Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-05, 12:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
visserligen ! men cafet hade ju haft inbrott innan ! så att hänga nyckeln i en öppen lada verkar ju lite oansvarigt av ägaren ! ,så om något av värde skulle försvinna eller ev skadegörelse skulle inträffa så vad säger då ev försäkringsbolag om de får veta att nyckeln förvarats på ett sådant sätt !
Alternativ till att ha nyckel i ladan är att man inte kan öppna i tid på förmiddagen därför att den som ska öppna har försovit sig eller glömt nyckeln, eller att man lämnar nyckel till var och en i personalen, vilket innebär en risk i sig.
2015-07-05, 12:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitewolf
Visst kan ett impulsivt dåd (ej avsiktligt vållande) mycket väl hinnas med inom denna tidsperiod. Men den (vad vi vet) magra, till icke existerande förekomsten av teknisk bevisning, DNA spår, identifierad plats för gärningen etc, tycker jag talar för planering från start. Av någon.

# Vi vet väl inte mer om förekomsten av teknisk bevisning än advokatens uttalande och GW:s åsikter från idag? Farhågor är väl en sak - full inblick i målet nåt annat.
# Identifierad plats för gärningen har vi väl heller ingen vetskap om, dvs vad tekniker kommit fram till.
# Om det sen hade varit så välplanerat hade väl det ultimata varit att inte lämna nåt fynd? Alternativt bortforslat Lisa långt från Blomberg. Eller anser du att bil inte finns med i sammanhanget relaterat till att hon hamnat på Martorp?
2015-07-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Faktum kvarstår att nyckeln är ren spekulation kreerad i denna tråd.

Jag tror att storyn om nyckeln i ladan kom till för att några
i tråden ville ha in Lisa på fiket igen.
2015-07-05, 12:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolden
Håller med.
Källa om nyckeln i ladan:
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=lt&u=http://www.tiesa.com/naujienos-ir-zinios/pasaulis/16882/svedus-pasiurpino-ziaurus-lietuviu-nusikaltimas&prev=search
Artikeln är från 17 juni. Det är helt orimligt att litauisk media hade den uppgiften från en säker källa då, och svensk media inte har tagit upp det.
2015-07-05, 12:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har läst mig till i Litauisk media (med hjälp av google translate) att:
- man har hittat flickans tillhörigheter (saker?) hemma hos MGM).
- teknisk bevisning består av MGMs DNA på flickans kropp och microfibrer (?) som binder MGM till flickan.
- i en av de första artiklarna står det:
Enligt vittnen (MP?), försökte litauerna att förstöra bevis för brottet.
- i en av artiklarna står det att nycklarna till caféet brukade gömmas på en plats i ladan mittemot.

http://www.lrytas.lt/zyme/lisa-holm

Varifrån skulle då dessa uppgifter ha kommit? Att någon person på central plats i utredningen skulle sitta och läcka till litauisk media men inte svensk kan vi nog utesluta. Återstår då två alternativ vad jag kan se:

- Nu släppta MGM som relaterat vad de fått veta under sina egna förhör

- Rättstolken eller någon denne närstående person som fått höra saker i förtroende och fört dem vidare.

Inget av alternativen känns så där värst sannolika. En tolk med yppandeförbud som alla övriga i utredningen som läcker lär ju ha skitit i det blå skåpet vad gäller framtida uppdrag. Litauerns fru tror jag inte på av det skälet att teknisk bevisning inte förelåg när hon släpptes. Varför brodern skulle läcka till en webbsida med halvdåligt rykte när han själv fortfarande är misstänkt kan jag inte hitta något rimligt svar på.

Jag tror det är en anka alltihop.
2015-07-05, 12:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Sant. Men det finns ytterligare en dimension i det hela:
Om ett dåd är planerat så har GM avsatt tid efter själva gärningen.
Om det däremot är ett impulsdåd så har visserligen GM exakt lika mycket tid till förfogande innan någon börjar leta (pappan kommer till platsen) osv men GM har ju inte tid att förslösa för då kan han ju inte förklara för sina närstående var han hållt hus någonstans och blir därigenom misstänkt av sina egna.

Detta betyder att: Om det är den häktade äldre brodern som är GM så har med största sannolikhet den yngre brodern samt kvinnan varit helt ovetande om att han utförde dådet.
Varför? Naturligtvis på grund av det fetade ovan, tillhörigheterna - "fynden", har slängts i panik troligtvis för att han inte ska vara borta för länge så att brodern och kvinnan får anledning att ställa frågor som han inte kan besvara samt som en logisk följd av detta bli misstänkt av sina egna.
Så tid kan vara relativt beroende på gärningens natur.

Ja? De kan väl vara ovetande? Han är väl inte borta en hel dag?
Det låter som han inte har ett eget liv utanför tomtgränsen. Han måtte väl kunna röra sig i 2-2,5 timme utan att de andra har full koll på vart han är vid denna tid en söndag?
Fiska? Biltur? Åka till affären?
2015-07-05, 12:30
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag blir inte arg på dig, för du verkar må mycket dåligt, och lever uppenbarligen ett mycket tragiskt och ensamt liv. Men jag tycker synd om dig.

En normal 17-åring betros med nyckel till ett café. Själv hade jag liknande ansvar i precis samma ålder.
Jag vill nog påstå att det är mer normalt att en sommarjobbare på sin 6.e arbetsdag inte har nyckel till sin arbetsplats.
Så torde det fungera i hela Sverige, dock inte i dina fantasier.
Du är kanske väldigt ung och oerfaren och har aldrig haft ett eget arbete, det är mer nog troligt.
2015-07-05, 12:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Alternativ till att ha nyckel i ladan är att man inte kan öppna i tid på förmiddagen därför att den som ska öppna har försovit sig eller glömt nyckeln, eller att man lämnar nyckel till var och en i personalen, vilket innebär en risk i sig.

Med nyckeln blir det en 50/50-spekulation. Yppandeförbudet omfattar den frågan (kanske i högsta grad, om det ens är ett faktum?)
Vad du här anför kan vara rimligt att gissa. Ett café på landet är inte detsamma som en 7eleven i stan, så risken att ha en nyckel ute, i anslutning till byggnaden vore minimal, om den är bra gömd.
Men det gäller att ha tillit till personalen.

Jag undrar varför en allmän-nyckel ska hänga i/vid ladan, när den lika gärna kan gömmas vid caféet? Har problem med logiken att ha nyckeln i ladan.

Å andra sidan kanske det är opraktiskt att ha en allmän-nyckel som ligger till vetskap för all personal på caféet. Nu var väl just LH ett undantag i form av bekant på något sätt(?), men det lär finnas/funnits och kommer finnas fler tjejer som sommarjobbar. Cafépersonal brukar vara av viss omsättning, av olika orsaker.
Helt plötsligt blir det rätt många personer som vet var det hänger en allmän-nyckel = riskabelt.
2015-07-05, 12:45
Medlem
ME077s avatar
Sanning eller ej gällande reservnyckel i ladan - om man vill få in aspekten planering av brottet så kan man ju tänka att litauerna då givetvis kände till rutinen med lämning av nyckel vid dagens slut.
2015-07-05, 12:56
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det finns ju ett tidigare svenskt fall som påminner en hel del om mordet på Lisa Holm.
Även här ett kafé med i bilden och en flicka som jobbade där och var ensam kvar.
Mordet på 15-åriga Sandra Magnusson nere i Skåne.

"15-åriga Sandra Magnusson från Nymölla arbetade ensam kvällen på långtradarcaféet "Tradarn" invid E22 i Fjälkinge strax utanför Kristianstad.
Sista kunden, den danske medborgaren Svend-Aage Christensen väntade tills hon skulle stänga caféet. Han överföll och förde sedan bort henne.
Sandras skändade kropp hittades några dagar senare i en vägbrunn i närheten av Christensens föräldrahem utanför Hörby.

Svend-Aage Christensen blev dömd och livstidsutvisad. Men hade från dåvarande invandrarverket fått ett specialtillstånd att göra ett påskbesök i mars 1989 hos sina föräldrar i Hörby. Detta var under samma tid som försvinnandet/mordet på Helén Nilsson skedde.
Detta påskbesök gjorde att polisen blev intresserad av Svend-Aage Christensen, ifall han eventuellt hade något med Helén-fallet att göra. Han granskades därför noggrant, men avskrevs från fallet, då han inte kunde kopplas samman med Helén Nilssons försvinnande."

https://www.flashback.org/t1119489

Lite bilder här:
http://www.bilderisyd.se/index.php/1980?page=11

Besynnerligt lite uppmärksammat i media verkar det som. Långtifrån hur fallet LH
utvecklat sig. Hur gammal GM var vid tillfället undandrar sig min kännedom som det brukar
heta. Och på den tiden fanns inget som hette Missing People...

edit: Jo, denne förövare var visst född 1941 så han var 39 år när han våldtog och ströp sitt
offer i Skåne. Lever inte längre så han kan inte ha gjort detta i Blomberg i alla fall.

1989, fanns det inte något som hette internet (iaf inte för allmänheten) heller och för att skicka post så var man tvungen att sätta på frimärke på ett kuvert och det tog några dagar för det att komma fram. Inte heller fanns det mobiler i fickan på varje person och "media" såg ganska annorlunda ut. TV och Radio fanns ju men var väl bara två tv-kanaler som fanns marksänt (TV4 började sända 1990 i kabeltvnätet) och tidningar var enbart gammal hedlig tryckt-media.

Otroligt vad tekniska framsteg kan göra och hur det förändrar vardagen och levnadssätt. Kanske var bättre förr ändå? Eller är det för att man var väldigt ung man har en förskönad bild om hur det var när allt var lite mer "simpelt".
2015-07-05, 13:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Håller med.
Källa om nyckeln i ladan:
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=lt&u=http://www.tiesa.com/naujienos-ir-zinios/pasaulis/16882/svedus-pasiurpino-ziaurus-lietuviu-nusikaltimas&prev=search

Litauiska källor tar jag med en nypa salt.
Med tanke på att de så snabbt hängde ut bröderna med både namn och bild, kan man ifrågasätta pressetiken i det landet och därmed också alla uppgifter de kommer med.

Teorin om nyckeln i ladan, som definitivt skapats här i tråden, ger jag inte mycket för. Inte minst pga försäkringsfrågan. Sen är det över huvud taget väl hypotetiskt att Lisa skulle lämnat moppen med nyckeln i tändningslåset om hon nu blev kissnödig och måste gå iväg en stund.

Dessutom, när pappan tog kontakt med kaféägarinnan, för att hon skulle komma och öppna kaféet, hade denna ju istället kunna hänvisa till nyckeln i ladan. Om den då skulle varit försvunnen, borde den uppgiften ha läckt ut i detta tidiga skede, innan locket lades på utredningen.
2015-07-05, 13:08
Medlem
Varför diskuteras nyckeln till cafet hela tiden?Ingen behöver väl nyckel på morgonen,då cafet inte öppnar förrän 10.00.Ingen försover väl sig till den tiden.Och för övr.är väl bagaren där sen arla morgonstund.Skulle nog tro att ägaren också är där på morg.Fullständigt meningslös diskussion.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in