Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 20:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror ingenting, är snarare förvirrad över vartenda tänkt scenario. Får det inte att gå ihop som en röd tråd - vad som än presenteras som teori/hypotes händelseförlopp.
Självklart kan en mobil fånga intresse lång tid. Skrev dock att det är mer än 10-15 min denne lär ha stått därbak om cafédottern lämnade cafét tidigare.

Om du inte tror nåt själv varför sitter du då och tjafsar emot vad andra skriver . Kom med ett bättre scenario själv eller håll snattran . Är han lika skröplig i kroppen som andra här verkar vara kan han väl ha tagit med sig en campingstol att sitta på . Och kanske tagit en öl under tiden han väntar . Ungdomar är ju i det närmaste både döva och blinda när dom leker med mobilen . Blåste det också ganska rejält så var det ju ännu enklare ....
2015-07-12, 20:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Meningslöst med generaliserad statistik på ett BO som så vitt vi vet inte tillhör någon riskgrupp. Frånsett att hon är ung och kvinna.
Jag håller med, men när #Grandioso använde statistik för att peka på att det är ett sexmord måste jag invända med statistik. Ett sexmord följt på överfall är mycket sällsynt, men det var Harrisburgolyckan också.
2015-07-12, 20:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Hittade den här bilden när jag scrollade utifrån din länk, verkar ju inte så troligt att Lisa gått vänster och runt hela byggnaden, har inte sett denna bild nånstans, mig veterligen

Edit: dum länk, gör om och länkar till sidan bilden finns på istället

http://www.usabloggen.se/2015/06/28/mordet-pa-lisa-holm-hur-var-handelseforloppet-ar-polisen-pa-ratt-spar/

Det finns något osammanhängande uppgifter om hur stängningen gick till och ordningen dom lämnade i. Med lite vilje kan man dock läsa ut ett och annat.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Dom gick alltså ihop alla tre, från caféentrén - längs med fasaden, fram till husknuten, där LH sa:
"Ni behöver inte min hjälp mer"
Hon går runt hörnet, bevittnat av kollegan.
Nu låser kollegorna och går mot bilen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab
Kollegorna ser inte Lisas moped, från där bilen står.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/tv-hon-sag-lisa-sist-av-alla/
Här säger hon att Lisa gick lite i förväg mot mopeden.

Det uppges att dom låste/stängde "strax efter 18"
Sms till pappan går iväg vid 18:23. Det är INTE strax efter 18.00 i mina öron.
Någonting uppehöll LH, direkt vid mopeden.
2015-07-12, 20:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ofta att du står blixtstilla i timmar? du rör dig ju alltid lite, fast du kanske inte tänker på det, kanske börjar klia på näsan ,armarna och benen rör du ju alltid, finns ju ingen människa som står still i timar utan att röra kroppsdelar.

Eftersom du inte vet vad jag har jobbat med så ska du inte uttala dig över huvudtaget . Hade du varit med i dom situationerna så hade du behövt byta kalsonger eller trosor varannan minut .
2015-07-12, 20:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I så fall glömde han att tappa handsken i ladan.

Eller också hade den legat där sedan halv-tiotiden.. Förmodligen var Lisa ute i god tid då hon inte visste hur lång tid det skulle ta att åka moppe till jobbet. Någon egen nyckel tror jag inte att hon hade. Det var blåsigt och kallt den dagen.
2015-07-12, 20:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om du inte tror nåt själv varför sitter du då och tjafsar emot vad andra skriver . Kom med ett bättre scenario själv eller håll snattran . Är han lika skröplig i kroppen som andra här verkar vara kan han väl ha tagit med sig en campingstol att sitta på . Och kanske tagit en öl under tiden han väntar . Ungdomar är ju i det närmaste både döva och blinda när dom leker med mobilen . Blåste det också ganska rejält så var det ju ännu enklare ....

Detaljer. Kollar teorier. Ställer motfrågor. Bra svar får mig att tro på det som presenteras. Det går att få ihop en mer bärande teori på det sättet också.
Och du. Läs lite bättre - det kan ha stått nån där, men dock längre tid än 10-15 min isf om den andra tjejen drog tidigare.
2015-07-12, 20:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart låg fokus på att söka efter person. Graden av angelägenhet var högt satt direkt. Polisen söker enligt MSO och just därför torde väl hund rekvirerats direkt (förstahandsåtgärd, inledande åtgärd MSO)

Ja, sökhund borde närvarat ganska omgående - definitivt. Men det blir svårt att röna ut om så varit fallet, och antagande om det hänger på stor del kring handsken och ladan.

1/
Utan hund - Söndag
Handsken kan ha missats vid avsök efter person i ladan Söndagskväll.
Att den istället upptäcks av en slump under Måndagen visar på att den möjligtvis blev ditlagd/planterad där och då.

2/
Med hund - Söndag
Sökhunden har en startpunkt iom LH´s tillhörigheter. Ladan 30-40m bort borde hamnat under lupp av denna anledning, samt även av anledning att det är en närliggande byggnad med gårdsdörrarna på trekvarten.
Om handsken legat inblåst eller slarvigt tappad i ladan, borde hunden markerat den med all sannolikhet. ( Handske därmed ditlagd - Måndag)
GM´s har använt bil = spårlöst. Bil lär i så fall stått i eller kring ladan. Hade den stått vid caféet, så hade möjligtvis kollegorna reagerat. Ett stängt café innebär en tom parkering, och det finns inga utrymmen att husera en bil kring caféet i övrigt.
2015-07-12, 20:50
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Eller också hade den legat där sedan halv-tiotiden.. Förmodligen var Lisa ute i god tid då hon inte visste hur lång tid det skulle ta att åka moppe till jobbet. Någon egen nyckel tror jag inte att hon hade. Det var blåsigt och kallt den dagen.

Bagaren som kommer långt före än de andra borde kunnat öppna om LH kom tidigt.

Å andra sidan kanske hon kollade i ladan om det fanns någon bra parkering för moppen under dagen? Under tak och i skydd för oväder...
2015-07-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Eftersom du inte vet vad jag har jobbat med så ska du inte uttala dig över huvudtaget . Hade du varit med i dom situationerna så hade du behövt byta kalsonger eller trosor varannan minut .

Ha ha ja det är mycket möjligt.
Men då är du ju kanske special utbildad också, visst en med typ militär utbildning är ju självklart klasser bättre på smyga än en vanlig svensson.
Men nu pratar vi ju om Litauer ( i alla fall misstänkta) ocn jag vet väl inte om dom är nå duktiga smygare.
2015-07-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker ju fortfarande att det är ganska märkligt att AJ, som äger precis ALL mark & ägendom kopplad till Lisa Holm fallet, reser till Stockholm respektive Dalarna innom de först 10 dagar av fallet, OCH att han gör det på/i förbindelse med två av de mest kritiska datum i fallet.

Är jag ensam om att tycke att detta är märkligt?

Nej, inte alls.
2015-07-12, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Nej, inte alls.

Vet man ens vad han gjorde när han åkte iväg? Hälsade han på någon eller har han andra ägor/bostäder dit han åkte?

Gubbfan är säkert iblandad i någon annan typ av kriminell verksamhet, säkert inget som har med människorov och mord att göra men helt klart inget som han vill att polisen ska rota i.
2015-07-12, 20:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, sökhund borde närvarat ganska omgående - definitivt. Men det blir svårt att röna ut om så varit fallet, och antagande om det hänger på stor del kring handsken och ladan.

1/
Utan hund - Söndag
Handsken kan ha missats vid avsök efter person i ladan Söndagskväll.
Att den istället upptäcks av en slump under Måndagen visar på att den möjligtvis blev ditlagd/planterad där och då.

2/
Med hund - Söndag
Sökhunden har en startpunkt iom LH´s tillhörigheter. Ladan 30-40m bort borde hamnat under lupp av denna anledning, samt även av anledning att det är en närliggande byggnad med gårdsdörrarna på trekvarten.
Om handsken legat inblåst eller slarvigt tappad i ladan, borde hunden markerat den med all sannolikhet. ( Handske därmed ditlagd - Måndag)
GM´s har använt bil = spårlöst. Bil lär i så fall stått i eller kring ladan. Hade den stått vid caféet, så hade möjligtvis kollegorna reagerat. Ett stängt café innebär en tom parkering, och det finns inga utrymmen att husera en bil kring caféet i övrigt.

Men vad tusan nu då ?? Nu upprepar du ju nästan ordagrant det jag har skrivit förut . Är vi överens nu helt plötsligt . Jag hade tänkt påstå att det är du som är både Kling Och Klang men då låter jag bli det Hur kan det komma sig att vi har exakt samma tro på bara vissa saker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in