Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
kan du förklara skillnaden?
Om teknisk bevis stärker misstankarna mot en GM så innebär det att det binder den misstänkta?

Hur kan något stärka men inte binda......hmmmmmm

Stärka, göra starkare. Tillsammans med något annat, t ex kan det utgöra indicium osv.

Binda, man kan direkt koppla A till B. Ett bevis helt enkelt.
2015-07-09, 02:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Om teknisk bevis stärker misstankarna mot en GM så innebär det att det binder den misstänkta?

Binda = t ex DNA från sperma i slidöppningen eller hudavskrapningar från MGM under offrets naglar (helst i kombination med att MGM har sår som uppstått av naglar).

Stärka = man har inget DNA, men det kan vara en indiciekedja som blivit starkare, t ex att mastning av MGM:s telefon visar att MGM varit där kroppen hittats, att det finns skoavtryck/spår av bildäck i närheten av den döda kroppen eller där mordet skedde (kan vara samma plats) och dessa spår kan härledas till MGM. Det finnas ju finnas andra orsaker som gör att MGM varit på dessa ställen, lämnat dessa spår, men en bra indiciekedja kan visa på att det troliga är att MGM är mördaren.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-09 kl. 03:13.
2015-07-09, 02:58
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det ligger i arbetets natur som advokat att klienterna kan vara de vidrigaste av typer och kriminellt avskum. Då är det viktigt att värna om yrkets integritet och att vara professionell inför uppgiften att försvara detta illdåd.

Rättegången har inte börjat ännu. Taktiken verkar vara att advokaten vill plocka billiga poäng i media genom att så tvivel med en timing som är direkt opassande innan Lisa hade begravts. Jag vet att advokatens uppgift är att försvara klienten, och då uppkommer frågan om dessa utspel beträffande häktningen gynnar klienten?

Det är inte smart att få domstolen emot sig. Att redan nu tala om en bror som "tjallar" och tjänade på att besvara polisens frågor, och sen insinuationen om planterade bevis; talar inte för en advokat jag skulle välja!

Men det är väl så att MGM har inte valt advokat utan har tilldelats denna.
Sen kan det ju vara så att advokaten har upplyst MGM om rätten att överklaga och då har han gjort det. Sannolikt också med vetskapen att även de andra överklagat.
Jag kan bara instämma att de tär ju ytterst beklagligt att börja snacka om att tjalla när det handlar om familj. Kanske det var advokatens påhitt om vad som är möjligt i en trängd situation.

Tja en domstol skall vara opartisk och jag har svårt att tro att det inte kommer vara fallet. Sannolikt är det inte samma personer som komma döma honom till livstid som de som omhäktade.
2015-07-09, 03:03
Medlem
Kellywomans avatar
xbaster och mogna meloner
ni har självklart rätt i skillnaden mellan stärka och binda.

Däremot tror jag att i sådana här fall som dessutom har yppandeförbud där använder åklagaren ord såsom stärker bara för att slippa följdfrågor och för att slippa presentera alla teknisk bevisning.
Därav blir det fel när åklagaren säger att han har en hel del teknisk bevisning som binder/stärker misstankarna )))

sorry för mitt ulägg
2015-07-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Teknisk bevisning som STÄRKER misstankarna..
Vart någonstans står det BINDER?

aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab

Citat:

Litauern är häktad och misstankarna har stärkts mot honom, med ytterligare bevisning. Då är slutsatsen att det finns häktningsgrunder.

Det är sedan i tingsrätten som det avgörs, efter huvudförhandling om denna bevisning styrker, bortom rimligt tvivel åtalet mot Litauern. Det är tingsrättsdomarna som granskar och avgör i dom om bevisningen binder gärningsmannen till gärningarna i åtalet.
2015-07-09, 03:11
Medlem
Citat:
xbaster och mogna meloner
ni har självklart rätt i skillnaden mellan stärka och binda.

Däremot tror jag att i sådana här fall som dessutom har yppandeförbud där använder åklagaren ord såsom stärker bara för att slippa följdfrågor och för att slippa presentera alla teknisk bevisning.
Därav blir det fel när åklagaren säger att han har en hel del teknisk bevisning som binder/stärker misstankarna )))

sorry för mitt ulägg

Jovisst, en åklagare måste självfallet ha ett hyfsat pokerface. Mogna-Meloner gav vidare en mkt bra och utförligare förklaring.
2015-07-09, 03:13
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Litauern är häktad och misstankarna har stärkts mot honom, med ytterligare bevisning. Då är slutsatsen att det finns häktningsgrunder.

Det är sedan i tingsrätten som det avgörs, efter huvudförhandling om denna bevisning styrker, bortom rimligt tvivel åtalet mot Litauern. Det är tingsrättsdomarna som granskar och avgör i dom om bevisningen binder gärningsmannen till gärningarna i åtalet.

tja oavsett vilka ord vi svänger oss med så finns överhängande teknisk bevisning mot MGM så låt oss hoppas att FUP blir så utförligt att hålen är täppta.
2015-07-09, 03:25
Medlem
Citat:
Men det är väl så att MGM har inte valt advokat utan har tilldelats denna.
Sen kan det ju vara så att advokaten har upplyst MGM om rätten att överklaga och då har han gjort det. Sannolikt också med vetskapen att även de andra överklagat.
Jag kan bara instämma att de tär ju ytterst beklagligt att börja snacka om att tjalla när det handlar om familj. Kanske det var advokatens påhitt om vad som är möjligt i en trängd situation.

Tja en domstol skall vara opartisk och jag har svårt att tro att det inte kommer vara fallet. Sannolikt är det inte samma personer som komma döma honom till livstid som de som omhäktade.

Det är bara de brottslingar som varit åtalade flera gånger som vet vilka advokater som är duktiga. Det skvallras i de kretsarna när de ska sitta av tid.

Det är högst osannolikt att Litauern känner till olika instanser inom svenskt rättsväsende och hur besvär av beslut går till, om överklagan av dom till hovrätten eller vad som krävs för prövningstillstånd till HD. Det är inga klienter som har möjlighet att tillgodogöra sig den informationen när de är häktade för mord.

Visst ska domstolen vara opartiska, men jag måste le när jag ser dessa utspel i media. Men egentligen spelar det ingen roll hur duktig denna advokat skulle vara. Hon kan inget göra om det finns bevis som binder Litauern till mordet på Lisa. Det är ett brott som ger livstid, oavsett om hon är flitig som ett bi, eller ej.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-07-09 kl. 04:06.
2015-07-09, 06:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Skall man verkligen hålla på med det här struntet om bonden, litauern och allt annat helt til den förundersökningen läggs ned?

Det blir inget åtal, ingen FUP kommer då att finnas, och biträdande chefsåklagaren får aldrig bliva chefsåklagare, någonsin.

Det är yppandeförbud i saken, varför ingen har meddelarskydd (märkligt att en administrativ åtgärd smäller högre än en grundlag).

Ännu märkligare är det att ingen svensk tidning har intervjuat yngre brodern "6 § Röjer någon utan giltigt skäl vad enligt rättens eller undersökningsledarens förordnande inte får uppenbaras, döms han till böter. Lag (1991:241).", alltså dagsböter är det han riskerar, betalar tidningen dessa, samt en bonussumma, så fär vi reda på åklagarens saga.

Jag får åka till Litauen själv, intervjua honom, sälja intervjun till GP, behålla 20% sjäalv, och skicka resten till yngre brodern.

Oavsett, det är inte så mycket mer att säga före den 28.juli.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
Hur vet du detta om LH kropp ? pch att kroppen verkad hel när den lades in i bilen på båren
Var du på på plats och var du så nära att du såg detta ?
Länk eller annat som foto m.m

wizardinrobe skriver:
Citat:
Jag såg det, och kontaktar du några av fotograferna som var där, så fär du detta bekräftad.

Du var alltså på plats?
2015-07-09, 07:49
Medlem
Jag skulle tro att det blir ingen obduktionsrapport när den inte ännu har offentliggjorts, den måste vara slutförd för länge sedan.
Orsaken kan vara att det blir en mycket obekväm rapport med ett mycket brutalt styckningsmord, som det finns säkra signaler att så är fallet, bland annat från en polis på FB.
Sedan om det inte har skett något sexövergrepp, som jag anser är det sannolika blir det svårt att placera in gästarbetaren där, många kommer att ifrågasätta åklagarens vision.
Jag tror själv att de här mordet är ett beställningsjobb där motivet är hämnd, inte mot Lisa utan något helt annat.
Jag kan inte se annat utan att det varit en noggrann planering och organisation med många inblandade, som också kostar stora pengar vilket är ofrånkomligt.
Att gästarbetaren skulle vara den skyldige anser jag som ett skämt och inte heller någon från orten.
2015-07-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Har tydligen hänt lite konstigheter på Högebo gård i dag, som jag inte tänker utveckla nu.
Kanske något i nyheterna i morgon.
Har det kommit fram något om de misstänkta konstigheterna på Högebo gård häromdagen?
Eller var det något naturligt som inte har med LH att göra?
2015-07-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag skulle tro att det blir ingen obduktionsrapport när den inte ännu har offentliggjorts, den måste vara slutförd för länge sedan.
Orsaken kan vara att det blir en mycket obekväm rapport med ett mycket brutalt styckningsmord, som det finns säkra signaler att så är fallet, bland annat från en polis på FB.
Sedan om det inte har skett något sexövergrepp, som jag anser är det sannolika blir det svårt att placera in gästarbetaren där, många kommer att ifrågasätta åklagarens vision.
Jag tror själv att de här mordet är ett beställningsjobb där motivet är hämnd, inte mot Lisa utan något helt annat.
Jag kan inte se annat utan att det varit en noggrann planering och organisation med många inblandade, som också kostar stora pengar vilket är ofrånkomligt.
Att gästarbetaren skulle vara den skyldige anser jag som ett skämt och inte heller någon från orten.
Du har framfört noggrann planering och en organisation flera gånger. Nu får du tala om för oss andra mindre vetande vilken hämnd och vilken organisation du avser. Var har det framkommit uppgifter som pekar åt det hållet? Jag antar att du inte bara litar på din "magkänsla". Att bara gå på magkänsla har oftast slutat i peristaltisk indisposition med åtföljande tarmvred.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in