2015-07-09, 02:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
kan du ange källa?
Åklagaren har aldrig sagt "vissa tekniska bevis".
Åklagaren har sagt det finns en del teknisk bevisning som binder MGM och ytterligare analyser väntas.

Däremot har advokaten hävdat först att teknisk bevisning helt saknas. Efter omhäktningen har advokaten sagt det som du säger att viss teknisk bevisning finns.....och sen börjat svamla om plantera.

I nuläget har advokaten helt annat fokus. En skyldig klient "där hela Sverige rasar" kan inte vara helt enkelt

Antingen binder bevisen mgm till brottet eller så gör dem det inte. Binder bevisen och åklagaren bara väntar in ytterligare analyssvar för att få en snygg förundersökning så är ju fallet löst även om det inte är helt klart med medhjälparna. Då har försvaret verkligen inget för att överklaga.
2015-07-09, 02:10
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realgg
Undrar vad de har på den äldre broder som de inte hade på den Yngre.

De hittades samtidigt och bägge häktades på sannolika skäl.

Kan den äldre försagt sig i förhöret och att misstankar ökat? Eller rent av bara känns som det är han som är boven.

De kanske var tvunga att släppa den yngre då de verkligen inte hade något på honom men i väntan på flera obduktions resultat och andra pröver vill de säkra upp att den äldre förblir häktad, även medialt ger det de "tid" att arbeta även om han är oskyldig.

Även om bara en av de har mördat så måste den andra hjälp till med röja undan, logiskt tänkande. Utläningar rent generellt har starkare familjeband mellan varandra.

Annars är detta ett fall som kommer avgöras genom DNA. Hittar de inget på bröderna som kan binda deras närvaro så kimmer de inte leda till åtal.

Men det kan lika väl ploppa upp någon annans DNA.

tja det är väl ganska enkelt redan från början när de häktades så var det sannolika skäl för mord. Men redan vid omhäktning en vecka efter så bad rätten om komplettering ang den yngre brodern eftersom de inte direkt såg att det fanns överhängande bevis för att han begått mordet. Däremot bad de inte om komplettering för den nu MGM. Han har redan från början varit huvud GM.
När sedan åklagaren fått in svar från analyser och det saknas spår på Lisa från den yngre så skall han släppas fri då "sannolika skäl" saknas.
2015-07-09, 02:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bra jobbat. Du har hittat ett fall sedan 1980, där dessutom skuldfrågan inte är solklar trots fällande dom. Jämför med den lista jag har presenterat, de allra flesta kvinnor i åldern 15-25 som dödas av annans hand dödas av en jämnårig man som känner offret. De exempel du har tagit upp är, med dina ord, fruktansvärt sällsynta.

Hur är det med mordet på Ann Wollbrant 1974? (FB) Mordet på Ann Wollbrant, Kungälv, 1974.

Gärningsmannen sägs i tråden ha varit 33 år vid brottstillfället. Wollbrant 19.
2015-07-09, 02:24
Medlem
Citat:
tja det är väl ganska enkelt redan från början när de häktades så var det sannolika skäl för mord. Men redan vid omhäktning en vecka efter så bad rätten om komplettering ang den yngre brodern eftersom de inte direkt såg att det fanns överhängande bevis för att han begått mordet. Däremot bad de inte om komplettering för den nu MGM. Han har redan från början varit huvud GM.
När sedan åklagaren fått in svar från analyser och det saknas spår på Lisa från den yngre så skall han släppas fri då "sannolika skäl" saknas.

Men på vilket sätt särskiljde man bröderna från början?

Då hade väl inga tekniska bevis kommit redan efter en vecka eller har jag fel?
2015-07-09, 02:26
Medlem
Citat:
Informationen i texten som jag citerade.

Om det gäller artikeln i GP får advokaten läsa det själv. Åklagaren har ingen mer informationsplikt i nuläget till advokaten, än till alla andra som önskar ta del av utredningen.
2015-07-09, 02:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankom1
OK. Tack för svar. Tror jag läste här att Litauerna blev topsade tidigt innan de hittade BO? Men om det upptäcks okänt DNA hur hanterar polisen det då?
Var det inte mass-topsning under Haga - mannen fallet?

Ja, det var masstopsning av korta män med små fötter i Umeå. Hagamannens bror blev t ex topsade före honom. Tyvärr använde de inte en metod vid DNA-matchning som visade på släktskap med förövarens DNA. I annat fall hade Hagamannen åkt dit tidigare. När det blev Hagamannens tur att bli topsad vägrade han att avge DNA frivilligt.
2015-07-09, 02:27
Medlem
Citat:
Nja, jag tycker inte Martorp ser bebott ut, och det fanns troligen inga bilar eller annat som indikerade närvaro av personer. Snabbt in bakom byggnaderna, vad ser vi där? En bod lite avsides. Perfekt!

Så resonerar den övermodige, den påverkade eller den med kännedom.
Är du medveten om att du passerar den bredaste (kanske även längsta) och största grusplansnerfarten på hela Kinnekulle? Kanske den största i hela länet.

På håll ser det rätt öde ut men det finns inte en chans att veta. Särskilt som man inte vet vad som döljer sig där nerfarten svänger av, förbi det som gestaltar kontor/bostadshus.
Bilar kan man ha i garage. Ekonomibyggnader duger utmärkt för ändamålet.

Sist men inte minst, vad har du för åsikt om huset precis intill Martorp? Eller husen som ligger i backen ned mot Martorp?

Den övermodige, den påverkade eller den med kännedom? Med tanke på de omkringliggande husen och hur långt ner man måste ta sig på Martorp, lägger jag min röst på den med kännedom om stället.
2015-07-09, 02:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realgg
Men på vilket sätt särskiljde man bröderna från början?

Då hade väl inga tekniska bevis kommit redan efter en vecka eller har jag fel?

Skitbra fråga! Men om jag får gissa så särskiljde man bröderna genom förhör. Jo jag är ganska säker på att man efter en vecka hade tekniska bevis. Det var säkert därför de begärde komplettering ang den yngre brodern.
2015-07-09, 02:33
Medlem
Citat:
kan du ange källa?
Åklagaren har aldrig sagt "vissa tekniska bevis".
Åklagaren har sagt det finns en del teknisk bevisning som binder MGM och ytterligare analyser väntas.

Däremot har advokaten hävdat först att teknisk bevisning helt saknas. Efter omhäktningen har advokaten sagt det som du säger att viss teknisk bevisning finns.....och sen börjat svamla om plantera.

I nuläget har advokaten helt annat fokus. En skyldig klient "där hela Sverige rasar" kan inte vara helt enkelt

Teknisk bevisning som STÄRKER misstankarna..
Vart någonstans står det BINDER?

aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab
2015-07-09, 02:37
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Bra jobbat. Du har hittat ett fall sedan 1980, där dessutom skuldfrågan inte är solklar trots fällande dom. Jämför med den lista jag har presenterat, de allra flesta kvinnor i åldern 15-25 som dödas av annans hand dödas av en jämnårig man som känner offret. De exempel du har tagit upp är, med dina ord, fruktansvärt sällsynta.
Det var någon 30+ åring som slog ihjäl en 13-årig flicka med hammare i Täby för ett par år sedan.
2010 var det en 36-årig Växjöbo som mördade en 17-åring efter han lurat i henne att han var modellfotograf.
2015-07-09, 02:37
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
Teknisk bevisning som STÄRKER misstankarna..
Vart någonstans står det BINDER?

aftonbladet.se/nyheter/krim/article21048870.ab

kan du förklara skillnaden?
Om teknisk bevis stärker misstankarna mot en GM så innebär det att det binder den misstänkta?

Hur kan något stärka men inte binda......hmmmmmm
2015-07-09, 02:50
Medlem
Citat:
Jag kan bara hålla med dig.
Men det är en advokats uppgift att försvara sin klient oavsett om du och jag anser att det inte finns något förmildrat. Sen är det rättens uppgift att avgöra vad det föreligger eller inte samt att avge dom.

Det ligger i arbetets natur som advokat att klienterna kan vara de vidrigaste av typer och kriminellt avskum. Då är det viktigt att värna om yrkets integritet och att vara professionell inför uppgiften att försvara detta illdåd.

Rättegången har inte börjat ännu. Taktiken verkar vara att advokaten vill plocka billiga poäng i media genom att så tvivel med en timing som är direkt opassande innan Lisa hade begravts. Jag vet att advokatens uppgift är att försvara klienten, och då uppkommer frågan om dessa utspel beträffande häktningen gynnar klienten?

Det är inte smart att få domstolen emot sig. Att redan nu tala om en bror som "tjallar" och tjänade på att besvara polisens frågor, och sen insinuationen om planterade bevis; talar inte för en advokat jag skulle välja!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in