Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Helt klart människor i Lisas jobbmiljö som vet och mistänker saker men som tiger.
Nu när allt gick åt helvete då vill man inte stå för nära och säga vad man tror eller vet, utan bara
beklaga i största allmännhet. Ingen vill bli inblandad. Tyvärr så är det.

Jag har med egna ögon sett två tjejer totalt bryta ihop bakom disken när kunder beklagar vad som hämt. Så var försiktiga innan ni dömer någon för hårt..
2015-07-12, 10:36
Medlem
Min teori: LH går tillbaka till platsen där arbetskamraterna såg henne senast, kanske ville hon säga något mer till dom, men såg att dom redan åkt. Hon har hjälmen på och smsar sin pappa så hon är ouppmärksam och ser och hör inte bilen/ skåpbilen/ traktorn som råkar backa över henne. Föraren får panik och tror att LH har dött. Slänger in henne i bagageluckan/ skåpbilen/ skopan på traktorn och eftersom föraren har stort inflytande i Blomberg så åker hen till litauerna och ber dom att städa mot en större ersättning. Dom är pålitliga och ställer upp. Kanske är hon bara medvetslös eller förlamad och litauerna tror att hon redan är död och medan dom "städar" så dör hon.
2015-07-12, 10:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Du kan utgå ifrån att det har inte någon relevans för vad som hänt Lisa iaf, sherlocksnake har bara som syfte att få uppmärksamhet, vill inte länka sina påståenden mm, tror dock att bilden han pratade om kommer från en post i en länk som mgm gillar, hittade sidan och gav det 10-15 min för att hitta bilden innan jag la ner, hundratals poster varje dag.....här är iaf den sidan jag har för mej att jag sett fotot iaf https://www.facebook.com/pages/B%C5%ABk-tarp-sav%C5%B3/432008280234965?fref=pb&hc_location=profile_browse r

Nej men det är relevant för att det sen spanns en diskussion om hur hemsk MGM var som hade sexbilder på sig själv på sin egen FB (sure) och hur ett sånt beteende minsann i princip avgjorde att han var en brutal sexmördare.
Imho länkades den bilden när två polska bröder tidigare i tråden hängdes ut som MGM. Kanske är även de sexmördare in spe, kanske bör sherlocksnake larma polisen i förebyggande syfte? Knappast va.

Precis den sortens teorier byggda på falsk grund förstör en redan rörig tråd ännu mer och hänger ut oskyldiga. Därför tycker jag det är viktigt att kunna avfärda hela den vinklingen.
2015-07-12, 10:46
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annne
Min teori: LH går tillbaka till platsen där arbetskamraterna såg henne senast, kanske ville hon säga något mer till dom, men såg att dom redan åkt. Hon har hjälmen på och smsar sin pappa så hon är ouppmärksam och ser och hör inte bilen/ skåpbilen/ traktorn som råkar backa över henne. Föraren får panik och tror att LH har dött. Slänger in henne i bagageluckan/ skåpbilen/ skopan på traktorn och eftersom föraren har stort inflytande i Blomberg så åker hen till litauerna och ber dom att städa mot en större ersättning. Dom är pålitliga och ställer upp. Kanske är hon bara medvetslös eller förlamad och litauerna tror att hon redan är död och medan dom "städar" så dör hon.
Din teori tyder på att du är mentalt efterbliven.
I det fall det skulle handlat om en ren olycka skulle aldrig dessa åtgärder tagits.
Olyckor händer varje dag, straffen i det fall det döms ut straff såsom vållande eller oaktsamhet är mycket låga.
En olycka är heller inget skambrott.
Vem f-n tror du skulle städa undan efter en olyckshändelse, baxa in en svårt skadad eller död flicka i ett fordon för att sedan förvara kroppen i en byggnad på ägorna.
Du har med ditt första inlägg lyckats framställa dig som en idiot, snälla skriv inga fler inlägg.
2015-07-12, 10:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Din teori tyder på att du är mentalt efterbliven.
I det fall det skulle handlat om en ren olycka skulle aldrig dessa åtgärder tagits.
Olyckor händer varje dag, straffen i det fall det döms ut straff såsom vållande eller oaktsamhet är mycket låga.
En olycka är heller inget skambrott.
Vem f-n tror du skulle städa undan efter en olyckshändelse, baxa in en svårt skadad eller död flicka i ett fordon för att sedan förvara kroppen i en byggnad på ägorna.
Du har med ditt första inlägg lyckats framställa dig som en idiot, snälla skriv inga fler inlägg.
Även om straffet i dina ögon är lågt, kan en person med högt anseende göra det som krävs för att dölja ett vållande. Med din syn på litauer, skulle inte de kunna städa efter olyckan för en nätt summa pengar?

Dina inlägg tyder på att du inte släpps ut ur institutionen du vistas på och låter din frustration gå ut på Flashback. Snälla, skriv inga fler inlägg.
2015-07-12, 11:01
Medlem
BardotRutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Kunde inte i min vildast fantasi tro att det kunde finnas så många "förklaringar" till ett mord som det finns i den här tråden,de måste platsa i Guinness Rekordbok. Det finns bara EN förklaring som fattas:"Den sanna".

Välkommen till Flaschback, här är forumet där vi har rätt att spekulera, utan att behöva få pekpinnar. Självklart vet vi alla att avgörandet ligger hos Polisen.
2015-07-12, 11:32
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Kunde inte i min vildast fantasi tro att det kunde finnas så många "förklaringar" till ett mord som det finns i den här tråden,de måste platsa i Guinness Rekordbok. Det finns bara EN förklaring som fattas:"Den sanna".
...som ofta är så banal att man inte gissar att det är möjligt. Tänk om någon bara ville stjäla hennes mobil.
2015-07-12, 11:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
För någon dag sedan skrev någon om att systern visste något sol fått pappan att åka och leta efter BO.
Hittar inte i lägger. Någon som vet vad det handlade om?

Det var ingen som skrev att systern visste något, istället var det en teori (påhitt) om att eftersom systern jobbat i caféet kanske hon kände (till) t ex MGM och blev orolig. Mins inte ordagrant teorin. Men vad jag förstått (kan ha fel) så jobbade systern i caféet när det låg på en helt annan plats. Caféägaren fick inte vara kvar på den ursprungliga platsen och flyttade caféet förra sommaren. Alltså vet systern inget om platsen där LH jobbade.

Så nej, vi vet inget om vad systern tänkt och känt. Det är bara teorier.
2015-07-12, 11:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har ett svagt minne av liknande, men tror därmed jag avfärdade snabbt, pga någon i tråden omöjligtvis kan ha vetat detta så detaljerat.
Möjligtvis om det är grannen som var här inne och skrev då, gluttandes genom gardinen och hörde samtalet

Skämt åsido, det finns inget mer än att det uppges att polisen knackat dörr i soluppgången.
För massor av sidor sedan tog jag upp frågan om vad som krävdes för att kvinnan skulle få "grovt skyddande av brottsling" speciellt med tanke på att det misstänks vara en i samma hushåll, make eller svåger, som är brottslingen. Då svarade någon att det skulle räcka om hon t ex ljugit när polisen knackade på och sa att männen inte var hemma, även om de var det.
Detta kan vara upphovet till att man tror att det hänt, fast det inte har hänt men är sannolikt att det skulle kunna ha hänt....osv
2015-07-12, 11:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ingen hörde eller såg något när ondskan dök upp"!

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Nej. Såklart ingen vinner på detta. Allt är förändrat, i staden hon kommer ifrån råder förstämning, det är inte som förut. Minst likadant är det nog i Blomberg och överallt omkring. Alla vill nog ha tillbaka det som var istället för att få turister i brott och nyfikenhet.
Låter dramatiskt säkert men det är så det är.

Hon hade inget på sin sida den där kvällen. Hon skulle åka moped lång väg i dåligt väder. Mamma hade mycket bestyr med studentförberedelser och kunde inte hämta just den här dagen. Kollegorna hade bråttom och lämnade henne ensam kvar. Ingen hörde eller såg något när ondskan dök upp. Och han hade "tur".

Mycket bra inlägg!

Så klart att ingen vinner på detta. Alla är förlorare. Den som förlorade mest var Lisa själv och hennes familj.

Jag känner en familj som har sin sommarstuga på Blombergs säteri. De har tappat intresset för att åka dit numera p. g. a. att det numera känns helt enkelt inte bra. De känner att det aldrig kommer att bli detsamma där efter mordet på henne.

Just det. Hon hade inget på sin sida den här söndagskvällen.

"Ingen hörde eller såg något när ondskan dök upp" som du själv har skrivit.
2015-07-12, 11:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var ingen som skrev att systern visste något, istället var det en teori (påhitt) om att eftersom systern jobbat i caféet kanske hon kände (till) t ex MGM och blev orolig. Mins inte ordagrant teorin. Men vad jag förstått (kan ha fel) så jobbade systern i caféet när det låg på en helt annan plats. Caféägaren fick inte vara kvar på den ursprungliga platsen och flyttade caféet förra sommaren. Alltså vet systern inget om platsen där LH jobbade.

Så nej, vi vet inget om vad systern tänkt och känt. Det är bara teorier.
Enligt Facebook började Lisas storasyster hos en annan arbetsgivare samma månad som kaféet flyttade till Blomberg. Det är osannolikt att hon skulle ha stött ihop med litauerna.
2015-07-12, 11:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fetade:
Ytterligare indikation på att sökhund ej kunnat frambringas direkt.

Ladan lär sökts igenom av människor under söndagskväll. (då efter person främst) Hade handske eller hjälm eller något annat föremål direkt påträffats så hade det hade varit en omedveten sekundär sökförmåga som i så fall upptäckt ett föremål.
Fokus låg enbart och direkt på att söka person, både av pappan och polisen.
Nu blev det istället att det slumpmässigt (?) påträffades ett föremål senare. Inte heller det var det en sökhund som hittade, utan sällskapet AJ mfl.
Polisen sökte givetvis även nattetid, om än med naturligt nedsatt förmåga.

Självklart låg fokus på att söka efter person. Graden av angelägenhet var högt satt direkt. Polisen söker enligt MSO och just därför torde väl hund rekvirerats direkt (förstahandsåtgärd, inledande åtgärd MSO)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in