2015-07-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, och du tydligen i din tur vill få fart på teorin att den där "mystiska" videon som ältats
om till förbannelse medan Lisa fortfarande bara var försvunnen, ska ha spelat en roll
i dramat. Fan tro´t. Den har nog inget som helst att skaffa med vad som hänt.

Alternativa teorier i all ära, men ha gärna i åtanke att en viss man just nu sitter häktad
på den högsta misstankegraden, och det är inte kattskit direkt. I synnerhet inte som man
låtit allmänheten få den kännedomen i vart fall att dessa misstankar mot vederbörande
höjts ett par väsentliga snäpp i och med att en viss teknisk bevisning säkrats mot
densamme.

"Fulspritsaffärer" i lönndom som spårat ur eller jämnårig kille i bekantskapskretsen trånande
efter flickan ifråga och som inte klarar av ett avvisande utan dräper i stundens hetta - dylikt
i teoriväg som bakomliggande förklaring till Lisas död får finna sig i att inte behandlas
med värst mycket entusiasm av undertecknad med andra all den stund det faktiska
läget pekar i en helt annan, bestämd riktning och ansenlig tog sig förvåningen ut
hos samme undertecknad ifall den riktningen plötsligt skulle upphöra att gälla och allt
tog en annan vändning och hamnade i ett radikalt annorlunda spår typ något av exemplen
som ovan berördes.

Ja men en av landets främsta kriminologer är djupt oroad över hur läget ser ut. Och det är heller inte kattskit. Bara för att en video på youtube blivit avhandlad just här, till leda, så behöver inte det betyda att den saknar relevans för det. Om det har vi faktiskt inte en aning. Jag blir inte förvånad om det är mannen som sitter häktad som är skyldig, men det har kommit överklagan på överklagan om att de har för lite bevis. Två människor som verkade mycket skyldiga först är nu släppta och har lämnat landet. Än vet vi faktiskt inte mycket alls.
2015-07-07, 21:44
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Håller med.
Lisa har av egen kraft befunnit sig på andra sidan vägen.

Det räcker med att någon skriker till och frågar något så går man ju över.

Det som stuvar till det lite är ju då att detta rimligtvis borde ha skett INNAN hon anlände till mopeden som befann sig på baksidan med nyckel i och tillhörigheter vid sidan av.
Har MGM gjort detta i efterhand?

Eller träffades de bakom ladan och gick över vägen tillsammans. I såfall, vad fick henne att följa med en 35årig Litauer? Låter osannolikt.

Att MGM skulle på något sätt frakta Lisa över vägen mitt på tidiga ljusa kvällen är uteslutet.

Lisa hamnade i ladan av fri vilja samtidigt som hennes tillhörigheter och nyckel var vid mopeden.

Och så har vi den mystiska hjälmen som jag antar är funnen vid det här laget. Men vart fann man den.

Många detaljfrågor men i det stora hela finns det ett troligt och mest realistiskt scenario om brottsplats, fraktat kroppen till temporärt Margård och sedan sitter man där med folk 24/7 i och med drevet som gick blixtsnabbt.

Jag tror fortfarande på dråp förövrigt oavsett vad åklagaren säger.
Jag tror Litauern kommer att erkänna och efter detta blir det dråp då uppsåtet inte var att döda. Handgemänget gick snett och Lisa blev livlös.

Lämna kvar nyckeln kanske inte är någon big deal ute på landsbygden. Men varför följa med en främmande människa in i en lada? Kanske tyvärr är så att GM ber henne om hjälp med något. Och Lisa som är snäll, hjälpsam och kanske lite naiv fruktar inget.

Men en fråga till. Om uppsåtet var att sexuellt förgripa sig på henne, men inte döda. Varför göra något sånt på en sån plats som han själv har koppling till? Det kan ju göra att han lätt blir utpekad. Vore ju mer logiskt att döda då också för att röja det enda vittnet till brottet. Har något gått "snett" måste det ha skett något jävligt bisarrt som inte ens GM förutsåg. Någon olycka eller något som orsakat hennes död, men det är inte heller särskilt sannolikt.
2015-07-07, 21:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Kan inte den enklaste, troligaste förklaringen till att det fortfarande råder yppandeförbud vara att polisen misstänker, vet att det är fler inblandade än NB? Alternativt att de har misstankar att GM kan vara någon annan?
Vad finns det normalt sett för anledningar till att en förundersökning har yppandeförbud? Någon juridikkunnig som kan svara på det kanske?

Du menar att den nu häktade blev omhäktad en månad, isf för normala två veckor, för att polis och åklagare misstänker någon annan och vill ha tid att utreda alternativa GM?
Sorry men den teorin funkar inte.
2015-07-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kräver att GM kör fram bilen ända in på baksidan av kaféet. Slår man någon i bakhuvudet när hon sitter på moppe välter den. Varför köra så kort bit, och inte till en riktigt avskild plats? Är det vanligt att överfallsvåldtäkter börjar med att offret slås medvetslös och transporteras bort?

Stod det inte en container på baksidan av fiket, som senare genomsöktes av polisen. Hennas moppe stod väl också parkerad på baksidan.
Varför skulle det inte kunnat vara någon som stod och rotade i denna container när LH dök upp?
2015-07-07, 21:49
Medlem
Citat:
Jag tror fortfarande på dråp förövrigt oavsett vad åklagaren säger.

Någon juridikkunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men brukar man inte gå på den grövsta rubriceringen som uppfylls? I dagsläget kanske man inte avgöra om det var planerat eller ej och därför väljer man på mord istället för dråp.
2015-07-07, 21:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Stod det inte en container på baksidan av fiket, som senare genomsöktes av polisen. Hennas moppe stod väl också parkerad på baksidan.
Varför skulle det inte kunnat vara någon som stod och rotade i denna container när LH dök upp?
Ja, "dumpster divers" är välkänt livsfarliga. Och efter att ha dödat Lisa placerar han handsken i ladan, och tar sin bil, som han till allas förvåning äger, och kör kroppen till Martorp. Nja, teorin haltar.
2015-07-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kan man inte göra en skallröntgen på MGM och titta på hans framlobsstorlek, för att få en vink om han skulle kunna vara en sådan risktagare som han måste vara om han är GM?

Är det inte det som heter "gärningsmannaprofil" att med hjälp av frågetest ta reda på om man tex har en psykopat framför sig? Sådant syns inte genom att röntga skallen vad jag vet. Men en misstänkts reaktion på själva brottet, om den verkar känslomässigt likgiltig till exempel, brukar ju vara skäl till högre misstankegrad så klart. Det har ju förekommit fall, som mordet i Keilers park i Göteborg, där offrets pojkvän inte verkade sörja tillräckligt mycket (för att han var i chock visade det sig) och därför blev oskyldigt anklagad för mord. Så nog försöker de undersöka framloben alltid. Dock ej genom mätning.
Senast redigerad av Klasina 2015-07-07 kl. 21:56.
2015-07-07, 21:56
Medlem
Sen är det ju såhär att om vi visste allt som polisen vet så hade många av våra frågor varit besvarade.

Polisen har ju gått ut för ett tag sedan med att de har ett troligt brottscenario och de har vad det verkar ganska klart för sig hur det hela gick till.

Om jag hade varit anhörig och velat ha ett avslut någongång på detta så hade jag bett polis/åklagare redovisa scenariot när det hela är färdigt.

Om det inte kommer ut på annat sätt.
Detta för att slippa de annars oändliga spekulationer som kommer ske i både media, Tv och på nätet

Med den massmediala uppmärksamhet detta fått så hade jag sett till att detta blev verklighet för att få tyst och kunna gå vidare.
Jag tror även detta kommer att hända.
2015-07-07, 21:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Ja men en av landets främsta kriminologer är djupt oroad över hur läget ser ut. Och det är heller inte kattskit. Bara för att en video på youtube blivit avhandlad just här, till leda, så behöver inte det betyda att den saknar relevans för det. Om det har vi faktiskt inte en aning. Jag blir inte förvånad om det är mannen som sitter häktad som är skyldig, men det har kommit överklagan på överklagan om att de har för lite bevis. Två människor som verkade mycket skyldiga först är nu släppta och har lämnat landet. Än vet vi faktiskt inte mycket alls.
Ja, Leif GW är bekymrad över att man kan hamna i ett läge där man skyller på varandra,
bröderna alltså, så att vi riskerar att få ett nytt Lindomefall på halsen.
Om nu inte man kan erhålla så stark, bindande teknisk bevisning framöver att det läget aldrig
möjliggörs. Det är han rädd för och att det är just det han åsyftar främst i krönikan,
att man hamnar där i slutändan. Och i värsta fall kan Lisa baneman gå fri och fallet
barka åt fanders alldeles. Och vi kan dela den oron förvisso.
Men det förefaller nog ändå som att man redan har så pass på fötterna så att det klart
knyter den kvarblivne häktade till själva gärningen och utesluter brodern till att ha
med just den delen av det hela att göra. Tycker i vart fall jag att det tyder på som det ser ut.
2015-07-07, 21:58
Medlem
Citat:
Sen är det ju såhär att om vi visste allt som polisen vet så hade många av våra frågor varit besvarade.

Polisen har ju gått ut för ett tag sedan med att de har ett troligt brottscenario och de har vad det verkar ganska klart för sig hur det hela gick till.

Om jag hade varit anhörig och velat ha ett avslut någongång på detta så hade jag bett polis/åklagare redovisa scenariot när det hela är färdigt.

Om det inte kommer ut på annat sätt.
Detta för att slippa de annars oändliga spekulationer som kommer ske i både media, Tv och på nätet

Med den massmediala uppmärksamhet detta fått så hade jag sett till att detta blev verklighet för att få tyst och kunna gå vidare.
Jag tror även detta kommer att hända.

Men är det inte det som är så märkligt? Just att detta är så otroligt uppmärksammat och diskuterat, och inte ett ord sipprat ut. Det får mig att ta GW Perssons oro på allvar. Tänk om tystnaden betyder att de faktiskt har för lite bevis? Att de har fel gubbe i buren?
2015-07-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Någon juridikkunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men brukar man inte gå på den grövsta rubriceringen som uppfylls? I dagsläget kanske man inte avgöra om det var planerat eller ej och därför väljer man på mord istället för dråp.

Att det är planerat ser jag som helt uteslutet. Inte minst på grund av de två viktigaste faktorerna TID och PLATS.

Samt att BO åkte moped vid ett enda tillfälle. Och det var den här gången...

Nej, detta skedde i stundens ingivelse med handgemäng som urartade.
Vilket också underlättar en förklaring att det är en 35-årig förstedömd MGM. Han har garanterat INTE suttit på kammaren och planerat detta i minsta detalj.
2015-07-07, 21:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Kan man inte göra en skallröntgen på MGM och titta på hans framlobsstorlek, för att få en vink om han skulle kunna vara en sådan risktagare som han måste vara om han är GM?
Både Gall och Lombroso är stendöda. Vad som möjligen, i modern lombrosiansk anda, skulle kunna göras är att kolla vilken typ av monoaminoxidasallel MGM har. Olika alleler av det enzymet har kopplats till olika nivåer av risktagande. Men jag ser inte poängen, eftersom det, helt oavsett utfallet, inte skulle anses bevisa ett skit.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in