Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Den häktade mannens advokat lämnar indirekt uppseendeväckande uppgifter i sin överklagan:
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan
Hypotetiskt vore det inte omöjligt för en eller flera, som agerat för att sätta dit min klient för mordet att skaffa spår från honom och plantera dessa.
Hon säger inte att de tekniska bevisen är svaga eller kan förklaras utan klientens skuld – hon insinuerar att de är planterade. I mina öron har hon därmed omvittnat besvärande teknisk bevisning mot sin klient.
Beträffande det som åklagaren redovisat angående … förhör med medmisstänkta är inte uppgifterna starka. …. de medmisstänkta har … själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts.
Hon avslöjar alltså att såväl den yngre brodern som den äldres fru har vittnat emot hennes klient. Hon insinuerar t o m att de i egen sak svikit honom genom falska vittnesmål. Rätt häftigt.
Enligt vad som framkommit skall den frigivne brodern alltjämt vara misstänkt. Det förhållandet att en för mord misstänkt friges i detta skede av utredningen är inte något som är vanligt förekommande.
Hon tycks mena att det lika gärna kunde varit den yngre brodern, ensam eller i samverkan med den äldre brodern, som begått handlingen, att han borde varit häktad rentav. Försvarsadvokaten börjar nu uppträda som åklagare – rätt magstarkt.
Jag uppfattar försvarsadvokaten som desperat och omedvetet bidragande till polisutredarnas arbete genom att spegla en bitterhet hos sin klient, dvs en begynnande spricka inom den misstänkta gruppen.
Väldigt intressanta uppgifter, som flera andra också sagt. Det bekräftar mina och andra spekulationer kring att de (tidigare) häktade hade börjat prata och lämna uppgifter för att rädda sitt eget skinn.
I och med detta och tekniska fynd så reduceras sannolikheten i alternativhypoteser som inte involverar en eller flera av litauerna till en MYCKET låg nivå. Det ska bli spännande om detta är så tydligt att t o m en sån som theForeigner inser det.
Resultatet av utredningen är en annan sak. Självklart är värdet av utsagor från andra misstänkta i samma fall inte jättehögt när det gäller utpekandet av en annan misstänkt GM samtidigt som man själv rentvår sig helt. Värdet ligger i som sagt i att det ringar in själva gruppen och i stort sett utesluter andra utanför den som alternativa GM. För att ett utpekande ska kunna tillmätas rimligt bevisvärde så måste det stämma med övrig bevisning och den historia som "utpekaren" lämnar om sin egen inblandning måste vara trovärdig och också stödjas eller åtminstone inte motsägas av övrig fakta i målet.
Att åberopa bevisplantering är absolut ett tecken på att klienten sitter illa till. Det är ett desperat argument när man inte har några konkreta omständigheter som pekar mot det. I Vatchareeya-fallet vågade inte någon av advokaterna rakt ut påstå att blodfynden i den dömdes bil skulle vara resultat av medveten plantering. Detta trots att det var nyckelbeviset för att fälla klienten och trots att särskilt Thomas Olsson i hovrätten presenterade ett aggressivt försvar där en i utredningen inledningsvis misstänkt person lanserades som alternativ GM, vilket då skulle leda till rimligt tvivel på den åtalades skuld. Det säger kanske något tänker jag om hur en advokat normalt agerar. Det gäller ju att ha någon slags trovärdighet kvar i domstolarna i framtida processer också.