2015-07-07, 21:31
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
En 17-åring med en 20-årig syster behöver inte stämma träff med relativt okända(några idioter har t.o.m. sagt att hon skulle ha gjort det med Litauerna) ute på vischan för att skaffa sig alkohol till skolavslutningen.. Det är en oerhört löjlig teori.

Att kolla internet i ~10 minuter före en 40-50 minuter färd på moped är då verkligen inget konstigt för en ung tjej..

Tveksamt, varför skulle hon stanna kvar på en ödslig plats för att surfar?
Hon jobbade på ett Cafe, och dessutom extra lite att göra den dagen. Då hinner hon slösurfa på jobbet.

Det är mycket oklart vid det att kollegorna o Lisa skiljs åt till 18.30 (sista aktivitet från mobilen) men det kommer klarna när vi får reda på vad som hänt. Polisen vet säkert händelseförloppet.
2015-07-07, 21:31
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ursprungligen postat av lolita-x
På hennes döds bild utanför kyrkan står de att hon dog 7 juli . Är det något bekräftat sedan innan ?

Det var detta jag citerade, så nu vet du!!

Skyll på denna lolita istället som helt var ute och cyklade, för var stod det att hon dog den 7 juli?
Dödsdatum o begravning samma dag!! Denna person hade verkligen behövt gått till "SPECSAVER"
Men för i helvete du misstolkade mitt inlägg, jag frågade hur slut i huvudet VISSA är? Det var inte riktat till dig, jag svarade bara på ditt inlägg för jag blev så förbannad över alla idioter som inte ens förstår vad det stod på skylten. Det skrämmer mig att inte personer kan tolka en så simpel skylt som en treåring skulle klara av. Men förlåt, jag kunde formulerat mig bättre.

Skylten än en gång:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/media.shootitlive.com/KQ2FNoEdvQ4irlyWC5yBMa07BJj/1200.jpg?project_id=goteborgsposten/551

-----

Ni användare som knappt kan skriva på svenska, saknar all form av respekt/empati och som sitter och drömmer och drar era teorier om och om igen att Lisa har blivit styckad eller "syrad". Det märks tydligt att ni inte är etniska svenskar. Man behöver inte vara raketforskare för att se det. Dålig svenska, brist på empati/respekt och ett ständigt runkande om styckmord/syramord skriker bara icke-svensk.
2015-07-07, 21:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det har jag också funderat på, men varför låter hon då nyckeln och hennes tillhörigheter vara kvar vid mopeden? Är det inte mer logiskt att hon får ett slag i huvudet, slocknar, blir inkastad i bilen och sedan väljer GM att köra över vägen, bakom ladan för att kunna begå en våldtäkt därinne? Det är lite mer avskilt, inte lika lätt att bli upptäckt.
Det kräver att GM kör fram bilen ända in på baksidan av kaféet. Slår man någon i bakhuvudet när hon sitter på moppe välter den. Varför köra så kort bit, och inte till en riktigt avskild plats? Är det vanligt att överfallsvåldtäkter börjar med att offret slås medvetslös och transporteras bort?
2015-07-07, 21:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det här som många skriver att hon skulle köpa alkohol, hur troligt är det? Hon bör väl inte lärt känna någon så väl på de sex gånger hon jobbat där, att hon fått nån sån kontakt.
Dessutom har hon en äldre syster, och jag tycker det låter troligare att hon skötte det åt henne.

Inte troligt alls. Inte ens i den avlägsna forntid och glesbygd då jag som underårig ville köpa alkohol (jo, motboken var faktiskt avskaffad men det var ändå länge sen) var det minsta problem att hitta någon som köpte ut. Och Lisa var en ung, söt tjej. Hon skulle inte ha minsta problem att få det problemet löst på hemmaplan.
2015-07-07, 21:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I så fall ligger det närmare till hands att lämna kroppen. Flytten orsakar bara att upptäckten av mordet skjuts upp, och lämnar nya spår på vägen. Men folk har agerat irrationellt förut.

Jag lutar fortfarande åt toa/nyckel-hypotesen.

Toahypotesen har jag aldrig trott på. Är djup tveksam till om det ens finns en toa i ladan. Visst är det en arbetsplats, men den är väl mer av sorten där man är och jobbar periodvis. På sådana ställen är det ingen självklarhet med toa. Det finns gott om ställen där grovarbetare jobbar och toa saknas. Alla arbetplatser har inte sådana bekvämligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av ha-de-sa-de-va-de
Funderat på liknande scenario, men GM tar mobilen, går en bit bort. Kanske han ber om en puss,
LH blir förbannad, förolämpar GM, hon ska tala om allt för pappa, GM kommer att bli så
djävla torsk.

Angående den påstådda styckningen, om det stämmer, så är det nog bara armar och ben
som är avkapade. Lättare att få in i ett trångt utrymme.

Det är också ett alternativ. När hon har SMS.at sin pappa och gör sig redo att åka tar han mobilen och går tvärs över vägen, mot ladan. Hon vill ha tillbaka sin mobil och följer efter.
2015-07-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vägen söderut kröker, och sikten är skymd. Jag är tveksam till att en GM skulle våga bära eller tvinga Lisa över vägen, även om trafiken är gles. Jag är mer böjd över att hon gick till ladan självmant, ensam eller tillsammans med sin baneman.

Håller med.
Lisa har av egen kraft befunnit sig på andra sidan vägen.

Det räcker med att någon skriker till och frågar något så går man ju över.

Det som stuvar till det lite är ju då att detta rimligtvis borde ha skett INNAN hon anlände till mopeden som befann sig på baksidan med nyckel i och tillhörigheter vid sidan av.
Har MGM gjort detta i efterhand?

Eller träffades de bakom ladan och gick över vägen tillsammans. I såfall, vad fick henne att följa med en 35årig Litauer? Låter osannolikt.

Att MGM skulle på något sätt frakta Lisa över vägen mitt på tidiga ljusa kvällen är uteslutet.

Lisa hamnade i ladan av fri vilja samtidigt som hennes tillhörigheter och nyckel var vid mopeden.

Och så har vi den mystiska hjälmen som jag antar är funnen vid det här laget. Men vart fann man den.

Många detaljfrågor men i det stora hela finns det ett troligt och mest realistiskt scenario om brottsplats, fraktat kroppen till temporärt Margård och sedan sitter man där med folk 24/7 i och med drevet som gick blixtsnabbt.

Jag tror fortfarande på dråp förövrigt oavsett vad åklagaren säger.
Jag tror Litauern kommer att erkänna och efter detta blir det dråp då uppsåtet inte var att döda. Handgemänget gick snett och Lisa blev livlös.
2015-07-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det har gång på gång upprepats i denna tråd att provsvar osv kan dröja. Själva undersökningen av kroppen tar kortare tid. Alltså låg hon med största sannolikhet i kistan.

Den sannolikheten är hundra procent.
Om undersökningen inte varit klar hade begravningen fått vänta.
Senast redigerad av April62 2015-07-07 kl. 21:44.
2015-07-07, 21:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Å nej, nu får du fart på teorin att hon skulle fulköpa sprit igen. Men annars tycker jag inte det är en dum teori, som också är i linje med GW perssons teori om att det är en jämnårig gärningsman. Ni som minns 13 videon den med klockan som tickade och som hade Lisas namn tyder ju också på en tonårig skolkamrat eller något sådant. Det kan vara ett hatbrott också, inte bara kärleksmöte med GM. Lisa verkar ha varit en poppis tjej, en vinnare och hur hennes relation med töntigare elever i skolan var vet vi inte. Hon var ju lekfull, en spexare, kanske lurades hon denna kväll att träffa någon hon var bekant med, en skolkamrat, som hon inte hade en aning om ville henne illa. Precis som offren i Colombinemassakern inte hade en aning om att en av skolans lite töntiga killar, som var lite av en enstöring, var psykopat. Kanske sitter en kille i hennes ålder nöjt och läser den här tråden nu.
Ja, och du tydligen i din tur vill få fart på teorin att den där "mystiska" videon som ältats
om till förbannelse medan Lisa fortfarande bara var försvunnen, ska ha spelat en roll
i dramat. Fan tro´t. Den har nog inget som helst att skaffa med vad som hänt.

Alternativa teorier i all ära, men ha gärna i åtanke att en viss man just nu sitter häktad
på den högsta misstankegraden, och det är inte kattskit direkt. I synnerhet inte som man
låtit allmänheten få den kännedomen i vart fall att dessa misstankar mot vederbörande
höjts ett par väsentliga snäpp i och med att en viss teknisk bevisning säkrats mot
densamme.

"Fulspritsaffärer" i lönndom som spårat ur eller jämnårig kille i bekantskapskretsen trånande
efter flickan ifråga och som inte klarar av ett avvisande utan dräper i stundens hetta - dylikt
i teoriväg som bakomliggande förklaring till Lisas död får finna sig i att inte behandlas
med värst mycket entusiasm av undertecknad med andra all den stund det faktiska
läget pekar i en helt annan, bestämd riktning och ansenlig tog sig förvåningen ut
hos samme undertecknad ifall den riktningen plötsligt skulle upphöra att gälla och allt
tog en annan vändning och hamnade i ett radikalt annorlunda spår typ något av exemplen
som ovan berördes.
2015-07-07, 21:36
Medlem
Ferry31s avatar
Om det är en alternativ GM, måste det i så fall vara någon med en lokal anknytning? Tänkte det där med att stämma träff. Tänk om det är någon från typ Lidköping eller Götene. Behöver inte handla om alkoholutbyte. Kan finns andra orsaker till att mötas upp med någon.
2015-07-07, 21:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kanske. Jag tror helt enkelt inte att våldtäkter i allmänhet är planerade till den grad att mord ingår i processen.

Nej,, men här fanns inget alternativ till mord – eftersom MGM i annat fall skulle bränna alla broar. Så valet plats/offer är fortfarande lika förbryllande.
2015-07-07, 21:40
Medlem
Kan inte den enklaste, troligaste förklaringen till att det fortfarande råder yppandeförbud vara att polisen misstänker, vet att det är fler inblandade än NB? Alternativt att de har misstankar att GM kan vara någon annan?
Vad finns det normalt sett för anledningar till att en förundersökning har yppandeförbud? Någon juridikkunnig som kan svara på det kanske?
2015-07-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej jag syftade på vem som identifierade kroppen. Jag påstod att föräldrarna inte hade identifierat den , men det verkar vara fel.

Identifieringen gjordes på rättsmedicin i Göteborg. Kroppen betraktas som bevismaterial.
Att anhöriga skulle delta i deras undersökning är ytters ovanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in