Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 23:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Sen förstår man ganska tydligt att den MGM är rätt GM. För inte tror vi att hans lillebror och fru angett honom om de trott/vetat om hans oskuld.

Om de nu har lämnat uppgifter som gjort att misstankarna har stärkts mot MGM så får vi hoppas att de inte är inblandade själva på något vis och har lyckats förhandlat sig till strafflindring eller annat trams för sitt eget deltagande på ett eller annat vis . Oavsett vilka uppgifter de har lämnat så ska dom inte komma lindrigare undan själva . Nu vet vi ju inte om nån av dom är inblandade men man vet ju aldrig . Med Sveriges lagar så är ju det mesta tydligen möjligt . Ve och fasa om en gärningsman får ett för strängt straff ...
2015-07-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Kroppen hittades i en byggnad som fler än bröderna hade tillgång till och handsken togs i av fler än honom, vi vill så gärna att det ska vara denna gärningsmannen för det passar så bra ihop med vår bild av en brottsling, en utlänning som ser en svensk vacker tjej och tappar alla celler mellan öronen på en sekund, glömmer fru och barn och hela världen, mördar Lisa Holm gömmer henne , styckar kroppen och sprider ut hennes grejer mellan sitt hem och platsen hon hittas på. Man måste hitta en gärningsman och det fort och då griper man tre Litauer utan den minsta bevisning och nu får man släppa en efter en och i värsta fall är mördaren kvar därute

Många verkar ha svårt att greppa Hans&Greta spåret,

jag har arbetat och haft flera polacker, litauer och andra slaver på byggen och det är inget annat än vita jävla negrer.

dom är TRÖGA har ett lågt IQ, (undantaget Kroater dom är smartare)

99% av alla polacker och litauare jag träffat och arbetat med är halvt efterblivna, det enda dom duger till är att arbeta hårt med kroppsliga arbeten.

MGM såg bilen åka iväg trodde cafet var tomt var på väg att stjäla något BO överraskar honom och han känner skammen och rädslan av att förlora sitt arbete

han vrider nacken av henne när hon har hjälmen på sig,

han drar henne fort utom synhåll in i ladan och krossar telefonen. osv

han trodde aldrig det skulle bli ett sådant pådrag.
2015-07-03, 23:19
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Var har du fått denna villfarelse ifrån?

Det är ingen villfarelse .
Det förklarades av de lagkunniga tidigare ikväll att det hade betydelse hur lång dödsångest en person hade utsatts för innan ett mord . Det kunde göra skillnad mellan livstid och tidsbegränsat straff skrev dom . Det var det jag reagerade på .
2015-07-03, 23:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Nu misstolkar du mig... Jag ville visa att hen blev mördad för dig, ej påkörd el dödad av misstag... Häktningen bygger på mord, min gissning är strypning i samband med sexuellt övergrepp
Det visade du inte.
2015-07-03, 23:25
Medlem
Citat:
Tja nu verkar du citera advokaten som påstår det bara finns viss teknisk bevisning, och det är ju självklart att hon framställer det så i sin överklagan.
Däremot säger åklagaren citat "– Vi har en del teknisk bevisning mot den äldre brodern som har gjort skillnad, säger Lars-Göran Wennerholm, vice chefsåklagare.

Jo jag vill säga att det är uteslutet med en trafikolycka. Hade kroppen utsatts för en trafikolycka så hade vi sannolikt inte fått besked direkt att hon bragts om livet. Vidare vet vi att hon satt på moppen när hon sms'ade hem. Moppen är oskadd.
Sen förstår man ganska tydligt att den MGM är rätt GM. För inte tror vi att hans lillebror och fru angett honom om de trott/vetat om hans oskuld.

Hur vet du detta? Det har inte framkommit något av vad som sagts i förhören med dessa. Det enda är ju den häktades advokat som hade egna eller sin klients gissningar.
2015-07-03, 23:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det förklarades av de lagkunniga tidigare ikväll att det hade betydelse hur lång dödsångest en person hade utsatts för innan ett mord . Det kunde göra skillnad mellan livstid och tidsbegränsat straff skrev dom . Det var det jag reagerade på .

Lagstiftningen har kommit till för att man ska kunna skilja på utstuderat våld och tillfälligt hjärnsläpp, ungefär så.
2015-07-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Det är inte vid fastställt mord. Det gäller dråp eller vållande till annans död. Där kan det bli en straffskärpning om offret blivit utsatt för hänsynslös råhet.
2015-07-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Lagstiftningen har kommit till för att man ska kunna skilja på utstuderat våld och tillfälligt hjärnsläpp, ungefär så.

Det är det som kallas för uppsåt.
2015-07-03, 23:42
Bannlyst
Ifall man inte kan fastställa dödsorsaken, kan mgm ändå dömas för mord ? minns greven som endast blev dömd för brott mot griftefriden för att man inte kunde bevisa att det var mord

http://www.tv4.se/krimkvarten-med-hasse-aro/artiklar/fallen-jag-aldrig-gl%C3%B6mmer-avsnitt-1-553681b7fca38f5724000221

Har lagen ändrats sedan det uppmärksammade fallet ? Tingnotariens profession lyfter den här tråden, någon som vet ?
2015-07-03, 23:44
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Jag tror...

Om polis och åklagare tappar bort detta så måste det till inblandning från grupperingar med stor makt övet det svenska rättsväsendet. Och då menar jag starka ägargrupperingar eller militära grupperingar.
...grupperingar med stor makt över det svenska rättsväsendet. Och då menar jag starka ägargrupperingar eller...
Precisera!
2015-07-03, 23:50
Medlem
Citat:
Tja nu verkar du citera advokaten som påstår det bara finns viss teknisk bevisning, och det är ju självklart att hon framställer det så i sin överklagan.
Däremot säger åklagaren citat "– Vi har en del teknisk bevisning mot den äldre brodern som har gjort skillnad, säger Lars-Göran Wennerholm, vice chefsåklagare.

Jo jag vill säga att det är uteslutet med en trafikolycka. Hade kroppen utsatts för en trafikolycka så hade vi sannolikt inte fått besked direkt att hon bragts om livet. Vidare vet vi att hon satt på moppen när hon sms'ade hem. Moppen är oskadd.

Men när sa dom att Lisa bragts om livet? När sa någon att hon satt på moppen när hon sms:ade och hur vet vi att brodern och frugan angett honom??
2015-07-03, 23:53
Medlem
Ferry31s avatar
Om den äldre brodern är skyldig så är han fan ett psykfall utan dess like. Han har alltså en fru, ett barn (i alla fall om jag minns facebookbilderna rätt) och jobbar med sin bror här i Sverige? Jag antar att han med litauiska mått mätt tjänar bra och har det fint när de bor här i Sverige. Det har tidigare fått mig att tro att de inte är skyldiga. Förutsätter vi att det är ett sexualmord det handlar om så borde det rimligtvis handla om en gärningsman som typ Anders Eklund. Men i det här fallet finns de i närområdet och har mycket att förlora på brottet.

Han är ostraffad sen innan, men kan mycket väl ha begått brott som han inte blivit dömd för. Om han har erfarenheten, kan det vara så att han helt enkelt är så iskall att han trodde att han kunde göra detta mot Lisa och sedan komma undan med det? Trots att han själv har en koppling till platsen eftersom han jobbar mittemot caféet? Påminner lite om Dexter. Nästan så man kan tro att han satt en spruta i hennes arm och sedan slängt in kroppen i bakluckan på sin bil.

Det är i alla fall fortfarande mycket som är oklart.

1. Hur har Lisa dött?
2. Var och när dödas hon?
3. Hur har hon rövats bort från platsen?
4. Är mordet planerat?
5. Varför sprids sakerna/Lisas ägodelar ut längs vägen?

Min känsla är att mordet är planerat, men MGM tar också tillfället i akt. Han har troligtvis sett Lisa tidigare och ringat in henne som sitt nästa offer. När Lisa försvinner är det faktiskt första gången som någon faktiskt har en verklig chans att ta henne. Det är första gången hon är ensam. Lägg till att det handlar om väldigt begränsat med tid, samtidigt som hon troligen står ganska dolt bakom huset som caféet ligger i, om hon ställt mopeden på grusplanen vid ingången. Det känns ganska osannolikt att någon lokal bondlurk åkt förbi, råkat få syn på henne och sedan impulsivt ger sig på henne. Nej, mördaren står troligen och iakttar Lisa på avstånd och han är tydligt målinriktad. Vad som händer sen vet jag inte. Men jag tror mördaren lockar fram Lisa. Kanske ber om hjälp eller något. Det skulle i så fall förklara varför inget verkar ha hänt runt mopeden. Lisa kanske tror att det högst tar någon minut och låter nyckeln sitta kvar i fordonet och låter påsen stå kvar. Hjälmen kan hon mycket väl ha på sig, men tar av den och håller den i handen när hon går bort till mördaren. Gärningsmannen drar sedan med hjälp av våld inne henne i ladan och våldtar henne eller försöker våldta henne. Lisa dödas och mördaren slänger inne henne i sin bil och kör iväg. Det skulle även förklara varför handsken hittats i ladan. Hon kan ju faktiskt ha varit där inne och tappat den.

Det är dock en grej som är konstigt. Om nu MGM gjort detta innan, så varför är brottet till viss del amatörmässigt utfört? Tänker på en sån sak som att Lisas handske hittas i ladan och att han dumpar massor av spår på vägen, som sedan leder polisen till honom och hans anhöriga. Allt detta fick mig nästan att tro att det finns en annan mördare som försökt lägga misstankarna på litauerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in