev ery%20year&source=web&cd=12&ved=0CB4QFjABOAo&url=h ttp%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fjustice%2Ffundamental-rights%2Ffiles%2Fmissing_children_study_2013_e n.pdf&ei=5pajVdygAsXYywO31ZWQAQ&usg=AFQjCNFSKLNdpm ufql7EkZDuwotfBmurgw&sig2=y7EjQOQq8HDttEtxPPO2eQ
2015-07-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför inte låta sakerna ligga bredvid kroppen? Varför sprida ut dem och riskera att nån i området eller polisen råkar hitta ett föremål?

Försvåra identifieringsprocessen antagligen.

Givetvis totalt omöjligt att försöka förstå alla "varför".
Senast redigerad av 8332 2015-07-13 kl. 13:07.
2015-07-13, 13:01
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Håller med!

Om det, rent hypotetiskt, skulle varit den yngre brodern och den äldre broderns fru så blir det genast intressant. Naturligtvis så kan ju den äldre varit upptagen med något som inte alls har med saken att göra. Men, det skulle ändå te sig lite konstigt. Å andra sidan, om det var de bägge bröderna så borde den yngre, redan vid det här laget, varit medveten om storebrors-om vi förutsätter att rätt GM sitter häktad-fruktansvärda tilltag. Annars blir det ännu konstigare.

'Ska vi åka och handla pizza i byn?'

'Ok, har lite "grejer" jag måste fixa först bara.'

Och om det är ett hastigt påtänkt försök till alibi så dyker ytterligare en intressant fråga upp. Var det vanligt att dom åkte dit för att köpa pizza? Eller råkade dom "bara" välja just den dagen för ett, för dom, ovanligt inköp?

Naturligtvis så förstår jag att dom brukade handla matvaror ibland, konstigt vore det väl annars. Men det är inköpet av färdigmat jag är intresserad av.

Jag tänker i samma banor som dig här.

Vidare tycks det som att dessa tre inte har ett gemensamt godkänt alibi, heller....

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Observera att denne P*r Ol*v E inte kan vara källan, utan själv säger sig ha uppgiften om pizzaköket från säker källa. När den uppgiften åberopas här i tråden är det alltså en uppgift på nivån en kompis kompis sa att... Här i tråden är det ju Fagro som påstår sig ha den från "säker källa", och Fagro tror jag personligen på ungefär lika mycket som jag tror på Hieronymus Carl Friedrich Freiherr von Münchhausen - ifall nu den gode baronen fortfarande skulle vara i livet.

Vad man kan begripa av hans bloggkommenterar är denne P*r Ol*v E för övrigt en alternativteoretiker av ungefär samma skrot och korn som dem vi har i tråden, så vi kanske ska var lite försiktiga med att ta uppgifter från den kanten oreserverat för goda också när han påstår saker mer tvärsäkert än vad som verkar vara fallet nu.

Om jag inte har missat någon trovärdigare uppgift om saken, bör alltså påståendet om att två litauer varit och köpt pizza en timme efter det att Lisas mobil pajade tas med åtminstone ett par matskedar salt, och bör inte göras till trådsanning innan vi vet betydligt mer.
Han berättade ju som sagt i TV4-intervjun där han tipsar om hjulspåren vid dammen att han är uppvuxen på orten. Jag får intrycket att han vill försöka hjälpa till genom att dela med sig av informationen som han fått om att gästarbetarna varit till affären i Källby och köp 3 st pizza så pass snart efter Lisas försvinnande. Det här bör väl också vara enkelt att kolla för polisen, om de t ex handlat med kort, och/eller om det finns övervakningskameror i affären. I Källby med omnejd kanske de flesta också känner eller känner till varandra som det brukar vara på små orter? Det är väl värdefullt att ortsbefolkningen eller de som är uppvuxna på orten och/eller har kontakter där, försöker hjälpa till och delar med sig av information så gott de kan, för man vet ju inte än vilka tips som kan bidra till att lösa detta?
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Varför inte låta sakerna ligga bredvid kroppen? Varför sprida ut dem och riskera att nån i området eller polisen råkar hitta ett föremål?

Ja, eller bara gräva ner dem?

Jag tror svaret är ganska enkelt. GM är inte särskilt intelligent. Å andra sidan vetefan hur man själv hade agerat om man inte hade planerat det.

Pådraget måste ju vara unikt för Sverige. Aldrig sett sån uppståndelse förr iaf.
Senast redigerad av Grasstomouth 2015-07-13 kl. 13:05.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan man fråga sig men man har förmodligen haft alla avsikter att undanröja kroppen så snabbt som möjligt och ville inte riskera att kvarlämnade ägodelar skulle kunna hittas på eller nära där man befann sig. Troligen var kroppen helt befriad från alla personliga ägodelar då den hittades.

Att de sedan hittas är i sig inte nödvändigtvis besvärande för gärningsmannen, om ingen sett utspridningen.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-07-13 kl. 13:06. Anledning: slagfel
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vilket indikerar stark mot att det var där man till slut hittade Lisas kvarlevor.

Hej, jag har följt mesta från att tråden startade, men jag kan inte dra mig till minnes om man fått veta om den vita byggboden var låst eller om den stod öppen...? Var det den som polisen kanske bröt sig in i? Någon som har koll på detta?
2015-07-13, 13:04
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Försvaret har nämnt att bevisen synes vara planterade. Avsikten är inte nödvändigtvis att sätta dit någon speciell, man vill bara helt enkelt försvåra utredningen genom att flytta fokus från det verkliga händelseförloppet.
2015-07-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth

Pådraget måste ju vara unikt för Sverige. Aldrig sett sån uppståndelse förr iaf.

Precis, för 10 år sedan hade man nog kommit undan med det här.
2015-07-13, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är inget jätteproblem. Däremot specificerar myndigheterna specifikt "sold & bought children" som enda land i Europa. Det försvinner t.ex dubbelt så många barn i Danmark per år än vad det gör i Litauen per invånarantal.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=lithuania%20missing%20person%20ev ery%20year&source=web&cd=12&ved=0CB4QFjABOAo&url=h ttp%3A%2F%2Fec.europa.eu%2Fjustice%2Ffundamental-rights%2Ffiles%2Fmissing_children_study_2013_e n.pdf&ei=5pajVdygAsXYywO31ZWQAQ&usg=AFQjCNFSKLNdpm ufql7EkZDuwotfBmurgw&sig2=y7EjQOQq8HDttEtxPPO2eQ

Du hänvisar till en rapport om bortförda barn (mellan 0-15...18år). Många av fallen handlar om vårdnadstvister mm.

Jag pratar om flickor i termen "flickor"=unga kvinnor och trafficking.

http://emmaus-europe.org/165-welcome-to-the-section-citizen-activities/734-2010-emmaus-europe-is-fighting-human-trafficking-by-supporting-a-lithuanian-organisation-the-mis sing-persons-families-support-centre
Citat:
The situation in Lithuania

According to Europol statistics, every year approximately 120,000 people become victims of human trafficking in Europe. In the Baltic states (Lithuania, Latvia and Estonia), 3,000 women become human trafficking victims every year with the vast majority coming from Lithuania, as approximately 1,000 people go missing every year in the country. Only around 70% of those reported missing are found.
Lithuania is a source, transit and destination country for female and child victims of human trafficking for commercial sexual exploitation. Around 21% of victims of human trafficking in Lithuania are young girls (14-18 years old).
- See more at: http://emmaus-europe.org/165-welcome-to-the-section-citizen-activities/734-2010-emmaus-europe-is-fighting-human-trafficking-by-supporting-a-lithuanian-organisation-the-mis sing-persons-families-support-centre#sthash.XZh4RObB.dpuf

Ca 1000 årligen => ca. 3 om dagen. Tror du man söker efter försvunna flickor på samma sätt i LT?
Verkligen?
Senast redigerad av inmodumanus 2015-07-13 kl. 13:15.
2015-07-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag tror nog att bröderna förstod att det skulle vara en del poliser och helikoptrar i och med att Sverige är ett ganska modernt land men att 900+ frivilliga från en sökorganisation skulle dyka upp fanns nog inte ens i deras mörkaste mardrömmar.

När hade de tänkt åka hem, mitten av augusti? Det låter rimligt så som de spred ut sakerna, de trodde väl att det skulle ta ungefär 3-4 månader för Polisen att hitta alla spår och så dags skulle de redan vara hemma i Litauen igen.

Mycket märkligt förfarande att sprida ut sakerna, om man nu är gärningsman vill säga. Måste ha varit mycket enklare att gräva ner dessa prylar någonstans i stället för att sprida ut.
Är tveksam till att bröderna ska vara gärningsmän.
Tror att någon placerat ut bevismaterial för att de ska peka åt ett speciellt håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in